In de regen naar de les

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ikwashier

In de regen naar de les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 14:31

Ik heb geen idee of het hier goed staat..

:wave:

Vanavond heb ik weer les sinds lange tijd, en ik ga altijd te pony naar de les. Het is ongeveer 20 minuten rijden. Eigenlijk heb ik altijd wel geluk gehad want ik hoefde nog nooit in de regen. Nu vraag ik mij af, is het slecht voor de pony als ik al in de regen heen(en terug) rijd? De les zelf is gewoon in een binnenbak. Ik zal sowieso rustig aan moeten doen omdat het weer de eerste keer sinds lange tijd is. Ik ben bang dat hij gaat zweten, normaal neem ik een zweetdeken mee en die doe ik de terugweg op, alleen ik ben bang dat een zweetdeken in de regen geen nut heeft? :=

Groetjes,
Iris

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:35

Je weet dat paarden niet van suiker zijn hè? :') (let wel op je zadel, kan handig zijn om gewoon de hoes erover te laten als die waterdicht is)

Gebruik geen zweetdeken in de regen, maar stap gewoon rustig door.

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 14:39

Ja dat weet ik :o Maar ik wist het zelf niet zeker dus ik dacht bokt weet het wel :))

Het is dat ik geen hoes bij het zadel heb, anders had ik die er wel overheen gedaan :Y) Bedankt voor het antwoord :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:40

Heb je geen zadelhoes? Want dat is wel handig om aan te schaffen. Leer houdt niet van nat worden en je wilt al helemaal geen water bij je wollig vulling.
Dat is namelijk het grootste probleem met regen.... Niet het paard, niet de ruiter maar het tuig.

kleinvosje

Re: In de regen naar de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:43

Heb je een regendeken? Dan gooi je die over je zadel en pony heen, blijft ie warm en droog!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:44

Ik ben daar niet voor, na de les is de pony warm en moet nog 20 minuten terug. Regendeken ademt gewoon echt niet fijn dus blijft je met een bezwete pony zitten die ook nog 20 minuten door moet lopen terwijl het niet de warmte kwijt kan.
De vacht is op zichzelf al een keurige regendeken.

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 14:46

Het is niet mijn eigen pony, maar een verzorgpony. Moet eerlijk zeggen dat ik ook niet zo vaak in de regen rijd. Maarja een hoes is natuurlijk ook wel handig voor stof etc.

Regendeken heb ik ook niet btw :+ In de les kan ik ook al eerder stappen als het nodig is? Of wat minder galopperen etc.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:46

Ik stap altijd tien minuten uit na de les, dan zijn ze vaak al een heel end afgekoeld en op adem Je kunt de regendeken toch ook gewoon een stuk terugslaan achter het zadel?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:49

Ik heb altijd gewoon mijn les gereden en gewoon lekker door de regen terug gestapt :)
Geen dekens, niets. Alleen ik in regenpak en zadel verstopt onder een hoes.

Paard koelt echt niet snel af, je stapt immers nog 20 minuten uit. Eventueel op stal even met een zweetmes erover, handdoek of deken en dan is het goed hoor!

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 14:56

Als ik een regendeken had zou ik dat eventueel kunnen doen :+ Nouja ik weet nu in ieder geval dat de zweetdeken geen nut heeft. Op stal zou ik hem wel kunnen afdrogen. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:58

Nou dan is er geen probleem hoor! :)
T is voor de ruiter echt vervelender dan voor het paard haha :D
(alhoewel mijn pony wel eens echt in de stromende regen bleef stilstaan met kont tegen de wind in :') kreeg hem niet meer voor of achteruit! Maar toen was het echt even een hoosbui )

Natasja1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:58

Geen zorgen kan gewoon door de regen zonder deken, zadelhoes zou wel makkelijk zijn, desnoods doe je er n handdoek onder... Veel plezier met je les in ieder geval!

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 15:02

Gelukkig :) Ja ik moet mezelf ook nog even in regenpak zien te hijsen := En hoosbuien verwacht ik niet :D Misschien is het een idee om een vuilniszak op het zadel te leggen?

Bedankt :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:04

T kan wel glijden :) (maar je kan het altijd even uittesten als je weer gaat rijden)
Ik zou zeggen, voor een tientje kun je wel een zadelhoes aanschaffen, die zit tenminste echt goed en rondom strak. Maakt geen geluid, glijd niet en t zit ook niet heel gek.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:05

Hoi,
Ik heb een soort gelijk iets. Ik moet 15 minuten stappen. Mijn vz paard zweet heel snel. Ik stap haar dan ook de laatste 15 uit (en dan is ze nog nat, tot op de huid). Maar als je dan naar buiten de regen in gaat ( echte regen, geen motregen) dan word je paard wel koud. Ik doe haar dan wel een regendeken op en doe thuis een wollen deken op.

Natasja1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:06

Ja vuilniszak glijd, handdoek is wat stugger, maar ja kan ook zeiknat worden haha hoes heb je inderdaad voor n klein prijsje.. en anders? pech haha

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 15:11

Ohja vooral met mijn regenkleding erbij nee dat lijkt me geen goed plan :)) Ik neem wel een handdoek mee.

En ik zie net dat het gewoon droog is om die tijd dat ik naar de les ga.... Hopen dat buienradar niet liegt. Anders wel gewoon een zweetdeken mee als het droog is? :+

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:21

Ja, dat heb ik wel altijd mee.

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 21:24

Nou, ik had dus helemaal geen regen :') Zweetdeken had ik ook mee in een rugtas, en meneer heeft niet eens gezweet dus niet nodig gehad

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 16:28

een lange regenjas kopen dat je zelf en het zadel droog blijft, Paard heeft vaak niet zo veel last van de regen. Al zijn er mietjes bij.

XxXxjessiXXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:15

heeey,
ik ging bijna elke week in de regen naar de les.
bijmij is het nog nooit gebeurt dat mijn pony ziek wordt hoor.
je kan goed uitstappen en wat drogen met een doek.
groetjes

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:45

Mocht je ooit nog eens voor hetzelfde probleem komen te staan, dan kun je ook een waterdichte uitrij deken erop gooien.

JJ_Team

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:21

een uitrijdeken? Maar het ligt ook aan de temperatuur...

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:34

Gewoon gaan! Als je pony niet geschoren is doet regen hem niks, ook niet als ie gezweet heeft.
En voor jezelf en je zadel kan je een lange regenjas kopen. Heel handig.

Edit: Zie dat je al geweest bent. Volgende keer gewoon zweetdeken thuis laten joh. ;)

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 12:19

Bedankt nog voor de antwoorden :) Lange regenjas in indd wel een goede!