paard draait helemaal door alleen in de stal!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xLiezel

paard draait helemaal door alleen in de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 17:34

Hallo bokkerssss :)

ik heb een erg groot probleem.. Ik heb mijn 2 paarden verhuist.
Ze staan op een boederij in hele mooie nieuwe stallen :) alleen, alleen hun staan er.
Geen probleem opzich, tot dat ik met mijn fjord wat gaan doen wil... Hij word HELEMAAL gek..
Het is niet dat hij gewoon behoorlijk gaat hinnekken en wat rondjes draaien in de stal( dit doet hij ook wel )
Maar hij vliegt hoog tegen de tralies aan, hij breekt werkelijk de hele stal af.. gewoon tot gevaarlijks toe gisteren zat hij bijna vast in de voerbak.
Mijn fjord doet totaal niet moeilijk ( gelukkig maar ) maar ik hou me andere paard toch ook graag heel ik heb echt geen idee wat ik hier mee aan moet ik kan op deze manier niet eens met me fjord een buitenrit maken.. hebben jullie misschien tips? ik moet toch gewoon kunnen rijden wanneer ik wil? :=

Groetjes Lisa.

daaannnxxx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 17:42

Is er niet nog een stal?
Misschien kun je er een ander paard/pony laten stallen dan is jouw paard niet meer alleen?

xLiezel

Re: paard draait helemaal door alleen in de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 17:44

Dit is helaas geen optie.. Maar hij moet er toch aan kunnen wennen/leren dat hij af en toe een uurtje even alleen moet staan en dat ze wel terug komt..

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 17:46

Hoe lang staan ze al op de nieuwe plek?
Stonden ze op de vorige plek ook samen of hadden ze daar een grotere kudde?
Heb jij iemand die je om hulp kunt vragen of ben je altijd alleen met de paarden bezig?

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 17:50

staan ze de hele dag binnen of komen zo ook buiten? misschien gaat het beter als hij op het weiland staat, afleiding van het gras?

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 17:50

Misschien moeten ze gewoon even wennen aan het alleen zijn, mijn welsh merrie werd een paar jaar geleden ook helemaal gek als ze alleen in de stal of wei stond maar nu is het geen probleem meer..
En anders misschien een vriendje erbij kopen? Heb nog wel 2 leuke shetlanders in de aanbieding hihi.

Iig succes en hoop dat het op te lossen is ;)

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 17:51

Herkenbaar probleem.. Onze paarden hadden het ook heel erg, met 1 van de paarden kon ik de stal ook niet meer verlaten. Constant stakingsgedrag, en het andere paard sloopte terwijl zijn stal. Ook op wedstrijd, als 1 van de paarden wegging, ging de andere de trailer verbouwen. Toch is het iets wat wel steeds beter wordt, maar wel heel lastig. Je moet zeer consequent zijn, en het vervelende gedrag (trailer/stal verbouwen) compleet negeren. Ze moeten gewoon leren dat de ene soms weggaat, maar uiteindelijk wel weer terugkomt. Niet te veel aandacht aan het gedrag besteden, en zo vaak mogelijk 1 van de 2 meenemen. Je zult zien dat het na een tijdje steeds beter wordt. Misschien kan op het begin iemand bij het achtergebleven paard blijven? (of de eerste 10 minuten, daarna houdt het meestal op, totdat ze het paard weer horen terugkomen)

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 18:01

maura schreef:
Heb jij iemand die je om hulp kunt vragen of ben je altijd alleen met de paarden bezig?

3 weken nu, ze stonden op de vorige plek niet samen fjord stond niet in een kudde de andere kent dat wel.. ik ben vaak samen met mijn moeder of een vriedin die ook paarden heeft dus ben gelukkig niet alleen :)
Jette schreef:
staan ze de hele dag binnen of komen zo ook buiten? misschien gaat het beter als hij op het weiland staat, afleiding van het gras?

