hengst bij twee merrie's zetten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bartjeminoes

hengst bij twee merrie's zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 20:24

hallo bokkers!

(ik weet niet of dit hier goed staat!)

ik krijg over een week mij eigen wei die ik ga huren. ik heb twee shetlander merrie's laatst erbij gekocht (omdat de hoeven slecht bijgehouden waren, maar ik moet ze wel weer verkopen, naar een goed thuis uiteraard!). ik heb zelf een shetlander hengstje en ze staat apart. mijn hengst en de twee merrie's, maar nu is mijn vraag: zal ik ze gewoon bij elkaar zetten of? ik twijfel zelf heel erg... kan iemand mij helpen?

de merrie's kunnen drachtig zijn omdat ze bij de vorige eigenaar in een kudde met hengst liepen! ik denk zelf niet dat ze gedekt zijn omdat ze zich nogal afzonderde van de kudde.

Dieselpaard

Re: hengst bij twee merrie's zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:25

dit meen je? een hengst met merries zetten en vingers gekruisd houden dat ze niet drachtig zijn?? duzzz....

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 20:27

vergeten erbij te vermelden, de hengst gaat langs het draad draven als hij naast de merrie's staat (echt de hele dag lang! hij is daardoor al 2 jaar geleden veel afgevallen). dus het leek me beter bij de merrie's maar omdat ze ook verkocht moeten worden weet ik niet of de nieuwe eigenaar ook een veulen wil! (al wil ik de veulens van beide ook na de koopt weer terug nemen.

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 20:27

Ingeborg86 schreef:
dit meen je? een hengst met merries zetten en vingers gekruisd houden dat ze niet drachtig zijn?? duzzz....

snap je even niet? kun je het nog even duidelijk zegge?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:28

Als je ze bij elkaar zet, zal de hengst ze vermoedelijk gaan dekken.
Dat zal wel niet de bedoeling zijn, dus uit elkaar houden!

Zeker omdat je al aangeeft ze te moeten verkopen, het in NL al stikt van de shetland pony's en
het al moeilijk genoeg is om de dames niet drachtig en zonder veulen te verkopen.

Hoop dan ook dat je overweging hengst erin te zetten, grapje is?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:29

Eenniet drachtige merrie verkopen is nog een stukje makkelijker dan een drachtige merrie verkopen, tenzij de merrie en hengst goede papieren hebben en het veulen veelbelovend is. Ik ga er maar vanuit dat je geen goedgekeurde dekhengst hebt dus zou ik het je afraden.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:30

bartjeminoes schreef:
Ingeborg86 schreef:

snap je even niet? kun je het nog even duidelijk zegge?

Een mannetje...bij vrouwtjes....de natuur doet wel z'n werk hoor! Je kunt er bijna zeker van zijn dat dat hengstje je merries gaat dekken. Aangezien je niet echt op een veulentje zit te wachten, lijkt dit mij geen goed idee.
Het is natuurlijk logisch dat ie langs de draden gaat rennen als ie merries ziet. Hij wil dekken! Daar is ie hengst voor...

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 20:31

dankje voor jullie reactie's

troi: daarom vind ik het juist zo moeilijk want als ik ze verkoop moet ik erbij vermeldden dat ze drachtig kunnen zijn! dus de nieuwe eigenaren moeten erop voorbereid zijn!

Primula

Re: hengst bij twee merrie's zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:34

Is het misschien een optie om je hengst te laten castreren? Dan hoeft hij niet steeds alleen te blijven en kan hij een tijdje later wel bij de merries samen (of eventueel met andere paarden als je merries verkocht worden).

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:35

Wat is het moeilijke dan? Niet de hengst erbij zetten dan worden ze immers niet drachtig? Als ze drachtig zijn van vorig jaar dan weet je over een maand of twee of ze nu vol zijn immers?

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 20:38

troi schreef:
Wat is het moeilijke dan? Niet de hengst erbij zetten dan worden ze immers niet drachtig? Als ze drachtig zijn van vorig jaar dan weet je over een maand of twee of ze nu vol zijn immers?

als ze drachtig zijn word het soieso een winter veulen helaas! :( geen discussie's graag hierover hier kan ik ook niks aan doen.

en primula: hij dekt nog regelmatig dus dekken doe ik liever niet ook omdat hij een hele lieve/brave hengst(tje) is. hij staat momenteel bij twee andere hengsten en dit gaat altijd super. dit zijn de andere twee van mijn vriendin maar omdat er nieuwe weilanden komen hebben we beide een eigen weiland dadelijk dus staat die hengst er niet meer bij.