Poep eten, vitamine tekort

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_S

Poep eten, vitamine tekort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 20:56

Hallo, afgelopen week zag ik mijn pony in de wei poep eten. toen begon er een lampje te branden dat ze vitaminen tekort komt (als dit niet helemaal klopt even zeggen :) ) en mij is al een aantal dingen gezegd zoals koeienvoer geven, liksteen (heeft ze). ik heb het nu even afgewacht maar ze doet het dus nog steeds. ik zat te denken om haar een vitaminespuit te geven maar voor ik dat ga doen vraag ik me af wat ik toch het beste kan doen

alvast bedankt!

Sjors

Re: Poep eten, vitamine tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 22:45

Welke liksteen heeft ze?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:32

Vitamine spuit is weggegooid geld, helpt jouw pony niks, alleen de leverancier.

Als je echt wilt weten of hij een tekort heeft moet je eigenlijk bloed laten onderzoeken bij de DA. Anders een vitamine brokje voeren, kost bijna niks en krijgt je paard alles binnen wat hij binnen moet krijgen.

belgikske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:38

onze paarden doen dit ook maar dit betekend echt niet dat ze een tekort hebben. kregen van de da zelfs te horen dat ze te dik waren dus, maak je niet druk en al die extra suplimentjes zijn voor 90% comercieele producten die niet nodig zijn. en als je het echt niet vertouwd kan alleen door bloed onderzoek vastgesteld worden dat de paarden een tekort hebben.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:40

Belgikske: te dik of te dun zegt niks over voedingsstoffen tekorten of overschotten, helaas. Een te dun paard kan genoeg vitaminen en mineralen binnen krijgen en een te dikke enorme tekorten hebben door eenzijdige voeding.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 10:40

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:43

poep eten doen ze eerder uit een slechte darmflora [bacterie tekort] dan uit een vitamine gebrek.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:44

Poep eten hoeft niet per definitie te zeggen dat ze ergens een tekort aan hebben.

Mijn paard deed het ook altijd en het kan ook gewoon een gewoonte zijn dat ze het doen.
Dat ze het zegmaar lekker vinden :+

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:45

de liksteen die je hebt is de beste die uit de test kwam.
of ze een te kort ergens aan heeft kun je bekijken door bloed onderzoek.
het kan ook een gewoonte zijn,verveling/stress.
dus eerst uitsluiten dat het een te kort is,en dan kun je kijken verveelt die zich staat die alleen heeft die vriendjes,hoelang komt hij buiten.is die op zijn gemak in de groep etc

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 10:48

nou, ik heb net met ons pap overlegd en we gaan denk ik de DA toch maar bellen.

als ik haar wegjaag tijdens poep eten dan probeert ze er wel uit alle macht te blijven

@Keona: ze staat sowieso 24/7 op de wei met een maatje, en ze zal zich denk ik niet vervelen daar :) ze is er op haar gemak, maar probeert daar de baas te spelen wat ze dus redelijk voor elkaar krijgt

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:53

"Het continu aanwezig zijn van hooi is van invloed op het gedrag van uw paard. Negatief gedrag zoals kribbebijten, krabben en prikkelbaarheid worden vaak verlicht door het onbeperkt voeren van kleine hoeveelheden hooi. Ook voorkomt de constante opname van hooi problemen met de spijsvertering. De maag van een paard produceert zo’n 1,5 liter zuur per uur wat betekent dat indien een paard langer dan 3 uur niets eet, het overmatige zuur tot zweren, diarree, gedragsproblemen en zelfs koliek kan leiden. Het speeksel dat vrijkomt door het kauwen, werkt als een natuurlijke maagzuurremmer. Dit is ook de verklaring waarom sommige paarden hun eigen mest gaan eten. "

http://www.slowfeeder.nl

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:54

Heb wel eens met verbazing staan te kijken naar een 2 jarige die een hele mesthoop van haar weidegenoot opat. Vers gelegd.
Veulentjes van een dag of tien oud beginnen hier ook mee.
Moeder mest eten.

