Rowan naar de hit-actief! Lees onze ervaringen hier!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Rowan naar de hit-actief! Lees onze ervaringen hier!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 15:57

Per 28 april a.s. verhuisd Rowan naar de hit-actief stal Hilverzicht in Loosdrecht. Voordat ik m'n beslissing heb gemaakt om hem echt in een hit-actief stal te zetten heb ik e.e.a. gezocht over hit-actief stallen en heb eigenlijk weinig ervaringen gevonden van mensen die hun paard echt zelf in een hit-actief hadden. Dus ik dacht, misschien is het leuk om een soort van verslag te maken hoe het ons de komende weken afgaat in de hit-actief zodat ik mijn ervaring met jullie kan delen. :)

Hier alvast een paar foto's van de stal in kwestie. :)

Op de foto's lijken er heel veel paarden in te staan, in de praktijk zijn het er 'maar' 28. Er is capaciteit voor 32 maar de eigenaar kiest er bewust voor om minder paarden te huisvesten zodat je geen gewacht en gedonder bij de voerstations krijgt en geen probleem hebt als er 'ns een voerstation kapot is.
Wat ik opvallend vond is dat de kudde heel gemoedelijk is. Ik zag weinig tot geen bijtwondjes bij de paarden (terwijl Rowan altijd helemaal onder zit van 4 uurtjes in de paddock) en paarden waren niet lelijk tegen elkaar bij de voerstations of iets dergelijks. Nu ben ik er pas 2x geweest dus het kan ook een momentopname zijn geweest.
Verdere voordelen van deze stal t.o.v. andere hit-actiefstallen die ik heb gezien vond ik dat deze erg langgerekt is, het krachtvoerstation en het water staat bijvoorbeeld 400m van elkaar vandaan. Ook is het grootste gedeelte van de track die de paarden elke dag lopen bestraat dus minder/geen modder.
Je kan maar 1x per jaar je paard erbij zetten wat zorgt voor de rest van het jaar een vaste, stabiele kudde. Vind ik ook heel positief. :)

Wat ik zelf erg prettig vind van de grootschaligheid van een hit-actief stal is dat je zelf ook meer luxe krijgt. Ik heb het dan over binnenbak, 2 buitenbakken, grote longeerbak/roundpen, overdekte poets/wasplaats etc. Ik heb eerder altijd op kleinschalige stallen gestaan onder het motto, 'm'n paard veel naar buiten dan heb ik zelf maar wat minder luxe'. Nu heb ik het allebei! :)

Mijn idee van dit topic is dat ik mijn ervaringen met jullie deel dmv foto's en korte verslagjes van de wenperiode, het plaatsen van de chip en andere verzoeknummers. ;) Graag hoor ik ook andere ervaringen van mensen die in een hit-actief hebben gestaan/er nog in staan.

Anyway, 28 april is DE dag, ik heb er in elk geval al heel veel zin in! *\o/*

_Jessie

Re: Rowan naar de hit-actief! Lees onze ervaringen hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:02

Wauw wat prachtig zeg! dat is inderdaad een droom van vele eigenaren, incl die van mij!
Ik heb nu inderdaad ook zelf minder luxe maar paard heeft het prima maar dit is echt een gave stal.
Ik wens je er echt heel veel plezier! Je kan vast niet meer wachten :D :))

mar76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:13

wauh, had je zo iets ook maar hier in de buurt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 16:44

Jessie :') Ik kan niet wachten inderdaad!

Mar76, is ook niet echt in de buurt voor mij hoor, maargoed, ik woon in centrum van Amsterdam dus hier is geen enkele stal waar je paard naar buiten kan dichtbij. :)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:03

Ziet er super uit zeg! Daar krijgt je paard het vast goed naar zijn zin.
Heel veel plezier straks op de nieuwe stal!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:04

Leuk om te volgen dit :j. Goed om te lezen dat er pensionstallen zijn die willen investeren in deze manier van huisvesten, en in de randstad nog wel *\o/*

HITactief én een binnenrijbak :~
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 12-04-12 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

xWelsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:07

Ziet er goed uit, leuk idee om er een verslag van te maken, ik volg!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:09

Grappig dat de prijs voor de HITactief hoger ligt dan een 'gewone' box, kunnen ze je ook niet uitmaken voor 'schrale' natural :+

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:10

Goede keus, Stal Hilverzicht is echt een topstal! +:)+
Goede accommodatie/veel voorzieningen en een gezellige sfeer.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 21:55

xSaarSaar, goed om te horen! :) Ik ben heel benieuwd.

