Hengstje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarijkeVV

Hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 09:51

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum en ik had enkele vraagjes. Ik en mijn vriend zijn van plan om een miniatuurpaardje aan te kopen. Wij hebben een grote tuin, ongeveer 20 meter breed en 80 meter lang. Het is onze bedoeling om dit miniatuurpaardje als gezelschapsdier, grasmaaier en als menpaardje te gebruiken. Ik had graag een hengstje gehad voor de uitstraling en de kracht. Maar ik ben niet zo'n een voorstander om een paardje helemaal alleen te zetten op ons stukje wei.

Weten jullie of het kan om een andere pony (liefst geen merrie) bij een hengstje te zetten? Of niet?
Of zijn er andere dieren die je kan gebruiken als gezelschapsdier? Ik heb namelijk honden. (zij zouden dan eventueel samen in het weiland kunnen lopen, mits ze elkaar vertrouwen).

Zijn er nog andere voorwaarde die ik in het oog moet houden met de aankoop van een mini?

Alvast bedankt
Marijke

puagaus

Re: Hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:58

een paard heeft een paard nodig. met hun sociaale gedrag hebben ze niks aan een hond helaas :(

verder, je weet dat ze niet alleen voor de sier zijn.

je hebt dan een hoefsmid. tandarts, voer, dierenarts. je hebben beweging nodig en aandacht. :)

weet niet wat je der allemaal mee wilt gaan doen, maar als je dit allemaal over hebt voor het beestje zou ik het doen.

als heb ik verder geen idee hoeveel grond een miniatuurpaardje nodig heeft dus kan je daar een advies over geven.

maar denk der alsjeblieft goed overna, paarden zijn leuk. maar dragen ook veel kosten en zorgen met zich mee!

MarijkeVV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 10:03

Hoi,

Dit besef hoor. Dit is ook geen snelle beslissing van ons. Als kind heb ik heel veel paardgereden, verzorgt, etc. Maar ik krijg het paardenvirus niet uit mijn lijf. ;-) Wij hebben de kosten al redelijk berekend en alles uitgeteld. Dus dat is niet zo het probleem.

Dus hengsten kunnen met een ander hengstje op de wei? Of beter van niet? Ik dacht dat dit tot gevechten kon leiden? Kan een hengstje dan met een ruin op de wei? :)

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:36

ja, kan. zou alleen sneller een onderdanige ruin er bij zetten. en het liefst twee ruintjes, zijn vaak makkelijker in omgang. ik snap dat een hengste leuker is. maar ze klieren wel vaker en hebben soms meer kuren.

wel leuk joh, beestje aan huis :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:15

MarijkeVV schreef:
Hoi,

Dit besef hoor. Dit is ook geen snelle beslissing van ons. Als kind heb ik heel veel paardgereden, verzorgt, etc. Maar ik krijg het paardenvirus niet uit mijn lijf. ;-) Wij hebben de kosten al redelijk berekend en alles uitgeteld. Dus dat is niet zo het probleem.

Dus hengsten kunnen met een ander hengstje op de wei? Of beter van niet? Ik dacht dat dit tot gevechten kon leiden? Kan een hengstje dan met een ruin op de wei? :)

Hengsten kun je bij elkaar zetten mits er geen merries te dicht in de buurt zijn.
Als er wel merries dicht in de buurt staan heb je wel kans dat ze gaan vechten of willen uitbreken als de merrie(s) hengstig zijn. Maar volgens mij kun je ook dit probleem hebben als ze met een ruin staan als de hengst de ruin als concurrentie ziet heb je ook een probleem.

MarijkeVV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 12:12

Ha fijn. Dan gaan we dit waarschijnlijk wel doen. :-) Nog andere tips?

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:27

goede omheining geen gifstige planten, plek voor de mest. opslag voor hooi stro.

krijgen ze een stallentje?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:40

Puagaus12 schreef:
krijgen ze een stallentje?

dat lijkt me wel....... :j

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:52

hoop het, ze had het namenlijk alleen over een tuin als weiland :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:55

En een stuk verharden/draineren is ook geen overbodige luxe. In de winter lopen ze een weiland snel kapot en dan wordt het blubberig. Dus dan is een verharding of een goed afgewaterde paddock geen overbodige luxe.

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:57

oh een dazenbal, en een overkapping/open stal zodat ze kunnen schuilen :)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:45

ik zou je aanraden om bij een oudere hengst en veulen hengstje te zetten.
Kijk naar onze kudde 1 hengst van bijna 10 1 ruin van 4 en 2 hengstjes van 1 jaar.
Afbeelding

Dus ja het is wel mogelijk.
En langs deze weide komen dagelijks merrie's ook met veulens en ook hengstig.

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:47

drinkbak, hooiruif.

ben lekker bezig :P

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:55

2 hengstjes kunnen prima. Heb er ook 2 met (zoals Daks ook al aangaf) flink leeftijd verschil. De oudste is 15 (?), de jongste bijna 3. Is er als veulen van bijna 5 maanden bij gekomen. Als je verstandig omgaat met je 'tuin' dan zou het vwb ruimte moeten kunnen.

Romyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:35

Heb ook een hengstje, staat in de winter bij me oma in de tuin die we veranderd hebben in paddock met stalletje er op daar staat die samen met een geitje. Hij kan absoluut niet met een ander op een klein stukje.
Van de zomer gaat die de wei op met ander paardjes :) trouwens mijn pony en het geitje zijn niet van elkaar te scheiden zijn dikke vriendjes :+:

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:35

Als hij permanent op een stukje van 20x80 moet vrees ik wel dat je weinig gras meer gaat hebben, niet zozeer vanwege het eten maar vergis je niet in de schade die die kleine hoefjes toebrengen aan je grasland! Je gaat dan dus wel erg weinig 'tuin' overhouden.

