pony bang voor stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

willemlover

pony bang voor stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 10:06

Hoi bokkers,

Sinds zaterdag staat mijn bijrijdpony aan huis. We hebben een mooie grote stal voor hem gemaakt. Alleen nu is het probleem dat hij de stal niet in durft, en zodra die met veel moeite er in staat erg angstig lijkt te zijn.
Hij stond eerder altijd op een en pensionstal in een kleinere stal. Maar daar stonden wel andere paarden naast hem.

Bij mij thuis staat hij op stal en lopen er nog 2 pony's dag en nacht op het land. Die hij ook kan zien vanaf de stal..
Wat moet ik hier mee? Want het is een hele klus om hem op stal te krijgen. En vind het ook sneu voor hem..
Is het een kwestie van wennen of is er iets om dit te verhelpen denken jullie?

Groetjes Jasmijn

Caira

Re: pony bang voor stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 10:11

lekker buiten laten staan, hij voelt zich er blijkbaar niet zeker in zijn eentje.

carditjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 10:16

misschien kan je een schutstal in de weide maken waar hij inkan als het regent ofzo

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 10:17

Ik had dat graag gewild maar hij is geschoren dus met de nachtvorst van komende nachten lijkt me dat niet heel handig..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 10:18

goede deken op, voldoende ruwvoer en gewoon even aankijken, het wordt geen -20 meer.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 10:19

lekker dekentje erop en buiten laten of de andere paardjes bij hem in de stal. Wij hebben hier een grote inloopstal maar de haflinger staat er altijd voor, die wil er ook niet in. die andere ligt lekker in het stro.. is de hele winter zo gegaan, hoe koud en guur t ook was. Beest wil liever buiten blijven, ook zn eten krijgt ie buiten de stal. Alleen met opzadelen of poetsen staan ze er samen in en dat is geen probleem.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:12

Meestal als ze de stal niet in willen komt dat gewoon omdat ze zich er niet veilig in voelen.

Dus te krap / donker / moeilijk om omgeving of rest van de paarden in de gaten te houden / snel te vluchten in geval van onraad / dat soort dingen.

Die van mij is ook erg lastig met stallen, ze moet zich er echt veilig voelen anders blijft ze liever buiten ijskoud staan hagelen als ze op die manier wel goed alles in de gaten kan houden en binnen niet :(:)

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:21

Daar is geen snelle oplossing voor, natuurlijk gedrag kan je niet afleren. Gewenning kan wel helpen, maar waarom zou je hem en jezelf dat aandoen? Paarden zijn kuddedieren, en vinden het het prettigst om bij elkaar te staan, dan vervelen ze zich niet en dan voelt ook als bescherming voor ze. Het geeft dus stress als je een paard alleen zet, maakt niet uit of ze nog paarden kunnen zien of niet, die stress blijft (wordt soms juist verergerd als ze wel paarden kunnen zien, maar er niet bijkunnen) en die stress onthoudt de pony en wil daarom de stal niet in. Dus lekker buiten laten, goede deken op, de volgende keer misschien even nog een keer nadenken over scheren, en voldoende ruwvoer inderdaad. Daar doe je je pony een groot plezier mee :)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:39

Voer in de stal leggen zodat hij daar moet eten.
Is de stal licht van binnen?

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:57

Rustig opbouwen, niet meteen je pony de hele nacht daar laten staan.. Gewoon beetje hooi neerleggen, kwartiertje erin en erbij blijven, dan er weer uit. En dat dan zo een beetje opbouwen, steeds vaker en langer en soms ook weg gaan. En dan denk ik dat je de volgende winter geen problemen meer hebt!

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 15:56

Gister een groot wonder, hij liep uit zichzelf de stal in. Denk dat hij door heeft dat hij brokjes krijgt op stal. Hij was ook al een stuk rustiger dan zondag. Even afwachten hoe het vanavond gaat..
Bedankt voor jullie tips!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:24

Vaak helpt geduld inderdaad. Hij heeft ook even tijd nodig om aan de nieuwe situatie te wennen.. Komt vast goed.

Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:46

Lastige situatie. Succes!