Paard bijna te rustig in de zomer....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bonita84

Paard bijna te rustig in de zomer....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 17:54

Hallo allemaal,

Ik had even een vraagje, mijn paardje is in de winter lekker voorwaarts en soms druk maar ik hou wel van dat soort paarden die graag aan het werk willen...
Nu in het voorjaar en ze weer veel dagen op het land lopen word ze ineens een stuk slomer... Ik mis dan echt de voorwaartse drang..

Ik voer haar 3/4 havens kentucky e-lite en nu 3/4 pavo triple P.
In de winter staan ze zeker ook 6 uur per dag buiten.

Maar wat kan ik anders gaan voeren zodat ze weer wat meer energie krijgt in voorjaar en zomer.. Je zou denken met dit voer dat het toch wel wat moet doen maar vind dat ze er niet heel erg op reageerd, ze heeft wel goede conditie houd het allemaal lang en makkelijk vol maar ze is gewoon wat rustig en niet zo erg die voorwaartse drang..

Kan het ook komen door de eiwitten in het land? Dat als je die niet genoeg gebruikt dat het teveel is?
Ik rij haar ong om de dag, moet ik juist vaker gaan rijden? Zodat wat ze binnen krijgt aan gras wel echt kan gebruiken...

Had ook gelezen over omega 3-6 dat dat ook nog weleens kan werken, iemand ervaring?

arwen21

Re: Paard bijna te rustig in de zomer....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:25

Zolang je paard gezond is, denk ik niet dat het nodig is om iets extra bij te gaan voeren.
Als je paard in de winter 18uur per dag op stal staat, is het logisch dat ze dan goed voorwaarts is.
Nu ze de hele dag kan lopen, zal ze daar geen nood aan hebben.
Ik vind het zelf ook leuker om te rijden met een paard met wat meer voorwaartse drang, maar ik denk dat dit nu eenmaal de aard van je paard is..

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:30

Ik denk dat wanneer een paard de hele dag staat te kanen dat het ook heel rustgevend is,paardje zal wel heel erg verzadigd zijn.
Je zou het eens proberen met wat minder krachtvoer,teveel kan ook verslomend werken.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:37

geef per dag een handje gemengd kippengraan. werd vroeger gebruikt bij slomwe paarden.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:41

paardje1983 schreef:
geef per dag een handje gemengd kippengraan. werd vroeger gebruikt bij slomwe paarden.

Oohhh dáárom zijn mijn pony's er altijd als de kippen bij als ik graan strooi voor mn kipjes! :)* _O-

:+

bonita84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 08:33

Oke bedankt voor jullie reacties! Ze staat nu ook gewoon nog 's nachts binnen... Maar denk ook dat het komt omdat ze echt de hele dag gras eet... Als ik haar straks moet voeren na het rijden of tussedoor omdat ze de hele dag buiten staat eet ze het niet eens op.. Ze wil alleen maar gras... Maar ik rij nu M dressuur ben nu ook veel meer bezig met springen en crossen... Dus extra energie kan ze wel gebruiken...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 08:38

Dan kun je misschien het gras iets beperken als je toch krachtvoer wilt blijven geven.
Geef niet te veel,straks staat ie ziek in het gras zit genoeg voor je paard!

bonita84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 09:07

Ik probeer eerst wel die pavo triple p niet te geven... In die kentucky zit niet zoveel in qua vetten en suikers... In die pavo zit meer in! Ik kan het land niet minderen er staan er nog meer bij en die willen dat niet... Het is niet een heel groot stuk hoor maar ik weet wel dat ze het liefst alleen maar gras eet zelfs als je bij zou voeren met kuil kiest ze nog voor gras terwijl die andere allemaal voor het kuil kiezen...

