Weide ondehoud, hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

justdiesel

Weide ondehoud, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 20:00

Ik ben sinds vorige week maandag van wei verhuisd, eerst stond ik bij een meneer aan huis met de pony's en nu heb ik wei in eigen beheer.
De wei is dus niet van mezelf maar ik ga wel alles zelf doen nu.

Er staat nog geen schuilgelegenheid dus daar moet ik nog achteraan, ik heb al bij de gemeente geinformeerd via de mail en de wei heeft een agrarische bestemming dus mag er een schuilhok op.
Komende week ga ik even naar het gemeentehuis om precies door te spreken wat er op mag staan.

De omheinig is prima dus daar heb ik op het controleren na bijna geen omkijken naar.

Het gras is wel een punt van aandacht, er staat nu teveel dus heb ik dmv prikpaaltjes een stuk afgezet waar ze nu al een week staan te grazen.
Inmiddels is dat stuk al zo goed als kaal en staat er nog wel onkruid op.
Ik merk wel dat de grond erg droog is, er zitten ook heel erg veel spinnetjes en zelfs rode mieren.
Het lijkt eigenlijk nog het meest op bosgrond.

Ik heb al begrepen dat een mesthoop maken niet is toegestaan, ik ga dat ook nog wel navragen als ik toch bij de gemeente ben maar heb hier op Bokt al het een en ander gelezen dat het niet mag.
Ik haal wel elke dag de mest van de wei, heb het nu op een hoop liggen maar ben al rond aan het kijken voor een plek waar ik het heen kan brengen. Heb geen zin in boete's.

Een paar vragen die ik jullie al wil stellen:

*wat voor schuilgelegenheid raden jullie aan

*hoe het beste het onkruid verwijderen en zorgen dat het weg blijft.

*hoe vaak een stuk gras bijgeven.

*hoe kan je het beste mest over je wei verspreiden.

*moet ik kalk strooien op de wei, en de kale plekker opnieuw inzaaien.

Het is natuurlijk ook wel makkelijk te vermelden hoeveel pony's er staan, ik heb een haflinger en een mini shet. Ze hebben allebei wel aanleg om vlug te dik te worden dus ze moeten sober gehouden worden.
Als ik strookbegrazing aan blijf houden duurt het wel best lang voordat ze een groot stuk hebben waar ze lekker op rond kunnen scharrelen.
Is het zinvol om de wei eerst een keer helemaal te laten maaien zodat ik ze het hele stuk kan geven of toch de strookbegrazing maar aan houden?

Ik hoop op veel tips, natuurlijk zoek ik ook via de zoekfunktie en via google maar alles in 1 topic is voor mij wel overzichtelijk.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:11

Een mesthoop mag je gewoon hebben hoor. Pas bij 5 of 6 (weet niet zeker) paarden kunnen ze je aanmerken als bedrijfsmatig paardenhouder en dan moet je een mestplaat etc. hebben. Het is wel verstandig om je mesthoop zo ver mogelijk van eventuele buren af te plaatsen. Ik ken overigens genoeg mensen met meer dan 6 paarden die het voor de hobby doen, geen vergunningen of mestplaten hebben en nooit problemen met de gemeente hebben.

De mest zo uitspreiden over je wei zou ik niet doen, dan zitten er nog wormen in. Eerst laten composteren. Een goede uitleg hoe dat te doen vind je hier:

http://www.levendehave.nl/dossier_artik ... aardenmest

En misschien is het een idee een paddock paradise van je weiland te maken? Als je 3 kwartier de tijd hebt hier een uitleg:

http://www.youtube.com/watch?feature=iv ... yiZBPE4Kkk

Succes!

joyce B

Re: Weide ondehoud, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:08

mooie link over het composteren!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:49

ik heb mijn weide in 6 stukken verdeeld waarvan 1 echt kaal is en als paddock gebruikt word en 2 stukken als winterweide. Ze staan er jaarrond en als het droog of bevroren is mogen ze op de wei anders gaan ze in de paddock.
De overgebleven 3 stukken laat ik nu eerst groeien om te maaien en hooien en daarna mogen ze daar op en kunnen de stukken waar ze nu lopen bijtrekken.