Arabesk, die prijs is wel een beetje vertekend hoor, want de box is op basis van zelf doen en de hit-aktief op basis van volpension. Al vind ik het nog aardig aan de prijs. :=

Ik vind het hele concept ook super, mocht ik een miljoen winnen (of meer ;) ) dan zou ik zo'n stal aan het Amsterdamse bos beginnen. Hier in de directe omgeving is echt niks vergelijkbaars te vinden. Al had ik ook niet verwacht m'n poown binnen de ring te kunnen stallen, maar ook in de nabije omgeving buiten de ring is niet echt iets wat in de buurt komt van paardvriendelijk 24/7 buiten (want ik vind 24/7 in de drek ook niet echt een optie). Volgens mij is er nog wel een gapend gat in de markt hier in de randstad.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:32

Om een Hit stal te plaatsen moet je flinke investeringen doen, waarschijnlijk is het bouwen van boxen voordeliger. Ook heb je meer ruimte nodig dan voor boxen. Dus dat de prijs hetzelfde of hoger is dan opboxen is wel te verklaren.
Goede keus Nelleke. Ik ben heel benieuwd hoe je paard het vind.
Wij hebben thuis voor onze eigen paarden een Hit stal (zie profiel). We hebben jaren op een pensionstal gestaan, maar ik zou ze echt niet meer op willen boxen :D

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 21:49

Wauw SammYoo, wat een mooie Hit heb je! *jaloers* :D Ik snap wel dat het een flinke investering is. Vind het alleen jammer om te zien dat er nu bijvoorbeeld aan het amsterdamse bos een gloednieuwe stal is gebouwd met een paar schamele postzegelpaddocks en zonder weidegang voor de paarden. Er is enorm geïnvesteerd in mooie bakken, solaria en wasplaatsen en je betaald (niet schrikken) 575,- per maand. Heet nog 'horse-paradise' ook... :') Lijkt mij dat je voor dat geld wel een mooie hit-actief kan aanleggen. Maargoed dat terzijde.

*Update* Ik heb van de eigenaar afgelopen week over de email een handleiding ontvangen voor de wenperiode. Hoe dit allemaal in de praktijk gaat moet ik nog beleven maar ik kreeg wel wat inspiratie om nu alvast iets te gaan doen.
Zo zwiept dat slagboompje achter het paard dicht en is het fijn als je paard al aan een zwiepend ding gewend is achter z'n kont. Daar ben ik vandaag mee aan de slag gegaan. Rowan vond het allemaal bijzonder on-interessant (heb al veel gefriendlied met parelli online levels) dus we waren vrij snel klaar. Ben ook van plan om met wat balkjes een kleine simulatie te maken van een 'kleine' ruimte en dan dat ding dicht te zwiepen achter 'm. Nu maar profiteren dat we nog even 2 weekjes kunnen oefenen op bekend terrein, straks op vreemd terrein is het altijd lastiger.

Als ik het allemaal goed heb begrepen gaat de wenperiode er als volgt uitzien:
De nieuwe paarden worden tegelijk bij elkaar op het land gezet zodat zij vast een soort van nieuwelingengroep kunnen vormen. Ze staan daar een week met alle nieuwe en in die week gaan we oefenen met de voerstations. Zodra ze het allemaal doorhebben gaan ze de hit-actief stal in. Ik weet nou niet meer goed, maar ik dacht dat ze de nieuwe paarden nog even gesplitst van de huidige groep houden.
Vanaf nu moeten ze het zelf gaan doen en de voerstations in gebruik gaan nemen. In deze periode gaan ze niet het land op, om te voorkomen dat ze hun buik op het land rondeten en geen interesse meer in de stations hebben. Zodra alle nieuwe paarden dit ook goed doorhebben en de voerminuten in de computer zijn goed wordt de huidige groep met de nieuwe groep gevoegd en gaan ze ook weer het land op. Dit kost ongeveer 2/3 weken. Daarna moeten ze natuurlijk ook nog een beetje hun plekje vinden in de groep en wennen aan het feit dat ze zo'n 15km per dag afleggen. Heb begrepen dat ze in het begin altijd wat uitgeblust zijn en wat afvallen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 22:39

