Ik zoek een oplossing om 3 paarden appart te voeren...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Ik zoek een oplossing om 3 paarden appart te voeren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 13:58

... In 1 weide. -O-

Zo ziet mijn weide er uit:

Afbeelding
:')

In de zomer is het stuk met veel gras afgesloten. In totaal is de hele wei 1 ha.
Ze staan nu nog op beide stukken.
Zoals je kunt zien is er een middellijn, de stippen zijn paaltjes. Aan de onderkant staat een grote badkuip gevuld met water. Als de middenlijn gesloten is, kan er alsnog aan beide kanten gedronken worden.
Aan de kant van weinig gras tegen de middellijn aan is het mineralen hoekje. Hier staan een aantal likstenen etc. Hier is een stuk droogzand (nu enigzins modder) waar ze vaak liggen te dutten.

Aan de onderkant van de middellijn (met de kleine streepjes) zijn 2 draden die open en dicht kunnen. Deze staat altijd open, dus de paarden kunnen naar 2 verschillende weide's. Maar zodra er gegeten word, gaan deze dicht. De pony en mijn ruin staan dan aan de ene kant, en mijn merrie aan de andere kant.

Dat is nogal een probleem want de pony banjerd overal doorheen, maakt niet uit hoeveel stroom etc. (Maar goed, dat is een andere discussie.)
Gevolg --> Pony loopt dwars door het draad naar mijn merrie. Vreet de merrie brokken op (Ze is drachtig, krijgt 2 kilo op een dag en is net ziek geweest dus moet dat ECHT ECHT ECHT binnenkrijgen. Ze is al veel te dun...)
mijn merrie laat dat maar gebeuren en loopt vaak "nogal gefrustreerd" weg.
Vervolgens is de pony daar aan het eten, vind mijn ruin het niet leuk om alleen te staan en knapt net zo hard door het draad heen. Dan staat mijn merrie van dat ene handje lucerne van de pony te eten, de kleine aan 2 kilo merrie brok en mijn ruin een beetje overal...

Het punt is dus:
*Mijn merrie moet echt haar brokken nu eens fatsoenlijk binnenkrijgen. Dat gebeurd al veel te lang niet.
*Ze krijgen allemaal lucerne bij hun eten, dus het duurt best een kleine 20 min. voordat ze dit op hebben, dat is bést lang om er bij te blijven. Daarnaast kan ik die pony echt weg schoppen net als mijn ruin, want die trekken zich op dat moment nergens iets van aan.
* Als ik nou een manier kon verzinnen om ze alle 3 achter een bepaald draadje te krijgen. Dan zouden ze alle 3 gewoon rustig eten en als de pony dan niet door het draad gaat, doet mijn ruin dat ook niet.
*Mijn merrie heeft pas slokdarm verstopping gehad en is daar onwijs ziek van geweest. Het word nu hoognodig tijd dat ze wat op begint te knappen want ze is 257 dagen drachtig...
* Helaas is het geen optie om ze apart op een verschillende plek te voeren. (Een op stal bedoel ik dan) Mijn ruin kan namelijk niet alleen staan, en dan eet hij helemaal niets.
* Alle drie tegelijk op stal om alleen te voeren is ook geen optie. *(Uitleg is een beetje lastig.)*

Wie heeft de gouden tip?!?!

Sjors

Re: Ik zoek een oplossing om 3 paarden appart te voeren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:03

der was laatst een topic dat een vrouw met hetzelfde probleem zat!
En toen had ze 3 emmers, zo afgesteld, dat die een touwtje over het hoofd kon doen en zo de brokken kon opeten.
kan het topic niet vinden, maar ik zoek voor je :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:05

Erbij blijven, zolang duurt het niet om brokken te eten. Voederzak kan ook maar dan moet je er ook bij zijn om ze weer af te doen. Zware stroomklok erop en zorgen dat je pony daar een paar keer met zijn neus tegenaan komt.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 11-04-12 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Ik zag laatst een topic van iemand die had een constructie met emmers over het halster hangen. Elk paard stond zo in zn eigen emmer.

Ik weet alleen niet meer wie dat was :\ Eens kijken of ik dat topic nog kan vinden.

Sjors, die bedoel ik ja :j

Froemel

Er misschien wat meer tijd voor uittrekken om er bij te blijven staan?

tamary

pmarena

Tip 1: je afrastering eens goed onder handen nemen want ook al denken veel pony-eigenaren anders: als er genoeg stroom op staat dan gaan paarden NIET door een goede afrastering heen ;)

Tip 2: gewoon de pony vastzetten tijdens het eten dan maar. Is het simpelste.

