Eigen pensionstalletje: hoe doen ze het toch?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Eigen pensionstalletje: hoe doen ze het toch?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 14:20

:wave:

Mensen die een eigen kleine pensionstal hebben, hoe doen ze dat toch?

Stel dat je 10 stallen kunt verhuren aan € 250,00, trek daar de kosten voor stro, hooi en voer alleen al af en je zit aan pakweg € 210,00 per paard per maand. Daar zit nog niet eens het verbruik van water en elektriciteit bij...

Het is toch ònmogelijk? Of zie ik nu iets over het hoofd? Je kan toch echt niet, zelfs al is het maar part-time, gaan werken want dan staan de paarden weer de halve dag alleen. Maar aan de andere kant heb je toch gewoon echt geen inkomsten verder?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:21

Misschien doen ze dat erbij, dat de partner bv 'normaal' werkt?

maaike2800

Re: Eigen pensionstalletje: hoe doen ze het toch?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:23

grotere hoeveelheden inkopen zal ook wel goedkoper zijn

Anoniem

Het lijkt me inderdaad heel lastig als enige inkomsten. Als je vanuit huis kan werken zal het een stuk makkelijker gaan, denk aan handelspaarden, lesgeven óf een goed lopende webwinkel, een bijlesbureau, kunstenaar oid. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat van een stel de ene persoon een gewone baan heeft, en de andere de pensionstal runt.

juval

ik denk dat je die 210,- per paard per maand iets te ruim ziet, je kan voor 10 paarden natuurlijk ook in het groot inkopen, dat scheelt in kosten.
het zal best lucratief zijn, anders zouden niet zo veel mensen het doen lijkt me.
maar als je het helemaal netjes doet, en de inkomsten ook bij de belasting opgeeft, weet ik niet of het nog veel oplevert..
veredelde hobby dan maar.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:24

Ik denk dat je teveel rekent aan stro, hooi en voer. Het is duur maar nu ook weer niet zo duur dat je zon 200 per maand per paard kwijt bent. Zeker niet met 10 paarden en je kunt groot inslaan. Verder moet je natuurlijk niet de tijd rekenen die je er in steekt. Maar met 250 euro per maand en basic stal. Dus alleen buitenbak met eventueel verlichting end moet dat toch wel haalbaar zijn om onkosten uit te halen. Rond komen zal niet lukken. Maar goed je hoeft niet 24/7 naar de paarden te kijken hé.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 05-04-12 14:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:25

Mijn stalhouders werken gewoon hoor, de ene halve dagen, de andere is zelfstandig ondernemer, hij geeft autorijles. Zij zetten 's ochtends de paarden buiten, we rouleren onderling met opstrooien en binnen zetten. In de zomer lopen de paarden op de wei, geen stro en hooi verbruik.

Op de vorige stal waar ik stond deed ik het meeste samen met de stalhouder, de paarden liepen dag en nacht buiten, dus geen stro verbruik. Ook hadden we geen elektriciteit of stromend water bij de wei.

Een stal waar ik lange tijd bijgereden heb daarvan werkte een stalhouder en deed in het weekend de klusjes, door de weeks zorgde de vrouw voor de paarden.

Waarom zouden de paarden niet alleen kunnen blijven? Ik ken maar weinig mensen die de hele dag op hun stoeltje naast de wei/stal zitten :=

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:25

Van een pensionstal met 10 paarden kun je geen normaal inkomen overhouden. Daar moet je echt een inkomen naast hebben anders kom je nooit uit. Het is vaak inderdaad amper kostendekkend....
Lucratief is het echt niet. Het is hard werken voor weinig geld. Met in sommige gevallen zeurende klanten op de koop toe.. ;)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 14:31

Mijn berekening was als volgt (correcties mogen altijd aangegeven worden, ik heb maar gegokt in hoeveelheden, maar let op prijzen zijn in BE):
- stro: 330 kg = € 65,00 = 10 kg/dag = € 1,97/dag = € 61,07/maand
- hooi: 350 kg = € 90,00 = 14 kg/dag = € 3,60/dag = € 111,60/maand
- voer: 20 kg = € 11,00 = 2 kg/dag = € 1,10/dag = € 34,10/maand

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:33

Pensionstalling is ook geen vetpot, je mag blij zijn als je quitte draait. Alleen grootschalig brengt wat op maar dan duurt het lang voor je investering eruit is.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:33

Bij mij op stal werken ze er beiden fulltime naast en dan nog is er niet heel veel over zeggen zij. Overigens meer eigen paarden dan in pension..

