pony op eigen landje...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_ENGEL_

pony op eigen landje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 17:49

Hallo,
Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen...
Mijn pony staat nu op een grote manege, maar graag zou ik alles zelf willen doen.
Via, via kan ik aan een landje komen.
Hier zou ik graag mijn pony op stallen, natuurlijk met gezelschap.
Voordeel is 24 uur buiten.
Er is al een schuilstal aanwezig ook wil ik een stuk bestraten.
Zodat ze daar kunnen eten en de wei niet vertrappen.

Echter is het 10 km bij mijn huis vandaan en ik betwijfel of ik er elke dag 2x naar toe kan....
Zijn er mensen die afkunnen met 1 xper dag?

Ze krijgt geen biks en hooi wil ik onberperkt dmv slow feeders voeren.
Hoe doen jullie dit?

Loran_Nolen

Re: pony op eigen landje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:55

weet niet hoe groot het stukje land is??

Zou er wel om denken, land in stukken te verdelen, zodat er ALTIJD gras is, en het andere gedeelte om te rusten en te groeien.
Verder dagelijks watercontrole/bijvullen..
Hoe doe je het met de mest?
En vergeet het bemesten/ontkalken van het land niet.

Hier gaan ze straks ook een paar km. verderop op en weide.
Wij willen wel 2x daags heen, mits ik echt niet meer kan doordat ik beval ;) .
Dan is de aandacht wel even voor de baby, en de andere 2 kinderen.
Maar dan gaat mijn man heen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:56

Persoonlijk vind ik dat je meerdere keren, of tenminste 2 keer per dag minimaal naar je paarden hoort te gaan.
Onbeperkt hooi, mag je wel een grote baal neer leggen anders eten ze het in 1 keer op.
Jou paard kan koliek krijgen, ik noem maar iets en als je dan maar 1 keer per dag komt kijken, kan het net te laat zijn.
Of je moet mensen rond je stal hebben wonen die willen op letten, dan word het een ander verhaal.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 18:19

@ loran: het is niet een groot landje wat te verdelen is. Het gaat me puur om het buiten houden in plaats van 22/24 op stal staan. Ze krijgt een schuilstal met betegeld stuk wat circa 15x 5m (kan afwijken) bedraagt. Bij droog weer mogen ze een paar uur op het landje.

@aardenhout: Het landje is van kennissen en ze kijken op het landje uit.

De mest kan ik oplaten halen, dat is geen probleem.

Wat te doen met bemesten/ontkalken?

Ook speel ik met de gedachte om haar in de zomer van 1 juni t/m 31 sept elders naar de wei te brengen, zodat mijn stukje lekker kan groeien

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:27

Ikzelf heb een behoorlijk stuk land waar mijn fjord en shet op lopen en ga zelf 1x per dag en mijn vader in de morgen, maar het is toch best pittig. Ik heb bijvoorbeeld paarden die echt maar beperkt op het gras mogen dus ze moeten al iedere avond naar de paddock verzet worden. Onbeperkt hooi zit er ook niet in want dan kan ik ze wegrollen. Verder verwijderd mijn vader de mest en houdt het snoeiwerk en verder onderhoud aan de wei bij. Ik zou het nu met mijn zoontje echt niet allemaal alleen kunnen. Je moet ook rekening houden met hooiopslag. Hooi is in de winter vaak moeilijk meer aan te komen. Ik kan zelf maar beperkt opslaan, dus ook weer veel werk met iedere keer regelen. Desondanks zou ik niet anders willen. Ik heb het er voor over, maar moet ook zeggen dat mijn paarden maar 1 km van mijn huis verwijderd staan. Dus als ik ga wandelen met mijn zoon ga ik ook vaak langs de paarden zodat ik nog wat kan doen. Met 10 km van huis wordt dat toch weer anders...

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 19:57

Het probleem van binnen en buiten zetten heb ik niet. Dit aangezien ze voornamelijk op het bestrate stuk lopen met schuilstal.
Het stuk gras wil ik alleen gebruiken als het echt droog is en ze niets stuk kunnen lopen.
Het is wel vlakbij mijn werk en geen op die dagen kan ik makkelijk 2x keer komen. Dat is al 4 dagen per week.
Ik ben alleen benieuwd of ik die andere 3 dagen echt 2x per dag moet komen.
Mijn idee was om grote kuub kist met hooi neer te zetten met een fijn mazig 3 cm net eroverheen.
Mijn hooi/stro/vlas bestel ik nu ook voor 1x per maand en dat is geen probleem.

Het lijkt me zo fijn om mijn paardje wat meer vrijheid te gunnen dan de hele dag op stal, maar ik twijfel of het te doen is op deze manier...

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:00

het is te doen, maar wel veel werk. de vrijheid is erg fijn!!

