Grootte weiland 3 paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Caitje__

Grootte weiland 3 paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 10:46

Hallo,

Ik heb even een vraagje;
Ik wil mijn paard (dan paarden) graag op een weiland zetten uiteraard met schuilstal.
Nu is mijn vraag: hoe groot moet een weiland zijn voor 3 paarden (trekpaard, tinker en c pony)?
Het is de bedoeling dat ze in de zomer dag en nacht op het weiland staan, maar 's winters in een paddock (met zand en een verhard stuk)

Kan iemand mij hiermee helpen? Alvast bedankt!!!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 10:48

Ik heb mijn drie paarden samen op een weiland, zomer 24/7 weide, in de winter 24/7 paddock en een stuk weide (dat mag kapot). Het zijn twee grote paarden (1m60-1m70) en een pony (1m50). In totaal hebben we 2,2 hectare weiland (paddock erbij gerekend).

We komen hier wel mee toe, maar alleen als we het gras goed onderhouden (mest ruimen, kalken, bemesten,...). Moet er wel bijzeggen dat we op kleigrond zitten.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:00

Hoe wil je dat gaan gebruiken??

Wij hebben 12.000 meter voor een WPN, Andalusier en een Dartmoor. Daar hooien we ook nog van. Onze paarden krijgen stapsgewijs elke dag gras bij en gaan van de zomer 24/7 de wei op. Dan delen we het weiland op in meerdere vlakken, zodat we een stuk kunnen laten herstellen en ze op een ander stuk weer kunnen voeren. Vooral mijn paard moet bijgevoerd worden, vandaar dat ze nu nog in de avond naar binnen gaan.

Je moet ook goed kijken naar de behoefte van je paarden. Een Tinker kan met weinig af. Een C is wisselend. De éne heeft veel nodig, de andere weinig en een trekpaard, tja, dat weet ik eigenlijk niet! Maar hier is de voedingsbehoefte van de WPN totaal anders, dan die van de andere 2 en dat is voor ons dus de voornaamste reden om het toch in de gaten te blijven houden. Als D en A naar het gras kijken, dan hebben ze al overgewicht. :P

_Caitje__

Re: Grootte weiland 3 paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 11:05

Bij trekpaarden wisselt het ook heel erg, maar mijn trekpaard heeft niet heel veel nodig. 2,2 hectare is wel heel veel lijkt mij?

iig bedankt :-)

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:16

Ik heb gehoord dat je voor 1 paard 24/7 minimaal 1.5 hectare nodig hebt, en elk paard dat erbij komt 0,5 hectare erbij?

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 11:23

Voor de hoeveelheid land voor paard is een vuistregel: 2500 m2 per paard, 3000 m2 voor een merrie met veulen, oftewel, ongeveer vier paarden op een hectare. Met die hoeveelheid kan je je paard zomers dag en nacht buiten laten, en 's winters overdag buiten (mits het land voldoende droog is) en 's nachts op stal. Of je kunt er voor kiezen om de paarden zomer en winter overdag buiten en 's nachts op stal, en dan een deel van het gras hooien.

Dit komt van wiki, klopt dit dan ongeveer?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:25

2,2 hectare klinkt misschien veel, maar het is snel op :) We hebben wel slechte grond hoor, klei + overstromingsgebied, dus het gras heeft heel wat te verduren.

Mijn paarden worden ook niet dik van lucht, dus vreten best veel ^^

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:27

_Caitje__ schreef:
Voor de hoeveelheid land voor paard is een vuistregel: 2500 m2 per paard, 3000 m2 voor een merrie met veulen, oftewel, ongeveer vier paarden op een hectare. Met die hoeveelheid kan je je paard zomers dag en nacht buiten laten, en 's winters overdag buiten (mits het land voldoende droog is) en 's nachts op stal. Of je kunt er voor kiezen om de paarden zomer en winter overdag buiten en 's nachts op stal, en dan een deel van het gras hooien.

Dit komt van wiki, klopt dit dan ongeveer?

De oppervlakte die een dier nodig heeft om te lopen is natuurlijk anders dan de oppervlakte waar voldoende eten vanaf moet komen.

Wil je hooi bij voeren, of wil je dat ze zichzelf kunnen voorzien van het gras op de weide? Dat maakt nogal een verschil. In het eerste geval kun je de dichtheid per oppervlakte wat hoger hebben, als je toch bijvoert :)

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 11:33

Ik wil ze sowieso hooi bijvoeren, m'n trekpaard krijgt nogal diaree al hij teveel gras eet. Met hooi erbij gaat het goed.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:46

Wij hebben vorig jaar ons land ingezaaid en ze hebben er ook de winter op vertoefd. Ze kunnen het met hun 3 maar net behappen om in het najaar alles kort te houden. Een deel wordt uitloopgebied, dus daar groeit echt geen spijltje gras. Volgens mij komt je met paarden, die idd niet te veel hoeven te eten, met een 7.000 meter al een heel eind! We werken er naartoe, dat de paarden voortaan van het hooiland af blijven. Dit ivm de poep die we anders helemaal aan de andere kant van het perceel moeten gaan scheppen. :D

We hebben hier grote pakken hooi en daarvan gaat er in 4 tot 6 weken één van op. We hadden van dit land vorig jaar 9 balen, dus we kunnen tot oktober nog vooruit. :j Ik vind hooi bijvoeren wel zo prettig. Als je paard aan de diarree gaat, is dat een signaal dat het gras nog te jong is eigenlijk en dan kan je dat goed ondervangen met hooi.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:00

