Verweiding: Hoe lang land idealiter laten rusten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Verweiding: Hoe lang land idealiter laten rusten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 15:32

Ik werk altijd met verweiding om het gras en de grond zo goed mogelijk te laten houden.

Ik heb een stuk van ca 12 are. Ik heb meerdere mogelijkheden:
1 groot stuk - geen verweiding (eigenlijk geen optie voor mij)
2 grote stukken - 1 week rust
3 grote stukken - 2 weken rust per stuk land
4 kleine stukken - 3 weken rust per land
5 kleine stukken - 4 weken rust per land

1 stuk wordt een week dag en nacht begraasd, maar er zal ook hooi in de paddock liggen, en ze is geen grote vreter dus ik verwacht niet dat ze t helemaal verwoest :+ (om te vergelijken, ze heeft op de vorige stal de hele zomer op een stuk van 10x20 gestaan en zelfs dat zag er nog redelijk uit na de zomer).

Mijn voorkeur gaat uit naar 5 kleine stukken omdat het land dan een maand heeft om te herstellen.
Het worden dan stukken van 200m2 per landje. Plus nog een gedeelte waar ze altijd mag lopen (gras) plus een pad naar de paddock en de paddock zelf. Een klein weitje betekend dus niet weinig bewegingsvrijheid. Wat niet de bedoeling is is dat ze kan rennen ivm blessure been. Ook mag ze niet teveel eten en zijn kleine stukjes wat dat betreft fijn.

Mijn eigen ervaring is dat met 2 weken rust het gras wel aangroeid maar niet echt lang kan worden en niet goed hersteld. Vandaar dat ik het liefst voor een maand rust kies. Wat wel resulteert in kleine stukjes land, helaas.

Maar wat is nou beter? Toch 2 grote stukken en om en om begrazende maar een week rust of veel kleine stukjes en langer rust?
Help!L

Duhelo

Re: Verweiding: Hoe lang land idealiter laten rusten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 21:55

ik zou voor de 5 kleine stukjes gaan, zeker als je werkt met een track ertussen hebben ze beweging genoeg (hooi en water in de paddock aanbieden, dan staat ze niet constant met de neus in het gras, en dit lijkt me ideaal toch? )

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 22:16

Om je vraag goed te beantwoorden zouden we eigenlijk moeten weten op wat voor grond je weide ligt (klei, zand etc) of het in een laag of hoog gedeelte ligt en of er bijvoorbeeld een sloot in of omheen loopt voor afwatering. Ook de toestand van het weiland op dit moment is belangrijk. Hoe is er in het verleden gemest, hoe ligt het weiland er nu bij? Je zou evt een bodem monster kunnen laten nemen, dan weet je ook wat je paard binnen krijgt aan voedingsstoffen in het gras.

12 are is 1200 m2 Als je voor 5 stukken kiest kom je dus op ongeveer 240 m2, dus dat is dan laten we zeggen stukjes van 24 bij 10 m. Even ter beeldvorming een rijbaan is 20 bij 40 m. Dus dat is ongeveer een kwart van een rijbaan. We rekenen daar nog een weidemaatje bij, want ik neem aan dat je je paard niet alleen laat staan. Ondanks dat ze nog een pad heeft en een paddock (hoe groot?) Vindt ik dit wel wat krap. Zeker omdat paarden elkaar moeten kunnen ontlopen, mochten ze elkaar in het nauw drijven.
12 are klinkt heel groot, maar is toch wat krap om verweiding toe te passen. Afhankelijk van de grondsoort, toestand en ligging van de weide, zou ik denk ik kiezen voor 2 of 3 stukken. In de winter zou je er voor kunnen kiezen je paard alleen in de paddock en of pad laten te lopen, om je weiland rust te geven.

Weiland moet je goed beheren. De basics kun je hier vinden http://www.bokt.nl/wiki/Weidebeheer

Succes met je project +:)+

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 08:36

Ik ben het met Marquez eens, 1200 m2 is heel erg weinig. Als je dat gaat opdelen in 5 stukken, kunnen ze eigenlijk niets meer.

Je wei een week rust geven is echt niet genoeg om het weer aan te laten groeien, daar heb je zeker 4 weken voor nodig (als het weer een beetje meezit tenminste) Als je een natte periode hebt, kunnen ze, zeker als het een klein stukje hebt, de boel heel snel kapot lopen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 10:40

Bedankt voor de reacties!

