Paard tikt op stal eigen benen open..welke bescherming?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ginn2

Paard tikt op stal eigen benen open..welke bescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 21:39

Ik hoop op goede tips voor mijn nieuwe paard die absoluut niet zuinig is op haar eigen benen. Zodra ze de stal uitkomt moet ik haar pees en kogelbeschermers en springschoenen omdoen/ aantrekken anders zit er binnen no time ergens een wondje.

Mijn andere paard heb ik al jaren en zonder problemen. Maar met dit nieuwe paard moet ik weer nadenken over alles.

Toen ik gisterenochtend vroeg op stal kwam bleek ze een einschuss te hebben. Om te voorkomen dat ze ook op stal door haar lompigheid wondjes krijgt vraag ik mij af welke bescherming ik om haar benen kan doen. Stalbandages of zijn er nog andere prodcuten speciaal hiervoor op de markt?? Wie kan me goede tips geven??

Alvast bedankt voor je reactie! groet Carolien

LadyMadonna

Re: Paard tikt op stal eigen benen open..welke bescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:42

Lijkt me dat je een paard niet 24/7 in de beschermers kunt zetten. Hoe doet ze lomp? rondjes lopen? Paniekeren? Tegen de wand slaan?

ginn2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 21:44

ja tegen de wand slaan, rondjes draaien..maar niet paniekerig hoor..aandacht vragen dat is het meer..als ik haar vast zet om te kunnen zadelen een stapje opzij zetten maar dan op haar eigen voet gaan staan.. ze is gewoon lomp!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:45

maar waarom is ze lomp... lastig hoor, maar 24/7 beschermers lijkt me heeeel slecht voor o.a. de bloedsomloop.
Deed ze dit bij de vorige eigenaar ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:46

Je kunt deze wellicht proberen.
Afbeelding
Maar lijkt me een tijdelijke oplossing. T is niet echt normaal als je paard zich zo vaak aan tikt.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:47

stef schreef:
Lijkt me dat je een paard niet 24/7 in de beschermers kunt zetten. Hoe doet ze lomp? rondjes lopen? Paniekeren? Tegen de wand slaan?

kan best hoor ken er genoeg die 24/7 in de bescherming staan. die hebben dan stalbandages aan en staan ook nog tot hun nek toe in het rubber.

maar ik zou denk ik geen stalbandages om doen, van stalbandages worden ze vaak slapper van. misschien kun je je DA bellen en weet hij ong iets?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:48

Tuurlijk kán het, maar of het goed is, is een 2e....

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:49

Misschien als het kan vaker en langer naar buiten? Met een vriendje.
Zodat ze zich niet hoeft te vervelen of aandacht hoeft te vragen?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:49

Geen bescherming om doen in stal, maar een rubbermat tegen de wand voorkomt ook schade van het slaan tegen de wanden.

Klinkt als verveling.
Verder lekker veel naar buiten doen met vriendjes, nu komt het dier van stal af is zo fris als een hoentje en beschadigd zichzelf. Een paard wat dagelijks veel, minimaal de hele dag, buiten staat heeft geen reden om lomp te doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:53

Of ze is nog erg slap en heeft weinig controle over haar benen óf ze staat haar hele leven al in de bescherming en heeft gewoon nooit geleerd om zuinig te zijn op haar eigen benen.

Zet haar maar hele dag zonder bescherming op de weide, dan hoeft ze zich ook niet meer te vervelen en leert ze wel zuinig te zijn op d'r benen.
Een keer een plekje hier of daar krijgt ze echt niets van, als je er altijd maar bescherming om hebt doet dat meer schade.

ginn2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 21:57

Ja slap zijn kan wel ze is pas een paar maanden onder het zadel en begint nu sterker te worden maar is het nog niet...dat betekent wel dat er hoop is toch anneliesdj.. Overigens ben ik een voorstander van paarden in de wei dus daar ligt het niet aan!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:59

ik zou dan geen stal bandages doen daar worden ze alleen maar slapper van. heb je haar laten keuren toen je d'r kocht, of naar huis haalde?

ginn2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 22:05

Ze heeft al rubber in dr stal..en het is gewoon een paard wat zich idd ook snel verveelt..ook al komt ze buiten!! Ze verveelt zich ook snel met rijden moet haar altijd aan het werk houden..en dan gaat ze er ook helemaal voor maar als ik 2 min niet oplet heeft ze al iets bedacht. Overigens is het een heel koel paard. Maar ik heb geen zin in een paard wat savonds op stal gaat en de volgende ochtend wondjes heeft of nog erger een einschuss.

@ Nicky_rilana ik heb haar niet laten keuren..ze heeft geen ataxie of iets anders ze kan heel goed lopen, haar bewegingen, motoriek alles is echt in orde.

ginn2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 22:07

@ Joolien..welke beschermers zijn dat overigens?