Ik mest mijn weides niet uit, ik heb kippen en de mest is na een paar weken weg.

Als schuilgelegenheid heb ik een container met een bestraat stuk ervoor.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:13

Ik heb achter op het land twee mesthopen. De mesthoop van vorig jaar zomer gaat dit jaar in de herfst weer over het land, de hoop van dit jaar is dan weer voor 2013.
De mest van de winterperiode laat ik ophalen.

Elk jaar rond aug/sept zaai ik de helft van de weide bij met paardenmengsel. Mijn hooileverancier regelt nog onkruidbestrijding voor me, dit moet ik alleen op de planten spuiten die eruit moeten (dood geen gras).
In het paddockgrensend aan de stal hebben we vorig jaar een stuk bestraat.

quincy1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:24

Ik heb gewoon een wei met daar in een simpel schuurtje. En ik zet om de beurt de helft van wei af dan blijft er altijd gras ;)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 11:23

ik zou er niet vanuit gaan dat je een schuilgelegenheid mag plaatsen.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 11:48

Ik denk dat je je exacte plan voor je schuilstal mee moet nemen naar het gemeentehuis, en probeer deze zoveel mogelijk in een "Natuurlook" te laten.

Ook zou ik je weide laten maaien, zodat je de wei in 2en kunt delen. Hierdoor kunnen je paarden op 1 helft zonder te veel gevaar en kan je de andere kant behandelen met onkruidbestrijding en tevens laten groeien. Na een tijdje kant je ze overplaatsen en de andere weide behandelen en laten groeien.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 11:56

Je mag helemaal geen mest meer op de grond leggen,dat is tegenwoordig verboden.Ze zijn hier ook héél streng in,je krijgt gelijk een flinke boete zonder waarschuwing.
Volgens de Millieu wet moet je mest opslaan in een waterdichte container en je moet het afdekken.
Deze wet telt voor iedereen.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:27

Ik zou zeker gaan voor een paddock paradise!!! iediaal en erg leuk voor de paarden. Ik heb het zelf ook gemaakt en vind het stom dat ik nooit eerder op z'n simpel maar goed werkend iedee ben gekomen! een paddock paradise is erg makkelijk te maken.... je kunt het gewoon met prikpaaltjes en lint maken... (zo ben ik bedonnen en stukje bij beetje heb ik het met mooie vaste palen gemaakt) ik het maar een klein stukje grond, maar toch heb ik nu veel bewegingsruimte voor mijn pony's! ik heb ook een halfinger en shet, en een paddock paradise is daar idiaal voor..... ik heb een vierkant stuk grond. in het midden heb ik een vierkant afgezet, en daar weer vier kleine weitjes van gemaakt.... deze weitjes gaan om en om open en krijgen ze steeds een metertje. als de weitjes dicht zijn hebben ze wel gewoon veel ruimte om te lopen en rennen... mijn pad is 5 m breed, sommige stukken breder.... op deze manier kun je je weitjes heel mooi bijhouden en kun je zelf bepalen hoeveel ze eten. en grote voordeel is dat ze in de winterperiode toch mooi kunnen lopen, ipv zich te staan vervelen in een 4 kantje.... ik merk zelf heel veel verschil... mijn halfinger heeft altijd in een paddock gestaan en verveelde zich dood.... nu lopen ze hele dagen rondjes te scharrelen.... ik leg overal een buldje hooi neer... en ook als ze nu een keer schrikken of willen dollen kunnen ze rondjes rennen!

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 14:11

@arno8, ik heb even heel snel door je filmpjes (zonder geluid) heen gekeken, ga het zeker een keer helemaal bekijken.
Helaas heb ik niet zo'n lap grond tot mijn beschikking.......
Ik weet niet of je zoiets ook kunt maken op een veel kleiner stuk.
Die link voor de mest is wel interessant zeg!

