waardeloze pensionstallingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maaike2800

waardeloze pensionstallingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 23:26

Hebben jullie dat nou ook dat er op elke pensionstalling wat is en dan bedoel ik niet de ruzie of het gekwebbel onderling, maar echt in de essentiële verzorging voor je paard.
Ik heb al vanalles meegemaakt bijvoorbeeld:
-paarden kregen niet of te weinig te eten
-paarden kregen te veel te eten
-onveilige situaties in het weiland van spullen in het weiland tot schrikdraad wat niet in orde was
-te veel paarden op een te kleine ruimte
-paarden die in en uit de wei komen rennen (dus niet met touwtje en halster van en naar de wei)
-te weinig voerbeurten
-paarden die uren in de wei staan zonder drinkwater
-paarden die met halster aan in de wei staan
-geen centraal ontwormingsbeleid
-afspraken voor medicijnen die niet worden nagekomen
-dusdanige zware bak dat er peesblessures ontstaan
-dierenarts/eigenaar die niet gebeld wordt bij ernstig ziek paard

enz enz.

Barst los, ik ben inmiddels zover dat ik het liefst alles zelf doe.
Ben ook benieuwd hoe jullie dat oplossen.

billionache

Re: waardeloze pensionstallingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:33

Op de vorige stal waren er erg onregelmatige voerbeurten. Dat was niet alleen vervelend voor wedstrijdruiters (op wedstrijd vertrekken en niet zeker zijn of paard al gegeten had en dergelijke) maar ook voor de paarden die erg humeurig werden. Verder was de waterleiding afgesloten in de winter en kregen ze amper te drinken. Na het rijden mochten we dus zelf met emmers gaan sleuren. Water moesten we halen in het voerhok en als je iets warm water in je emmer deed (water was anders ijskoud en ik had niet bepaald zin in koliek..) kreeg je een berisping..

Verder moest ik bij een vorige leasepony die ik leaste van de manege met zweep en sporen rijden anders werd ik vol uitgescholden. Ook toen ik de elastiek eraf haalde moest ik een verantwoording afleggen.

Paarden stonden op die manege ook 24/7 op stal tenzij je ze zelf op de weide zette. Maar dat kon ook enkel van mei tot september en ze hadden liever dat er één paard per wei stond en dat je één wei tussenliet om 'ongelukken' te voorkomen.. Zwaar gebrek aan kennis van de psyche van het paard noem ik zoiets en gelukkig weet ik nu wel beter :)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:34

Op mijn huidige stal heb ik niets te klagen. Als we vinden dat de bak aan de zware kant begint te worden, melden we dat en dan wordt er gesproeid. Maar meestal is de pensionhouder dit voor. Overigens is dit alleen in de zomer en dan rijd ik eigenlijk toch nooit in de bak.
Op mijn vorige stal kwamen de paarden in de winter veeeeel minder buiten dan beloofd, dat is ook de enige reden dat ik daar ben weggegaan, verder waren ze daar goed voor de paarden.
Maar jij hebt al behoorlijk wat meegemaakt op stallen zeg... ik koester mijn huidige stal nog maar even :)

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 23:37

Ik heb zeker al veel meegemaakt en ik zie al gelijk ook dat ik veel dingen nog vergeten ben.
Onregelmatige voerbeurten heb ik ook al meegemaakt inclusief de ene keer veel meer geven dan de andere keer en slechte communicatie over hoeveel een paard mag hebben tussen meerdere voerpersonen.
Geen water in de winter heb ik ook nog meegemaakt. Veel minder buiten dan beloofd heb ik ook meegemaakt en daarom ook inderdaad verhuisd.
Overigens waren er op de stallen waar ik weggegaan ben meerdere punten niet in orde.

M_I_K_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:43

Hm.. Als ik jou rijtje bekijk, komen er bij mij wel een aantal dingen voor.:o
Zo staat mijn paard met halster in de wei (eigenlijk elk paard daar op een enkele na). Ze wordt ook zonder touw in de wei 'gezet'. Hek van de wei open, staldeuren open en gaan! Dan moet ik wel zeggen, van de deur van de stal tot aan de wei is een meter of 5/6.
Ook is er geen centraal ontwormingsbeleid. We staan met 2 pensionklanten de overige paarden en pony's zijn van de boer zelf. Wij als pensionklanten ontwormen zelf (zij preventief, ik via mestonderzoek).
's Winters wordt de leiding op stal afgesloten, maar overdag staan ze heel de dag buiten met genoeg water.

