Paard gestolen of op de wei mishandeld - wie aansprakelijk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emma_s_girl

Paard gestolen of op de wei mishandeld - wie aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 08:55

Wij hadden het er pas over.
Stel je hebt je paard(en) ergens gestald en je paard blijkt, terwijl het op de wei heeft gestaan, door vreemden mishandeld te zijn. Of gestolen. Ik vraag me af of de stalhouder daarvoor aansprakelijk gesteld kan worden of dat je dit risico zelf draagt. Je leest er soms over in de krant. Om akelig van te worden. Ben benieuwd of dit jullie daarom ervoor kiezen om jullie paard 's nachts op stal te hebben of niet (zo die keuze er is).

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:57

Diegene die het gedaan heeft is aansprakelijk maar die moet je wel zien te vinden dan.
Geloof niet dat je daar een stalhouder aansprakelijk voor kan stellen. Die kan er niets aan doen. Mijn paard staat in de zomer altijd 24/7 buiten. Tja risico dat loop ja maar ze kunnen hem ook uit de stal stelen of zelfs mishandelen ik vindt het geen reden om hem s' nachts op stal te houden.

Emma_s_girl

Re: Paard gestolen of op de wei mishandeld - wie aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 20:59

Zou het risico op stal niet kleiner (moeten) zijn dan op de wei? Veel stalhouders hebben tegenwoordig honden op het erf, maar niet op de wei.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:58

Wat een vraag. Als iemand inbreekt in je huurwoning, ga je ook de woningbouwvereniging aansprakelijk stellen?

Je kunt een stalhouder wel overal aansprakelijk voor willen stellen, maar bedenk goed dat stalling voor je paard op deze manier onmogelijk én onbetaalbaar wordt.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 10:49

Voordat er misverstanden over ontstaan ;-):
Zoals ik al schreef heb ik alleen een vraag gesteld over een onderwerp dat bij ons op stal ter sprake is gekomen. Ik zeg niet dat ik de stalhouder daarvoor aansprakelijk WIL stellen. Misschien ben ik daar niet duidelijk in geweest. Ben tevens benieuwd hoe anderen erover denken en hoe ze in het algemeen denken over de genoemde risico's als paarden ergens op de wei staan.

Om het door Marion71 genoemde voorbeeld te gebruiken: in mijn eigen huis/huurhuis kan ik zelf inbraakwerende voorzieningen treffen. Dat kan een stalhouder ook. Hij bepaalt tevens de mate van toezicht bij hem op stal en in welke staat de voorzieningen zich bevinden, hoe het weidemanagement is etc.
In hoeverre vinden jullie dat soort maatregelen belangrijk en/of kiezen jullie daar een stal op uit? Lijkt me iets om van tevoren over na te denken. In die zin is de input van een stalhouder natuurlijk even waardevol als die van een pensionklant.
Laatst bijgewerkt door Emma_s_girl op 14-04-12 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 10:54

Je kiest nog altijd zelf of je je paard ergens neerzet en zolang de stalhouder geen valse beloften oid doet en zich aan de gemaakte afspraken houdt, neem ik aan dat het je eigen risico is, wat er ook met je paard gebeurt...

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 10:56

Lijkt mij ook, Maeve.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 10:57

Ik heb mijn paard verzekerd tegen diefstal, dus kan gewoon op mijn verzekering verhalen ;) . Niet dat je daar je paard mee terug heb

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 11:00

Ik denk dat dit per situatie verschilt.... Wat staat er in je contract.... Is de stalhouder nalatig geweest of heb je gewoon pech?

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 11:07

@paardjes123
Verzekeren is een optie die het financiële leed verzacht, maar je paard terugbrengen is idd. niet mogelijk. De pijn en het verdriet die je daardoor hebt kun je niet verzekeren ;-(.

@_merel_
Mee eens. Heb je voorbeelden?

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 11:38

Nee, ik heb alleen verschillende contracten gehad en bij de 1 stond t wel genoemd en de ander niet! Maar ik denk dat je vooral zelf verantwoordelijk ben!

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 11:40

Emma_s_girl schreef:
@paardjes123
Verzekeren is een optie die het financiële leed verzacht, maar je paard terugbrengen is idd. niet mogelijk. De pijn en het verdriet die je daardoor hebt kun je niet verzekeren ;-(.

@_merel_
Mee eens. Heb je voorbeelden?

Met iemand aansprakelijk stellen verleed je de pijn ook niet :+

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 11:46

Klopt helemaal, paardjes123.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 11:55

_merel_ schreef:
Nee, ik heb alleen verschillende contracten gehad en bij de 1 stond t wel genoemd en de ander niet! Maar ik denk dat je vooral zelf verantwoordelijk ben!

En dan is het nog maar de vraag of het, enkel omdat het in het contract staat, ook wettelijk zo is. Zo zijn de bordjes die je in veel maneges ziet hangen met 'wij zijn niet verantwoordelijk voor gebeurlijke ongevallen' absoluut niet wettelijk, een manege kan niet zomaar de verantwoordelijkheid van zich afschuiven door middel van die bordjes.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:04

Dat is waar, maar bij n pensionstal staat jou eigen paard terwijl je vaak als je op een manege rijd ook op de paarden rijd die eigendom zijn van de manege! Jij maakt dus in een geval pensionhouder zelf afspraken over deze dingen.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:08

:+ ik geloof dat ik gelijk op hou met pension paarden

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:10

ik denk dat jij als paarden eigenaar voor jouw eigen paard, er kan ook iets anders gebeuren in de wei, b,v ze verstapt zich en ze is kreupel dan ben ook jij zelf aansprakelijk.

als jij b.v een nacht in een hotel slaapt en er wordt ingebroken op je kamer ben jij ook zelf aansprakelijk voor jouw spullen.

zo kies je erovoor om op een stal te staan waar de paarden 24/7 buiten lopen of kies je ervoor dat je paard snachts binnen staat, het is jouw keuze die je maakt in het kiezen van een pensionstal.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:15

Tenzij nalatigheid van het hotel bewezen kan worden. Dat is natuurlijk het spel van de advocaten.