@Polly, vreten die kippen de mest op dan?
En moet je niet vreselijk veel aanpassen om kippen in de wei te houden?
Hooien kan ik nu nog niet doen, het gras zou wel lang genoeg zijn maar er zit nu teveel onkruid in.

@Hc, dat zou wel ideaal zijn maar ik heb niet genoeg ruimte om de mest op te slaan voor een jaar.
Ook kan ik het nergens uit het zicht leggen.

@Quincy1998, een simpel schuurtje zou ook al goed zijn, als ze maar uit de wind/regen/zon kunnen staan.
Ik wil de wei ook in sowieso 2 stukken verdelen.

@friesiszwart, ik heb al mailcontact met de gemeente gehad en daarin hebben ze toegezegd dat er een schuilgelegenheid voor vee mag komen.
Ik moet alleen nog een keer daarheen zodat ze precies kunnen zeggen wat er mag staan.

@Rambogirl, ik had in het mail contact ook al aangegeven dat ik de stal aanpas op hetgeen wat er mag staan. Dus of ik dan alsnog een plan zou moeten hebben weet ik niet...
Zou het inderdaad slimmer zijn om te laten maaien ja?

@Gohya, je leest zoveel tegenstrijdigheden over mestopslag op internet........
Ik weet het nu niet meer, maar ben in elk geval al wel een oplossing aan het zoeken voor de mest.
Heb bij de plaatselijke moestuintjes al een briefje neer gehangen dat ze bij mij gratis mest kunnen halen.
Ik vraag het in elk geval na bij de gemeente.

@p_ponypaard, een pad van 5 meter breed zal bij mij niet lukken vrees ik......dan hou ik niet veel wei meer over haha
Maar het idee ervan spreekt me op zich wel aan!

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:20

maar hoeveel grond heb je dan? als je weinig grond hebt zal ik juist een PP maken! want de winter lopen ze alles kapot, dan moet je je afvragen hoe lang/veel ze op dat stukje ''gras'' kunnen staan.... dan laat je ze de hele winter in een padockje staan... in het voorjaar de wei in en binnen mum van tijd is alles vertrapt. vergeet niet dat je dan zo wie zo hooi bij moet voeren.

een klein stukje grond, met dus gras is binnen 2 weken helemaal kaal en met de gemiddelde Nederlandse buien modder....

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:25

Het lijkt mij dat ze niet zo snel instemmen, zodra de schuilstal meteen het beeld na zich toe trekt.
Als je bijvoorbeeld schaaldelen gebruikt, heb je een natuurlijker uiterlijk van de stal.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 16:30

En anders een oude aanhanger. Als deze vol is kun je hem wegbrengen naar een boer oid.
Zo hebben wij het in het begin ook gedaan. Maar de hoop op het land is voor mij gemakkelijker (ik woon niet in NL en hier zijn er andere regels).
Achter het huis heb ik een stuk van 4000m2 welke ik in drieen deel. Dit is excl mijn paddock van ongeveer 1000m2.

Nog wat ideen voor schuilgelegenheden
http://paddockparadijs.actieforum.com/t ... schuilstal

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 16:55

hotchocolat schreef:
En anders een oude aanhanger. Als deze vol is kun je hem wegbrengen naar een boer oid.
Zo hebben wij het in het begin ook gedaan. Maar de hoop op het land is voor mij gemakkelijker (ik woon niet in NL en hier zijn er andere regels).
Achter het huis heb ik een stuk van 4000m2 welke ik in drieen deel. Dit is excl mijn paddock van ongeveer 1000m2.