Zelf zie ik hier weinig problemen in. Er is nog nooit iets verkeerd gegaan met het halster om en op deze manier naar buiten.
Verder staan ze zomer en winter op een grote wei (met lang gras wordt deze afgezet, zodat ze niet te dik worden), genoeg te eten, lekker laagje zaagsel/stro op stal, veel soortgenoten in de wei en ga zo maar door. ;)

linerfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:49

Hier in de buurt een pensionstal met ongeveer 300 paarden, de ''straatjes'' hebben zelfs namen.. zijn een keertje een paard in de stapmolen vergeten.. paard is daarna helaas overleden..

Niemand die heeft ingegrepen.. zucht...

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:54

Mag ik als kleinschalige ph-er ook reageren? Niet om aan te vallen, maar ik zie in je post ook een aantal klachten staan die imo niet allemaal even terecht zijn. Met een halster om staan heel veel paarden in de wei (bij mij overigens niet hoor). Met een centraal ontwormingsbeleid is lang niet iedereen blij. Als eigenaar kun je wel van alles willen overlaten aan een ph, zoals medicijnen geven e.d. maar dat is primair een taak van de eigenaar. Je neemt geen medische zorg bij je stal af, maar slechts verzorging.

Veel van jouw klachten lijken me allemaal dingen die je van tevoren als klant en ph met elkaar bespreekt en waar je ja of nee tegen kunt zeggen. Om eerlijk te zijn merk ik heel vaak dat kijkers zich heel slecht voorbereiden. Ze zijn al gauw onder de indruk van de mooie boxen, grote buitenrijbaan, keurig en schone toilet, grote zadelkasten e.d. Allemaal dingen die voor een paard niet zo belangrijk zijn. Als ik hen vraag wat zij van een pensionstal verwachten staan de meesten met de mond vol tanden, terwijl ze heel goed weten hoe ze zouden willen dat hun paard verzorgd wordt. In al die jaren heb ik er eentje gehad die me vroeg hoe een dag er voor de paarden bij ons uitzag! Wees kritisch, kijk naar de gestalde paarden (gedrag, conditie), hoe verzorgd zijn de weides, paddocks, erf etc. Daarvan wordt je een stuk wijzer dan een mooi verhaal van iemand die z'n stal wil verhuren. Vraag desnoods of je ervaringen mag vragen aan de klanten die er al staan. Bereid je goed voor, vraag wat ze wel en niet doen en zorg dat dit ook wordt vastgelegd in de overeenkomst. Doe dit allemaal voordat je ergens gaat staan ipv ondervinden is de beste leerweg. Dat voorkomt een hoop ellende en daarmee verdwijnen de slechte stallen vanzelf.

Bedenk voordat je gaat kijken op een stal wat je belangrijk vindt. Zaken als toezicht, uitrijmogelijkheden, bos, ver weg etc zijn allemaal dingen die je vantevoren kritisch moet bekijken én kunt weten. Een stal met alleen wei of veel paarden en weinig paddocks betekent simpelweg weinig uren buiten in de winterperiode. Als je dat belangrijk vindt, kun je zo'n stal bij voorbaat al doorstrepen.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:57

Op mijn vorige pensionstal stonden er ook paarden met een halster om in de wei. Vond ik best fijn, want het gebeurde nog wel eens dat er een ontsnapte. Dan heb je wel iets om ze te kunnen pakken. Er was geen centraal ontwormingsbeleid. iedereen deed wanneer hem dat uitkwam. Vlakvoor onze verhuizing ging de stalbaas het centraal regelen. Ook werden er mensen niet gebeld dat hun paard koliek had. Hij vond het zo vervelend om die mensen te storen. Op aandringen van iemand anders heeft de stalbaas toch de eigenaren maar gebeld.
En ja de buitenbak was regelmatig erg zwaar. Op aandringen van ons werd dan de bak gesproeid en gesleept (gewalst). Maar in de zomerdag was tie vaak te zwaar om lekker te kunnen rijden.
het schrikdraad rondom de weides was niet altijd in orde. Je kon nl. zelf de stroom uitzetten als je je paard uit de wei haalde. Vervolgens vergaten mensen om de stroom weer aan te zetten. Of paarden liepen door het draad.
Verder kregen ze goed voer, netjes op tijd, genoeg hooi. Daar hadden we niets over te klagen. wat minder was dat andere mensen op stal zeer nadrukkelijk aanwezig waren en de regels bepaalde. Daar wilde de stalbaas niks aan doen, want hij wilde geen gezeur onderling.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:59