Ik ken alleen de vuistregel van 0,5 hectare per paard voor een heel jaar rond.
Eerst stonden mijn 2 shetlanders op een stuk weiland van 1,5 hectare samen met 2 andere pony's, maar merkte van de winter wel dat het gras echt op was.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:16

voor de winter is een halve ha per paard te weinig als ze daar het hele jaar op moeten lopen.
De winter duurt 4 maanden en in die tijd groeit het gras amper tot niet. En als er in de zomer al dag en nacht op gelopen is, staaat het waaarschijnlijk ook niet zo hoog aan het begin van de winter. Bijvoeren is dus wel nodig bij die oppervlakte.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 10:33

Wij hebben 1 hectare en ik heb 2 haflingers en een welshxarabier (C-pony). In de zomer hebben we gras te veel, dus er staat nog vers gras op het winterland tegen dat ze daar op gaan. Winterland is zo'n 3000m2 en ja dat lopen ze helemaal kapot, maar aangezien wij op kleigrond zitten groeit het in de lente weer als een gek opnieuw aan. Ons gras heeft ook erg veel te verduren (zie topic in mijn OS waar de mensen die onze omheining zijn komen zetten nog nooit zo'n erge weide als de onze qua nattigheid hebben meegemaakt) maar toch hebben de paarden nooit tekort. Ze staan hier sinds begin maart weer op gras, wel met bijvoeren, en ik gok dat we over een maand niet meer moeten gaan bijvoeren. Vorig jaar ben ik pas half december begonnen met bijvoeren, maar dat is wel extreem laat natuurlijk. In de winter mogen ze ook de bak op, omdat die mooi droog blijft.

Mijn paarden worden wel dik van lucht en staan bijna altijd een beetje te dik zonder dat ik ze ook maar moet bijvoeren, maar daar doet de kleigrond natuurlijk ook veel aan aangezien die bodem de hemel is voor het gras.

Met bijvoeren is een hectare perfect haalbaar denk ik, mits goed onderhoud en opverdelingen zodat je stukken hebt die kunnen rusten.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:20

Ik lees even mee. Wij hebben een stuk van plusminus 110 meter lang en 40 meter breed. Het ziet er groot uit voor 2 paarden, maar met een oppervlakte van 'slechts' 4400m2 valt het dus nog tegen voor 2 paarden.
Er hoeft bij ons niet van gehooid te worden, evt. misschien dit jaar voor er schapen op komen, want het moet nog ingezaaid worden. Ook de komende jaren hoeft dit niet en bijvoeren is geen probleem, dus dan zou het wel moeten kunnen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:28

qua ruimte is het heen probleem. En met bijvoeren is de bodemgesteldheid belangrijker dan de hoeveelheid gras. Als je de graszode heel kunt houden en het stuk bijvoorbeeld in 2 of 3 stukken deelt zodat ze om en om rust krijgen, en in de winter evt. op een zandpaddock, houd je waarschijnlijk wel een nette en groene weide.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:44

_Caitje__ schreef:
Nu is mijn vraag: hoe groot moet een weiland zijn voor 3 paarden (trekpaard, tinker en c pony)?
Het is de bedoeling dat ze in de zomer dag en nacht op het weiland staan, maar 's winters in een paddock (met zand en een verhard stuk)

'De' vuistregel voor draagrkacht van grasland is, zoals eerder gezegd, 2 grootvee-eenheden per hectare. Dat betekent dat je met voldoende goede zorg voor het grasland 2 paarden (of koeien) per hectare kunt onderhouden en volgens die regel zou je voor 3 paarden 1,5 hectare nodig hebben.
Op de Zeeuwse klei doet gras het best, en als je op goede zeeklei zit hoef je minder te bekalken. Maar ook gras op mooie vruchtbare klei moet worden onderhouden (onkruid bestrijden, mest weghalen, mestplekken uitmaaien), ook als je niet hooit.

Je geeft aan dat je sowieso hooi wilt bijvoeren en dat ze in de zomer (dus minimaal 6 maanden per jaar) 24/7 op de wei gaan. Ik zou dan voor de wei minimaal 5.000 m2 aanhouden en voor de paddock minimaal 1.000 m2. En daar zou ik dan een 20-40 bak deel van laten uitmaken. Je kunt dan nog 10 bij 20 bestraten en daar ook de schuilstal neerzetten.
Je hebt dan ruimte om de wei te verdelen zodat het steeds kan bijgroeien en je kunt de paarden een paar dagen van de wei afhouden als het hard heeft geregend. Dan hoef je alleen nog te bedenken waar je de mest laat (een mesthoop neemt ook ruimte in en 5.000 m2 is te weinig om de mest van 3 paarden op kwijt te kunnen) en waar je je hooi of voordroog opslaat (ik heb het liefst kleine baaltjes, maar bij minimale ruimte voor opslag is het misschien gemakkelijker om steeds 1 groot pak laten komen. Ook 1 pak moet je echter ergens laten en persoonlijk zou ik altijd ten minste 1 extra pak op voorraad willen hebben voor het geval dat je je pak openmaakt en dan ontdekt dat het beschimmeld is).

bengel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:54

Ongeveer 1.5/2 hectare wanneer je drie paarden het gehele jaar 24/7 op het land hebt.

PandorJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:03

Ik dacht dat de vuistregel van 1 paard 4000m2 was.... Heb het in een boek gelezen ?
Denk dat 0,5 hectare per paard erbij zoals Laraax zegt, wel klopt..