Grond pachten, hoe werkt dat nu eigenlijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Grond pachten, hoe werkt dat nu eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 12:49

Omdat ik helaas op korte termijn moet verhuizen met paardlief en ik een pensionstal niet prettig vind ben ik de mogelijkheden een beetje aan het bekijken..

Nu lees ik hier wel eens dat mensen grond pachten, maar hoe zit dat eigenlijk? Via google kom ik er niet echt en heb de zoekfunctie hier ook al gebruikt maar kon er niet echt iets over vinden..

Wat ik me dus afvraag:
- Van wie pacht je en welke wegen moeten daarvoor bewandeld worden? (dus van een boer --> bij boeren aanbellen? Van gemeente --> naar de gemeente en vragen wat ze hebben?)
- Hoe zit dat met investeren? Dus een stal erop zetten, bak aanleggen, etc? Kan dat überhaupt (natuurlijk binnen de grenzen van vergunningen etc en van wat de gemeente wil) of is dat eigenlijk niet echt haalbaar? Is het sowieso verstandig om dat te doen of is er altijd risico dat ik een stuk maar voor korte tijd kan pachten?

Ik heb geen vreselijk ambitieuze plannen hoor, maar een paar stalletjes voor eigen gebruik en een bak en een hokje voor voer en spullen zijn toch wel minimum... (en natuurlijk een stukje land voor de paarden, maar dat spreekt voor zich en hoeft niet te worden gebouwd oid :+ ).

Mn moeder kwam er al mee dat pachten van nutsbedrijven misschien een optie is? Ik heb gewoon geen idee waar ik moet beginnen én geen idee of mijn wensen ook maar half realistisch zijn, vandaar dat ik hoop dat hier mensen zitten die daar ervaring mee of verstand van hebben :)

Alvast bedankt in elk geval!

Caira

Re: Grond pachten, hoe werkt dat nu eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:48

Ik ben zomaar bang dat je echt niet zomaar ergens grond gaat vinden hoor....

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 13:50

Niet geschoten is altijd mis en het is dan in elk geval fijn om te weten wat kan en wat niet en wat de wegen zijn die bewandeld moeten worden :)

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:02

Ik heb gewoon de gemeente opgebelt voor een stuk weiland, daar hadden ze toen wel iets, maar daar stond geen stal op en mocht geen stal gebouwd worden. We hebben 't geluk gehad, dat we via via te weten zijn gekomen dat 't paard van iemand die al een stuk weiland huurde bij de gemeente, gestorven was en daardoor hebben wij dat weiland kunnen huren.

Wij hebben gewoon een nieuwe hekken neergezet en zo dus een grasbak gemaakt of je een bak mag bouwen met zand weet ik niet. Een stalletje stond er bij ons al op.

Ik zou dus wel goed vragen wat je wel en niet mag bouwen.:j

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:05

Oei Amy dat is balen, je was zo blij op het stukje waar je nu stond? Moet het helemaal weg of alleen jij?

Ik vraag t me ook wel eens af hoe dat zit met grond pachten. Maar denk dat het sowieso erg prijzig is om er ook nog stallen oid op te laten bouwen. Wat vaak al niet mag. Denk dat als je een stuk grond van de gemeente pacht, de kans klein is dat je er ook op mag bouwen...
Hoop dat je wat vindt!

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:07

Wij mogen er ook niks bouwen, alleen vernieuwen, maar niet groter maken.

Ik weet niet precies hoeveel grond wij hebben, maar volgens mij iets van 3600m2 en we betalen rond de 400 euro per jaar.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:12

Wij pachten als boer ook een aantal percelen. Van ons oma, kennissen en een oude heer die nog een stuk land naast zijn schuur had liggen. Allemaal kennissen en via via. Ook de gemeente heeft regelmatig een stuk grond wat vrijkomt oid. Het beste is informeren en eventueel landbouwgerichte sites nagaan of er in je omgeving land te huur is.

