mijn paard is bang voor water, hoe dan wassen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mirashiba

mijn paard is bang voor water, hoe dan wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 19:24

mijn paard is heel bang voor water en wil dus ook absoluut niet gewassen worden. dit wist ik en heb haar geprobeerd met een natte (niet druppende) handdoek rustig te laten wennen, maar ze probeerde me meteen te trappen. ze is ook niet gewend om vast te staan en zogauw ik dit probeer gaat ze heel hysterisch doen. (naar achteren lopen en trekken en steigeren)
ik vroeg me af hoe ik op de goede manier haar kan laten wennen aan water en haar kan wassen?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:32

Je kan eigenlijk beter meteen met het afspuiten gaan werken wat dit betreft. Oefenen met emmers en dergelijk maakt het paard vaak alleen nerveuzer. De sleutel ligt hem in je eigen houding, je moet rustig je gang gaan maar wel goed doorzetten. Calm assertive noemt Cesar Milan het, maar hier werkt die uitspraak ook. Dus het is ook niet de bedoeling om de hele tijd overdreven tegen haar te praten, want impliciet bevestig je alleen maar dat er iets engs gaat gebeuren. Praten is daarmee niet helemaal verboden, als het maar kletsen is zoals je ook normaal tegen haar zou kletsen als je aan het poetsen bent, of zoals je tegen vriendinnen kletst. Ook de manier van afspuiten kan het verschil maken. Veel mensen zeggen, beginnen bij de benen, maar dat is geen goed idee, want dat vinden de meesten onaangenamer dan de body, en daar komt bij dat ze makkelijker het water kunnen "vermijden".

Wat ik meestal doe is met een gewone tuinslang zonder drukkop of vinger erop het water zachtjes tegen de borst laten lopen. De meeste paarden met angst zullen dan wel gaan miepen in eerste instantie, dus het is verstandig om zelf het touw vast te houden, zodat je haar kan sturen, maar ook zodat ze niet kan gaan hangen terwijl ze vaststaat. Het doel moet zijn om haar te blijven blootstellen aan het water, anders beloon je het "hysterische" gedrag. Natuurlijk moet je jezelf wel zo positioneren dat je niet binnen bereik van een uitslaande hoef kan komen. Op het moment dat ze echt nat worden houden de meesten wel een keer op met miepen, zeker als het warm is. Dan kan je de slang, wederom zonder druk achter het water, rustig naar de rug brengen en het water over de rug laten lopen. Ook dan zal het paard vaak eerst miepen, totdat die helemaal nat is. Dat kun je langzaam gaan uitbouwen. Zolang je zelf rustig blijft, niet geiriteerd of overdreven in het "kalmerend toespreken" zullen de meesten er op die manier vlot aan wennen, en zullen ze het op den duur ook kunnen waarderen met warm weer.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:24

Gewoon de spuit erop en doorzetten. Als je heel zachtjes en vol liefde te werk gaat en ze wegzet wanneer het niet lukt, beloon je ze alleen maar.
Paarden die bang zijn van water moet je er gewoon meteen mee confronteren en achteraf zullen ze wel begrijpen ze dat ze niet doodgaan als ze nat worden.
Eerst kan je beginnen met de benen. Dit gewoon elke keer na het rijden herhalen en als ze goed reageert kan je verder gaan tot net onder de buik.
Je kan voor je eigen veiligheid in het begin op een afstandje blijven staan (als je spuit ver genoeg kan spuiten) en dan dichterbij komen. Als je je paard van dichtbij wilt natmaken en je weet dat ze trapt, zorg er dan voor dat je altijd het hoofd naar jou kan draaien, zo is de kans dat ze jou raakt iets minder klein. Je kan dus bv. een touw door haar halster steken dat je ze toch altijd vast hebt, maar dat je ze wel snel kan lossen in een echte 'paniek-situatie'.
Zorg ook dat je ze natmaakt in een afgebakend stuk zodat als ze zich toch lostrekt ze er niet vandoor gaat en je ze snel terug te pakken krijgt.