En ik neem toch aan dat je wel 20 minuten per dag nodig hebt om wat uit te mesten enzo? :)

Of tip 3: emmers om de kop binden.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:06

Laatst bijgewerkt door Froemel op 11-04-12 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjors

Apple

Ja, dat topic ja :j

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:07

Pony vast zetten (staat vast wel ergens een paal) tot de merrie haar voer op heeft.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:10

Ik weet niet of er ergens een mogelijkheid is, of dat je merrie groot genoeg is maar anders zo'n emmer op grotere hoogte ophangen dat je pony er niet bij kan?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:12

Partyflappel schreef:
Ik weet niet of er ergens een mogelijkheid is, of dat je merrie groot genoeg is maar anders zo'n emmer op grotere hoogte ophangen dat je pony er niet bij kan?

maar ik denk dat die ruim er dan bij blijft staan :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:20

touwtje aan emmers maken en dan gewoon ieder een emmer om de kop, pas er af halen als ze allemaal klaar zijn
net als de ouderwetse voerzak
dan moet je er nog steeds bij blijven, maar maak je het jezelf een heel eind makkelijker

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 14:57

Sjors schreef:
En toen had ze 3 emmers, zo afgesteld, dat die een touwtje over het hoofd kon doen en zo de brokken kon opeten.

Ooh wacht klopt! Die heb ik ook gelezen!! Denk alleen dat mijn merrie het daar niet mee eens is.... :\

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 14:58

Taffje schreef:
Pony vast zetten (staat vast wel ergens een paal) tot de merrie haar voer op heeft.......

En de pony dan bij de paal voeren? Kan dat? Maar dan zit ik nog steeds met mijn Ruin...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 14:59

Michellkuh schreef:
Er misschien wat meer tijd voor uittrekken om er bij te blijven staan?

Tijd is geen probleem. Al moet ik er uren bij blijven staan. Maar ik kan geen 3 paarden onder controle houden die elkaars voer proberen te stelen. Dat word bijten, schoppen, rennen, vliegen, jagen en vooral heel erg gemeen zijn. Wil graag gewoon eens dat ze in alle rust kunnen eten..

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:00

Giolli schreef:
Sjors schreef:

Ooh wacht klopt! Die heb ik ook gelezen!! Denk alleen dat mijn merrie het daar niet mee eens is.... :\

maar je pony en je ruin wel? Dan geef je die zo'n ding, kunnen ze niet het voer van je merrie eten en kan die gewoon normaal uit een bak ofzo eten :)

en als je er bij kan blijven staan zou ik je pony en evt ook de ruin gewoon vast zetten met eten?

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:02

Alle 3 aan een touwtje? Gewoon een eindje uit elkaar. Moeten ze natuurlijk wel even rustig kunnen blijven staan. En anders toch maar gaan oefenen met die emmers

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 15:21

Super idee trouwens om alleen m'n ruin en de pony aan de emmer te doen. ik zal de eigenaar van de pony eens vragen of ze daarmee instemt en dat vanavond eens gaan proberen!! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:42

Men neme 3 boxen.

Men zette voer in de boxen.

Men hale de paarden binnen, en laat ze in de box hun voer opeten.

Men zette de paarden daarna weer buiten.

Zo doen wij het altijd, gaat heel goed :) traditioneel paarden houden is zo slecht nog niet :) en ze staan bij ons het grootste deel van de tijd buiten, met eten en in de nacht binnen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 15:44

Yamcha schreef:
Men neme 3 boxen.

Men zette voer in de boxen.

Men hale de paarden binnen, en laat ze in de box hun voer opeten.

Men zette de paarden daarna weer buiten.

Zo doen wij het altijd, gaat heel goed :) traditioneel paarden houden is zo slecht nog niet :) en ze staan bij ons het grootste deel van de tijd buiten, met eten en in de nacht binnen.

Nee. ;) Zoals ik in de openingspost al zei is dat niet mogelijk. Onze paarden staan altijd 24/7 buiten vanaf 1 maart en dat wil ik ten eerste graag zo laten. En ten tweede zitten we met onze stallen midden in een verbouwing dus binnen zetten is nu geen mogelijkheid. Daarom was het in de winter ook nooit een probleem. nu word het even anders... Ik weet heel goed hoe ik "traditioneel paarden" moet houden. ;) Alleen daar is nu even geen mogelijkheid voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:46

I'm sorry, dat had ik uit je OP niet begrepen. Nu, dan zou ik voor de emmers met touwtjes gaan, of idd voer in emmers en de paarden vastzetten terwijl ze eten, tot ze het alle 3 op hebben :j Dat laatste zou ik doen :j

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:51

Je ruin blijft toch gewoon in de wei als je pony niet wegloopt? Dan is je probleem toch opgelost als je de pony vastzet? Simpeler kan je het niet maken denk ik.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:58

zap schreef:
Je ruin blijft toch gewoon in de wei als je pony niet wegloopt? Dan is je probleem toch opgelost als je de pony vastzet? Simpeler kan je het niet maken denk ik.

Dat lijkt mij ook de beste oplossing. En als je gewoon flink stroom op de draden zet blijft die pony er ook wel achter. Heb je de spanning wel eens goed opgemeten? Vaak verlies je veel stroom door slechte aarding, slechte isolatoren en zwakke plekken of knopen in de draden. Als je pony steeds op dezelfde plek door de draden loopt kun je daar de grond ook eens goed nat maken..Geleidt hij beter en komt de klap harder aan. :Y)