Ik heb in 1 jaar tijd 3 pensionstallen gezien, en was er wel klaar mee.

De eerst; (had daar 1 paard en 4 pony's staan)
paarden kwam niet buiten, pony's waren lastig, en het paard was eng...
moest zelf mesten (geen probleem) maar mocht maar heel weinig stro gebruiken.
pony's kregen broken, veel te veel.
toen het begon te regenen mochten we de bak ineens niet meer in en werdt er een trekken voor gezet zodat we er ook echt niet in konden.
Dus paarden weken binnen, en knettergek.
Daar vertrokken op oudjaarsdag...

De tweede; (had 3 pony's al naar huis gehaald, dus 1 paard en 1 pony daarheen)
Paard stond super, alleen hadden een erg kleine bak.
de pony stond 500 meter verder, stal verre van ideaal, afgezet stuk met stroomdraad.
pony is panisch voor stroomdraden, dus niet echt op zijn plek, maar kon nergens anders heen toen.
en zou een normale box krijgen voor hem, maar door een communicatie probleem was die ineens verhuurd aan een ander...
pony kreeg ook erg weinig hooi, geen stro, want hij stond op zand, en veel te veel brokken.
Kwam wel veel buiten, maar werdt soms zomaar met andere paarden buiten gezet zonder dat daar overleg over was.
Bak was wel goed, en mocht daar ook rijden met het paard, maar moest dan wel extra betalen...
Paard stond super, kreeg genoeg te eten, elke dag buiten met zelfde paard, en bij het paard werden ook mijn dekens gewisseld.
Na de winter de pony naar huis gehaald, en weer 24/7 de wei ingedaan.
Paard heeft daar nog een paar maanden gestaan, maar was wel ruim een half uur bij mij vandaan, en op een pensionstal in de buurt (5 min) was een box vrij.
Dus paard daar naar toe.

Paard kreeg niet veel te eten, en ook genoeg stro, maar vond de stal vaak vies, werdt niet zo nauw gekeken met mesten had ik het idee.
Bak was heel erg zwaar, en niet fijn te rijden. Het worteldoek kwam ook omhoog, stuks gereden met de trekker...
Paard kwam in het begin elke dag paar uur buiten, wel alleen maar beter dan niet dacht ik.
Uiteindelijk kwam het paard niet meer buiten want hij maakte het hek open, dus als ik wou dat die buiten kwam moest ik zelf maar komen...

Sorry, maar daar betaalde ik niet voor, dus ook die naar huis gehaald, en nu lekker alles weer thuis.
(ondertussen wel 2 pony's verkocht)

Ik heb altijd zelf voor mijn paarden gezorgt, en vind dus dat een ander het nooit goed doet.
Een vriendin van mij heeft het paard altijd ergens anders gehad, en nooit thuis, en die vindt alles prima, maar ik kon er niet tegen dat het paard niet kreeg wat ik wou, en wat er afgesproken was.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 00:01

Een discussie over teveel te weinig eten. Tja. Die blijf je houden :D Eigenaar geeft al gauw teveel, stalhouder wrs altijd eerder te weinig (in de ogen van de eigenaar paard) Toch.. tja.. ik heb al eens op een stal gestaan waar er dagen waren dat de paarden maar 1 keer kuil kregen. 's ochtends. 's avond zemelen. Heb ik niet lang gestaan. Als je vervolgens zelf hooi koopt en vraagt of ze dat dan 's middags willen voeren en dat doen ze ook niet.. tja.. waarom neem je dan mensen aan op je erf. En dan ook nog eens bepalen dat het strooisel maar x aantal keer per week ververst mocht worden. Veel te weinig, paarden stonden gewoon op een laag stront.