Succes +:)+

ukoldaatje

Re: mijn paard is bang voor water, hoe dan wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 08:00

Mijn ruin is vorig jaar gecastreerd, dat ging gepaard met heftige ontstekingen en k moest gaan spoelen paar maal per dag met de tuinslang.....beest vond die slang niets.

Iemand laten vasthouden en gewoon de slang erop, naarmate de minuten vorderen hebben ze al gauw door dat het niet eng is en laten het gebeuren. Na een aantal weken spuiten heb ik een paard wat je los kan laten staan met afspuiten.

Gewoon doen, niet te voorzichtig of paniekerig zelf zijn. Doortastend zelfverzekerd en consequent zijn.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 08:10

Paard africhten ;).
Dus gewoon doorgaan hij herft het maar te accepteren!

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 08:15

de eerste reactie klopt zo moet je het doen :) als als het niet lukt alleen want is wel af en toe onhanding met slang in je hand een een paard. dan zorg je dat je iemand hebt die haar vast houd. maar wel iemand die der kent!! en die weet wat ze doen moet

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:21

pinkie87 schreef:
de eerste reactie klopt zo moet je het doen :) als als het niet lukt alleen want is wel af en toe onhanding met slang in je hand een een paard. dan zorg je dat je iemand hebt die haar vast houd. maar wel iemand die der kent!! en die weet wat ze doen moet

Goede aanvulling pinkie87 :j Ik heb zelf met Max toen het probleem gehad dat hij alle kanten opschoot, waardoor het op de gladde betonnen vloer nogal een kunst werd om alles zelf te doen. Een goede vriend heeft me toen geholpen, die ook op die rustige duidelijke manier met hem om ging. Eén keer zo geoefend met hem en zijn hele lichaam gedaan en het was in orde.

bengel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:53

Rustig aan doen. Zelf ook rustig blijven.
Bij de hoeven beginnen en gewoon doorgaan. Niet stoppen en wegzetten.
En dan steeds hoger.

anoukxxkevin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:08

gewoon blijven proberen!
zo is het uiteindelijk bij mij ook gelukt :)

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:20

Doortastend zijn is inderdaad een goede tip. Als jij zelfverzekerd bent, wordt je paard dat op den duur ook.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:24

los in een stal zetten en de spuit erop.....

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:30

Wordt dat niet een beetje gevaarlijk? Ik heb het zelf nooit gedaan hoor, maar een paard in paniek in de stal lijkt me niet zo heel handig.

Mirashiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 22:32

Dat lijkt me inderdaad niet echt een optie nee? Maar verder dankjewel voor de tips!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:54

Gewoon de spuit erop is wel heel makkelijk gezegd, ik zou beginnen met het oefenen met vast staan als ze dat rustig kan beginnen met de voetjes voorzichtig af te spuiten.

Helaas heb ik zelf geen poetsplaats tot mijn beschikking thuis en een 21-jarige ruin die waarschijnlijk door een slechte ervaring panisch is geworden voor de waterslang. Ik was hem maar niet meer.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 23:00

Vasthouden zou ik niet doen met een paard wat zo paniekerig is, dikke kans dat hij over diegenen heen loopt of hem meesleept in zijn paniek.
Mijn paard is ook zo'n zeikerd met water maar die zet ik gewoon vast en hup de slang erop, niet zeuren.
Staat ze vast dan trappelt ze wel wat maar ze kan niet weg dus ik kan rustig mijn gang gaan.

Als ik iemand laat vasthouden probeert ze diegene steeds omver te duwen en gaat er op den duur ook mee op de loop dus dat werkt alleen averechts. Is teveel corrigeren en teveel gedoe er omheen waar het paard ook nog bang van wordt.

Dus gewoon vastzetten en rustig met de slang de benen afspoelen, als ze maar ietsje kalmeert stop je voor die dag. Tevreden zijn met kleine stapjes dus niet meteen je hele paard willen wassen maar ook niet te kleinzerig zijn en als ze staat te springen dan ga je ook door tot ze blijft staan (hetzij onrustig maar van springen naar blijven staan is al verbetering).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 23:02

criollolover schreef:
los in een stal zetten en de spuit erop.....