Opstallen is trouwens geen garantie. De paarden hier stonden op stal toen een gek ze toetakelde.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:40

Emma_s_girl schreef:
Zou het risico op stal niet kleiner (moeten) zijn dan op de wei? Veel stalhouders hebben tegenwoordig honden op het erf, maar niet op de wei.

Tja dat maakt weinig uit worden vaak zat honden ziek gemaakt door ze van te voren wat te geven. Dus dan hebben ze ook weinig nut meer. Verder is een pensionstal vaak wel makkelijk je weg te vinden omdat je toch eens rond kan kijken van te voren zonder dat je echt opgemerkt hoeft te worden zeker bij de grotere stallen. Ze gaan eerst het zaakje even verkennen hoe ze het beste ongemerkt kunnen binnen komen en weer buiten gaan. Dat is in de stal ook niet zo moeilijk als je van te voren je research kan doen.
Als je echt een paard hebt wat mensen willen hebben kunnen ze er toch wel bij of ze nu op de wei staan of op stal. Zelf denk ik nog dat het uit stal veel makkelijker weg halen is. 's nachts in het donker grote wei, paard zoeken als je geluk heb heb je een eenkenig paard zonder halster op de wei is toch iets lastiger vangen dan een paard uit stal trekken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:46

Als eigenaar van een paard ben je verantwoordelijk voor dat paard, dus de eigenaar moet het paard plaatsen op een stal waarvan die overtuigd is dat dit niet kan gebeuren.
Echter kan niemand het volledig voorkomen en ik vind niet dat een staleigenaar hiervoor aansprakelijk gesteld kan worden.
Diefstalwerende maatregelen kun je treffen toch sluit je diefstal niet uit.
Verwondingen al helemaal niet.
Het is een risico dat je als eigenaar hebt.
Of er moet door de staleigenaar nalatig gehandeld zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:04

Emma_s_girl schreef:
Om het door Marion71 genoemde voorbeeld te gebruiken: in mijn eigen huis/huurhuis kan ik zelf inbraakwerende voorzieningen treffen. Dat kan een stalhouder ook. Hij bepaalt tevens de mate van toezicht bij hem op stal en in welke staat de voorzieningen zich bevinden, hoe het weidemanagement is etc.
In hoeverre vinden jullie dat soort maatregelen belangrijk en/of kiezen jullie daar een stal op uit? Lijkt me iets om van tevoren over na te denken. In die zin is de input van een stalhouder natuurlijk even waardevol als die van een pensionklant.

Op een pensionstal kun je ook zelf maatregelen treffen zoals je al aangeeft, je paard kan op stal ed. En ik denk dat er geen pensionhouder is die jou wil tegenhouden als jij cameratoezicht of een hangslot op het hek wilt zetten.
Net als bij je huurwoning doe je dat zelf, je laat je woningbouwvereniging ook niet opdraaien voor dergelijke beveiliging.

Afgezien daarvan; juridisch is dit vrij simpel; het gaat volledig buiten weten en schuld van de stalhouder om, die is dus niet aansprakelijk. Vooropgesteld natuurlijk dat hij de normale voorzorgsmaatregelen heeft getroffen maar bij weidegang komt dat enkel neer op zorgen voor deugdelijke omheining.

Als je zoiets voor wilt zijn moet je daar je pensionstal op uitzoeken en een stal kiezen waarbij de paarden 's nachts binnen gaan, waarbij de weide's niet bereikbaar zijn vanaf openbare weg, waarbij honden 's nachts loslopen enz.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 14:53

En waar kiezen jullie voor?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 15:06

Hoe bedoel je?
Ik heb mijn paarden aan huis staan, ik wil geen gemieter met anderen die dingen voor mij moeten beslissen dan kun je daar ook geen misverstanden over krijgen.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 15:27

Of jullie de veiligheid van jullie paard mee laten wegen bij de keuze om ze wel of niet 24/7 op een wei te laten staan. Heb bijv. in andere topics gelezen dat er mensen bang zijn dat hun paard weggehaald wordt en dat ze er daarom voor kiezen om de paarden 's avonds op stal te (laten) zetten.

@anneliesdj
Dat is een duidelijke keuze. Zet jij de paarden 's avonds op stal?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 15:51

Nee, ik ben er niet zo bang voor dat er wat gebeurd. Op stal staan brengt ook risico's mee en zoals iemand al eerder zei denk ik ook dat het makkelijker is een paard uit stal dan uit de weide te pikken.
Onze weide's zijn ook niet toegankelijk vanaf openbare ruimte dus ietsje minder makkelijk bij te komen.

Overigens denk ik dat stelen tegenwoordig de moeite ook niet meer waard is, je raakt een paard amper meer kwijt en helemaal niet zonder papieren en paspoort.