MarijkeVV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 10:00

Natuurlijk krijgt hij een stalletje. :-) Hij zou 's nachts binnen komen te staan en overdag buiten met een schuilstal. Het is misschien wel een goed idee om aan het stalletje een paddock te maken zodat hij niet al het gras stukloopt. In de zomer kunnen wij eventueel vragen of onze pony bij de buren het gras mag komen afeten. ( zij hebben ook zo'n grote tuin die een beetje braak ligt.) We kunnen ook ons stukje wei in twee verdelen.

Het paardje dat we nu zouden kopen is een jaarling. Het is dus niet aan te raden om 2 jaarlingen of jonge hengstjes bij elkaar te zetten?
Ik had ook gehoord van andere mensen nog dat een pony en een geit of kippen vrij goed samengaat?
@Romyx: Is jouw pony dan niet eenzaam in de winter? Mist hij de andere paardjes niet?

@Daks: Leuke pony's :-)

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:16

Oef, zonder je beweegredenen in twijfel te trekken raad ik je aan toch nog eens overwegen of je niet twee leuke ruinen of merries neemt in plaats van een hengst en een merrie/ruin/2e hengst. Ze moeten toch met zijn twee-en staan en zo bespaar je je de ellende als een of andere combi toch niet werkt (die kans lijkt me groter met een hengstje). Ten tweede zijn hengsten lastiger in de omgang, en dat lijkt misschien makkelijker bij kleine paardjes, maar pas op, want ook daar kunnen gemene ongelukken mee gebeuren! Ten derde, overweeg of je een paardje hengst laat vanwege zijn eigen belang (en als hij nooit mag dekken, dat zit hij zijn hele leven wel met gierende hormonen) of omdat je het zelf mooi vind vanwege de uitstraling. Good stallions make great geldings!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:24

MarijkeVV schreef:
Natuurlijk krijgt hij een stalletje. :-) Hij zou 's nachts binnen komen te staan en overdag buiten met een schuilstal. Het is misschien wel een goed idee om aan het stalletje een paddock te maken zodat hij niet al het gras stukloopt. In de zomer kunnen wij eventueel vragen of onze pony bij de buren het gras mag komen afeten. ( zij hebben ook zo'n grote tuin die een beetje braak ligt.) We kunnen ook ons stukje wei in twee verdelen.

Het paardje dat we nu zouden kopen is een jaarling. Het is dus niet aan te raden om 2 jaarlingen of jonge hengstjes bij elkaar te zetten?
Ik had ook gehoord van andere mensen nog dat een pony en een geit of kippen vrij goed samengaat?
@Romyx: Is jouw pony dan niet eenzaam in de winter? Mist hij de andere paardjes niet?

@Daks: Leuke pony's :-)

Je kunt een paard niet zomaar op een stuk gras zetten het beste moet je gras hebben voor paardenweien.
Als je het gewone "koeien" gras hebt is het veelste voedzaam voor paarden.

Wij hebben onze shethengsten vanaf dat ze 1,5 zijn. En ze zijn nu 3 jaar volgens mij en nog nooit geen problemen gehad ze stoeien/spelen wel erg veel.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:45

Een geit en schaap kan goed gaan, maar het is niet optimaal. Beter iets dan niets, maar er gaat niks boven een ponymaatje. Als je er nog een moet kopen zou ik toch echt voor 2 pony's gaan.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:55

Mijn advies zou toch zijn een jaarling met een oudere ruin. Die helpt je direct ook een stuk met opvoeden. Shetten hoeven s'nachts niet binnen te staan. Als ze een schuilmogelijkheid hebben gedijen ze prima. Shetten zijn harde en sobere pony's. Ze benodigen niet veel. Ik vind twee shetten in een tuin met de afmetingen die je noemt wel veel. Dat gras is zo op en wat 's winters overblijft is een baggerput. Mijn advies is dus een oudere ruin erbij maar dan ergens in de buurt een wat groter land huren wat je evt. kunt afzetten zodat je ze kan overweiden. Pony's zijn geen huisdieren die je in de tuin kan zetten.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:23

MarijkeVV schreef:
Natuurlijk krijgt hij een stalletje. :-) Hij zou 's nachts binnen komen te staan en overdag buiten met een schuilstal.

Je kan hem ook gewoon 's nachts buiten laten met een schuilstal hoor, kost anders alleen maar extra werk ;)

En ik denk dat je wel 2 hengstjes kunt hebben, maar bedenk wel dat het met 2 ruintjes (meestal) een stuk makkelijker is dan met 2 hengstjes.

seran313

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 16:49

Hij hoeft 's nachts niet naar binnen hoor, over het algemeen vinden ze het juist fijn om constant vrij te zijn.

YellaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:40

hoi!
-Ik heb thuis een miniatuurpaardje staan, en heb thuis ook een hond...
Je kan altijd proberen om je hond(en) bij je minipaardje(s) te plaatsen, maar dan moet je wel opletten..
Want miniatuurpaardjes kunnen namelijk heel veel uithalen...
Toen ik mijn hond de eerste keer bij mijn minipaardje plaatste, kreeg mijn hond een schop op haar borstkas...
Nu heeft mijn hond nog steeds schrik van mijn paardje..
opletten dus!
-Ik had ook een grote tuin, en heb er dus een miniatuurpaardje op geplaatst.. De wei(stuk tuin) was enorm groot, maar na enkele weken was het stuk grond hélemaal leeggevreten.. :-s En het is dus niet makkelijk om nog een andere wei te zoeken( te huur) die een redelijk hoge omheining heeft.. want miniatuurpaardjes zijn erg aantrekkelijk voor paardendieven...

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:41

Staat jou paardje alleen?