Teveel paarden op een te kleine wei zie ik bijna wel overal. Kijk op zich ook niet zo'n probleem, als er maar bij gevoerd wordt. Ik vind het belangrijker dat mn paard buiten staat en evt. bijgevoerd moet worden. Een extra paard erbij zorgt voor een stalhouder toch voor extra inkomen.

Paarden los van uit de stal de wei ingooien ben ik geen voorstander van, heb er genoeg ongelukken van zien gebeuren. Te lage touwtjes, paarden die elkaar rotschoppen, zenuwachtige paarden enz enz.

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 00:04

Ja de meeste dingen komen mij wel bekend voor.
Ik heb te maken gehad met te veel voeren.
De ontworming wel op de rekening zetten, maar niet geven grrr.
Te zware bak.
Slecht uitmesten.
En nog wel wat dingetjes, maar dit zijn wel de dingen waar ik mij aan stoorde en ben verhuisd naar een andere stal. En ik hield alles maar zelf in de gaten. Het mestten deed ik zelf ondanks dat het all inclusive was. En ontwormen doe ik altijd zelf, dan zie ik tenminste dat hij hem krijgt. Dat vind ik ook helemaal niet erg om zelf te doen, maar wil er dan ook niet voor betalen.

Op mijn laatste stal was eigenlijk de stal die er het rommeligst uitzag van buitenaf, maar dat stel waar het van is regelde alles perfect voor de dieren met weidegang, voeding, ontwormen en achja dan is het af en toe maar wat rommeliger op het erf. Als het er maar fijn en veilig is voor je paardje dat vind ik het belangrijkst. En daar had ik ook gewoon inspraak als ik vond dat hij te weinig voer krijgt of graag een ander weiland wil doen ze altijd hun best. Op een manege waar hij toen dichtgroeide van al het eten kreeg ik te horen" dan moet je maar meer rijden en dat terwijl ik hem 5 dagen in de week fanatiek reed" dat is gewoon vervelend.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 00:05

marion ik ben het met je eens dat mensen niet goed genoeg informeren en ik beken dat ik dat zelf ook niet deed bij mijn eerste stal. Inmiddels door schade en schande wijs geworden doe ik dat wel, maar beloftes worden vaak niet nagekomen. Ik kies trouwens altijd voor een all-inn stal omdat ik wegens lange dagen op het werk niet de mogelijkheid heb bepaalde dingen zelf te doen. Dit betekent dat ik er altijd op let dat er medicijnen kunnen worden gegeven en is dus een vooraf gemaakte afspraak (3 keer per dag naar stal is geen haalbare kaart met een baan van 8 tot 6 en 5 dagen in de week met een reistijd van een half uur naar stal).
Met een halster in de wei vind ik alleen kunnen als er dan ook niks is om achter te blijven haken, helaas is dit zelden het geval.
Met een centraal ontwormingsbeleid is dan misschien niet iedereen blij, maar met een bloedwormbesmetting in de hele stal ben je nog minder blij, geloof me heb het meegemaakt in een groep van 50 paarden!
Eindsom is inmiddels dat ik alle stallen in de regio bezocht heb en er niet een naar mijn zin is, goede stalling is gewoon schaars!
Bovendien betaal je nog de hoofdprijs ook voor slechte zorg.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 00:10

Erm.. tja.. heb je niet gewoon te veel noten op je zang? Medicijnen geven zou imo trouwens wel moeten kunnen, maar probeer dit dan zoveel mogelijk aan het voerschema aan te passen. Ik kan mij voorstellen dat stalhouders het niet zo zien zitten om 3 maals daags medicijnen te geven als dit afwijkt van voerschema. Voor 1 paard is dit nog wel te doen, maar je zou er maar 20 hebben staan. Ik heb zelf trouwens nog niet meegemaakt dat medicijnen niet door de sh gegeven werd (dwz dat ze dit niet wilden doen.)

Halster in de wei aan of uit heeft voor en nadelen. Waar ik nu sta gaan ze uit, maar heb met aan nooit problemen gehad. Waar zouden achter blijven haken, ik kan mij niet veel bedenken. En bij uit en ze laten zich niet vangen of wat dan ook heb je een klein probleem.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 00:16

te veel noten op mijn zang? Ik betaal ervoor en maak er afspraken over, lijkt mij dan toch een kwestie van niet eerlijk zijn.

