Hoeveelheid grond voor paard aan huis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mallootje

Hoeveelheid grond voor paard aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 16:54

We zijn op huizenjacht en hebben iets gevonden dat heel erg in de smaak valt. Als we alle faciliteiten zoals hooiopslag, piste, ... aftrekken houden we een weiland van 1400m² over, en dat voor 1 paard en een (toekomstige) gezelschapspony.
Dat is niet genoeg om een paard fulltime in de wei te hebben, maar de bedoeling is dan ook om ze halve dagen op de piste/paddock te zetten (met onbeperkt hooi) en dan een paar uur per dag op de wei. 's Winters alleen paddock paradise, om de wei te laten rusten.

Hoe denken jullie daarover? Voldoende of niet?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 16:56

1400m² is toch 1.4 hectare? :o
Om een beeld te krijgen

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 16:56

Nee, 1.4 hectare is 14000 vierkante meter ;)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 16:58

10.000 is toch een hectare
ik had dezelfde vraag hier een keer gesteld. ze gaven daar aan 2.500 m2 per paard te rekenen.

Mallootje

Re: Hoeveelheid grond voor paard aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 16:59

2500m² per paard heb ik gehad voor paarden die 24/7 op dat stuk staan (ook met bijvoeren). Ik vroeg me dus af of je het met de helft redt, als je maar een paar uur per dag van de wei gebruik maakt en je voor de rest behelpt met paddock & hooi..

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:04

Ik denk dat 1400 m2 als weiland erg klein is: oppervlakte is maar net groter dan een dressuurbak. Als 'weide' zal het heel snel kaal zijn en ruimte om te verweiden heb je ook niet.
Je schrijft over 'paddock paradise': hoeveel ruimte heb je daarvoor gereserveerd? Misschien kun je met een slimme indeling toch iets heel praktisch maken. Het is in ieder geval altijd beter dan op stal: veel succes!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:13

1400 m2 is echt heel erg klein. ik zou daar persoonlijk een mooie zandpaddock van maken. gras is op zo'n klein oppervlakte niet haalbaar.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:15

Ja zou de ruimte kunnen gebruiken als paddock, of, als je de tijd hebt om uit te mesten, een hele mooie ruime bak aanleggen met alles erop en eraan, met een klein pleintje aan een zijde waar je ze kan bijvoeren. Op zo'n klein stukje grond gras laten groeien is een zandkoliek waiting to happen. Dat lopen ze namelijk binnen de kortste keren stuk.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 17:20

Jullie zouden dan opteren voor helemaal geen grasweide, en alles als paddock gebruiken?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:30

Mallootje schreef:
2500m² per paard heb ik gehad voor paarden die 24/7 op dat stuk staan (ook met bijvoeren). Ik vroeg me dus af of je het met de helft redt, als je maar een paar uur per dag van de wei gebruik maakt en je voor de rest behelpt met paddock & hooi..

Je hebt niet de helft, je hebt een kwart tot je beschikking. Je hebt nl een paard en een gezelschapspony. De telt gewoon voor een heel paard mee ;) En soms tellen ze nog wel voor meer mee ook, want kleine ponies hebben nogal eens de neiging de grasmat echt kort af te vreten en zelfs kapot te schrapen om naar de wortels op zoek te gaan (instinctief gedrag).
Gras op zo'n klein stukje gaat echt niets worden, een paddock van maken is veel handiger.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:54

ik weet niet of je ook een rijbak wil? anders maak je een rijbak met daaromheen een pad en een stuk bestrating waar je kunt voeren. dan kun je de bak ook als paddock gebruiken.
als je geen bak wilt dan kun je een mooie paddock maken en deze creatief indelen zodat je het lopen stimuleert.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 18:00

Het is inderdaad de bedoeling om de rijbak ook als paddock te gebruiken, en dat voor het grootste deel van de dag.

Nu twijfel ik alleen of ik de rest als gras moet houden, of voor een grotere rijbak met eventueel nog 2 extra paddocks moet gaan..

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:02

Ik zou ook het idee van weide laten varen en er een ruime paddock van maken. Zo'n kleine oppervlakte gras is niet te doen.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 18:05

Bedankt voor alle reacties! Hebben jullie er ook zelf ervaring mee, paarden louter op een paddock houden met hooi? Ik heb mijn paarden al altijd op pensionstallen gehad waar ze dus vaak op het gras stonden, en weet dus niet goed wat de impact is van geen gras meer in hun buik.. ;)

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:08

Mijn paarden staan vrijwel altijd in de paddock met hooi. Grazen word straks van de zomer enkele uurtjes en ook niet elke dag. Ik ben namelijk geen voorstander van mijn pony op de wei, die word er moddervet van. In een ruime paddock met hooi bevalt erg goed.

Roozzieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:13

Ik zou wel een stukje gras doen. Is toch lekker als ze in de zomer een uurtje of misschien 2 per dag kunnen grazen? en 1400m2 gras kan best als je ze er niet te lang op laat. Mijn pony stond eerst alleen maar in de paddock en nu voor het eerst in het gras en dat maakt hem zooo gelukkig, dus denk dat je paard er wel blij mee zou zijn

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:16

Als je zelf paarden op een weide wilt moet je toch al snel aan 5000m2 denken.
Ik vind het hele jaar door op zand helemaal niks.
En toen wij opzoek gingen naar een huis vielen al die locaties ook af. Dan bleef ik liever op pension omdat mijn paard het dan beter had.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:30

Als ze maar een paar uur per dag op het gras komen dan is het best te doen hoor, maar het is voor het paardenwelzijn dan natuurlijk wel zaak dat ze prima kunnen leven, lopen en doen rondom dat stukje wei (bak, pad rond de wei, hier en daar hooinetten/bakken, likstenen enzo, het hele paddock-paradise idee waarin ze gestimuleerd worden om veel te lopen, dus geen domme vierkante piste waarin ze zich de hele dag staan te vervelen :(:) :) ). Dan is de wei alleen om lekker van te smikkelen een paar uurtjes per dag en dan heb je aan een goede 1000m2 best een aardig stukje...als je het goed bijhoudtm idd. een paar uurtjes per dag, en ook niet bij drassig weer kapot laten lopen.

Maar meer is natuurlijk altijd fijner, want het zal wel snel op zijn / kort zijn.

Maar liever dat stukje gras voor een paar uur per dag en een leuk paddock-paradise, dan van die ontzettende geestdodende vierkante zandbakken waar ze de hele dag met hun ziel onder hun arm in staan, het hele jaar rond :(:)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:39

maar ff voor de duidelijkheid, is die 1400 m2 met of zonder rijbak?
want ik dacht namelijk dat de rijbak daar ook nog af moest. heb nu het idee dat ik dat verkeerd gelezen heb?

als je een rijbak als paddock hebt en daarnaast 1400 m2 voor gras dan kun je het wel gewoon als wei houden.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 19:00

1400m² is zonder de rijbak, dat is echt wat er overblijft nadat alles (stallen, bak, hooiopslag, ..) is afgetrokken.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:13

ow dat veranderd de zaak. ik dacht dat je op die 1400 m2 ook nog een eventuele bak moest aanleggen.

van die 1400 m2 kun je best wei maken dan :j

ik zou dan kiezen voor een mooie grote paddock, waar goed na is gedacht over de indeling en dan de rest inderdaad gewoon gras, waar ze in de zomer iedere dag een paar uur in kunnen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:17

ik zou eerder kiezen om van die 1400 nog een wei te maken, niet nog meer zand. paard hoort toch op het gras, al is het maar een deel vd dag ;)

en al eens aan paddock paradise gedacht. geen idee of dat mogelijk is op zo'n stukkie, maar wie weet?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:22

dat kan hoor,als jij echt 1400m voor wei hebt, kun je idd je paard en pony overdag in de baan zetten met hooi en een paar uur, haast een halve dag de 2 op de wei zetten. ik heb ook niet veel wei en doe het ook zo, mijn wei is nog wel kleiner.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 07:26

Bedankt voor alle tips en reacties iedereen, ik ben alweer wat slimmer geworden! Nog meer ideeën en bedenkingen zijn natuurlijk altijd welkom ;)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:37

Ik zou als ik jou was nog wel even nadenken over het voeren van hooi in je rijbak. Als je intensief rijdt wordt je niet blij van je paarden in je bak met hooi. Je zand gaat dichtslaan door het mengen van zand en hooi en de voerplek wordt ronduit smerig/drapperig, zeker na regen. Als je af en toe eens rijdt, kan ik me voorstellen dat je het minder problematisch vindt, maar het is wel zonde van de (dure) aanleg natuurlijk. Als je een paddock hebt waarin je een stukje verhard en ze daarop voert, heb je daar iig geen last van.
Is het evt. mogelijk ze in de zomer elders op het land te zetten? Zo doe ik het ook en is het ook geen gedoe met combi werk-paarden binnen / buiten zetten, waar je natuurlijk wel mee te maken krijgt als je ze bij jou thuis maar een aantal uren op het gras kunen. Het is wel een mooi stukje om ze vroeg in het seizoen op te zetten om te laten wennen en aan het einde van het seizoen nog een paar uur op te zetten. En als je je land de zomer hebt gespaard, heb je kans dat je ze 's winters ook af en toe erop kunt zetten.