Nog wat ideen voor schuilgelegenheden
http://paddockparadijs.actieforum.com/t ... schuilstal

Dat eerste plaatje vind ik echt geniaal!!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:01

gohya schreef:
Je mag helemaal geen mest meer op de grond leggen,dat is tegenwoordig verboden.Ze zijn hier ook héél streng in,je krijgt gelijk een flinke boete zonder waarschuwing.
Volgens de Millieu wet moet je mest opslaan in een waterdichte container en je moet het afdekken.

Sorry, maar dit klinkt heel erg als een broodje aap verhaal. Ik stel voor dat we een wedstrijdje doen wie met de betrouwbaarste bron komt, dan komt de waarheid vanzelf naar boven.

Dan begin ik met deze:

http://www.knhs.nl/news.asp?pCatID=228& ... yle=0&men=

KNHS schreef:
Voor hobbymatige paardenhouders heeft de mestwet geen gevolgen. Alleen bedrijfsmatige paardenhouders hebben met de regelgeving van de mestwet te maken.

Deze is wel al uit 2006, maar ik kon niks recenters vinden. Daar komt bij dat iedere verandering in regelgeving die voor zo'n grote groep mensen van invloed is op hoe ze moeten handelen, altijd superduidelijk naar buiten wordt gebracht. Maar ik heb niks gehoord. Wat de overheid in ieder geval nooit doet, is een regel ingrijpend veranderen en direct heel streng boetes uitdelen. Dan is er altijd eerst een periode van waarschuwen. Anders is het net zoiets als een 80 km weg veranderen in een 60 km weg en dezelfde dag meteen flitsen en boetes uitdelen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:01

Wat voor maatregelen zie je voor je voor de kippen dan?

Ze worden hier geboren en de eerste weken hou ik ze in een hok of; als ik ze elders koop hou ik ze ook de eerste weken in het hok en daarna gaan ze los.
Ze slapen bij mij boven in de stallen bij de paarden en 1 zelfs op een van mijn pony's (geeft vooral een leuk effect als ze kuikens heeft, als die oud genoeg zijn slapen ze de eerste week met z'n allen op een rijtje bovenop de pony :D).
De mest pikken ze uit elkaar op zoek naar zaden en wormpjes, je mest is zo veel sneller weg. Dit effect word versterkt als je voer/muesli's met zaden voert.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:13

arno8 schreef:
gohya schreef:

Sorry, maar dit klinkt heel erg als een broodje aap verhaal. Ik stel voor dat we een wedstrijdje doen wie met de betrouwbaarste bron komt, dan komt de waarheid vanzelf naar boven.

Dan begin ik met deze:

KNHS schreef:
Voor hobbymatige paardenhouders heeft de mestwet geen gevolgen. Alleen bedrijfsmatige paardenhouders hebben met de regelgeving van de mestwet te maken.

Deze is wel al uit 2006, maar ik kon niks recenters vinden. Daar komt bij dat iedere verandering in regelgeving die voor zo'n grote groep mensen van invloed is op hoe ze moeten handelen, altijd superduidelijk naar buiten wordt gebracht. Maar ik heb niks gehoord. Wat de overheid in ieder geval nooit doet, is een regel ingrijpend veranderen en direct heel streng boetes uitdelen. Dan is er altijd eerst een periode van waarschuwen. Anders is het net zoiets als een 80 km weg veranderen in een 60 km weg en dezelfde dag meteen flitsen en boetes uitdelen.

Dit is zeker geen broodje aap verhaal.

Particulier en bedrijf hebben wel altijd rekening te houden met de wet bodembescherming. Uit deze wet vloeit voort dat mest altijd op een vloeistofdichte vloer met opstaande rand moet liggen. Voor aanvullende eisen kan het beste de eigen gemeente geraadpleegd worden.

Je mag het dus niet op de grond leggen!
En je krijgt niet eerst een waarschuwing maar gelijk een boete.
Hier op bokt staat ook een topic van iemand die meteen een boete kreeg zonder waarschuwing vooraf.Had ook de mest niet in een waterdichte bak/vloer liggen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:23

De door Arno genoemde "mestwet" gaat over de mina regeling, de voor boeren verplichte mineralen boekhouding waarbij er bijgehouden en gemeten moet worden hoeveel meststoffen er ingevoerd worden en hoeveel meststoffen er over het land mogen en hoeveel meststoffen er afgevoer (moeten) worden.