Medicijnen mogen gelijk met het voer en alleen als dierenarts het voorschrijft en niet onnodig (supplementen regel ik zelf wel).

Halster aan in de wei heb ik inmiddels opgelost met een breakaway halster. (Waar ze achter kunnen blijven haken? denk aan prikpaaltjes, voer en waterbakken, aan de eigen hoeven bij het krabben enz enz.)

En het niet aan het halster van en naar de wei brengen had veel blessures tot gevolg aan zijn benen waar ik toch erg zuinig op ben, probleem is dat er voer in de stallen ligt en de paarden in de groep als een idioot naar voren rennen en elkaar daarbij uit voerneid verwonden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 00:22

Zoals ik het begrijp zijn er gewoon een aantal punten die je van te voren al kunt zien of jij dat prettig vindt. Een zware bak is niet opeens, paarden (verplicht) met halster in de wei is zelden opeens. Het aantal voerbeurten behoort van te voren aangegeven te worden (hier valt wel mee te sjoemelen), het los naar de wei laten gaan is iets dat je van te voren kan weten. Teveel paarden/te weinig wei zie je in een oog opslag. Het teveel of te weinig voeren is lastig te bepalen van te voren. En DA bellen bij ziek paard, vind ik een lastige. Ken verhalen van eigenaren die dus gewoon weigerde de rekening te betalen, want zij vonden het bezoek helemaal niet nodig. Sta je dan met je goede gedrag als stalhouder..

Al met al een aantal punten die je van te voren kunt weten. Gemaakte afspraken horen na gekomen te worden, als dat niet het geval is er op aan spreken. Vergeten kan altijd, maar dat moet niet elke dag gebeuren. Dan is het navragen ook gewoon terecht.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 00:24

Ik heb op verschillende stallen gestaan en ook die beruchte problemen mee gemaakt

Maar een stal zoals bij ons heb ik nog nooit gezien en dat is ook echt waar
Paarden krijgen zoveel krachtvoer als de eigenaar wilt worden op vaste tijden gevoert
2 keer perdag strooien we ruim op in overleg met de eigenaar meer of minder
2 keer perdag hooi hoeveel heid in overleg met eigenaar
Eigenaar mag eigenvoer kopen en klaar zetten word gevoert met de rest vd paarden

Geen brok van ons betekend bedrag van stal geld af zo ook als je geeb stroo wilt maar zelf bodembedekkinf inkoopt

Op vrijdag tussen 2 en 4 word gemest dmv de uitschuifbare wanden

Elk paar heeft zn eigen weide bespreek je met n andere eigenaar dat er paarden bij elkaar gaan dus 2 paarden 2 weides enz enz

Ontwormings plan en word gezorgt voor verschillede kuren
2 keer perjaar deken was service

Stal waar je werkelijk alles open en bloot kan laten liggen 4 maanden alles open gehad van ons zelf kasten enz niets weg ook pension klanten kunnen alles zo laten liggen 4 maanden later licht het er nog

De rij hal word gesleept en gesproeit na staat van bodem mooi optijd en kunt er altijd super in rijden

In de zomer worden de weides beregent na begoefte van t land savonds zo hebben we altijd fijn gras

In overleg is alles mogenlijk! Maar dan ook echt alles
Is je paard drachtig kun je op stal slapen hb je thuis moeilijk heden ze staan vor je klaar
Is je paard ziek en je hebt even geen mogenlijkheid on na n kliniek of iets te gaan geen probleem we brengen je gewoon zelfs snachts

Kortom n pensionstal van goud!
Ben op veel stallen geweest maar dit heb ik nog nooit gezien

Ook de pension klanten onderling geen geroddel geen geklier
Iedereen staat voor elkaar klaar als je aan 10 mensen vraagt kun je me paard los gooien in de hal
Word je paard er 10 keer uit gelaten
Zelfs dekena wisselen peesbeschermers en springschoenen worden om/af/verwisseld

Moet je hoefsmid komen maar er is iets tussen gekomen dan word e wek gezorgd dat er iemand van ons bij is