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 20:08

Daar gaat het me om!
Ik moet toegeven, dat ik nu ook elke dag 3 a 4 uur op stal ben.....
Dit omdat ik zijn stalletje altijd netjes en al haar netjes hooi vul, kost me al gauw een uur.
Ook na het werk probeer ik haar nog een uur lekker in de paddock te laten.
Dit kost me elke dag ook veel tijd..... Nu wil ik haar elke dag aan het werk zetten, omdat ze de rest van de dag op stal staat.

Dus misschien ben ik wel minder tijd kwijt....

Ik vraag me alleen af of ik met 1 x per dag af kan.

Er dan van uit gaan dat als ik vandaag s'morgen ga, ik morgenochtend weer ga en niet morgenavond.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:15

ik heb mijn paarden ook zo staan,ik vind het heerlijk.Wij gaan wel 2x of meer.Maar bij ons staan ze vlakbij.
Meestal doe ik s'morgens het water eten geven en hooi,s'avonds controleer ik of iedereen nog heel is en vul ik het hooi aan.
In de zomer is er voldoende gras,maar ik ga voor mijn eigen gemoedsrust 2x.Zou je niet iemand kunnen vinden die het 1x van je over neemt of zo?

manuelamol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:17

Denk dat 1x per dag toch wel te weinig is.... stel dat de waterbak omvalt dan staat ze een tijd zonder water.... ook in de winter zal je meerdere keren heen moeten, maar dan om genoeg water te kunnen geven als het vriest... ik weet ook niet of je paard dekens gebruikt? Zo ja , dan zal je dus ook meerdere keren heen moeten om de dekens op of af te bouwen.... En staat je paard dan helemaal alleen?? Geen maatje?

maaikeXx23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:29

ik zou wel zorgen dat ik er 2 keer of meer naar toe ging

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:37

ik heb mijn paard, pony en ezel ook op een landje, een aantal kilometers van huis en ik ga er 2 x per dag heen, voor en na mijn werk, ieder dag, weer of geen weer, ook in het weekend sta ik er om half 8, omdat ik vind dat mijn dieren niet op eten hoeven te wachten omdat ik uit wil slapen (ik wil niets liever).

Ik heb netten als slowfeeders en die worden 2 x per dag gevuld, verder uitmesten, vegen, kruiwagens voordroog klaarzetten voor de volgende dag en vooral: dingen repareren, want alles gaat "vanzelf" stuk!

Toevallig heb ik afgelopen uitgerekend (althans, iemand die het niet met mijn hobby eens is, heft het me voorgerekend) dat ik goedkoper uit ben en dat het me minder tijd kost als ik ze alle 3 in pension zou zetten. Maar ik ben na tientallen jaren pension net zo blij dat ik eindelijk eigen baas ben.....

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:38

Ik heb mijn pony ook op deze manier op een land gehad tijdelijk. Dacht dat ik dat wel ging redden aangezien ik het gewend was om ze aan huis te hebben.

Ze stond maar ruim 2 km verderop maar toch is het me vies tegen gevallen.

In de zomer vond ik het geen probleem. Dan is 1x per dag prima te doen als er verder nog wat toezicht is zoals je aangeeft.
In de winter wat het een ramp, de weekenden was ik alleen maar druk met het mestscheppen enz en kwam nauwelijks aan rijden toe. Door de week was het al donker 's avonds dus kon dat niet. Daarnaast ging ik met de strenge vorst 3x per dag er naar toe ivm het water dat bevroor, dit vond ik echt het minimale.

De beslissing is aan jou of je dat aankan. In de zomer is het ideaal vind ik. In de winter veel meer werk en minder genieten.

babslovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:50

ik heb mijn paarden ook op een eigen stukje land staan dat is ongeveer 12 km
van mijn huis maar ik kan ook maar 1 x per dag naar ze toe ivm school maar ik heb wel het voordeel dat de buren waar de wei ligt het ook overdag in de gaten houden en ze ook 1x per dag voeren dan zet ik altijd het voer klaar natuurlijk :) en s'avonds of s'middags voer ik ze nog een keer en voor de rest heb ik ze 24/7 op hooi staan en dat is allemaal heel goed te doen! ik zou mijn paarden nergens anders meer willen :) over dat hooi wij kopen 300 kilo hooi in en daar doe ik ongeveer een klein maandje mee met 3 paarden en dat is ook goed te doen en ze eten het echt niet in een keer op als ik jou was ts zou ik overstappen naar het stukje land je paarden hebben dan zoveel meer vrijheid he! dat is geweldig om te zien! maar ik geef toe het is heel veel werk binnen een uurtje ben je nooit klaar met alles hoor! ik ben ook altijd 2,5 tot 3 uur per dag ermee bezig... maar tis geweldig :) en waarschijnlijk ook goedkoper dan op een stalling +:)+

flamejessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:53

1x per dag is prima te doen. heb mijn pony ook op een weilandje wat ik huur. en ga hier 1x per dag naar toe. nu moet ik wel zeggen dat dit weiland van mijn vriendin en haar vader is. en dat hun via het keukenraam haar kunnen zien staan.
dus dingen als koliek vallen echt wel op. voeren doe ik 1x per dag en dan krijgt zo zoveel hooi dat ze tot de volgende voerbeurd genoeg heeft. dingen zo als een waterbak die omvalt is mij nog nooit gebeurd. maar je zou de bak zwaarder kunnen maken met stenen, probleem opgelost. dus wat mij betreft kan het allemaal prima. p.s mijn pony staat hier van haar oude dag te genieten.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 18:29

Wat grappig, dat ik een hoop wisselende antwoorden lees...
De 1 vind dat ik met 1x per dag af kan en de ander juist niet....
Natuurlijk zal mijn pony niet alleen komen te staan ik zal er een maatje bij zoeken.
In de winterdagen zal het donker zijn als ik aan kom, natuurlijk kun je dan minder.
Maar als mijn pony de hele dag rond kan scharellen vind ze het vast niet erg om een dag niets te doen. Nu voel ik me juist verplicht om haar iets te laten doen omdat ze de hele dag opgehokt staat.
Ook het deken probleem is niet van toepassing want die draagt ze niet.
Volgens mij hangt er ook een automatische waterbak in de schuilstal en het is omringt door slootjes.
Eerst maar is vragen wat ze vraagt voor het landje p/m....
Als jullie verder nog tips of adviezen hebben hoor ik ze graag

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:33

Mijn paard moet 2 keer voer in de winter en 2 keer hooi dus 1 keer daar red ik het niet mee.Of heb je iemand die voert.

flamejessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:37

gewoon genoeg hooi geven dat je pony er de hele dag mee kan doen. vooral in de winter is dat wel belangrijk. ik vul zelf 3 hooi netten en nog een beetje in der hooibak. als het regent zet ik deze bak binnen en doe ik daar alles in en als het niet regent dan hang ik de hooi netten op in de wei.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:38

Bij vorst gaan wij wel 5 keer, om de bakken ijs vrij te houden.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:39

Je zou ook kunnen kijken of je( aangezien je sowieso gezelschap voor je paard nodig hebt) het samen met iemand te doen. Dan kan ieder 1x per dag.

Ik ga zelf (heb de paarden achter het huis, dus is niet eens ver) ook maar 1x per dag, water controleren en evt omweiden. (s'zomers dan, s winters 2x ivm bijvoeren)

flamejessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:41

bakken isoleren met van dat spuitschuim. stal heel dik opstrooien desnoods een laagje vies laten liggen voor isolatie flinkstroo om de bak. dat heeft bij mij de afgelopen winter goed gewerkt. tuurlijk komt er wel een kleinlaagje ijs op maar dat maken ze zelf wel kapot.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:50

Ik heb mijn pony's ook op een eigen land staan maar ik ga er zeker 2x daags heen, in de winter vaak 3x.
Het is een hele verantwoording, ik heb ook pony's die niet onbeperkt op het gras kunnen dus gaan ze 's morgens van het betegelde stuk naar de wei en 's middags weer terug.

Als ze de hele dag op het betegelde stuk staan zou ik het nooit redden met 1x per dag.
Je zit met voer, water, mesten en gewoon algemene controle.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 19:33

Natuurlijk ga ik er vaker naar toe als het vriest! Ik zou haar echt niet laten verdrogen...
Het ging mij erom of je er echt verplicht 2x per dag naar toe moet.
Vaak zat zal ik er 2x per dag naartoe gaan, misschien nog wel 3 x per dag.
Maar als je een of 2 dagen met 1 keer af kan, zou dat ontzettend kunnen schelen.
In de zomer staat mijn paardje wel op het land 24/24 en dan ga ik er echt niet elke dag naar toe. Als ik er niet ben dan komt er wel een ander bij de paardjes kijken hoor, zo is het niet.
En dat idee vind ik heerlijk, dat ze heel de dag te eten hebben en niet op gezette tijden te eten krijgen.
Nu staat ze maar in haar stalletje te staan en te wachten tot ze eten krijgt.Verder kan ze naar buiten kijken, maar daarbij houd het op.
Hopelijk verheugt ze zich erop dat ik kom ;)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:54

ik ga ook niet op gezette tijden voeren, doordeweeks wel ivm werk maar in de weekenden en vakanties krijgen ze rustig wat later eten, dat kien ik dan wel uit door de avond ervoor wat meer te geven maar ze staan nooit te wachten als ik kom..

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:43

in het donker gebruik ik een hoofdlamp van de action.