Creative minds voor een paddock paradise -ontwerp gezocht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Debola_89

Creative minds voor een paddock paradise -ontwerp gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 17:22

Dag Bokkertjes,

Sedert enkele maandjes hebben wij een weide gehuurd voor de termijn van 15 jaar... Aangezien dit een nette tijd is, en mijn 2 liefste schatten hier gebruik van mogen maken, speel ik met het idee om iets als paddock paradise van te maken... Weliswaar in de mate van het mogelijke.

Zijn er mensen die het zouden zien zitten om een ontwerpje te maken voor mijn weide? Ik ben niet zo creatief ingesteld, en persoonlijk ken ik niemand die een paddock paradise heeft, zelfs niet in de buurt. Hier in Belgie is dat nog niet zo gekend denk ik.
Het is een behoorlijk grote weide, ik schat 1ha 50 of net iets meer. De buitenomheining wordt gedaan met een ursusdraad onderaan, en een elektriciteitsdraad bovenaan.
Op de weide komen 2 paarden (misschien later een derde of veulentjes) en een 8tal schapen.

Hier het plattegrond:

Afbeelding

Enkele opmerkingen:
* De roze stukken zijn bruggen over de dijk, ter hoogte van de bovenste brug wordt een dubbele poort geplaatst. De rest is makkelijk toegankelijk voor eventueel voederplaats of watervoorziening
* De watervoorziening gebeurt mbv containers / badkuipen
* De schapen kunnen overal
* Het hok staat dicht bij de poort zoals aangeduide op het plattegrond: een schuilhok van 4x3 en een box voor schapen van 3x3. Er wordt nog 2 meter vooraan het schuilhok overkoepeld en verhard.
* De meeste wind komt vanuit het zuidwesten, alsook hebben ze momenteel geen schaduwplek (behalve het hok) over de middag (Zuiderkant)
* Graag een kleine stallingsplaatsje voor een trailer / hooi.
* Het meest noordelijke stuk van het land is het natst.
* een zandpaddockje mag zeker, een waterput is wat minder mogelijk - we hebben al drassige stukken in het noordelijke deel-.
* Er mag een kleine rijpiste voorzien worden.
* De stal staat op een 5 tal meter van de weg.
* Wilgen kunnen eventueel aangeplant worden.
* Momenteel is alles met graszaad gezaaid en ligt de weide ongeveer vlak.

Je zou mij hier een groot plezier mee doen! Ik hoop het ook in de praktijk na te streven, en als het zo wordt als het ontwerp van iemand, wil ik je er zeker een waardevolle vermelding voor geven! ;-)

trollenranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:46

Kijk even op de Nederlandse Paddock Paradise site, daar vind je eindeloos veel ideeen, tips en mensen die al een PP in gebruik hebben. Veel succes, het is geweldig leuk om er 1 te maken EN te gebruiken

Debola_89

Re: Creative minds voor een paddock paradise -ontwerp gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 22:02

Dank je, ik heb intussen ook een eigen ontwerpje gemaakt, maar ben benieuwd wat anderen ervan kunnen maken. Meerdere visies zijn vaak beter, en misschien kunnen een aantal dingen beter of anders. Ontwerpjes zijn dus nog steeds welkom! :-)

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:09

Ben wel benieuwd wat andere gaan maken, dus ik volg dit even. Misschien dat ik zelf ook wel een ontwerp ga maken voor je :)
Ben ook wel benieuwd naar wat je zelf hebt ontworpen.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 23:07

Ik plaats morgen mijn schets, lukt nu niet met mobiel.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 03:44

Op wat voor een soort grond zit je?

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 16:15

Voor zover ik er iets van ken, dacht ik dat het zandleem is :-) Het is geen al te zware grond wist de loonwerker ons te vertellen.

Hier een kleine schets van wat ik momenteel in gedachten had... (Ik heb geen enkele ervaring met PP's, dus vuur maar af!)

Afbeelding

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 14:30

Wel jammer dat de stal nu dan op het natste deel van het land staat en ook de wind staat pal op de stal. Tenminste zo begrijp ik uit je verhaal?
Voor bomen zou je het beste kunnen planten aan de kant waar de meeste wind vandaan komt, alleen zal het wel even duren voordat ze "groot" genoeg zijn om enig wind te kunnen vangen.

Wilde je van die 2000 vierkante meter een rijpiste maken?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:48

@inesje15 : ik ben er iig voorstander van om alle uitstekende hoeken af te schuinen. Kost je een extra paal, maar is wel veiliger.

Verder zou ik een flink stuk van wat nu als zandbak/piste getekend is bestraten, zodat ze ook in de winter droog kunnen staan en het stuk wat 'uitpuilt' voor de stallen afzetten als rijpiste.

Zoiet dus:
Afbeelding

Verder zou ik de stallen niet te klein maken. 3x3 is imo te klein. 4x3,5 of 4x4 is wel het minste.
Ook een inloopstal van 7 x 4 is handig.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 16:58

De aanvraag van de stallen staat vast, wel wordt er aan de ZW zijde een extra verlengstuk geplaatst die de wind tegenhoudt (ZW is de frequenste windrichting bij ons). De 3x3 is een box voor de schapen.
Die 2000m² is weide hoor Peachy ;-). De schuilstal staat op het droogste deel van het natter deel (als je mij begrijpt), maar dat wordt ook verhard, net als enkele meters voor de stal.
De schuilstal is 4*3, maar de bouwaanvraag is zo opgesteld dat we als we zien dat er in principe geen plaats genoeg is, we nog een stuk kunnen bijbouwen. De bomen zullen komen waar ze nu geen schaduw hebben, namelijk de Zuidkant (waar ook de felste zon komt).

Dankje om mee te denken Dubbeldun! :-)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:55

zie dat mijn idee toen ik vorige keer in je topic keek inmiddels ook al uitgetekend is door DD, scheelt weer :P...

Juist als dat linkerdeel zo nat is, kan het zin hebben om daar wel een poel te graven. niet om daar perse de paarden doorheen te laten lopen, maar wel dat je het zand van het uitgraven kunt gebruiken om je pad op te hogen en dat de rest van je grond om de poel heen wat droger kan worden als het water die poel in kan lopen.