Ik houd het erop dat het gedaan wordt om de bacterie samenstelling in de darmen weer op orde te krijgen.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:55

Ik heb ook een paard wat dit af en toe doet en ik durf te zeggen dat hij echt niks te kort komt wat betreft vitaminen en mineralen en in topconditie is.Ook zijn darmen hebben geen klachten al heb ik ooit eens gehoord dat paarden en ook veulens dit doen om de darmflora op peil te houden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:57

Denk dat de slowfeeder.nl nog maar eens een jaartje naar Utrecht of Gent moet gaan.
Daar hebben ze een universiteit die ook de spijsvertering van dieren behandelt.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 11:07

IZEP schreef:
"Het continu aanwezig zijn van hooi is van invloed op het gedrag van uw paard. Negatief gedrag zoals kribbebijten, krabben en prikkelbaarheid worden vaak verlicht door het onbeperkt voeren van kleine hoeveelheden hooi. Ook voorkomt de constante opname van hooi problemen met de spijsvertering. De maag van een paard produceert zo’n 1,5 liter zuur per uur wat betekent dat indien een paard langer dan 3 uur niets eet, het overmatige zuur tot zweren, diarree, gedragsproblemen en zelfs koliek kan leiden. Het speeksel dat vrijkomt door het kauwen, werkt als een natuurlijke maagzuurremmer. Dit is ook de verklaring waarom sommige paarden hun eigen mest gaan eten. "

http://www.slowfeeder.nl

De pony staat in de wei...
Neem aan dat er dus genoeg te eten is...

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 11:18

ik vond dit op een site:

Mest eten komt regelmatig voor bij veulens. Zij eten de verse mest van de merrie. Dit is een onsmakelijk gezicht, maar heeft een functie. Veulens ontwikkelen hiermee een gezonde bacterieflora in de blinde en dikke darm. Als een veulen mest eet is dit geen reden voor het ondernemen van actie.
Als volwassen paarden mest eten, dan moet er kritisch naar het rantsoen en gedrag gekeken worden om een oplossing te vinden.
ik weet niet of het waar is, het leek mij wel gunstig voor jou vraag Britt_Mara

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 11:27

Mijn ruin at mest van een merrie die ws niet goed verteerde. Hij vondt het heerlijk en werd agressief op het moment dat ik hem weg jaagde. Ben op zoek gegaan, want dacht ook aan vitamine tekort, en kwam bij zeewier uit. Dit veranderde niets aan zijn gedrag, dus gestopt. Nu een andere merrie erbij en hij eet geen mest meer. Dus mogelijk is sommige mest ook 'lekker'. Mocht je echt twijfelen, kan je alijd DA laten komen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 17:39

mijn ruin at poep van mijn merrie toen hij koliek had. verder heb ik hem dit nog nooit zien doen.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 13:09

bedankt allemaal voor de reactie's :)

Ik weet niet tot welke leeftijd ze bedoelen met 'veulens die poep eten' maar de mijne word over 2 maanden 2 jaar. Ze is verder ook helemaal gezond voor zover ik het weet, afgelopen zondag ontwormd. Maar ze staat idd altijd op gras.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:13

Hahaha mijn paard doet dat ook af n toe, nou ik roep "nee, bah vies hoor", en dan kijkt hij me verstoord aan van ik vind t lekker zo af n toe, maar hij laat t wel verder staan hoor.

Ik maak me er niet druk om.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 13:15

okee :) ik blijf het wel eventjes in de gaten houden!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:17

hoe is de mest van je twenter? Want idd veulens eten mest om een bacteriecultuur inhun darmen t krijgen die hen gaat helpen voedingsstoffen uit ruwvoer op te nemen.

Paarden met langdurige diarree zonder duidelijke reden, worden soms ook opgegoten met een "soep" van een ander paard z'n mest.

oh en ben je zeker dat er voldoende "eetbaar" gras staat op de weide? Want overal waar een paard gemest eet, wordt het gras vermeden. Heb mijn paard zo eens op een voor mij mooie groene weide gelaten en mijn paard probeerde alleen sprietjes te eten op een kaalgevreten stukje, de rest bekeek ze nog niet eens...

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 18:57

@Petitparis: haar mest is nu nog wat dun en groen omdat ze nog niet zo lang op het gras staat, maar dat komt wel goed!

Ze heeft genoeg te eten daar :) ze krijgen als ik wegga ook nog een plak hooi om op te knabbelen, maar dat is ook dat ze in het begin niet gelijk aan de dunne stond

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:25

even een liksteen kopen met vitaminen erin
zo een van het himala gebergte

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 19:28

@Hackny: ik denk niet dat dat helpt! ze heeft een goeie liksteen ;)

Maar ik zie het haar nog maar weinig doen, vandaag nog 1x gezien.