Gebruik van de weide..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_

Gebruik van de weide..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 15:28

Ik twijfel een beetje over het gebruik van mijn Weiland.

Ik heb 2stukken, beide bijna een voetbalveld groot.
Normaal heb ik op elk stuk er 1staan, maar de hengst in nu een ruin. Dus ze komen samen :D. Ik heb door de verdeling altijd aan strookbegrazing. Aan ene kant wil ik daar vanaf. Kan ik ze op 1stuk zetten en zodra het op is oververhuizen naar stuk

Ik zie hier in de buurt altijd paarden die hele zomer op 1 weide staan. Daar word niet uitgemest, maar hoe blijft dat land goed? Kan je het 'recht' trekken door te slepen of een 2de keer bemesting?

Ook wel, alle info is welkom :D

Elpharo

Re: Gebruik van de weide..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 15:33

Hoi hoi, ten eerste, lekker dat ze bij elkaar kunnen. Scheelt je toch weer ruimte denk ik en ook wle zo gezellig voor de paardjes :)
Ik denk dat als je een stuk land hebt wat te behappen is qua mesten, dat je er dan zeker goed aan doet om het te doen. Waar gemest wordt, daar groeit niet echt lekker gras meer en dat wordt in de loop der tijd natuurlijk niet beter. Ik denk dat ik met jouw stuk de paarden eerst op het ene stuk zou zetten, de helft ofzo en dan toch strookbegrazen naar achteren. Daarna om naar het andere stuk en daar hetzelfde. Als je geen koliek/hoefbevangengevoelige paarden hebt, want anders zou je het 2e stuk tussendoor misschien nog even moeten maaien....Het eerste stuk kan dan even rusten. Natuurlijk kan je ze op 1 groot stuk zetten, maar mijn ervaring is wel dat als land wat rust krijgt, dat het er dan wel beter van blijft. :)

Amber_

Re: Gebruik van de weide..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 15:52

Bedankt voor je antwoord! :D Ja word toch een stuk makkelijker zo.

Het land is een maand geleden gegierd en nu staat er opzich genoeg op. De boer zegt dat ik ze er in het geheel op kan zetten. Zordra op is over doen naar stuk 2. Ik heb geen koliek of hoefbevangen paardjes gelukkig :D. Dat scheelt al!

Hoe doe jij hetzelf?