Dominante tinker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Melinde

Dominante tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 15:58

Hallo,

Ik heb bij mij thuis 2 paardjes staan, een tinker en een shetlander er bij(allebei ruin).
Maar vanaf het begin af aan is mijn tinker erg dominant tegen mijn shetlander. Zij staan nu al ruim 2 jaar samen en nog steeds is hij erg dominant. Hij drijft hem bijvoorbeeld in een hoek en gaat hem in zijn achterbenen of in zijn schoft bijten. Wat hij ook wel vaak doet is een stuk vel in zijn nek pakken , dan rent mijn shetlander weg en mijn tinker blijft er achter aan rennen en blijft vast houden. Sinds kort heb ik voor hem 2 'sluiproutes' gemaakt. Eentje zodat hij onder het hekje door kan en mijn tinker niet, en de onderste staldeur open en de bovenste dicht. Maar ook nog steeds blijft hij hem bijten. Ik zat er aan te denken om er anders een shetlander bij te kopen als maatje voor mijn eigen shetlander. Maar hoe zouden julie dit oplossen?

Ik hoop dat julie hier een betere oplossing op hebben.

Melinde

Re: Dominante tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 17:30

Niemand?

xAronx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:06

Ik zou kijken of het veranderd als je er een shetje bij doet inderdaad. Misschien durft de shet dan wat meer voor zichzelf op te komen

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:49

Dit is gewoon erg kuddegedrag :j je tinker wil de baas zijn over jouw shetje en laat dat goed merken ook! Doet mijn merrie (bijna 2 jr) bij een grote haflinger ruin (20 jr). ze durft er gewoon tegen aan te springen maar na een trap van de haf geeft ze toch wel even op.

je kunt hier denk ik weinig aan doen. jouw shetje zou eigelijk een keer flink moeten uithalen naar je tinker, maar dit blijft toch weer kuddegedrag ;)

marjolein__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:35

ik zou er geen shet bij doen hoor. stel dat het ook een dominantere is als die eerste dan wordt ie belaagd door 2 paarden..........
Ik zou ze uit elkaar halen of als je denkt dat het op zich wel kan (geen echte verwondingen e.d.) dan maar zo laten en hopen dat de shet inderdaad keer flink uithaalt..............

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 17:42

is het echte boosheid of is het spelerij? mijn Welsh rent nl ook altijd achter de shetten van de stalhouder aan en bijt ze ook echt hard, maar dat is allemaal spel, echte klappen vallen er eigenlijk nooit. soms is hij lelijk tegen mijn eigen shet kruising maar ook dat is te overzien.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 21:32

Zijn er misschien merrie's bij in de buurt geweest?
1 van mijn paarden werd van het ene op het andere moment ook zo erg, dat de pensionhouder de andere maar uit de wei had gehaald.
Sinds hij magnesium gevoerd krijgt en uit de buurt van merrie's blijft, is er niks meer aan de hand en kan hij zelfs niet meer zonder de andere.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 07:35

inderdaad, (fysieke) spanning maar ook bijvoorbeeld pijn of stress kunnen dergelijke reacties geven. is het mogelijk dat het paardje iets dwarszit?
ik heb bij mijn eigen pony gemerkt dat hij een stuk meer berustte in zichzelf, toen hij na een periode van onrust en stress meer tot rust kwam. zijn boosheid en onzekerheid werden daarmee ook een stuk minder.

nu ging het bij die van mij sowieso al niet heel heftig, hij rende weleens achter de ander aan om in haar kont te bijten maar niet extreem. daarnaast kunnen ze allebei niet zonder elkaar.