Wij proberen van ons terrein iets begaanbaars te maken en zijn druk doende bijna 200 dennebomen te verwijderen. Inmiddels moeten we er nog 40 en ben ik bezig uit te zoeken wat de volgende stap moet zijn. Met onze trekker krijgen we de stronken niet (allemaal) los en dus moet er een graafmachine komen. De stronken er uit dat gaat vast wel lukken, maar dan.... Volgende week kan je hier gratis groenafval naar de stort brengen, maar landbouwvoertuigen zijn niet welkom, dus moeten we ze dan met karretjes en auto's wegbrengen.... 200 stuks!
Hebben jullie tips/ervaring met waar je met die stobben (kluit) heen moet?
Boomstobben en hout(afval) valt normaal gesproken niet onder "groenafval". Wij hebben hier een grote stobbe (>1 meter doorsnee) laten verpulveren in de grond.
Ik zou ze kapot laten frezen als ze nog in de grond zitten. Dan hoef je ze ook niet allemaal af te voeren.
BaileyMix
Geplaatst: 13-04-12 20:39
Ik weet niet waar je zit maar ik wil er wel 199 van maken Verkopen? Als ze toch zoveel bomen dagelijks hakken voor de houtindustrie, kunnen ze deze gebruiken en 200 bomen ergens anders laten staan.
joyce B
Geplaatst: 13-04-12 20:42
Wij hebben heel veel kosten gehad voor het laten afvoeren. Zou er ook voor kiezen om ze in de grond kapot te laten frezen... Je moet ze met een kraan op en af laden als ze redelijk groot zijn en je moet stortkosten betalen per ton gewicht, en dat tikt heel snel aan...
Als je genoeg grond hebt kun je overwegen een diep gat te laten graven op je weiland en ze daar te storten en weer op te vullen met de grond (desnoods een heuveltje er van maken) Die tip gaf de loonwerker ons ook nog, maar ik wilde niet een stuk wei af laten graven en was bang die rommel later weer tegen te komen als we zouden gaan draineren...
Stobben zijn de stronken met wortels en aarde die in de grond zitten, dus niet de boomstammen zelf, maar het onderste stuk... Dat brand niet door al die grond/aarde en je kunt er ook geen hout van afhalen ..
hotchocolat
Geplaatst: 13-04-12 20:44
Ik heb er eentje in het paddock liggen. Dient als schuurvoorwerp.