stal bodem probleem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boghy

stal bodem probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 09:01

het gaat om hetvolgende,

op de pensionstal waar ik sta worden de stallen schoon gemaakt maar mager opgestrooid waardoor mijn paard vaak op het beton staat,
extra stro bij doen isee optie maar omdat hij in zijn stal draait staat hij nog op het beton.
nu vroeg ik mij af of ik niet eerst een dikke laag houtmot erin kan doen en dan stro voor een extra bodem
maar hoe zit dat dan met koliek gevaar of is vlas mss een optie
heeft iemand een idee?

Jibbel

Re: stal bodem probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:03

Misschien rubberen matten eronder? Scheelt ook meteen in je stroverbruik en rubber isoleert en is veerkrachtig.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:04

mijn mannetje draait ook veel in stal.
Veegt zo heel zijn bodem aan de kant en staat dan ook op beton -O-

Ik ben verhuist naar een andere stal en daar staan ze op vlas.
Ik zorg voor een dikke bodem en dat werkt echt een stuk beter :j

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:11

rubber matten onder de bodembedekking

boghy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 11:44

rubber matten zijn geen optie omdat de urine niet wegkan en de vloer naar het midden toe wat naar binnen loopt waardoor de matten dan scheef komen te liggen heb het aleens geprobeert met de govaflex staltegels.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:46

Als je paard zo veel draait dat al het stro opzij gaat, dan ben ik bang dat een laag houtkrullen of vlas ook gewoon opzij geduwd gaat worden. Je moet dan al gaan denken aan een dikkere laag, wat al iets opgepot is, dat wil nog wel eens helpen. Maar met stro erover heen, is dat erg lastig uitmesten, dus weet niet hoeverre de pensionstal daar heil in ziet. Misschien volledige over op andere bodembedekking?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:50

Vragen of ze je stal niet helemaal leeg willen maken. Zorg inderdaad voor een onderlaag van goed absorberende bodem (bv zaagsel of vlas), die goed aangestampt raakt. Daar bovenop kun je vervolgens bijstrooien. Alleen die bovenste laag verversen, de onderste maar eens in de zoveel weken. (Basisidee van een potstal, al zou ik het niet maandenlang laten opstapelen, maar enkele weken.)

anoukxxkevin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:06

rubber matten onder de bodembedekking lijkt me idd de beste oplossing

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:08

of oppotten zoals Irma zegt?

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:13

Mot eronder is geen optie omdat dit niet op de mesthoop mag. Vraag me niet waarom, maar het blijkt zo te zijn.
Misschien een idee om helemaal over te gaan op mot, hoewel ik denk dat stro erbij ook een optie is.
Of een laag strokorrels en daaroverheen stro
En dat ze het allemaal aan de kant schuiven daar kun je toch niets aan doen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:17

Je hebt ook rubbermatten uit 1 stuk, tot maximaal 3 meter breed in de gewenste lengte. Die kun je in 1 keer in de stal leggen, of bij een bredere maat dan 3 meter in 2 stroken in de breedte, en doordat ze zo weinig naden hebben, en zo zwaar zijn, verschuiven ze bijna niet.

Je hebt ook puzzelmatten, die liggen niet los tegen elkaar aan, maar haken in elkaar als puzzelstukken.
En je hebt matten die in elkaar grijpen en daarmee ook 1 grote vlakke mat maken. Die kunnen dus ook niet verschuiven.

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:45

Hawai schreef:
Mot eronder is geen optie omdat dit niet op de mesthoop mag. Vraag me niet waarom, maar het blijkt zo te zijn.
Misschien een idee om helemaal over te gaan op mot, hoewel ik denk dat stro erbij ook een optie is.
Of een laag strokorrels en daaroverheen stro
En dat ze het allemaal aan de kant schuiven daar kun je toch niets aan doen.

Ik zou inderdaad ook voor rubbermatten gaan, en deze komen dan niet op de mesthoop, als ik je berichtje hierboven lees.
Ze blijven dan gewoon in de stal liggen ;)
Succes!

boghy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 08:46

helemaal opmot of vlas gaan ze dan zich niet vervelen omdat ze op stro nogaleens knabbelen.
en als ze mot opeet is er dan geen koliek gevaar of zou ik bijv. 1 plakje stro erover kunnen doen zodat ze toch iets voor handen heeft.

Rubbermatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:33

Er zijn genoeg vocht doorlatende rubbermatten. Ringmatten laten urine bijvoorbeeld gewoon door en aan de onderkant van de matten zit een afvoersysteem zodat alles goed wordt afgevoerd.

Toch zou ik voor stallen puzzelmatten aanraden. Ze zijn extreem duurzaam, 80x120cm, 2 cm dik en wegen 20 kg er stuk. Aan de onderkant zit een drainagesysteem.