Zo ziet mijn weide er uit:

In de zomer is het stuk met veel gras afgesloten. In totaal is de hele wei 1 ha.
Ze staan nu nog op beide stukken.
Zoals je kunt zien is er een middellijn, de stippen zijn paaltjes. Aan de onderkant staat een grote badkuip gevuld met water. Als de middenlijn gesloten is, kan er alsnog aan beide kanten gedronken worden.
Aan de kant van weinig gras tegen de middellijn aan is het mineralen hoekje. Hier staan een aantal likstenen etc. Hier is een stuk droogzand (nu enigzins modder) waar ze vaak liggen te dutten.
Aan de onderkant van de middellijn (met de kleine streepjes) zijn 2 draden die open en dicht kunnen. Deze staat altijd open, dus de paarden kunnen naar 2 verschillende weide's. Maar zodra er gegeten word, gaan deze dicht. De pony en mijn ruin staan dan aan de ene kant, en mijn merrie aan de andere kant.
Dat is nogal een probleem want de pony banjerd overal doorheen, maakt niet uit hoeveel stroom etc. (Maar goed, dat is een andere discussie.)
Gevolg --> Pony loopt dwars door het draad naar mijn merrie. Vreet de merrie brokken op (Ze is drachtig, krijgt 2 kilo op een dag en is net ziek geweest dus moet dat ECHT ECHT ECHT binnenkrijgen. Ze is al veel te dun...)
mijn merrie laat dat maar gebeuren en loopt vaak "nogal gefrustreerd" weg.
Vervolgens is de pony daar aan het eten, vind mijn ruin het niet leuk om alleen te staan en knapt net zo hard door het draad heen. Dan staat mijn merrie van dat ene handje lucerne van de pony te eten, de kleine aan 2 kilo merrie brok en mijn ruin een beetje overal...
Het punt is dus:
*Mijn merrie moet echt haar brokken nu eens fatsoenlijk binnenkrijgen. Dat gebeurd al veel te lang niet.
*Ze krijgen allemaal lucerne bij hun eten, dus het duurt best een kleine 20 min. voordat ze dit op hebben, dat is bést lang om er bij te blijven. Daarnaast kan ik die pony echt weg schoppen net als mijn ruin, want die trekken zich op dat moment nergens iets van aan.
* Als ik nou een manier kon verzinnen om ze alle 3 achter een bepaald draadje te krijgen. Dan zouden ze alle 3 gewoon rustig eten en als de pony dan niet door het draad gaat, doet mijn ruin dat ook niet.
*Mijn merrie heeft pas slokdarm verstopping gehad en is daar onwijs ziek van geweest. Het word nu hoognodig tijd dat ze wat op begint te knappen want ze is 257 dagen drachtig...
* Helaas is het geen optie om ze apart op een verschillende plek te voeren. (Een op stal bedoel ik dan) Mijn ruin kan namelijk niet alleen staan, en dan eet hij helemaal niets.
* Alle drie tegelijk op stal om alleen te voeren is ook geen optie. *(Uitleg is een beetje lastig.)*
Wie heeft de gouden tip?!?!