Misschien wat vroeg maar…#paarden en vuurwerk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Gillian_

Misschien wat vroeg maar…#paarden en vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 19:52

…wat te doen met paarden en vuurwerk ?
Ik heb al ontzettend veel topics gelezen, maar niet mijn geval.
Wij hebben mijn paardje staan op zo'n kleine 1000 vierkante meter incl. stal.
De stal heeft nu momenteel geen deur, maar die komt er aan.
Er wordt dagelijks mee gewandeld,gereden, naar een ander plekje gebracht voor te grazen, dus het is niet te klein !
Ze is nogal heel verschietachtig, laat staan bij oud op nieuw.
Wat is het beste ?
- In de stal met deur gesloten / Staldeur openlaten staan, zodat ze weidegang + stal heeft / alleen weide
- Ik ga haar extra veel hooi geven tegen half 12 : Hooi in wei of stal geven ?
- Is er een kalmerend middel ? Zo ja welke ? Dit zou ik toch wel graag geven !
- Ik ga sowieso er een radiootje zetten; met rustige muziek.
- We zijn er opdat moment ook : Mee in de wei, met het halster er naast wandelen of gewoon laten doen ?
- Zijn er nog aanvullingen ?

Alvast bedankt !

capopjekop

Re: Misschien wat vroeg maar…#paarden en vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:58

Hoe is haar maatje met vuurwerk? Bij mij hebben de pony's veel steun aan elkaar. Ik stuur ieder jaar mijn pa naar de pony's als ie thuis is. Hij vindt vuurwerk mooi en gaat rustig erna kijken. De pony's blijven dan ook rustig. Verder zorg ik dat er genoeg hooi is. Als de wei goed begaanbaar is blijven ze gewoon buiten staan, dan rennen ze even en dan is het ook goed. Zoveel mogelijk doen zoals je normaal ook doet. Die van mij worden nooit opgesloten, doe ik dat met oud en nieuw wel dan levert dat meer stress op dan dat ze gewoon los staan.

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 20:02

Met vuurwerk staat ze alleen, haar weidemaatje verblijft dan in frankrijk, ze gaat op stage.
Zij is ook ontzettend schrikachtig !

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 10:23

Sorry, tijdens oud op nieuw verblijft ze in België. Waar zat ik met mijn gedachten gisteren ? :o

Keoma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 08:40

Gewoon lekker samen op stal zetten, radio aan en buitendeur dicht. Zelf inderdaad even hooi geven en af en toe controleren. Als ze het echt heel eng vindt zou ik er gewoon bij blijven. Maar inderdaad zoals capopjekop al zei vinden ze vaak steun bij elkaar

Heike1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 08:48

Ik zou ze gewoon in de wei laten en dat ze zelf kan kiezen of ze in de (schuil)stal gaat staan of niet.
Het hooi zou ik geven waar je het altijd geeft. Ik geef het altijd in wei, dus bij oud en nieuw ook gewoon in de wei :D
Zelf ga ik nooit in de wei staan, als ze zou verschieten, dan ziet ze mij misschien te laat ofzo... Maar ik ga wel aan de omheining staan en als ze rustig is geef ik haar een worteltje om haar te belonen voor haar rustige gedrag.
Wat bij ons ook erg hielp is: wij hebben ook een redelijk kleine wei. Maar ongeveer een maand voor oud en nieuw waren wei op zoek gegaan naar een grote wei ( 1 hectare). Dan kan ze als ze verschiet gaan lopen en dan moet jij minder schrik hebben dat ze bvb door de omheining gaat. Waarom een maand op voorrand? Zodat ze al kon wennen aan de wei en dat die stress ( van op een nieuwe, onbekende plek te staan) er al niet meer was.
Een kalmerend middeltje weet ik niet, sorry :D
Hopelijk ben je er iets mee

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 09:17

Ik zou mijn paard absoluut op stal willen hebben tijdens het afschieten van vuurwerk. Mocht er een achterlijke idioot een vuurpijl de wei inschieten en je paard raken, dan wil ik niet weten wat er gebeurd. Sowieso zou ik niet willen dat mijn paard door paniek gaat lopen rennen door de wei door alleen al het geknal van het vuurwerk.
Hier gaan ze gewoon op stal, radio zachtjes aan om het ergste geknal te overstemmen en een plak hooi om lekker te knabbelen. Deuren dicht en de volgende ochtend pas weer naar buiten.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:46

Op stal zetten, licht aanlaten, pas om 5 voor 12 hooi voeren, met een maatje op stal zetten, radiootje aan (als ze dat gewend is) enz.

Maar je hebt nog heel wat maanden de tijd om je paard bomproof te maken voor vuurwerk. Begin met trekrotjes of iets anders dat zachte plofjes maakt (plastic zakjes laten knallen). Ook aan brandlucht kun je ze al laten wennen.

Hier op bokt is ook veel te vinden over clicker training. Dat is een heel prima methode om je paard aan enge dingen te laten wennen.

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 17:19

Dank je wel voor alle nuttige reacties !
Het probleem is dat ze al heel vroeg bezig zijn met vuurwerk en onze buren steken ontzettend veel vuurwerk af !
Dus als ik haar om 20:00 uur hooi geef dan is ze 1 uurtje en half bezig, kan ik haar dan nog tegen 21:30 uur hooi geven ?En dan nog eens om 23:00 uur en dan nog eens om 23:55 uur ? Ik kan dit in kleine stukjes geven, maar ze zijn al ontzettend vroeg bezig en ze blijven tot wel 03:00 uur voort doen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 08:58

DAn lijkt me toch dat je aan schriktraining meer hept. Zoek een stal waar ze 'politie trainingen' organiseren. Daar zit meestal ook vuurwerk en rook bij. Leer hoe je je paard daar aan kunt wennen. Een investering die voor jou en je paard de moeite waard is. Succes.

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 17:45

Dankj e voor je reactie, nu is ze veel rustiger geworden, dit hebben we heel goed gemerkt.
Gisteren avond, was het onweer, met ontzettend veel donder ! Ik was ongerust, omdat ik dit nog niet heb meegemaakt met haar en wist niet hoe ze hier op ging reageren. Ging papa gisteren kijken en LAG ze in haar stal te slapen :)