Nee de pensionklanten en paarden staan hier echt op nummer 1
Iedereen mag komen kijken want zn stal als hier vind je nergens
En dit kan alleen maar iedereen bevestigen

Sorry voor mn spelfouten typ dit op de iphone

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 00:29

Meeste vind ik zelf zo erg niet, paarden passen zich makkelijk aan. (even het de duidelijke zaken daarbuiten gelaten zoals regelmatig eten, wei etc).
Alleen naar de wei brengen geld voor vragen vind ik wat gek.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 00:30

Sammie zoals ik al zei zijn er ook dingen die ik inmiddels van tevoren bekijk. Helaas door schade en schande wijs geworden, maar niet begrijpende hoe sommige staleigenaren er niet van leren.
Een zware bak en het aantal voerbeurten bijvoorbeeld, dit ziet een stalhouder toch misgaan door de jaren heen (ik heb het hier niet over 1 enkel paard maar meerdere paarden met maagzweren en peesblessures door de jaren heen)

Een dierenarts bellen bij ernstige ziekte is de stalhouder zelfs wettelijk verplicht! Daarin heeft de eigenaar niks te willen.

Bij gemaakte afspraken wordt je bestempeld als lastig indien je de stalhouders erop aanspreekt, er verandert overigens zelden wat daardoor is mijn ervaring.

Alternatieven zijn er niet, want er is overal wat, het enige dat je doen kunt is de minst slechte uitkiezen.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 00:36

gentle giant fijn te weten dat er nog fijne stallen zijn, nu nog 1 in mijn omgeving !

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 07:46

Pensionhouders kunnen vast ook genoeg vertellen over klanten hoor, maar die doen dat niet zo snel omdat het toch hun broodwinning is. Het is en blijft ook gewoon een wisselwerking.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 08:39

Gentlegiant schreef:
Ik heb op verschillende stallen gestaan en ook die beruchte problemen mee gemaakt

Maar een stal zoals bij ons heb ik nog nooit gezien en dat is ook echt waar
Paarden krijgen zoveel krachtvoer als de eigenaar wilt worden op vaste tijden gevoert
2 keer perdag strooien we ruim op in overleg met de eigenaar meer of minder
2 keer perdag hooi hoeveel heid in overleg met eigenaar
Eigenaar mag eigenvoer kopen en klaar zetten word gevoert met de rest vd paarden

Geen brok van ons betekend bedrag van stal geld af zo ook als je geeb stroo wilt maar zelf bodembedekkinf inkoopt

Op vrijdag tussen 2 en 4 word gemest dmv de uitschuifbare wanden

Elk paar heeft zn eigen weide bespreek je met n andere eigenaar dat er paarden bij elkaar gaan dus 2 paarden 2 weides enz enz

Ontwormings plan en word gezorgt voor verschillede kuren
2 keer perjaar deken was service

Stal waar je werkelijk alles open en bloot kan laten liggen 4 maanden alles open gehad van ons zelf kasten enz niets weg ook pension klanten kunnen alles zo laten liggen 4 maanden later licht het er nog

De rij hal word gesleept en gesproeit na staat van bodem mooi optijd en kunt er altijd super in rijden

In de zomer worden de weides beregent na begoefte van t land savonds zo hebben we altijd fijn gras

In overleg is alles mogenlijk! Maar dan ook echt alles
Is je paard drachtig kun je op stal slapen hb je thuis moeilijk heden ze staan vor je klaar
Is je paard ziek en je hebt even geen mogenlijkheid on na n kliniek of iets te gaan geen probleem we brengen je gewoon zelfs snachts

Kortom n pensionstal van goud!
Ben op veel stallen geweest maar dit heb ik nog nooit gezien

Ook de pension klanten onderling geen geroddel geen geklier
Iedereen staat voor elkaar klaar als je aan 10 mensen vraagt kun je me paard los gooien in de hal
Word je paard er 10 keer uit gelaten
Zelfs dekena wisselen peesbeschermers en springschoenen worden om/af/verwisseld

Moet je hoefsmid komen maar er is iets tussen gekomen dan word e wek gezorgd dat er iemand van ons bij is

Nee de pensionklanten en paarden staan hier echt op nummer 1
Iedereen mag komen kijken want zn stal als hier vind je nergens
En dit kan alleen maar iedereen bevestigen

Sorry voor mn spelfouten typ dit op de iphone

En wat betaal je dan wel niet aan stalgeld?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 08:42

-paarden kregen niet of te weinig te eten
bespreken met de staleigenaar dat je wil dat je paard meer krijgt (wellicht stalgeld ook omhoog)

-paarden kregen te veel te eten
?