Dat is voor een hobbymatige paardenhouder met tot 7 paarden inderdaad niet van toepassing, en ook de kleinschalige bedrijfsmatige paardenhouder met tot 7 paarden en tot 3ha grond kunnen vrijgesteld zijn van de mestwet en registratieplicht.

Voor het opslaan van mest geldt wat Gohya hierboven schrijft. Aanvullende regels: mestplaats moet minimaal 7 meter vanaf open water/sloot liggen en in sommige gevallen is een mestput voor de gier verplicht.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:40

Gohya, het zou een hoop verwarring voorkomen als je met links naar bijvoorbeeld overheidssites komt in plaats van hoofdletters.

Joyce B heeft een punt, maar volgens mij gaat dat voor ons hobbyhouders ook niet op. Er moet namelijk wel een minimum gelden voordat je kunt spreken van mestopslag. Anders kan een ambtenaar bij je weiland gaan staan, wachten totdat je paard een klein drolletje neerlegt en dan roepen: ja! jij slaat mest op op je weiland! Boete!

Ik zie hier en daar regels voor de tijdelijke opslag van mest, dat geldt dan voor een hoeveelheid vanaf 10 kubieke meter. Bijvoorbeeld hier: https://dloket.veendam.nl/loketburgers/ ... 0369628818

Maar voordat een shet en een haflinger 10 kubieke mest hebben uitgescheten, is driekwart al de grond in gezakt of opgegeten door wormpjes.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:57

Die link gaat over de tijdelijke opslag.
Als je een weiland hebt en je mest je weiland dagelijks uit dan mag je die mest niet gewoon op de grond neer leggen.Die moet je dan in een waterdichte container/plaat neer leggen.Dat zijn de nieuwe Millieu regels.Mest je je weiland niet uit dan mag de mest gewoon blijven liggen omdat het dan her en der verspreid ligt en vanzelf de grond intrekt.
Het is een kromme regel want of de mest nou per hoopje in de grond trekt of vanaf een mesthoop,het trekt bij beide de grond in.
Dat zijn de nieuwe Millieu regels.

En dat stukje met grote letters komt uit dezelfde link die jij neer zette,van het KNHS.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:19

Nu zie ik het ook! Tja, dat lijkt me een gevalletje 'we maken de regels maar superstreng, dan kunnen we ook ingrijpen bij twijfelgevallen'.

We zijn het gelukkig eens dat het praktisch gezien nergens op slaat. Een composthoop die uiteindelijk over hetzelfde land wordt uitgereden in plaats van de aanvoer van kunstmest is nog beter voor het milieu ook...

Zou je het niet zo kunnen uitleggen? "Nee, lieve ambtenaar, dit is geen mesthoop, dit is een particuliere composthoop. Of gaat u nu iedereen met een composthoop in z'n achtertuin een boete geven? En iedereen die bij mij mest heeft opgehaald voor z'n moestuintje en dat uitgestrooid heeft, ga je die mensen ook beboeten? Kunt u mij aanwijzen waar in de wet staat dat het verboden is een kleinschalige composthoop aan te leggen?"

Maar ja... ik blijf lekker m'n gang gaan.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:33

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:38

Da's een nuttige link!

Volgens mij voldoe ik dan plotseling toch nog aan de wetgeving (deze hoop is steeds 20 cm stro/oud hooi afgewisseld met 15 cm mest)
Afbeelding

Dan ga ik nu met een gerust hart slapen :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:46

Ik wil ook graag gaan composteren, maar zit echt te peinzen wat een geschikte en handige plek op het erf zal zijn... Overal staan het in de weg voor mijn gevoel!