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 14:36

HijadelaLuna schreef:
Waarom zouden de paarden niet alleen kunnen blijven? Ik ken maar weinig mensen die de hele dag op hun stoeltje naast de wei/stal zitten :=
Ik zou mijn eigen paard nooit ergens zetten waar hij overdag niet in de gaten gehouden wordt... :n Het zijn vaak zo'n boefjes, en als je werkt van 9 to 5 kan er héél veel mis gaan vooraleer iemand er iets van merkt denk ik. Tuurlijk zit je er niet de hele dag bij, maar je werpt toch geregeld een blik en als het nodig is moet er meteen ingegrepen kunnen worden, toch?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:38

Kan volgens mij alleen nog als hobby. Je haalt er geen droog brood uit tegenwoordig. Al reken je wel iets teveel voor hooi en stro, als je groot inkoopt is het natuurlijk stukken goedkoper. Maar tegenwoordig mag je geloof ik met een pensionstalling al blij zijn als je binnenkrijgt wat er uitgegeven wordt. En dan zijn inderdaad de uren niet berekend, want dan zou je er op toe moeten leggen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:33

Vaak kan het niet uit, en is het hoogstens een kostendekkende hobby.
Veel mensen hoeven er niet van te leven en rekenen niet alle kosten die gemaakt worden en zeker geen arbeidsloon voor de uren die ze er in steken.

In ons geval hebben wij aan huis ruimte voor meer paarden dan ik zelf wil hebben.
De kosten die wij hebben gemaakt om het terrein en de stal op te bouwen, hoeven niet terugverdiend te worden door de pensiongasten. ook ons inkomen hoeft niet bij de paarden vandaan te komen.
Wat wij binnen krijgen aan kale huur, komt op een aparte paardenrekening en daarvan proberen we het onderhoud te betalen van land (schoonmaken sloten, loonbedrijf, kalk of kunstmest), omheining, stal en paddock en bak (extra schoon zand, zout bij vorst en gladheid). Vervanging en/of aanschaf van kleine dingen als een kruiwagenwiel, afrastermateriaal, een dazenval etc.Meestal is er niet genoeg in kas voor grote kosten of grote verbeteringen. Die kosten gaan dan van eigen geld. Als je hypotheek, gas, water licht en alle investeringen mee zou moeten tellen, dan wordt er per maand enkele honderden euro's verlies geleden.

Wat betreft anderen:
Er mensen die het zich makkelijker kunnen maken doordat de paarden van mei tot oktober dag en nacht in het land lopen en ze daar weinig onderhoud aan doen.
Er zijn ook mensen die ze 'ochtends in het land of een paddock gooien, de paardeneigenaren zelf uitmesten en evt. voer klaar zetten, en dan al dan niet weer binnen zetten en er zijn stallen waar je paard alleen gevoerd wordt en in de winter verder niet buitenkomt en je zelf verantwoordelijk bent voor het al dan niet uit de box halen.

Of te wel, er zijn genoeg mogelijkheden om het werk rond de paarden te drukken als dat in je idee van paarden houden past.

Verder zijn niet iedereens lasten gelijk. Een afbetaalde paardenaccomodatie geeft lagere vaste lasten dan iemand die alles net nieuw gekocht heeft en heeft laten verbouwen of bouwen. Regio speelt ook mee, en of men sponsoren heeft of bijvoorbeeld een accomodatie goedkoop onder kan huren van iemand anders.

Hooi en stro is niet echt veel goedkoper bij groot inkopen, dat valt echt wel tegen. Je hebt vooral het voordeel van vrachtkosten en kwaliteitsgarantie bij goede handelaren. De prijs is meestal per ton gewicht. Strooisel in plastic zakken heb je meestal wel voordeel met grote aantallen (vanaf bepaald aantal pallets geeft korting).
Net als met krachtvoer in bulk of bigbag.