Mijn ervaring; je kunt er bijna nooit op bouwen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 14:17

Ah dat wordt dus al lastiger... Weiland is sowieso nog wel te vinden in de omgeving maar ik wil echt graag een stalletje.. Hmm..

Heel erg bedankt in elk geval voor de informatie!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:21

Als je iets wilt huren of pachten dan denk ik dat je moet uitgaan van 'buitenpaarden'...
Je mag bijna nooit ergens iets op gaan bouwen...

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:21

Ik ben ook al jaren bezig om iets te vinden via de gemeente. Is nog niet gelukt :n Ze zijn hier totaal niet meewerkend en wijzen je door naar het eind van het jaar, eventuele stukken grond zouden dan in het plaatselijke weekblad geplaatst worden en vervolgens moet je erop bieden om kans te maken het te kunnen krijgen.
Kon wel in de stad, 15 km verderop een stuk pachten van 5 hectare. Dat was 795,- per jaar per hectare. Dat was me toch iets teveel en te ver weg.
Ben bang dat je het voorlopig toch met huren zult moeten doen als je niet weet waar je zoeken moet :)

Overigens, een schuilstal op wielen? Is dat niet iets? Ik ben vorige week verhuisd met mijn ponys naar een groter weiland en heb een rijbare oude melkstal als schuilstal/hooi opslag die van binnen verbouwd is.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:24

Je mag toch wel verplaatsbare dingen plaatsen? Dus als je niet perse echt wilt bouwen kan dat ook nog. Er bestaan geloof ik ook een soort van tent-stallen(Inklapbaar) dacht ik laatst in een topic te lezen. Zijn verplaatsbaar en dus gewoon toegestaan, is wel een investering(maar dat is bouwen ook) .

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:24

vaak kun je ook gewoon bij een boertje staan. vragen of hij wei heeft waar je je paard mag neer zetten en of je meschien een boxs mag bouwen en daar staan tegen een kleine vergoeding (:

ruiterarnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:28

Pachten via de gemeente werkt in de grotere steden vaak met een wachtlijst, ook moet je op de vergunningen letten. Het is per weidestuk verschillend wat er op staat. Het kan mogelijk zijn dat je het stalletje via de gemeente huurt, maar ook dat je deze dient over te nemen van de vorige huurder.
Let wel dat sommige gemeenten niet paardvriendelijk zijn in het verstrekken van vergunningen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 14:30

Hmm wil paardlief toch wel graag de nachten op stal hebben, dit jaar ook een paar shows op de planning dus dat is dan wel zo fijn :)

Begrijp dat pachten dus niet echt handig is := Zal dan idd iets worden bij een boertje ofzo :D

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:31

Wellicht kun je een privé stalling zoeken; past dat beter bij je. :)
Dus iemand die zijn paarden zelf bv aan huis heeft en daar dan nog een box bij verhuurd.

ruiterarnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:31

Het is maar net of de gemeente mee wil werken. Soms kun je best wat moois krijgen op die manier.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 21:21

Ik ga gewoon eens kijken wat er mogelijk is maar heb nu in elk geval wat meer informatie en dat is erg fijn :)

Heb wel echt mn zinnen gezet op iets in eigen beheer (en of ik dan grond pacht/huur of gewoon ergens een ''kant en klaar'' stuk huur maakt me dan niet heel veel uit) maar dat heeft geen vliegende haast, inmiddels wel iets achter de hand :) Ik heb natuurlijk een hengst en dat schrikt af (en als je dan nog zegt dat het een Arabier is ook krijgen de meeste stalhouders helemaal een aderverknettering :') ) dus ook om die reden wil ik niet meer naar een pensionstal...

Nogmaals bedankt in elk geval! Ik ga gewoon kijken wat haalbaar is, je weet maar nooit natuurlijk :D

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:01

het is heel erg afhankelijk van de omgeving waarin je zit. hier wordt regelmatig iets aangeboden via marktplaats.
ook verhuurt de gemeente stukjes wei. ik heb zelf gewoon aangebeld bij buurhuizen en ben zo aan een telefoonnummer gekomen.