Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Amyyy schreef:Geen mogelijkheid tot weidegang 24/7 in de winter? Als ik mijn paard op een rusthuis zou zetten zou dat zijn 24/7 buiten het jaar rond met een schuilstal en vriendjes. Het koppie helemaal leeg maken en lekker paard zijn. Iets als een paddock paradise of hit actief stal zou ook wel iets zijn.
Huisstevens schreef:Amyyy schreef:Geen mogelijkheid tot weidegang 24/7 in de winter? Als ik mijn paard op een rusthuis zou zetten zou dat zijn 24/7 buiten het jaar rond met een schuilstal en vriendjes. Het koppie helemaal leeg maken en lekker paard zijn. Iets als een paddock paradise of hit actief stal zou ook wel iets zijn.
Zolang het weer het toelaat 24/7.
Ik dacht bij mezelf, gezien het toch wel oudjes zijn, moet er de optie zijn snachts eventueel op stal. Dit was meer de gedachte van indien het paard het aankan 24/7. Heb ik het idee dat het niet gaat, dan lekker warm op stal.
Schuilstal wil ik zowieso in iedere weide maken overigens! Dit is iets wat elk paard verdient, laat staan de bejaarden
haboshof schreef:Ik zou ook voor de eerste mogelijkheid kiezen.
Heel veel mensen hebben geen idee wat het inhoud om een ouder paard te verzorgen. Een oud paard vindt het niet altijd fijn buiten met een schuilstal. Ze kunnen zich moeilijker warm houden.Ze hebben vaak last van stijve spieren of pijnlijke gewrichten.
Wij hebben een opvang met voornamelijk oudere paarden. Het duurt best wel even(in sommige gevallen wel een jaar) voor een paard gewend is, dus zet ik ze nooit zomaar bij elkaar in. Helemaal niet in een stal. Bovendien moet er een mogelijkheid zijn om ze individueel te voeren, anders weet je niet of elk paard wel zijn portie krijgt. Met eventueel medicijnen of andere supplementen. Zeker als ze ouder worden, eten ze minder snel. Vandaar dat ze bij ons snachts apart in een stal staan en rustig hun eigen voer in eigen tempo kunnen eten. Bovendien is dit ook fijner als ze eens ziek zijn. Het is niet een kwestie van brok en hooi voeren. Wij hebben bv paarden die helemaal geen hooi meer kunnen eten. Die krijgen een complete vervanger voor ruwvoer. Sommigen kunnen nog wel Grasmix of Compactgras eten, anderen eten nog hooi. Het zou mooi zijn als je meer paarden hebt met dezelfde behoeften, maar in de praktijk is dat vaak niet zo. Wij hebben een aantal stallen zonder tralies, ze kunnen dus altijd aan elkaar zitten over de tussenschotten.Voor degenen met voernijd hebben we wel tralieboxen.
.