Rusthuis, wat verwacht/eis jij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat verwacht jij?

Elk paard eigen stal, dagelijks mesten, voeren, weidegang maar snachts stalling. Paard word compleet verzorgt door ons. (Dus dagelijkse verzorging, zoals poetsen, maar ook alle entingen, wormenkuren, en de hoefsmid).
12 (35%)
Gezamelijke stalling (Dus in groepjes van 2 tot 4 paarden in ruime boxen met uitloop/paddock). Verder complete verzorging zoals hierboven.
4 (11%)
Gezamelijke stalling (Dus in groepjes van 2 tot 4 paarden in ruime boxen met uitloop/paddock) Overdag op een ruime weide met eigen groep. Verder complete verzorging zoals hierboven.
8 (23%)
Gezamelijke stalling, maar verder alleen mesten, voeren, en weidegang.
Geen stemmen
Individuele stalling, maar verder alleen mesten, voeren, en weidegang.
1 (2%)
Gezamelijke stalling, maar verder alleen mesten, voeren, en weidegang (Met eigen groep).
1 (2%)
24/7 weidegang, indien het weer dit toelaat. (Swinters de nachten op stal).
8 (23%)

Totaal aantal stemmen: 34

Huisstevens

Rusthuis, wat verwacht/eis jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 18:24

Hallo allemaal,

Samen met mijn vriend wil ik mischien een paardenrusttehuis op gaan starten.

Nu vraag ik mij af wat jullie van een paardenrusttehuis verwachten? En wat jullie voor een paard willen uitgeven?

Ik heb voor mezelf een klein opzetje gemaakt.
Ik zou individuele stalling kunnen aanbieden in ruime 4 bij 5 meter boxen. Deze worden dagelijks gemest.
Wat ook zou kunnen is gezamelijke stalling. Waarbij paarden per 2 of hooguit per 4 in ruime stallen staan. (Dit zullen dan ruimtes van minimaal 8 bij 10 worden, met een uitloop naar buiten toe, dus een klein padockje per groepstal (Deze zal dan 8 bij 16 worden ongeveer).

Ik heb 2 hectare weide ter beschrikking. Waarop ik zowel paddocks als weides wil maken.
Ook wil ik 2 bakken aanleggen. 1 van 30 bij 60. Deze wil ik gedraineerd hebben. Zodat deze altijd te gebruiken is.
En dan 1 (Mischien 2) bakjes van 15 bij 25.
Zodat er altijd gereden kan worden, met de paarden die dit nog aankunnen. Of eventueel grondwerk e.d. in de kleine bak(ken).

Ook wil ik zorgen voor poetsplaatsen. En elk paard zijn eigen kast voor al zijn spulletjes. (Welke op slot kan, en waarvan ik een extra sleutel heb in geval van nood).

Wat zouden jullie voor stalling wensen? En wat zou jij er voor betalen? (Omgeving friesland!)
Laatst bijgewerkt door Huisstevens op 15-04-12 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Huisstevens

Re: Rusthuis, wat verwacht/eis jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 18:26

Zouden jullie na het stemmen ook willen aangeven waarom je voor deze specifieke stalling kiest?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:28

2e optie van de poll.
Omdat dat veel natuurlijker is, :j
En dat betekend dus 24/7 stal/paddock?

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:32

Bij de 2e mis ik weidegang? Verder zou ik voor de 2e gaan, mits het met weidegang goed geregelt is.

Huisstevens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 18:33

Oh sorry, dat heb ik niet bij gezet inderdaad.

ik zou dat dan willen splitsen in twee gedeelten:
1 gedeelte dat geduren het hele jaar door snachts op stal gaat, met overdag weidegang (Zomers een aantal uur meer dan swinters).
En een gedeelte dat kan kiezen voor 24/7 voor zolang het weer dat toelaat.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:34

Wat is dan het verschil met een gewone stalling?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:34

Ik kies voor de eerste optie. Ik heb een kleinschalige opvang. Bij ons is gebleken dat met groepshuisvesting niet ieder paard de benodigde rust kreeg (rusten zelf, de rust om langer over het voer te doen, etc.). Ze staan bij ons wel in groepjes buiten.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:35

Geen mogelijkheid tot weidegang 24/7 in de winter? Als ik mijn paard op een rusthuis zou zetten zou dat zijn 24/7 buiten het jaar rond met een schuilstal en vriendjes. Het koppie helemaal leeg maken en lekker paard zijn. Iets als een paddock paradise of hit actief stal zou ook wel iets zijn.