Even in z'n algemeen, 1200 m is idd geen enorm stuk. Maar nu moet ik zeggen dat ik het, voor mijn doen, erg veel vind. Ik heb namelijk bij mijn eerste stal de hele zomer gedaan met een stuk van 10 x 30m, bij mijn 2e pensionstal met een stuk van 10x 20 (jaja en zelfs dat werd nog opgedeeld om te "verweiden" om maar een beetje gras te houden, dus er bleven echt 2 postzegels over).
Dus met dit stuk kan ik een heel stuk beter uit de voeten :P

Duhelo:
Ja inderdaad dat leek mij ook. Ik wilde ook kijken of ik niet een track maak om de landjes heen in de weide, zodat ze expres nog meer moet lopen :+ En idd hooi en water in de paddock zodat ze ook daar heen moet!

Marquez1:
Thanks voor je uitgebreide post!
Het land is veengrond, om het land ligt een sloot. Het is in de voorgaande jaren nooit bemest (wel op een 'natuurlijke' manier van stikstof voorzien door het veen maar er is niks opgegooid). Heb zelf in het voorjaar een paar delen opnieuw ingezaaid (vandaar dat ik ruwweg op 200m2 per landje kom en niet 240, omdat sommige delen nog heel jong en dus kwetsbaar gras bevatten, wellicht dat ik dat er in augustus bij kan pakken) en bemest, dus het groeit nu gelukkig aardig aan! Het midden van het land ligt duidelijk hoger dan de rest en blijft ook het beste droog, de zijkanten worden veel gemakkelijk modderig.

Verder staat ze alleen. (Om een lang verhaal kort te maken, is ze door een ander paard door 3 omheiningen gejaagd en sindsdien als de dood voor andere paarden. Ben al 2 jaar bezig om te kijken of het wil lukken, en heb bijna alle soorten paarden gehad, van haar beste vriendinnetje van vroeger (= nu heel eng), van een oude onderdanige merrie (die was ook heel eng), een lieve ruin (die was heuuuul eng).. Met die oude merrie heeft ze zeker 3kwart jaar samen gestaan maar nog steeds was ze als de dood... Met haar oude vriendin heeft ze uiteindelijk de hele zomer samen gestaan, maar met een klein draadje ertussen en dat ging nog het beste! Ze heeft zelfs gekriebeld met haar, maar dat durfde ze ook alleen als het draadje ertussen zat.. anders werd het rennen, rennen en helemaal in paniek ;( )
Ze staat wel naast andere paarden met laag draad ertussen, dus mocht er behoefte aan contact zijn kan dit wel, maar ze kan ook haar eigen plek weer opzoeken. En ik merk dat ze dat toch wel heel fijn vindt.

Dus het hele stuk is ook voor haar eentje inclusief de paddock.
Ik wilde haar idd sowieso al met regen op de paddock houden (en eventueel een klein stukje zodat ze nog een beetje kan scharrelen naar het land toe) om te zorgen dat het niet vertrappelt kan worden.

Bedankt voor de link, ga er zeker even kijken!

tine10: Thanks voor je bericht! Idd helaas lopen ze het snel kapot, maar ik denk dat ze op de slechtste dagen gewoon in de paddock komt en eventueel een stuk naar het land om te "scharrelen" en met mooie dagen van het land mag genieten. Beetje paddockparadise idee wat arno8 heeft (track om kleine landjes heen en steeds 1 landje open zetten om te mogen begrazen).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 13:02

Ik zou voor grotere stukken gaan. Mijn paarden staan nu op een stuk van 50m bij 50m en ik vind het altijd zo ambetant dat als ze eens flink uit hun dak willen gaan, dat ze dan toch beperkt blijven tot het galopperen op een grote volte. Ze kunnen zich nooit eens helemaal rechtuit lang laten gaan. Dat mis ik toch wel.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 13:35

Gini:Dat begrijp ik! Vond het vroeger ook altijd leuk om ze een lekkere sprint te zien trekken!
Maar met haar zwakke beentje is het niet de bedoeling dat ze uit haar dak kan gaan. Sterker nog, als ik aan de dierenarts zou vragen wat hij het beste vindt zal hij wss zeggen : boxrust :+
Nu weet hij dat ik daar niet echt voor ben en mijn merrie is een hele rustige, dus ze doet vrij weinig.