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:07

oow oke

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:09

hoi :) ik heb hardy chaps van de paardendrogist, misschien is dat ook wat voor jou :) ik kan niet een link maken maar als je zoekt bij de paardendrogist denk ik dat je ze wel vind. groetjes deess

ginn2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 22:09

maar bedankt voor de tip hoor nicky_rilana!

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:11

heb je ook achter de rubber mat tennisballen hangen dat vangt nl de klappen op

ginn2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 22:12

Hoi Zirano..nee heb ik niet..die tip kende ik nog niet..das wel een goeie!!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:14

Je hebt veredus stable boots, misschien is dat wat.
Zag er wel goed uit moet ik zeggen, maar als er andere oplossingen zijn zou ik dat overwegen.

Afbeelding
De ''onderlap'' zit er aan vast.

Maar ik zie het meer als verveling, naar buiten dus.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 15-04-12 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:15

ginn2 schreef:
Ja slap zijn kan wel ze is pas een paar maanden onder het zadel en begint nu sterker te worden maar is het nog niet...dat betekent wel dat er hoop is toch anneliesdj.. Overigens ben ik een voorstander van paarden in de wei dus daar ligt het niet aan!

Maar een normale 3 jarige denkt ook wel om zijn eigen benen.
Tenzij ze teveel energie hebben en opgesloten worden, een paard hoort eigenlijk helemaal niet op stal en het weer is mooi genoeg nu, kan ze niet hele dagen buiten? Dag en nacht is nog beter natuurlijk.

Zet je haar met bescherming op de weide? Dat moet je niet doen, longeer haar 15 minuten en zet haar dan zonder bescherming op de weide, niet meteen bang zijn dat er wat gebeurd. Ze moet het toch gaan voelen voor ze doorheeft dat ze voorzichtig moet zijn.
Op stal hebben ze te weinig ruimte en teveel aandacht voor alles wat er om zich heen gebeurt om voorzichtig te gaan doen dus je kunt het beste maar gewoon zorgen dat ze zo min mogelijk op stal staat.

Als je eenmaal begint met bandage's op stal kom je daar eigenlijk niet meer vanaf. Dwz; de benen wennen eraan en op den duur zie je dat ze met dikke benen staat als je er geen bandage's op doet. Je maakt er de benen zwakker mee, spieren en pezen worden slapper, vandaar ook dat ik zeg dat het meer kwaad dan goed doet.

ginn2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 22:21

@ dees..wow dat zijn mooie beschermers die hardy chaps..da's zeker een idee. Maar heb nog even zitten nadenken..eigenlijk moet ik iets hebben dat niet kapot gaat als er een ijzer tegenaan komt..iets wat niet te strak zit voor de bloedsomloop..maar ook niet te los om op een andere manier te irriteren maar iets met bv 1 vinger ertussen een soort van springschoen maar dan van ander materiaal natuurlijk meer lucht doorlatend en iets wat tot onder de knie komt bv..het is wel een uitdaging..

Nee geen bescherming op in de wei.. alleen met rijden krijgt ze bescherming om...ik houd helemaal niet van beschermers. Mijn andere paard heeft ze geeneens maar die is superzuinig op haar ranke en strakke beentjes en ze is er al 20 mee geworden. En nee hoor haar pijngrens ligt blijkbaar heel hoog..zelfs met de einschuss geeft ze echt geen krimp..ze is bikkelhard echt.

Ik denk wel dat het beter is als ze 24 uur per dag naar buiten gaat ja.. maar niet het hele jaar door nu is het mooier weer en zou het kunnen maar swinters heb ik dan nog steeds hetzelfde probleem als ze al niet sterker is geworden en meer controle heeft..
Laatst bijgewerkt door ginn2 op 15-04-12 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:23

kun je niet korte transport beschermers omdoen? of wordt dat ook echt heel warm?

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:27

ik gebruik ze allen in de wei hoor :) en alleen in het "wilde" seizoen :D had een jong paardje dat zich een paar x enorm geraakt had buiten }:0 ondanks dat ze apart staan en dat wilde ik graag voorkomen ;) ze is nu verkocht helaas en met mn nwe jonge paard gaat het wel goed buiten :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:28

ginn2 schreef:
Ik denk wel dat het beter is als ze 24 uur per dag naar buiten gaat ja.. maar niet het hele jaar door nu is het mooier weer en zou het kunnen maar swinters heb ik dan nog steeds hetzelfde probleem als ze al niet sterker is geworden en meer controle heeft..

Hoezo ligt haar pijngrens dan hoog? Je denkt dat ze zichzelf verwond en dat niet voelt?
Je moet het tijd geven, komt echt goed.

Geef d'r een likit oid op stal, pion, bal?