-onveilige situaties in het weiland van spullen in het weiland tot schrikdraad wat niet in orde was
Wat let je om melding te maken dat het schrikdraad niet in orde is, of loop het zelf na
spullen in het land, als zij er al stonden voor je je paard op die locatie neer zette waarom ben je daar dan heen gegaan?
Misschien met stal een opruimdag organiseren

-te veel paarden op een te kleine ruimte
wat is te klein als de koppel gesetteld is heeft het mijn voorkeur zo min mogelijk op stal. In de winter kan ik het mij voorstellen dat er minder ruimte beschikbaar is.

-paarden die in en uit de wei komen rennen (dus niet met touwtje en halster van en naar de wei)
dit zou ik opnemen met de stalhouder, dit kan inderdaad levensgevaarlijk zijn, vooral als de paarden zo ook naar de weg zouden kunnen

-te weinig voerbeurten
Hoeveel is te weining, Indien er in de ochtend en avond flink ruwvoer gegeven wordt kan dit al voldoende zijn. Hoe zien de paarden er uit? Indien zij schraal zijn krijgen zij inderdaad te weinig indien dit niet zo is zal het wel mee vallen.

-paarden die uren in de wei staan zonder drinkwater
Wat let je om watertonnen neer te zetten?

-paarden die met halster aan in de wei staan
wat is hier mis mee?

-geen centraal ontwormingsbeleid
Dit zou ik dan zelf regelen met alle paardeneigenaren

-afspraken voor medicijnen die niet worden nagekomen
Ik neem aan dat je je eigen paard zelf medicijnen zult geven, indien dit niet mogelijk is kun je dit aan stalhouder of stalgenootje(s) vragen. Of een schema maken met degene die je willen helpen hierin.

-dusdanige zware bak dat er peesblessures ontstaan
soms is er niets aan de kwaliteit van de bodem van een buitenbak te doen

-dierenarts/eigenaar die niet gebeld wordt bij ernstig ziek paard
Is er ook geen stalgenoot die dit constateer en alarm slaat?

Mijn minpunten op pension waren dat ik vond dat mijn paarden te weinig buiten stonden, dat ik ook de reden dat ik mijn paarden nu op een eigen locatie heb staan. En ja dat is veel werk maar als ik vind dat het anders moet moet ik dat zelf oplossen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 08:45

linerfa schreef:
Hier in de buurt een pensionstal met ongeveer 300 paarden, de ''straatjes'' hebben zelfs namen.. zijn een keertje een paard in de stapmolen vergeten.. paard is daarna helaas overleden..

Niemand die heeft ingegrepen.. zucht...

Dit is echt slordig zeg, maar ja als jij daar komt voor je eigen paard weet je natuurlijk neit hoelang het paard natuurlijk al in de stapmolen staat.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 08:52

Ik had ze eerst op een manege staan. Wat een hel!!
Ik betaalde voor 4 voerbeurten op een dag. Ik had geluk als het er 2 waren.
Ze mochten maar 1 uur per dag in de paddock, en je moest dat zelf doen en erbij blijven.
*verwijderd*

Waar ik nu sta is er in overleg alles mogelijk.
Zo kunnen mijn paarden niet heel de dag door buiten staan omdat ze dan naar binnen willen.
Nu blijven ze tot een uur of 11 binnen met een flinke dot hooi, en doet hij ze daarna buiten. Dan kunnen ze tenminste wel tegelijk met de andere naar binnen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 08:56

Ik heb 25 jaar op de zelfde stal gestaan,nooit echt problemen gehad. Als er al iets was vroeg ik er na en kwamen we er altijd uit. Er zijn natuurlijk altijd mensen die deze stal ook niet goed genoeg vonden en weg gingen maar de helft kwam ook weer terug omdat het gras aan de overkant altijd groener lijkt dan dat het is.