Ze doet accidenteel wel eens een drafje als de rest van de kudde rondom haar heen op hol gaat maar daar blijft t gelukkig bij :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 13:55

Ah zo, dan heb ik niets gezegd. :+

Dan zou ik gaan voor de 4 stukken. Kan je paard dan ook niet langer op 1 stuk als ze toch zo zuinig is (en met goed weer). Dat je ze bv. twee weken op 1 stuk laat? Op slechte dagen zou ik haar idd sowieso in de paddock houden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:27

heb je het al eens geprobeerd met een klein ponytje erbij?
Mijn merrie is retedominant naar alle andere paarden ,maar met kleine shetjes en minitjes, die vind ze zo grappig dat ze keilief is ermee, ook het kleine ezeltje op de vorige stal mocht alles doen bij haar, ma ohwee als haar eigen veulen kwam kijken wat ze aan het eten was :D
klein kan een stuk minder eng zijn.
voor de rest denk ik dat het makkelijkste zal zijn met 4 of 5 kleine landjes met je track eromheen, of eventueel werken met strookbegrazing, maar dat vind ik eigenlijk hetzelfde als enkele vaste kleine landjes ...

je track om het land heen zou ik proberen om fikse stukken te verharden of zand te gooien oid, anders heb je in notime een modderpoel vrees ik

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 17:56

Gini schreef:
Ah zo, dan heb ik niets gezegd. :+

Dan zou ik gaan voor de 4 stukken. Kan je paard dan ook niet langer op 1 stuk als ze toch zo zuinig is (en met goed weer). Dat je ze bv. twee weken op 1 stuk laat? Op slechte dagen zou ik haar idd sowieso in de paddock houden.

Ja ik zou eventueel ook de stukken ipv 7 dagen laten begrazen 8 of 9 dagen doen en dan 4 stukken. Dan krijgt het alsnog een maand rust. Wellicht is dat een goede optie!

Duhelo schreef:
heb je het al eens geprobeerd met een klein ponytje erbij?
Mijn merrie is retedominant naar alle andere paarden ,maar met kleine shetjes en minitjes, die vind ze zo grappig dat ze keilief is ermee, ook het kleine ezeltje op de vorige stal mocht alles doen bij haar, ma ohwee als haar eigen veulen kwam kijken wat ze aan het eten was :D
klein kan een stuk minder eng zijn.
voor de rest denk ik dat het makkelijkste zal zijn met 4 of 5 kleine landjes met je track eromheen, of eventueel werken met strookbegrazing, maar dat vind ik eigenlijk hetzelfde als enkele vaste kleine landjes ...

je track om het land heen zou ik proberen om fikse stukken te verharden of zand te gooien oid, anders heb je in notime een modderpoel vrees ik

Nee nog niet met een kleine pony geprobeerd (door een gebrek aan een kleine pony hahaha). Nu weet ik wel dat mijn merrie het niet zo heeft op kleintjes, maar kan wel eens kijken of er wat te regelen valt. Het zou wel erg fijn voor haar zijn om nog een maatje te hebben, maar moet wel zeggen dat ze het niet echt lijkt te missen. Ik laat haar nu ook met andere paarden in de rijbak lopen (los), en dan gaat ze in een hoek staan en wil ze alleen gelaten worden. Als een ander vriendelijk komt kijken loopt ze weg of jaagt ze hem zelf weg (uit angst reageert ze dan agressief, terwijl het altijd een hele sociale merrie was).

Die track zou wel een super idee zijn maar idd, wel even kijken hoe dat gaat.... Ik sta op pension dus ik kan niet alles doen wat ik zou willen omdat het niet mijn eigendom is natuurlijk. (Heb wel gelukkig een hele makkelijke stalhouder waarbij bijna alles kan in goed overleg). Nu ga ik sowieso het pad naar de paddock betegelen (is zwarte aarde dus gaat modderig worden) en misschien wat zand laten storten in de overgang weide/pad zodat ook dat niet helemaal vertrappelt wordt).

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 15:21

Heb uiteindelijk voor deze indeling gekozen! 4 stukken (45m x 6,5 m per stuk) met ervoor een pad van 25 m x 4m.

Heb het eerste weitje nu voor 1/3e open en een stukje van het voorste pad. Iedere dag zet ik het lint 5 meter verder naar achter, zodat je na 9 dagen het hele weitje hebt en dan gaat ze naar de volgende.

Weide is ook nog aangesloten op de paddock, dus ze kan zelf kiezen of ze in de wei staat of paddock.

Afbeelding