Staart afschuren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DierenCo

Staart afschuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 14:55

Hoi iedereen!

Ik ben op zoek naar advies: mijn haflinger is sinds enkele maanden begonnen met het schuren van zijn staart. Dit ging van kwaad tot erger. Op dit moment betekend dit dat hij een hele korte poef aan de staartwortel heeft, en het "lange" gedeelte is half zo dun als wat het normaliter was.

Hij heeft geen schimmels, geen eczeem, en ik heb hem niet recent gewassen aan de staart.

Hebben jullie tips/adviezen van handelingen/producten die ik kan proberen? Ik hoop dat hij die mooie staart weer terug kan krijgen.

x_Quinta_x

Re: Staart afschuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:59

Kan hij recent weer grazen? Al is het een uurtje per dag?
Mijn paard doet het ook, maar alleen als de wei weer goed is om te grazen. Van herfst, winter, half lente doet hij het niet.
Tot nu toe heeft ie nog geen last van staartschuren, maar ze hebben ook nog niet echt van nieuw gras kunnen eten. Wel af en toe een uurtje in een klein weitje dat nog niet gekalkt of bemest is. Maar gelukkig nog niks geschuurd.

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:00

ik heb zelf hele goede ervaringen met EFRATA ® Dode Zee gel..

is een verzorgende en verzachtende gel voor paarden die last hebben van eczeem of een schilferende, jeukende huid.
Deze gel geeft een goede doorbloeding, zodat het natuurlijke genezingsproces en de afschilfering van de huid gestimuleerd wordt.
Met name van staart- en maneneczeem zal uw paard verbazingwekkend snel herstellen.
Al binnen enkele dagen zal de jeuk verdwenen zijn, zodat de huid zich kan herstellen. 100% biologisch.
Samenstelling: Dode Zee zout, Cajaputi- , Rozemarijn- en Calendulaolie

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:02

Wat krijgt je paardje op een dag te eten? Het kan goed zijn dat hij niet goed tegen suiker kan, daar gingen mijn pony's ook erg van schuren vroeger.

sonrisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:04

Mijn merrie heeft het ook elk jaar rond deze tijd.
Volgenns mij is het bij haar vanwege het verharen.
ik knip de staartflap van mijn regendekens zodat dit niet zo gaat broeien en smeer er baby olie op
dit lijkt iets te helpen. verder goed proberen alle lossen haren weg te halen (goed poetsen dus) zodra het verharen is gestopt stopt ze ook met schuren.
Het eerste jaar dat ik haar had is mij geadviseerd om haar mest op wormen te controleren (hierdoor schijnen ze ook te kunnen gaan schuren) maar de mest was goed dus hier lag het niet aan.

Succes

DierenCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 15:16

love_Soraya schreef:
ik heb zelf hele goede ervaringen met EFRATA ® Dode Zee gel..

is een verzorgende en verzachtende gel voor paarden die last hebben van eczeem of een schilferende, jeukende huid.
Deze gel geeft een goede doorbloeding, zodat het natuurlijke genezingsproces en de afschilfering van de huid gestimuleerd wordt.
Met name van staart- en maneneczeem zal uw paard verbazingwekkend snel herstellen.
Al binnen enkele dagen zal de jeuk verdwenen zijn, zodat de huid zich kan herstellen. 100% biologisch.
Samenstelling: Dode Zee zout, Cajaputi- , Rozemarijn- en Calendulaolie

Kan ik deze ook ergens online kopen dat jij weet?

DierenCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 15:19

Bedankt voor de tips. Ik kan zo al een aantal dingen uitsluiten die het niet kunnen zijn. Hij krijgt zo min mogelijk brok, en het simpelste dat ze bij ons op stal voeren (hij is van nature al erg volumineus :) ).

Daarnaast wordt er bij ons op stal heel regelmatig ontwormt, dus dat is het niet.

Ik ga wel proberen of het wat regelmatiger kammen/borstelen effect heeft. Dit probeer ik eigenlijk te beperken tot een minimum, omdat ik het gevoel heb dat als ik regelmatig kam, dan zijn staart niet de lengte behoudt die het nu heeft (hetzelfde merk ik voor de manen).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:20

Staat ie wel op het gras? Die van mij schuren nooit meer sinds ze bijna geen gras meer krijgen. In gras zit ook suiker namelijk.

DierenCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 15:25

Hij staat wel op gras, in de ochtenden. Maar daar staat hij al jaren op, en eerder nog nooit problemen met schuren gehad..

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:25

Wat is de bodembedekking in zijn stal? Ik heb me ooit eens laten vertellen dat bepaalde soorten stro ook voor jeuk kunnen zorgen.

DierenCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 15:34

Ojee! Verschillende soorten stro? Ja hij staat wel op stro. Zou het schuren dan bij meerdere paarden op stal terug te vinden moeten zijn?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:39

De pony's hier schuren ook. Ik heb veel van die kleine rot vliegjes ontdekt die ook op de pony's zitten. Sinds die vliegjes er zijn schuren ze. Ik heb ze ingespoten met vliegvrij (?) met hertshoornolie er in, geen vliegjes meer in de buurt gezien en schuren is gestopt.

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:52

DierenCo schreef:
Ojee! Verschillende soorten stro? Ja hij staat wel op stro. Zou het schuren dan bij meerdere paarden op stal terug te vinden moeten zijn?

Het schijnt toch een soort allergie te zijn, dus als jou paard er toevallig gevoelig voor is, dan zal ie er op reageren, maar het hoeft dus niet dat de andere paarden er ook op reageren.

DierenCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 15:55

IndyPascalle schreef:
DierenCo schreef:

Het schijnt toch een soort allergie te zijn, dus als jou paard er toevallig gevoelig voor is, dan zal ie er op reageren, maar het hoeft dus niet dat de andere paarden er ook op reageren.

Volgens deze theorie moet het schuren stoppen als ik 'm bijvoorbeeld op vlas zet. Klopt dat? Dan kan ik dat proberen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:57

Haal je paard bij wijze van experiment een paar dagen van het gras af. Als het komt door de suikers (fructaan) in het gras, moet het schuren met een paar dagen minder worden. Je kunt zo dus makkelijk deze oorzaak vaststellen / uitsluiten.
Is het inderdaad van het gras/ de suikers in het gras dan zou je kunnen overwegen over te gaan tot nachtweiden: snachts zit er nl heel veel minder suiker/fructaan in het gras

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:58

Klitwortellotion van kruidvat.
Mijne deed precies hetzelfde heb ik ongveer maand op gedaan (eerst elke dag en dan om de dag etc) nu niks meer haren zijn weer heel eind aangegroeid. Ik doe nu nog 1x pw ofzo.

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:05

DierenCo schreef:
Volgens deze theorie moet het schuren stoppen als ik 'm bijvoorbeeld op vlas zet. Klopt dat? Dan kan ik dat proberen.

Ik geef geef garantie hè, dat het dan over is. Maar dit is wat ik een aantal jaren geleden hoorde van een fokker. Paarden die bij hem de staart gingen schuren gingen idd van het stro af en bij de meesten was het schuren dan over, maar het zou ook wat anders kunnen zijn, dus je kan het proberen, maar ik geef geen garantie ;)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 17:30

Hier staan ze op zaagsel :? en komen nog niet op het land. Toch jeuken ze hun staarten stuk. TS geen verdachte vliegjes gezien die zomer eczeem veroorzaken?

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 17:59