Omheining uitdaging. Paarden - schapen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GAM

Omheining uitdaging. Paarden - schapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 14:39

Hallo allemaal,

Ik zit met een uitdaging.
Ik mag bij ons het weiland opnieuw gaan omheinen mits dat deze ook schaapproef is.
Met de jaren dat ik onze paarden samen met schapen staan ben ik er achter gekomen dat dit nog niet zo heel gemakkelijk is.

Voor mij is het belangrijk dat er voor de paarden stroom op het draad/lint staat. zodat deze er niet aan gaan knagen.
Voor de boer is het belangrijk dat er onder de omheining gemaaid kan worden zodat niet alles onder onkruid komt te zitten.

Hebben jullie goede ideen tips voor mij?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 14:42

Op 30-60-90-120 (afhankelijk van de schofthoogte 150) draad hangen met de kortste afstandhoudertjes, en schapengaas aan de onderkant van de paaltjes timmeren. Door de afstandhouders en het laagste draadje komen je paarden er in ieder geval niet in, de schapen blijven ook uit de buurt vanwege het gaas.

Je kan ook helemaal gaan opheinen met hermonicagaas, maar dat is een prijzige bedoeling. Het is overigens wel voor zowel schapen als paarden behoorlijk uitbraakbestendig :) Dan kan je toe met twee stroomdraadjes.

Lynn_Nikita

Re: Omheining uitdaging. Paarden - schapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 14:46

Rondom schapengaas en ervoor 2 a 3 stroomdraadjes/ lint spannen
Enige nadeel vind ik dat het gras moeilijk te maaien is bij schapengaas. Ik dacht dat doe ik wel ff met een bosmaaier, maar ook dat gaat niet makkelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 15:14

Voor de schapen voldoet een draadje ook, als het maar laag genoeg zit....... en je hoeft bij paarden niet een afrastering bij een sloot te zetten, bij schapen wel echt handig, want die liggen er zo in.......

ik zeg, 2 hogere draadjes en een laag draadje :j

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 15:56

Schapengaas zou ik nooit doen waar paarden staan. Een paard wat ik ken heeft daarin vast gelegen en dat is een hele nare blessure geweest aan de diepe buiger.....

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:09

Ik zeg ook: meerdere draadjes boven elkaar, en dus al laag beginnen. Voor het maaien kan de eventueel de onderste draad tijdelijk weggehaald worden, zodat de boer er nog gemakkelijker bij kan.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:13

Wij hebben ook 4 draden boven elkaar gespannen. De 2 lage voor de schapen en de 2 hoge voor de paarden. Werkt al jaren. Ook de lammetjes blijven daar achter. En gemakkelijk onder te maaien. Geen probleem. Zolang er genoeg stroom staat op de draden.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:15

hoe laag hebben jullie de laagste dan janouk? Mijn tante had namelijk ook de consructie die ik hierboven heb beschreven (de draden met afstandhouders op pakweg 15 cm) en voordat ze het schapengaas tegen de palen had getimmerd ging er toch zo nu en dan een kleine aan de wandel :P

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:23

http://www.youtube.com/watch?v=PgipRsEk ... UWuC_k9ZQ=

Filmpje van vorige maand, dan zie je de buiten omheining. Daar blijven ze prima achter. Al die schapen die je ziet zijn potlammeren, dus met de fles grootgebracht en flink brutaal. Maar ook zij blijven achter de draden.Tussen de schapen en de paarden hebben een schapennet ipv losse draden/palen, omdat we dat gemakkelijker kunnen verplaatsen; de paarden krijgen strook begrazing.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:28

Ah zo, je hebt de dradern inderdaad wel dichter op elkaar en volgens mij wat lager bij de grond. Maar leuk he, die brutale schapen :=

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 21:49

daar zat ik ook mee dat als je schapengaas doet dan moet je alsnog afstandhouders doen zodat het paard niet in het schapengaas komt.

Wij hebben denk ik hele brutale schapen want die krijgen het voor elkaar om met 5 draden er nog uit te gaan.

Ik denk dat het gewoon heel belangrijk is dat er goed stroom op komt. En dat ik voor de paarden 2 draden doe met afstandhouder.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:55

Tja, zelfs met afstandhouders heb je geen garantie helaas. Het komt gelukkig niet zo vaak voor, maar een paard kan natuurlijk een slippertje maken op de wei en dan nog met de benen in het gaas komen, en buitengewoon koppige lammeren, daar zullen we geen woord vuil aan maken :x

Vriendinnen van mij hebben een groot deel van het land met harmonicagaas. Die gaten zijn zo klein dat het paard er niet met de hoef doorheen kan (in tegenstelling tot schapengaas). Als je het gaas tweedehands kan kopen en je hoeft niet zo'n groot stuk is dat toch te heroverwegen. Dan kan je ook toe met een gewoon draad/lint en normale isolatoren.

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 09:25

Dat is ook zo inderdaad.
Maar dat is helaas met alles. Laatst een verwonding gezien van gewoon paardendraad wat echt een ongelovelijke diep wond heeft achtergelaten.
Een ongeluk zit in een stom hoekje maar ik wil het wel proberen te voorkomen.

Helaas(maar toch ook niet) is ons weiland echt heel groot en is een nieuwe omheining zetten niet even simpel te doen.