Ze hebben al heel erg snel door dat de voerautomaat 'eten' betekent. Het duurt wat langer voor hun 'interne klokje' is ingesteld. De eerste weken / maanden zijn ze niet weg te slaan bij het voerstation. Na een tijdje hebben ze goed door wanneer het weer hun beurt is om te eten en krijgen ze weer interesse in andere zaken!
Fijn dat je paard in een groepje met nieuwe paarden komt. Zo te horen pakt de eigenaar van de stal het goed aan.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 22:45

ik heb deze stal laatst toevallig in een ander topic voorbij zien komen. het ziet er erg mooi uit!
ik ben benieuwd naar je verdere ervaringen. de wen periode klinkt in ieder geval al goed, fijd dat er zo over nagedacht is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 22:47

Het klinkt idd alsof alles heel goed wordt voorbereid, ik ben benieuwd hoe je paardje het gaat vinden!

In september heb ik mijn paard verhuisd van een saaie paddock met 2 keer per dag hooi (en in de zomer overdag op een vierkant grasveld) naar een pseudo-paddock paradise. Hij was binnen no-time gewend aan onbeperkt ruwvoer, je merkt ook goed dat een paard zich eerst een tijdje volpropt en daarna minder gaat eten, net zoveel als hij nodig heeft. Hij hoefde niet meer te bunkeren want er is toch altijd hooi. Ook aan meer beweging heeft hij totaal niet hoeven wennen, dat vond hij juist heerlijk. Helaas heb ik 'm daarna weer moeten verhuizen. Maar ik hoop dat jouw paard net zo makkelijk went :)

Bandaloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 15:54

Dat ziet er goed uit zeg! Ben benieuwd of je paard snel aan het nieuwe systeem went.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:46

Heerlijk, hier word je toch helemaal gelukkig van. Een groot voorbeeld... zo zou elke stal er uit moeten zien!!! En dat voerstation! echt een uitvinding.....

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 19:56

Foto's zien er goed uit! :j Mijn paardje staat ook op een hit actief stal, ideaal! En over t algemeen wennen paarden snel aan t voer station hoor. Ik ben benieuwd hoe je paardje het gaat vinden!

Vivrefauve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 20:11

Ik vind hitactief ook heel interessant. Wist niet dat er eentje zo dichtbij Amsterdam was. En danooknog een binnenbak. Super. Ben wel benieuwd hoe het gaat met je paard uit de kudde halen en er weer inzetten.
die paddock paradise met die paar postzegelpaddocks, rijd ik ook vaak langs. Heb altijd medelijden met die paarden.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:46

Ik sta hier ook met mn paard. Welkom alvast! Ik sta er nu een jaar en over het algemeen bevalt het erg goed! De luxe faciliteiten zijn idd heerlijk en iedereen is erg aardig! Bij mijn paard ging het wennen aan de voerstations eigenlijk heel snel. Hij had het na een paar keer oefenen al redelijk door. Hij durfde alleen niet vooruit eruit te lopen. Hij ging er steeds achteruit uit. Dit heb ik toen maar laten zitten en na een half jaar ging hij opeens wel vooruit eruit! Dus dat had wat meer tijd nodig. Die van mij is nog steeds niet gechipt. Zou van de winter gebeuren, maar was uitgesteld. Hoop dat ze nu wel snel gechipt worden, want ik vind die band maar niks.

Een paar dingen om rekening mee te houden: Mijn paard heeft een erg dun huidje en is niet zo dominant. Hij zat daardoor in het begin helemaal onder de wonden. Hij zag er echt niet uit. Gelukkig gaat het nu weer beter, al had hij laatst wel weer een paar grote wonden op zn rug. Veel paarden lopen ook ontzettend gevoelig in het begin. Ik geloof dat de helft inmiddels wel op ijzers staat. Ik probeer die van mij wel zo lang mogelijk op blote voeten te laten staan. Tot nu toe gaat dit redelijk omdat hij van zichzelf erg harde hoeven heeft.
Ook moet je er rekening mee houden dat ze de eerste maanden ontzettend moe zijn. Dit komt door de nieuwe grote kudde, 24/7 buiten, nieuwe indrukken, voerstations onder de knie krijgen, zelf achter hun eten aan moeten gaan etc. Ik heb zelf de eerste maanden verder niks met hem gedaan en hem alleen maar laten wennen. Nu na een jaar lijkt hij eindelijk wat meer energie te krijgen, dit heeft echt ontzettend lang geduurd.
Bij het biksstation zijn ze nog wel eens aan het klieren. Een aantal paarden hangen de hele dag bij het biksstation rond. Daarom hebben een aantal mensen ervoor gekozen om ze niet op het biks te zetten en ze zelf krachtvoer te voeren. Maar dit zijn allemaal dingen die per paard verschillen en waar je in de loop der tijd achter moet komen...