Ja lekker veilig op een gladde betonvloer.
Als ze vast staan kunnen ze zichzelf iig niet verwonden, los in een stal gaan ze het water ontwijken en krijg je valpartijen.

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 23:03

ik heb wel eens een paard gewassen, dat nog nooit van zijn leven was gewassen..
ben toen ook heel rustig te werk gegaan en op den duur weten ze wel dat het niks engs is...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:28

Mijn shetlander was in het begin ook doodsbang om gewassen te worden. Ik pakte gewoon een tuinslang die lang was. Ene kant het halstertouw vast, andere hand de slang. Eerst liet ik hem aan de straal wennen (het geluid enz) zonder op hem te richten. Toen dat niet meer eng was gewoon de slang erop gezet. Hij wilde weglopen, maar ik liep gewoon met hem mee, met de slang op zijn benen gericht. Na een paar stijgers en springacties vond ie het oke en dan beloon ik hem door de slang weg te halen. Dit heb ik herhaald dagen erna tot hij het normaal vond dat zijn benen nat werden en toen ben ik voorzichtig verder gegaan met wassen.

Ik koos ervoor om hem wel vast te houden, met vastzetten ging ie hangen en werd ie nog panischer. Zo heb ik het trouwens met mijn andere pony's ook aangepakt. Desnoods mijn pa even vast laten houden, een shet is wat handzamer dan een grotere pony of paard.

Snow_Feather

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:09

colette_007 schreef:
Paard africhten ;).
Dus gewoon doorgaan hij herft het maar te accepteren!

Nou hij heeft het maar te accepteren vind ik een beetje kort door de bocht! Een paard heeft natuurlijk wel iets te zeggen maar het moet wel normaal blijven. Dus het naar je slaan vind ik idd ook niet helemaal kunnen maar om een paard maar te dwingen terwijl hij iets eng vind is niet helemaal de manier ;)

Irizz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:24

Niet opgeven! Gewoon door met het spuiten. Hij went ervan zelf wel aan ;)

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:32

Ik begin altijd met op de spoelplaats zetten, even laten staan, kraan aan, even op de grond spuiten, en dan bij de achtervoeten beginnen, want dan gaan ze naar voren in plaats van hangen :D (mijn ervaring)
Na de tijd laat ik haar ook wel eens expres daar staan, zodat ze het als een normale plaats gaat zien, en niet als even vlug erop en nog vlugger eraf. Ik ben niet echt iemand met veel geduld, dus stilstaan of niet ik ga wel door met wassen hoor :)

nana85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:56

Ik heb het mn paard zo geleert

Ze vindt borstelen helemaal geweldig ,
Ik heb toen de spuitkop van de tuinslang afgehaalt
Zodat er geen harde geluid uit komt .
de tuinslang heb ik op de grond gelegen maar wel dat er water
Uit loopt , dus ben haar gaan borsten en langzaam tijdens het borstelen
Ben ik met de waterslang langs haar benen gaan afspoelen en zo verder.

(Het water en de borstel zijn dan eigenlijk op 1 plek)
ze vindt het borstelen zo lekker dat ze de tuinslang niet erg meer vondt.
Zo heb ik het geleert , belangrijk is ook dat net zo doet als met een
Normale borstel beurt. je houding en je ontspannenheid is ook belangrijk

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:32

Even kijken wat bij het paard werkt mijn paard vindt het ook niet zo geweldig als ik bij de benen begin dan begint ze draaien enzo maar als ik direct het water op de schouder of rug zet vindt ze het heerlijk. Normaal ben ik ook wel van het onder naar boven werken dus eerst rustig de voetjes en dan rustig naar boven maar dat werkt bij die van mij niet die staat pas stil als de straal water op haar rug, schouders of kont staat. Kan weleens mee te maken hebben dat die van mij ooit eens in de vijver is gevallen en er zelf niet meer uit kon en ze dus met haar benen in het water stond weer niet of dat kan maar misschien dat ze daarom graag heeft dat ze het van boven voelt in
plaats van op de benen.
Dus gewoon even proberen ieder paard is anders.