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:29

Haver! Alle krachtvoer wegdoen en pure haver gaan voeren *\o/*
Heeft ie een dichte vacht? Dan wil scheren nog wel eens helpen. Ook 's zomers.... (helpt natuurlijk niet als ie maar nauwelijks haar heeft ;) )

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:34

Wat kan haver nou bijdragen aan een paard wat van nature dus rustig is?
Dat lijkt mij alleen maar meer aan zetten in spek en niet in temperament. :?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:36

bonita84 schreef:
Ik probeer eerst wel die pavo triple p niet te geven... In die kentucky zit niet zoveel in qua vetten en suikers... In die pavo zit meer in! Ik kan het land niet minderen er staan er nog meer bij en die willen dat niet... Het is niet een heel groot stuk hoor maar ik weet wel dat ze het liefst alleen maar gras eet zelfs als je bij zou voeren met kuil kiest ze nog voor gras terwijl die andere allemaal voor het kuil kiezen...

Pavo vind ik zowiezo niet zo'n goed voer alleen al vanwege de vele suikers die erin verwerkt zitten.
Als je dat idd eens weg laat merk je misschien na een poos al verbetering qua energie. :j
Je hebt paarden die van suiker hyper worden maar je hebt ze ook die sloom ervan worden.(net als bij de mens)

bonita84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 12:20

pieps schreef:
Haver! Alle krachtvoer wegdoen en pure haver gaan voeren *\o/*
Heeft ie een dichte vacht? Dan wil scheren nog wel eens helpen. Ook 's zomers.... (helpt natuurlijk niet als ie maar nauwelijks haar heeft ;) )

Zoals je ziet geef ik kentucky lite-e daar zit haver in zwart blank ect.. Daar zou ze al moeten reageren, je merkt wel dat ze daar goed reageerd maar niet qua drukte maar dat ze het rijden gewoon allemaal goed volhoud...

Dit is trouwens niet het eerste jaar dat ik ermee zit...

@ funnyhorse Pavo wilde ik ook eigenlijk niet meer geven maar ik ging kijken voor de kentucky en die was er toen niet dus hij zegt je kan dit wel eens proberen.. Maar ik denk dat ik het gewoon houd op de kentucky... Ze ziet er echt super uit hoor! Heeft echt een bere conditie... Maar soms mag ze wel gewoon eens meer pit hebben..
Ik ging net toevallig een buitenritje maken en nu is het lekker fris buiten en dan zie je dat ze meteen weer lekker voorwaarts is..

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:10

Is gewoon aard van het beesie! ;)
Geniet maar lekker van je paardje zoals ie is :) ,altijd zo'n springkont onder je billen ben je ook snel moe hoor. ;)

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:25

bonita84 schreef:
Ik ging net toevallig een buitenritje maken en nu is het lekker fris buiten en dan zie je dat ze meteen weer lekker voorwaarts is..

Dan lijkt het toch weinig met het voer te maken te hebben maar meer met de temperatuur/warmteregulering van haar zelf.....
Ik ga er van uit dat ze geen overgewicht heeft.... als dat wel zo is kan afvallen ook nog helpen, dan is ze minder goed geisoleerd (dunnere vetlaag) en kan ze de warmte beter kwijt.

bonita84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 18:25

Ja het is denk ik zeg maar een combi met warm en de hele dag op het gras eten...
Ze heeft zeker geen overgewicht hoor.. Gewoon erg mooi in conditie..

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:33

Kan idd van het gras komen en dan niet zo zeer van de eiwitten maar van de suikers. Ben benieuwd wat er gebeurt als je de Pavo weg laat.

bonita84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 18:43

Equi_libre schreef:
Kan idd van het gras komen en dan niet zo zeer van de eiwitten maar van de suikers. Ben benieuwd wat er gebeurt als je de Pavo weg laat.

Oke thnx!! Ik had vorig jaar idd ook pavo maar dan de sportmusli heb nu al een tijdje alleen havens van kentucky, misschien dat die combi met gras dan wel goed is... Ik had eigenlijk die pavo erbij gedaan omdat ze zeiden dat ze daar wel wat meer pit van zou krijgen..

Zoals uithoudingsvermogen heeft ze echt meer dan genoeg... Ze houd alles makkelijk vol maar soms kan ze net ff wat meer pit gebruiken.