Dekenrek/zadelkamer.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Dekenrek/zadelkamer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 10:18

Waar hebben jullie een dekenrek hangen? In de stal of in de zadelkamer?

Aangezien als je een natte zweet deken in de zadelkamer op zou hangen, het wel erg vochtig wordt in de zadelkamer (lijkt me niet goed voor het leer en eventuele schimmel). Alleen op stal wordt het altijd erg snel vies/stofig, want op stal is het toch altijd wat stoffig.
Als het in de zadelkamer hangt, hoe voorkomen jullie dat het erg vochtig in de zadelkamer wordt?
En als het op stal hangt, hoe voorkomen jullie dat het erg vies/stoffig wordt.

En hoe hoog hangt bij jullie het dekenrek? Ik klungel altijd met die dingen (hangen vaak te hoog), maar een krukje er bij zetten is natuurlijk wel erg slim. Dus vanaf welke hoogte hangen de dekens helemaal van de grond?

Ik bedoel zo'n soort dekenrek:
Afbeelding

En dan nog een vraag, hoe groot is jullie zadelkamer en wat heb je er allemaal in staan? Wat zijn de punten die je positief bevallen en op welke punten zou je graag verbetering/verandering in willen zien?

Urielle

Re: Dekenrek/zadelkamer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 11:00

Ik heb geen zadelkamer, dus gewoon in stal. Ik heb ze hoog hangen, uitgaande van dekens van 2.15 die nog wat boven de grond moeten hangen, dus een krukje om ze er vanaf te halen is wel nodig en in praktijk is het toch weer wassen voor ze op kunnen, dekens in gebruik heb ik over dekenbeugels aan de staldeuren tijdens het rijden, zweetdekens gaan regelmatig in de was dus daarmee valt het nog engszins mee.
Ikwil eigenlijk naar van die vacuumzakken en dan in dekenkisten ipv dekenrekken.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 11:19

Dus eigenlijk zou je een dekenrek op 2,30 moeten hangen wil je alle dekens helemaal van de grond af hebben.
Rekken zijn eigenlijk echt voor dekens in gebruik, zoals zweetdekens of onderdekens (die naar temperatuur er wel of niet onder gaan). Dekens na de winter wassen en in kisten inderdaad, want als ze de hele zomer hangen denk ik dat ze echt vies en stoffig zullen worden.
Ik wil niks voor de stallen, alleen een haak voor halster en touw.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 11:34

Volgens mij hangen ze bij mij op 2,50 ofzo, want je zit ook nog met de staartflap en je wilt er onderdoor kunnen vegen zonder dat je alles volsmeert. Voor dagelijks gebruik vind ik het wel onhandig, veel te hoog.

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 13:20

idee wellicht om het aan de rand van de hooizolder (of zoldering) te hangen? Dat is meestal wel redelijk te bereiken dmv een trap of een ladder en op die manier hangen de dekens dan ook gelijk op de goede hoogte :)

Bij het beheer van bokt zijn klachten binnengekomen over een moderator. Dit teamlid van de mods zou kwalijk hebben gesproken over het voorwaarts zijn van een pony welke word gereden door een bokker in een prachtige groene weide voorzien van lavendel. Zo werd er beweerd dat de desbetreffende bokker het verschil tussen rijden op de voorhand / achterhand niet zou weten en dat er van aanleuning geen sprake was. Als advies kon alleen worden gezegd dat het rijden van dressuur uit den boze was en ook de cavaletti lopen en het springen moest maar achterwege worden gelaten. Daarintegen zou western rijden of zelfs een wedstrijd rijden geen probleem zijn. Ook was er commentaar op de springschoenen en de peesbeschermers welke op de foto werden getoond. Dit kon niet goed zijn voor het paard. Nu is het desbetreffende topic ook onder aandacht van de nieuwsredactie geweest en deze waren juist weer zeer te spreken over de getoonde oefeningen. Zo werden de piaffe, passage en pirouette als uitmuntend verklaard en ook het grondwerk en longeren waren in hun ogen een pluspunt waard. Omdat het beheer toch graag een onafhankelijke blik op het geheel willen, hebben ze besloten om als volgende stap in het proces toch de mids maar in te schakelen. Behoudens dat deze adviseren een zadelmaker even te laten kijken naar het zadel hebben deze geen adviezen.

Bron: http://www.bokt.nl

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 13:25

Op onze pensionstal hangen de dekenrekken buiten de zadelkamers, inderdaad ivm vocht en vuil. Hangen ook hoger zodat de grote dekens ook boven de grond hangen en dan een opstapkrukje ernaast. Werkt prima.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 13:33

Afbeelding
ik heb even mijn stal getekend, klopt ongeveer.
ik wil denk ik niet z'n deken rek maar gewoon een buis, ik ben zelf niet zo groot en kan op z'n deken rek geen deken hangen.
en als ik hem naast de zadelkamer hang, spuit ik hem steeds nat bij het afspuiten, dus is daar voor mij de logische plek.
in mijn zadelkamer ligt allen behalve mijn poets spullen die staan op de wasplaats

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 13:49

Nadeel van een buis vind ik eigenlijk dat je ze altijd dubbel moet vouwen om ze er netjes over heen te hangen en ze zo niet goed/snel drogen. Bijvoorbeeld een zweetdeken die net van een bezweet paard af komt en als je die niet helemaal uit hangt is de deken de volgende dag nog wat vochtig op de gevouwen plekken (waar ze dus op elkaar liggen). Met zo'n rek hang je ze helemaal uit en hangen ze vrij, waardoor ze ook sneller drogen.

In de zadelkamer zelf zal niet slim zijn (misschien voor droge/schone/gewassen dekens, maar die kan je beter in een kist opbergen denk ik dan op een rek, ook weer ivm met stof). Alleen op stal zelf is het toch altijd wel wat stoffig, al is het alleen met de stallen mesten. Worden de dekens dan niet erg vies, zeker als ze vochtig zijn?

Want eigenlijk altijd waar de dekens op de rekken in de stal hangen, zijn stoffig. Vaak ook wel stallen met een binnenbaan (en soms zelfs de dekenrekken naast de rijbaan, Martie misschien is dit zelfs wel bij jou op de pensionstal???). Echter is dit wel bijna altijd op pensionstallen, dus ook veel mensen die niet opruimen en dekens daar maanden (vies) laten hangen. Vaak ook alleen dekens die niet gebruikt worden en de zweetdekens in de kast bewaren. Dus vooral ervaringen van mensen waar ze aan huis staan of een prive stal, of daar de dekens ook zo stoffig worden mits de dekens gebruikt worden?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 13:55

ik snap wat je bedoelt, maar ik wil die buis alleen maar gaan gebruiken als mijn deken nat is en heb je een buis van 3m kun je hem daar toch gewoon overheen hengen? net zo al je hem op je paard legt zeg maar.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 13:59

Oh ja zo, met de rug naad zeg maar over de buis heen. Dan zou het inderdaad ook wel goed drogen.
Alleen als je 3/4 dekens op wilt hangen is het weer wat lastiger en neemt meer ruimte in, al zou het zo inderdaad ook goed werken. Dacht meer aan zo'n buis als voor de stal vaak zit, of tenminste dacht dat je dat bedoelde.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 14:01

ja dat bedoel ik.
nee bij 3 dekens heeft het niet echt heel veel nut. ik heb thuis maar 1 paard die ik rij dus ook maar 1 deken die nat wordt.

WishLuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 14:11

Op de manege hebben we ook zo'n ding. Werkt perfect!!!