Hallo allemaal, ik ben erg benieuwd naar mensen die zo dapper zijn geweest om een eigen pensionstal te beginnen. Ik hoor heel graag alles over jullie ervaringen, zowel positief als negatief...
joyce B
wat zie jij als pensionstal? Een stal waarbij de eigenaar er een volwaardig inkomen aan verdiend? Of iemand die er een part-time baan naast heeft? Of iemand die een stal met eigen paarden heeft en er een aantal boxen bij heeft om te verhuren?
Nelflobo
Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-12 16:18
Alle mogelijkheden/combinaties die er zijn !
joyce B
Geplaatst: 08-04-12 16:27
ik heb paarden aan huis, afgelopen jaar hebben we een nieuwe stal gebouwd (duur) en hebben nu een nette accomodatie voor maximaal 6 paarden. Heb zelf een pony en een paard, dus er kunnen maximaal 4 pensionpaarden of pony's staan. Qua kosten kon het bouwen van de accomodatie niet uit met de inkomsten van verhuur van de stal, maar we kunnen er wel onderhoudsdingen van doen en klein materiaal aanschaffen.
Als we een huis hadden gekocht wat niet te duur was met alle faciliteiten er al bij, dan zouden we voor ons gevoel er wel iets aan over hebben kunnen houden. Nu weten we wat het extra heeft gekost om een stal te bouwen, in te richten, paddock en bestrating aan te leggen en een gedraineerde bak aan te leggen.
Of je er iets aan overhoudt hangt er dus echt vanaf wat voor huis en accomodatie je koopt voor welke prijs en hoe hoog je onderhoudskosten zijn. Heb je goede zandgrond en voldoende land dat de paarden van voorjaar tot najaar 24/7 op de wei lopen en van najaar tot voorjaar overdag op de wei kunnen en 's nachts op stal, dan ben je veel goedkoper uit dan wanneer je op slechte grond zit die zo nat en zacht is dat je gedraineerde paddocks aan moet leggen en je paarden alleen van mei tot september overdag op het land kunt laten lopen en ze verder een paard uurtjes in de paddock kunnen en de rest van het jaar op stal.
En ik heb voor minder geld nu al complete paardenaccomodaties langs zien komen voor bedragen die vrijwel gelijk liggen met onze hypotheek voor verbouwing huis en nieuwbouw stal. Dat maakt ook heel veel uit voor je maandlasten!
SaraViavia
Geplaatst: 08-04-12 16:33
als beroep of particulier ? wij hebben wel n pony van iemand hier staan maar dat was het ook
kjcm
Geplaatst: 08-04-12 23:19
wij zijn sinds mei 2010 eigenaar van een pensionstal. (we hebben het eerst een half jaar beheerd) dit is een bedrijf van 15.5 hect. in de regio haarlem/alkmaar met binnenbak, paddock, round pen en weidegang en we hebben 28 boxen.
wij zitten dus op grond wat vaak nat en zacht is waardoor de paarden alleen vanaf mei tot september op het land kunnen en we hebben dus gedraineerde paddocks en hebben (gelukkig) een binnenbak.
ik mest en strooi op iedere dag, ik zet iedere dag elk paard buiten en binnen, ieder paard komt iedere dag in handen in de zomer heeft ieder paard t liefst 24 uur weidegang
mijn man werkt nog 40 uur bij de baas, mijn uurloon, pff dat wil je niet weten.
waarom het dan toch doen vraag je jezelf af?
omdat we het leukste en fijnste plekje hebben om te wonen omdat we bezig zijn met wat wij leuk vinden om te doen omdat we superruwvoer hebben, van eigen land, wat je niet in de winkel kan vinden omdat onze paarden (ik heb er zelf maar 1) het goed hebben da's toch mooi dat je dát kunt zeggen...
zolang wij het leuk vinden om te doen, blijven wij het doen