welke stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liefmeisje21

welke stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 07:56

Ik zit te twijfelen tussen 2 stallen.

Stal A: waar ik nu sta.
buitenbak, losgooibak, stukjes land en goed uitruimogelijkheden.
Mijn pony staat 24/7 buiten in een paddock met 8 andere paarden.
Word goed verzorgd, krijgt voldoende droogvoer en heeft het naar
zijn zin. Wel vrij druk. Kan er moeilijk wennen na 4 mnd.

B: waar ik aan zit te denken om heen te gaan.
Weidegang t/m sepetember met gebruik van buitenbak en
zeer goede uitrijmogelijkheden. Max. 12 paarden op 5 hectare land
Hier gaat eigenlijk iedereen waar ik vroeger mee stond op mijn oude stal,
zeer hecht clubje.

Het scheelt 185 euro pm tussen stal A en B

Nu twijfel ik alleen omdat stal B alleen land is en dus vanaf eind september
weer op zoek zou moeten gaan naar een andere stal maar mijn eis is wel dat hij
buiten komt en dat heb ik dus op nu wel op stal A.

Ymor

Re: welke stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 08:01

Dus als je naar b gaat heb je vanaf september geen land meer? Dan zou ik verder zoeken en zolang bij à blijven.

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 08:05

Ja klopt maar stal A is ook weideseizoen gebonden dus het is niet zo dat hij in de winter daar ook op het land komt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 08:53

wat gebeurt er bij stal b dan in de winter? Op stal zou voor mij geen optie zijn maar als ze paddocks hebben is het toch prima?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 09:08

Als ik het goed begrijp heeft stal b geen stalling en is het alleen (seizoensgebonden) weidegang? En stal a biedt wel het gehele jaar door 'onderdak'?

Moeilijke beslissing, als je zelf na 4 maanden nog niet gewend bent, dan gaat dat vast ook zijn weerslag hebben op jou en je paard. Weet je waar het aan ligt dat je niet kunt wennen?
Persoonlijk zou ik niet teveel willen slepen met mijn paard, dus als je in september weer ergens anders naartoe moet, betekent dat dat je in korte tijd al 2x met je paard moet verhuizen. Ik zou eerst kijken of je op je huidige stal iets kunt veranderen waardoor je het wel beter naar je zin krijgt (ook omdat je aangeeft dat je paard het wel naar zijn zin heeft en dat zou voor mij toch prio 1 zijn).

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 10:18

@jibbel
Klopt het is alleen seizoensgebonden. Daarom is die keuze ook best wel lastig en ik ben het ook helemaal met je eens dat je ook naar je paard moet kijken maar ergens moet ik het ook naar mijn zin hebben want als ik er ben dan ben ik na ongeveer een uurtje weer weg, doe mijn ding. Maar ik vind het gewoon te druk geworden in een korte tijd. Toen ik er kwam was het 16 paarden en dat zijn er nu inmiddels 30. Er is wel ruimte maar kan niet aan de mensen wennen. En dat land waar ik over na zit denken daar gaan allemaal vrienden van mij heen. En dan willen we vanaf daar op zoek gaan naar een stal waar we samen kunnen gaan staan.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 10:23

Als je paard bij B helemaal niet buiten komt in de winter zou ik bij A blijven.
Je paard heeft het daar na de zin en die moet er dag en nacht leven.
Jij maar een uurtje per dag. Je komt mijn inziens ook voor je paard op stal en niet om een koffieuurtje te houden ;) Tenminste, dat is mijn insteek altijd. Ik vind het belangrijker dat de paarden het naar hun zin hebben.

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 10:31

@silence het is niet de bedoeling dat ik daar blijf in de winter want hij moet zeker wel buiten komen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 10:35

Zowieso +:)+ dat je dat als vereiste stelt.
Maar ik zou het nog niet doen, je blijft zo aan het verhuizen ;)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:12

liefmeisje21 schreef:
@jibbel
Klopt het is alleen seizoensgebonden. Daarom is die keuze ook best wel lastig en ik ben het ook helemaal met je eens dat je ook naar je paard moet kijken maar ergens moet ik het ook naar mijn zin hebben want als ik er ben dan ben ik na ongeveer een uurtje weer weg, doe mijn ding. Maar ik vind het gewoon te druk geworden in een korte tijd. Toen ik er kwam was het 16 paarden en dat zijn er nu inmiddels 30. Er is wel ruimte maar kan niet aan de mensen wennen. En dat land waar ik over na zit denken daar gaan allemaal vrienden van mij heen. En dan willen we vanaf daar op zoek gaan naar een stal waar we samen kunnen gaan staan.

Ok, ja dan is er weinig aan je huidige stal te veranderen. :)

Als je toch naar B wilt gaan, bedenk dat wel dat september niet de meest gunstige tijd is om een stal te vinden, zeker niet als je voor meerdere paarden wat zoekt en in jouw regio (als Den Haag ook de regio is waar je een stal gaat zoeken). Nu lopen alle stallen leeg ivm weidegang en in die periode juist weer vol omdat de paarden van het land af komen.
Als je al eerder een stal kunt vinden naar ieders wens, zou je wellicht je paard al eerder van het land moeten halen of een tijdje met dubbele kosten komen te zitten, maar dat is iets wat je moet willen en kunnen dragen.

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 13:20

maar waar ik dan ook aan zit te denken is het voor een fjord geen risico om hem 24/7 op het land te zetten ivm gevoeligheid hoefbevangen?

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:21

Ik zou gewoon met hun meezoeken en dan met zijn allen verhuizen. Dus nu je paard laten staan en met hun mee naar de volgende plek.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:08

Dat ligt aan meerdere factoren. Is je fjord te dik? En heeft hij last van insulineresistentie? Dan is de kans op hoefbevangenheid ook groter.
Anderzijds ligt het ook aan het gras. Is het land bemest, wat voor soort gras staat er en hoe schraal is het land?