Mocht je meer willen weten, dan kan je me altijd pben! Ik weet dat het heel spannend is als je paard voor het eerst bij de kudde komt te staan, maar het wordt goed begeleid en tot nu toe is het altijd goed gekomen :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 16:19

[quote="_Nelleke_"]Wauw SammYoo, wat een mooie Hit heb je! *jaloers* :D Ik snap wel dat het een flinke investering is. Vind het alleen jammer om te zien dat er nu bijvoorbeeld aan het amsterdamse bos een gloednieuwe stal is gebouwd met een paar schamele postzegelpaddocks en zonder weidegang voor de paarden. Er is enorm geïnvesteerd in mooie bakken, solaria en wasplaatsen en je betaald (niet schrikken) 575,- per maand. Heet nog 'horse-paradise' ook... :') Lijkt mij dat je voor dat geld wel een mooie hit-actief kan aanleggen. Maargoed dat terzijde.

Je hebt helemaal gelijk, als "horse paradise" zo'n mooie stal was geworden als Hilverzicht had ik er nu gestaan! Wat een achterhaald concept vind ik dat! Alles voor een mooi gepoetst paardje in een glazen kastje... Ik heb zelf bij de Amsterdamse manege gestaan, maar doordat ze daar nauwelijks buiten komen verder gaan zoeken en ik deel je mening dat dat idd een ramp is in Amsterdam. Ik kwam toen ook al heel snel uit bij Hilverzicht, maar omdat ik geen auto (en geen rijbewijs ;( ) heb, was het voor mij toch helaas niet haalbaar om mijn paard daar te stallen. Ik sta nu bij een stal aan de Amstel, type: paard veel naar buiten - wat meer afzien voor de eigenaar.
Afhankelijk van je paard lijkt het me idd wel behoorlijk wennen voor het paard, met name rond de voerstations. Maar als het eenmaal okee is... het lijkt me heel gaaf, die ruimte die de paarden hebben! En 28 paarden is volgens mij prima omdat het een vaste kudde is.

doerakjeg2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:21

Wauw dat ziet er echt prachtig uit! Hier staan de paarden ook op een soort hit-actief, alleen zijn er totaal geen faciliteiten. Dit lijkt me echt ideaal!

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 19:46

De stal ziet er zeker mooi uit. Ik ben benieuwd hoe de wen-periode zal verlopen voor je paardje, dus leuk om dit te volgen.

Helaas is er bij ons in de regio niet zo'n concept aanwezig. Anders zou ik zeker overwegen mijn paardje daar te zetten.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 20:40

Mickyl, wat leuk om te horen! :) Rowan zit nu ook onder de bijtwonden. Zelfde verhaal als bij jou paardje, ook niet dominant. Maar hij heeft het eigenlijk in elke groep. Hij is wel snel weg, en in eerdere situaties kreeg ie veel bijtplekken omdat er te weinig ruimte was om weg te komen dus ik hoop juist dat het nu wat verminderd omdat ie makkelijker weg kan komen. Afgelopen winter heeft Rowan ook in groepshuisvesting gestaan en toen heb ik het opgelost met een hele sterke deken. Niet helemaal mijn ding maar z'n vachtje knapte aardig op en ik kon swinters tenminste rijden zonder binnen 5min. een zeiknatte pony te hebben, dus misschien doe ik dat deze winter wel weer.

Nikass, ja jammergenoeg zijn er weinig mogelijkheden in Amsterdam. Ik heb gelukkig wel een auto+rijbewijs, maar geen parkeervergunning dus het blijft altijd een beetje puzzelen met de auto. Heb me er maar bij neergelegd dat ik zolang ik hier woon niet elke dag naar m'n paardje kan, maar als ie in de hit staat heb ik daar misschien ook wat meer vrede mee.

Nou, nog een week en 1 nachtje slapen en dan is het zo ver. Ik ben doodzenuwachtig. Waarom weet ik niet, maar vind het megaspannend. :D

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 09:34

He Nelleke, wat cool deze plek voor Rowan, ziet er echt prachtig uit........goed geregeld, mooie accomodatie ook nog eens erbij, dat zie je miet vaak bij soortgelijke stallen :D

Mss heb ik eroverheen gelezen, wat kost het per maand, gewoon intresse ;)

Succes!