mesten van de weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

stijnDC

mesten van de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 20:20

Hoi allemaal,

Ik spreek al een beetje over de toekomst, momenteel heb ik nog geen paard of pony.

Iedereen weet dat een weide bemest moet worden, maar hoe doe je dat nu?
Ikzelf ben geen landbouwer en heb geen landbouwer in de familie.

Bel je dan naar een willekeurige boer en vraag je dan of hij je weide kan komen mesten.
Mag dat zomaar? Doet zo'n boer dat gratis omdat hij blij is om van zijn mest af te geraken of hangt daar toch een prijskaartje aan?

Is koeienmest beter dan varkensmest? Beter injecteren dan verspreiden?

Wat doe je eigenlijk met je mesthoop? Kan die ook op het land?

groetjes,

vuurneon

Re: mesten van de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:22

Loonbedrijf doet het voor mij; voor 75 euro wordt het mest van mijn eigen paarden aan het begin van het voorjaar of eind van het najaar over het land uitgereden :)
Zo zijn wij onze mesthoop kwijt en is het land ook bemest.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:25

Hier komt ook altijd een loonwerker. De precieze details ken ik eigenlijk niet, de stalbaas regelt het allemaal. :)

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:25

Ik haal de mest met de kruiwagen van de weide waar ze momenteel opstaan en zwier het met de schop in het rond op de andere. De mensen in mijn buurt staren me wel altijd voor gek aan. :') (Zijn allemaal boeren met eigen tractors.)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 21:24

Kunstmest is de pest voor je bodemleven, dus dat gebruik je liever niet. Injecteren idem. Blijft ruige mest uitrijden over al wacht je beter totdat die mest compost is geworden. Daarnaast kan het zijn dat je moet kalken (zeker met gebruik paardenmest ivm verzuring). Beste kan je dat uit laten zoeken dmv bodemonderzoek.

Daarnaast is het sterk aan te raden om elke dag je wei/paddock uit te mesten ivm wormenbestrijding en minder aantrekken van vliegen en andere plaagbeesten.

Varkensmest bevat vaak teveel koper wat bij paarden bv jeukklachten kan geven en soms lawsonia wat gevaarlijk is voor veulens. Wil je fokken dan moet je met dat laatste ook rekening houden bij je inkoop van hooi en stro.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 21:51

Boeren mogen per kalenderjaar maar 10kuub mest per particulier leveren.

Of je moet zelf een nummer hebben via dienst regelingen (iemand met koeien of schapen heeft zo'n nummer nodig), dan mag er meer en kun je er soms ook geld voor vragen. Heb je zelf meer dan 7 paarden of houdt je bedrijfsmatig paarden, kun je ook zo'n nummer nodig hebben. Soms moet je dan een mestboekhouding bijhouden.

Gebruikersverklaring, waarbij de boer jouw perceel opgeeft als een perceel dat hij in beheer heeft, is ook een veelgebruikte oplossing bij ons in de regio. Dan kan hij er net zoveel mest overuit rijden als in dat gebied of die grootte, toegestaan is. Soms krijg je er geld voor, soms wil de boer in ruil je land maaien of onderhouden.

tomacke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 23:30

ik heb eind februari de weide gekalkt met zeewierkalk en daarna mijn gecomposteerde paardemest/GFT, op de weide gevoerd. Het is een bodemverbeteraar + organische meststof. Nu alleen af en toe nog wat water uit de hemel en hopen dat het omhoog schiet. Ik probeer geen kunstmest te gebruiken, het put niet alleen de bodem uit maar het is ook nog 's hartstikke duur. Ik moet wel zeggen dat ik ook wat sceptisch tegenover het EM fenomeen sta, vooral omdat dit ook redelijk prijzig is.

Bij elke verse kruiwagen mest voeg ik ook een handsvol kalk toe en maak gaten in de mesthoop zodat er voldoende zuurstof kan circuleren anders verbrand je de boel en jaag je de mestpieren weg. Bij jullie in Nederland staan ze met dit hele biologisch proces veel verder dan hier in Belgie. Paardemest word bijna overal geweerd(behalve bij fruit en championteelt), vooral omdat er onverteerde zaden inzitten. Nonsens trouwens, bij mij halen de kauwen er alles uit. Laat de natuur zijn gang maar gaan!

Tom

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 23:40

Tom, Welke kalk gooi jij erbij op de mesthoop?

ik heb nog een mesthoop van vorig jaar, die gaat in het najaar terug over de weide. De mest van de wintermaanden laat ik ophalen en dat van de zomer wordt weer een nieuwe hoop voor het volgende jaar.

Mijn weide mest ik elke dag daarbij heb ik het verdeeld in stukken. 1x Per 2 weken gaan ze op een ander stuk.

tomacke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:37

ik gebruik zeewierkalk van DCM (7-8euro/20 kilo) maar ik denk dat het met gewone weidekalk ook kan.
Het is belangrijk dat je groente-fruit en tuinafval onder de mesthoop mengt, vooral bladeren zijn goed voor
't composteren is mij verteld.

Tom