Huisstevens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 18:38

@myfairytale, dat is dus waar ik me wat zorgen om maak.
Ikzelf heb twee paarden met verlatingsangst. En deze kunnen absoluut niet op stal zonder dat ze elkaar zien. Het liefst staan ze in 1 box. Vandaar dat ik dit ook als optie wil aanbieden, omdat ik weet hoe gestrest mijn eigen twee kippies zijn zonder elkaar :D

Wat vinden jullie trouwens een minimale maat voor een weide? Ikzelf zat te denken aan weides van 40 bij 80. En de paarden in vaste kleine groepjes weiden.

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:38

Ik heb mijn paard nu op een rusthuis waarbij ze snacht allemaal een eigen stalletje hebben.
zomers en swinters gaan ze allemaal op hun eigen wei , met de wei ernaast altijd een vriendje.
verzorging zoals poetsen ,de smid en inentingen wil ik zelf regelen.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:39

Ik kies voor 2, als er daarnaast nog enkele individuele boxen zijn, in het geval dat een paard niet lekker is ofzo.
En daarbij zomers 24/7 buiten, snachts en overdag (behalve bij echt noodweer) en swinters overdag buiten, snachts binnen.

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:40

in welke regio wil je deze stal op gaan zetten?

Huisstevens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 18:40

Amyyy schreef:
Geen mogelijkheid tot weidegang 24/7 in de winter? Als ik mijn paard op een rusthuis zou zetten zou dat zijn 24/7 buiten het jaar rond met een schuilstal en vriendjes. Het koppie helemaal leeg maken en lekker paard zijn. Iets als een paddock paradise of hit actief stal zou ook wel iets zijn.

Zolang het weer het toelaat 24/7.

Ik dacht bij mezelf, gezien het toch wel oudjes zijn, moet er de optie zijn snachts eventueel op stal. Dit was meer de gedachte van indien het paard het aankan 24/7. Heb ik het idee dat het niet gaat, dan lekker warm op stal.

Schuilstal wil ik zowieso in iedere weide maken overigens! Dit is iets wat elk paard verdient, laat staan de bejaarden :D

Huisstevens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 18:42

Michelle_ schreef:
in welke regio wil je deze stal op gaan zetten?

Mijn vriend en ik zijn bezig met een huis in Gerkesklooster. Hier willen we binnenkort naar gaan kijken. (Veel land en meerdere loodsen/stallen).

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:43

De 2e + weidegang.. hopen dat t nog ff duurt voor we drheen mogen :P

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 19:40

Huisstevens schreef:
Amyyy schreef:

Zolang het weer het toelaat 24/7.

Ik dacht bij mezelf, gezien het toch wel oudjes zijn, moet er de optie zijn snachts eventueel op stal. Dit was meer de gedachte van indien het paard het aankan 24/7. Heb ik het idee dat het niet gaat, dan lekker warm op stal.

Schuilstal wil ik zowieso in iedere weide maken overigens! Dit is iets wat elk paard verdient, laat staan de bejaarden :D

Helemaal mee eens. die oudjes kunnen extreem nat/koud of heet weer echt minder goed hebben dan andere paarden.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 20:30

Ik zou ook voor de eerste mogelijkheid kiezen.
Heel veel mensen hebben geen idee wat het inhoud om een ouder paard te verzorgen. Een oud paard vindt het niet altijd fijn buiten met een schuilstal. Ze kunnen zich moeilijker warm houden.Ze hebben vaak last van stijve spieren of pijnlijke gewrichten.
Wij hebben een opvang met voornamelijk oudere paarden. Het duurt best wel even(in sommige gevallen wel een jaar) voor een paard gewend is, dus zet ik ze nooit zomaar bij elkaar in. Helemaal niet in een stal. Bovendien moet er een mogelijkheid zijn om ze individueel te voeren, anders weet je niet of elk paard wel zijn portie krijgt. Met eventueel medicijnen of andere supplementen. Zeker als ze ouder worden, eten ze minder snel. Vandaar dat ze bij ons snachts apart in een stal staan en rustig hun eigen voer in eigen tempo kunnen eten. Bovendien is dit ook fijner als ze eens ziek zijn. Het is niet een kwestie van brok en hooi voeren. Wij hebben bv paarden die helemaal geen hooi meer kunnen eten. Die krijgen een complete vervanger voor ruwvoer. Sommigen kunnen nog wel Grasmix of Compactgras eten, anderen eten nog hooi. Het zou mooi zijn als je meer paarden hebt met dezelfde behoeften, maar in de praktijk is dat vaak niet zo. Wij hebben een aantal stallen zonder tralies, ze kunnen dus altijd aan elkaar zitten over de tussenschotten.Voor degenen met voernijd hebben we wel tralieboxen.