De meeste stallen die ik ken hebben minimaal 1 iemand met een normale baan, de ander werkt vaak nog part-time, of heeft er werk in de paarden zoals instructie of training, naast.
Dan heb je nog de agrariers die de paarden er als neventak naast hebben of overgestapt zijn. Die houden er waarschijnlijk het gemakkelijkst geld aan over. Ze hebben de gebouwen en de grond en machines er immers meestal al voor, en ook de kennis en ervaring van het onderhoud en de inkoopkanalen voor voer en strooisel.

In de winter kost een paard aan huis mij aan voer en strooisel, zonder krachtvoer en in de paddock, ongeveer €60,- per maand.
Aan tijd kost 1 paard mij met 4 voerbeurten en 3x mestweghalen, binnen/buitenzetten en dekens eventueel nog verwisselen, minimaal een half uur per dag. Nemen we het uurloon van een schoonmaakster, a €10,- per uur, komt het uurloon van 30x 1/2 uur a €10,- op €150,- per maand.

Dan zit je dus al op €210,- per maand
En dan heb ik nog niet de vaste lasten berekend of andere kosten van onderhoud en investeringen...

Ga er dus maar vanuit dat het voor de meeste mensen een hobby is die veel geld kost, en dat het pensiongedeelte een nevenactiviteit is naast iets anders wat meer geld in het laatje brengt, en je met je pensiongeld in de meeste gevallen geen fatsoenlijk uurloon betaald aan diegene die je paard verzorgd...

niet voor niets dat commerciele stallen vaak redelijk bedragen rekenen voor extra service als buiten zetten/in-uit de stapmolen/paddock etc. Als je €2,50 per keer moet betalen, zit je op maandabasis vaak al op een flinke extra kostenpost...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:36

Ik denk dat de "meerwaarde" er in zit in het verhuren van je eigen grond aan de zaak, het kunnen verrekenen vd btw bij onderhoudskosten aan de stalling en weides, misschien kosten van enten en ontwormen....allemaal maar marginaal, je moet het er maar voor over hebben met al die uren werk en het "gezeur" van sommige klanten- ik ben er iig nooit aan willen beginnen (hoewel het zou kunnen met 2.5 hectare)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:55

echt goede zorg door mensen mét verstand van paarden (dus geen koeienboer) met goed voer en ruwvoer, schone stallen enz kan ook niet voor dat geld.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:16

Hoe het gaat waar ik help

Naast haar eigen 4 paarden

Verhuurd ze aan 4 mensen stallen die hebben bij elkaar 6 paarden.
1 vrouw die huurt heeft 3 paarden.

Kosten van de stalling is nu ongeveer 270 euro.
Ze werkt zelf part time erbij.

Het leverd inderdaad niet heel veel op soms misschien ook wel niks.
De kosten worden steeds meer van het hooi, voer, elektriciteit enz.

paarden staan op rapsody, 1 paard op stro want is allergisch, paarden krijgen hooi meerdere keren op een dag en biks en muesli.
Extra voer moet je zelf kopen en vitamines enz.
Medicijnen gworden gegeven wil je dit zelf doen ook geen probleem.
Stallen worden gedaan elke dag wel word verwacht dat je af en toe helpt de weilanden schoon te houden.

Er is een wasplaats incl solarium en een buitenbak met goede bodem.
paarden worden buiten gezet in de ochtend en voor het donker weer naar binnen gehaald.
1 iemand die huurt wil haar paarden 24uur buiten dat gebeurd ook geen probleem.

Het is erg gezellig iedereen helpt elkaar ook altijd en heeft het beste voor met alle paarden.
Dat scheelt enorm. Als je veel zeikerds hebt lopen dat stopt het gewoon al snel.
maar het is hard werken!
Ik ga er doordeweeks heen in de avond maar op zaterdag ben ik vaak zo 4 tot 7uur bezig met alles.
En heb dan nog niet eens alles gedaan.
Rij dan wat paarden, longeren en stallen schoon en weilanden enz.
De tijd gaat zooooo snel.
het is echt veel werk en hard werken.
Ik zou het persoonlijk nooit kunnen naast me gewone werk ook niet als ik part time zou werken.

Er zijn ook altijd allerlei klusjes kosten ook best veel tijd.

