Hallo iedereen
Ik heb zelf achter mijn woning ongeveer 25a weide die is opgesplitst in 4 stukken van ongeveer 60m x 10m. Op deze weides staan 2 shetland-ponys die ik zelf vorig jaar aankocht. We gebruiken ze voor het (recreatief) aangespannen rijden. Gezien de weides vorig jaar nog maar net ingezaaid waren hebben we deze maar beperkt gebruikt en de pony's steeds stuk voor stuk dagelijks een nieuw stuk gegeven. Dit vooral om ze niet 'bevangen' te hebben, want een shetland-pony is daar zeer gevoelig voor..
Dit jaar ben ik na het maaien van de weides van zin om het volledig te gebruiken, en stuk voor stuk te laten af-eten. Op die manier kunnen de afgegraasde stukken nadien terug bewerkt worden en hou ik dit mooi in evenwicht.
Ik heb echter nog niet de pony's op een (van de 4) volledig stuk (60m x 10m) laten grazen, omdat ik nog steeds vrees voor bevangenheid. Met als resultaat dat ik elke dag om 06.00u een stuk weide vergroot met tijdelijke afspanning, deze wordt dan ook echt tot op de bodem afgegeten..
Ik vrees dat dit mijn weide niet ten goede komt, en dat de pony's zich snel vervelen als het eenmaal op is.
Iemand een goede tip hoe ik dit aanpak?