Er zijn nog veel meer dingen waar je aan moet denken. Onderhoud grasland bv. Waar haal je je hooi vandaan? Waarheen gaat de mest? Electriciteit ,water, onderhoud gebouwen, afrasteringen,verzekeringen, hypotheek ,belastingen, het moet allemaal betaald worden.Om het te kunnen bekostigen, moet je behoorlijk wat geld per paard binnen krijgen.Voor een aantal dingen maakt het niet uit of het een oud paard betreft of een jong dier. Oudere dieren zijn niet goedkoper in onderhoud dan jongere, eerder duurder.

Ik weet dat dit niet je vraag is, maar ik vraag me af of je aan al deze dingen hebt gedacht. Moet je ervan kunnen leven of heb je ook een baan? Hoeveel paarden denk je maximaal te kunnen houden? Ik ben hele dagen thuis en dat is maar goed ook omdat er altijd iets gebeurt als je het niet verwacht.

Ik vind het dan ook lastig om je vraag goed te beantwoorden,omdat ik heel erg veel mis in wat je aangeeft te willen realiseren.Wat een ander er voor wil betalen is niet belangrijk als je zelf nog niet weet wat je kosten zijn. Het is belangrijker dat er genoeg geld binnen gaat komen om de boel draaiende te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 20:46

Optie 3.
Paarden staan lekker in groepen,kunnen zelf kiezen of ze binnen willen staan of naar buiten willen,klinkt gewoon perfect!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 20:49

haboshof schreef:
Ik zou ook voor de eerste mogelijkheid kiezen.
Heel veel mensen hebben geen idee wat het inhoud om een ouder paard te verzorgen. Een oud paard vindt het niet altijd fijn buiten met een schuilstal. Ze kunnen zich moeilijker warm houden.Ze hebben vaak last van stijve spieren of pijnlijke gewrichten.
Wij hebben een opvang met voornamelijk oudere paarden. Het duurt best wel even(in sommige gevallen wel een jaar) voor een paard gewend is, dus zet ik ze nooit zomaar bij elkaar in. Helemaal niet in een stal. Bovendien moet er een mogelijkheid zijn om ze individueel te voeren, anders weet je niet of elk paard wel zijn portie krijgt. Met eventueel medicijnen of andere supplementen. Zeker als ze ouder worden, eten ze minder snel. Vandaar dat ze bij ons snachts apart in een stal staan en rustig hun eigen voer in eigen tempo kunnen eten. Bovendien is dit ook fijner als ze eens ziek zijn. Het is niet een kwestie van brok en hooi voeren. Wij hebben bv paarden die helemaal geen hooi meer kunnen eten. Die krijgen een complete vervanger voor ruwvoer. Sommigen kunnen nog wel Grasmix of Compactgras eten, anderen eten nog hooi. Het zou mooi zijn als je meer paarden hebt met dezelfde behoeften, maar in de praktijk is dat vaak niet zo. Wij hebben een aantal stallen zonder tralies, ze kunnen dus altijd aan elkaar zitten over de tussenschotten.Voor degenen met voernijd hebben we wel tralieboxen.

.

Helemaal mee eens! behoeften veranderen met leeftijd. En vaak zie je in dit soort topics mensen reageren maar van "ik wil het paard toch 24/7 op de wei winter/zomer- want....dat is natuurlijk" In de echte natuur worden paarden geen 20-25+ . En vaak zijn dit reacties van mensen die jonger zijn dan de paarden die ik op stal heb (cq gehad) :D

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:53

Omdat dit topic geopend is door een schaduwaccount gaat het op slot.