En mensen vergeten vaak ook het mest wat afgevoerd moet worden!
En al het afval van het voer, zakjes van mensen, tro touwtjes, shampoo flessen enz enz
Moet ook allemaal afgevoerd worden. Kost ook allemaal geld.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 05-04-12 16:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:21

Maar pensionstallen hebben meestal grote balen stro en hooi. Sommigen zelfs kuil. Daarbij hebben ze ook geen brok van 11 euro per 20 kilo , gezien ze gewoon meestal basisbrok kopen .

En waar ik rijd kopen ze stro uit Engeland oid omdat het daar goedkoper is , soms nog beter ook.

Jliiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:30

Ik weet dat bij de grotere maneges de inkomsten vooral komen van de kantine en de veulens of toppers.
de maandelijkse kosten brengt niet erg veel op.
Bij ons op de stalling zeker niet, hier zijn erg veel klussjes wat ook best veel kan kosten.
In de zomer staan de paarden ook 24/7 op de paddock, dan zijn er geen kosten aan het stro.
Maar dat geld gebruiken ze dan weer in winter.
Veel zal je er natuurlijk niet van overhouden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:35

Linnettaaaa schreef:
Maar pensionstallen hebben meestal grote balen stro en hooi. Sommigen zelfs kuil. Daarbij hebben ze ook geen brok van 11 euro per 20 kilo , gezien ze gewoon meestal basisbrok kopen .

En waar ik rijd kopen ze stro uit Engeland oid omdat het daar goedkoper is , soms nog beter ook.

grote balen stro: €150,- per 1000kg
grote balen hooi: €180 tot €240,- per 1000kg

grote balen kuil: €25,- tot €75,- per 350 tot 600kg.

Klein pakje hooi: €3,50 tot €8,- per 15 tot 20 kg.
Klein pakje stro: €2,50 tot €5,- per 15 tot 20 kg.

Verbruik hooi: 8 tot 10kg per dag als je niet onbeperkt voert
verbruik stro: ongeveer 3 pakjes per week voor een 3 bij 3 stal had ik in het verleden, omgerekend ongeveer 8 tot 10kg per dag.

ook grote pakken zijn nu erg duur, paar jaar geleden was 1000kg stro ongeveer €80,-
een rol droog hooi zonder plastic kostte vorig jaar €60,- per rol. ongeveer 300kg schat ik.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:04

rapido schreef:
echt goede zorg door mensen mét verstand van paarden (dus geen koeienboer) met goed voer en ruwvoer, schone stallen enz kan ook niet voor dat geld.

Jawel, dat kan wel. Alleen zullen ze geen winst maken vermoed ik. Al hebben sommige grotere bedrijven veel land en hebben dus eigen hooi, dat scheelt ook een enorm bedrag.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:21

veel mensen die kleinschalig pension aanbieden doen dit naast een goed verdienende partner of naast een parttime baan oid.
en met een parttime baan is een kleinschalig pension ook prima te realiseren , maar verwacht idd geen winst , als je je hobby een beetje dekt kwa kosten ben je al een eind denk ik .
ik heb mijn paarden het liefst bij een particulier staan, de kosten zijn relatief gezien laag en ik kan veel vaker vinden wat ik zoek.
paarden die lekker buiten staan (zomer en winter, dag en nacht in weide+ paddock en schuilgelegenheid voor een normale prijs) goed ruwvoer, krachtvoer regel ik het liefste zelf ivm veeleisend zijn wat betreft voer en meestal regel je op kleinschaige particuliere stallingen onderling ook een deel van het stalwerk
(bij tourbeurt voeren en mesten ) wat ik ook veel fijner vind dan alles maar uit handen geven .

als mijn merrie straks uit de opfok komt, dan zal ze ook zeker weer particulier gestald worden bij mensen waarbij beiden werken()1 full en 1 parttime)
als ikz e ana huis zou hebben staan zou ik er ook niet de hele dag zijn ivm werk, dus waarom dit van een stal wel verwachten.

seran313

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 17:28

Het is vaak een kwestie van heel strak inkopen en daar heel goed op letten en dan krijg je inderdaad niet veel voor waarvoor je werkt. Het hangt er ook een beetje vanaf wat je te pakken kan krijgen voor welke prijs.