Overkapping / afdak idee:en gevraagd voor in weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daf

Overkapping / afdak idee:en gevraagd voor in weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 13:58

Hallo,

helaas staat mijn paard op een plekje waar geen schaduwplekken zijn in de weide. Daar ik mij er van bewust ben dat je niet zomaar wat mag neerzetten aan schuilstal oid, vraag ik bij deze of er ideeën zijn.

Het is er puur voor bedoeld zodat de 2 paarden in de zomer ook in de schaduw kunnen staan, maar ook dat het stand houd als er eens een flinke windvlaag langs komt. Tevens moet het vrij makkelijk weer weg te halen zijn.

De sites van mobiele schuilstallen heb ik ook al nageplozen, maar dan moet ik toch minstens € 2.000,- neertellen :+

De paarden zijn ong 1.65-1.70m hoog.

Hoop op ideeën, evt met foto.

Alvast bedankt voor het meedenken.

JJ_Team

Re: Overkapping / afdak idee:en gevraagd voor in weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:19

kan je schuttingen plaatsen? In een L vorm, altijd schaduw. Behalve bij hoge zon.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 14:55

Nou t gaat juist om hoge zon en schutting wordt denk ik gezien als permanent. Ben nu aan t kijken op sites mbt terrasoverkapping.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:56

een carport?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:58

Mag je niet met Strobalen (in t plastic gewikkeld) een muur maken?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:09

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:12

3 palen neerzetten waarvan 1 korter is en er een 3 hoeks tentdoek tegenaanmaken. Omdat de wind er onder en boven en langs kan blijft dit altijd staan. En ze hebben schaduw.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:25

Je hebt tegenwoordig ook windgaas voor tuinen wat je kunt spannen.
Een iets duurdere variant is oprolbaar (als een soort rolgordijn) en hang je op aan 1 paal of wand, en span je tussen een andere paal of wand.

Dit is zonder rolgordijn natuurlijk heel simpel zelf te maken. Eventueel door het op een frame te spannen (kan ook uitneembaar zijn)

Verder kun je ook schaduwdoek kopen of op maat laten maken zodat het tussen een paar stevige palen of een paar bomen op te spannen is. Als je bomen hebt, dan kun je dat gebruiken om te spannen en kan de gemeente moeilijk bezwaar maken...

Als je bomen en struiken mag planten of je terrein, kun je een groenblijvend bosje of heg planten en binnenin een vorm van een ruime stal vrijlaten. Denk er wel om dat de meeste groenblijvers giftig zijn (coniferen en Laurierkers, hulst) en al eten ze ze niet snel, afzetten met schrikdraad of andere omheining (gaashekwerk oid) is wel verstandig. Eventueel kun je aan de binnenkant van dat "bosje" dan windgaas spannen of een schutting plaatsen. Bepaalde dennenbomen/kerstbomen worden hier wel af en toe gesnoept. Zowel takjes als schors en de paarden leven nog...

Wilgen kun je vlechten, ook als "dak" wat s zomers schaduw geeft en in de winter een eventueel dak van plaatmateriaal uit het zicht kan houden.

Qua grondwerk kan een uitgesneden heuvel met bomen of struiken heel veel beschutting bieden in zomer en winter en er is zelfs iemand op bokt met een soort van bunker (paardeniglo begraven in een met gras begroeide heuvel aarde met alleen de voorkant nog open.)

Maar dit zijn dingen voor een eigen weide, die liefst wat natuurlijk aangekleed en ingericht mag worden.
Zit je op een kale polderwei, dan is het lastig om iets van beschutting te bieden wat toegestaan is...

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:25

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:50

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 06:41

Naar mijn idee zijn alle mogelijkheden uitgesloten, zou voordat je iets aanschaft bij de gemeente informeren of dit wel op het perceel mag. In ZH zeker niet.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:10

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:15

De eenvoudigste en veruit de goedkoopste oplossing is een paar bomen planten.
Als het je alleen om schaduw en wat windbreking gaat zou ik daar zeker voor kiezen.
Als je ook schuilmogelijkheden wilt voor de winter moet je al een half bos aanplanten wil het echt beschermen tegen gure wind en het is maar de vraag of je die ruimte en mogelijkheden hebt natuurlijk. Maar goed, ook dan is het goedkoop.

Ook een verrijdbaar of verplaatsbare stal mag op veel plaatsen niet, houd daar wel rekening mee!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:16

vuurneon schreef:

Dit is wel een goede oplossing, kun je bv ook in U-vorm zetten waardoor je echt een windvrij stuk krijgt.
Maar nadeel is wel dat veel paarden van de balen eten en het plastic stuk trekken waardoor je er vrij ruim een omheining om moet zetten wat het al snel een lastig verhaal maakt.

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 23:17

anneliesdj schreef:
vuurneon schreef:

Dit is wel een goede oplossing, kun je bv ook in U-vorm zetten waardoor je echt een windvrij stuk krijgt.
Maar nadeel is wel dat veel paarden van de balen eten en het plastic stuk trekken waardoor je er vrij ruim een omheining om moet zetten wat het al snel een lastig verhaal maakt.

Ik heb ook wel eens een "schuur" gezien van witlofkratten met een dak van zeil/damwandplaten. Er stond een grote shovel in. Als het er "permanent" staat kan het ook als een bouwwerk worden aangemerkt, dus ook als het van strobalen is. En dan is het maar de vraag of dat mag. Veel kans van niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 00:00

Als het niet mag wordt je gesommeerd het weg te halen binnen bepaalde tijd dan met een muur van balen is dat zo gebeurd.
Overigens, als het zo is als jij het zegt zou je dus nergens balen mogen opslaan behalve binnen, gelukkig is dat niet zo natuurlijk.

Floyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 00:07

Je hebt speciale paarden ''tenten'' kosten helaas wel wat

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 03:18

Hoe hoog mag een weide hek eigenlijk zijn? Misschien een idee om in een bepaalde hoek hogere weide palen te plaatsen waarop eenvoudig iets op gemonteerd kan worden (zodat het ook eenvoudig weer weg te halen is) :o?

Wuppi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 07:05

Google eens op schaduwdoek

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:52

anneliesdj schreef:
Als het niet mag wordt je gesommeerd het weg te halen binnen bepaalde tijd dan met een muur van balen is dat zo gebeurd.
Overigens, als het zo is als jij het zegt zou je dus nergens balen mogen opslaan behalve binnen, gelukkig is dat niet zo natuurlijk.

Geloof het of niet, maar ik heb wel degelijk een stedenbouwkundige vergunning moeten aanvragen om mijn hooibalen te plaatsen (van die grote witte, gewikkelde pakken). Ik woon wel in België en ben waarschijnlijk ook de eerste ooit die hiervoor een vergunning heeft moeten aanvragen (lastige buren...) maar als het in België kan, dan miss in Nederland ook wel