Ze staan allebei samen van sochtends tot in de middag buiten :) Het is ook geen optie om hem buiten te laten en dan de fjord te gaan doen buiten doet hij net zo gek en gaat door de omheining heen.. :n
annibel schreef:
Misschien moeten ze gewoon even wennen aan het alleen zijn, mijn welsh merrie werd een paar jaar geleden ook helemaal gek als ze alleen in de stal of wei stond maar nu is het geen probleem meer..
En anders misschien een vriendje erbij kopen? Heb nog wel 2 leuke shetlanders in de aanbieding hihi.

Iig succes en hoop dat het op te lossen is ;)

Het is inderdaad wennen waarschijnlijk, maar wat moet je als het gewoon gevaarlijk word voor de pony zelf?
haha nou 2 shetlanders erbij word me wel erg veel, 1 is een ander verhaal :)
Suzanne_J schreef:
Herkenbaar probleem.. Onze paarden hadden het ook heel erg, met 1 van de paarden kon ik de stal ook niet meer verlaten. Constant stakingsgedrag, en het andere paard sloopte terwijl zijn stal. Ook op wedstrijd, als 1 van de paarden wegging, ging de andere de trailer verbouwen. Toch is het iets wat wel steeds beter wordt, maar wel heel lastig. Je moet zeer consequent zijn, en het vervelende gedrag (trailer/stal verbouwen) compleet negeren. Ze moeten gewoon leren dat de ene soms weggaat, maar uiteindelijk wel weer terugkomt. Niet te veel aandacht aan het gedrag besteden, en zo vaak mogelijk 1 van de 2 meenemen. Je zult zien dat het na een tijdje steeds beter wordt. Misschien kan op het begin iemand bij het achtergebleven paard blijven? (of de eerste 10 minuten, daarna houdt het meestal op, totdat ze het paard weer horen terugkomen)

Ja.. we hebben gisteren de fjord buiten laten staa nen hem vast binnen gezet.. en we zijn er bij gebleven maar na een half uur gaf die nog niet op.. :n

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 18:09

Ja lastig.. Voor mijn pony werd het ook gevaarlijk, ze sloeg tegen de stal wand aan en in de wei raakte ze ook compleet in paniek. Toen haar beste vriendinnetje is overleden was ze ook een paar dagen van slag, maar nu kan ze zonder problemen alleen staan. Echt heel apart hoe dat is gegaan..

Ik heb eigenlijk geen idee wat je eraan kan doen, omdat het bij mijn pony vanzelf gestopt is!
Haha kan me voorstellen dat 2 erbij erg veel is, als het niet anders op te lossen is en je wil toch nadenken over een erbij kan je me altijd pb'en want ze kunnen ook apart verkocht worden :) Maar ik hoop voor je dat het makkelijk opgelost kan worden!

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 21:04

Mijn paard heeft hier ook last van, staat al op de zelfde stal sinds veulen af aan. Staan in de zomer 24/7 buiten en in de winter op stal. Maar mevrouw pikt het niet om alleen te staan, stijgeren slaan alles erop en dr aan. Ik laat haar nu maar gewoon, en hoop het beste. Klinkt wat onvriendelijk maar soms moet het gewoon ik kan haar niet altijd haar 'zin' geven. Ze is wel echt de leider van de kudde dus zodra er ook maar een van haar kinderen binnen is is ze rustig maar tot die tijd niet.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 21:10

hoe reageert hij als je ze beide mee naar binnen neemt , en hem dan alleen weer naar buiten brengt ?
dit werkt bij die van mij wel , als hij alleen binnen is breekt hij ook de tent af (ookal is het voor 5 min) , maar als je hem binnen brengt als er niemand is is het goed omdat hij zijn vriendjes dan niet weg ziet gaan .

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 21:19

Mijn merrie heeft het elk jaar wanneer ze weer 24/7 de wei op ga. Als ik haar alleen eraf haal is er geen land mee te bezeilen de eerste 2 weken. Ik laat haar dan dus inderdaad bewust alleen staan, haal haar van de wei af, zet haar in de stal en zodra ze rustig is breng ik haar terug naar de wei. In die eerste paar weken is ze dan ook behoorlijk opgefokt met terug brengen naar de wei maar na die 2 weken is het altijd weer over.
Het rare van mijn merrie is dat ik haar op die twee weken na wel gewoon alleen mee naar buiten kan nemen, dan is er nooit wat aan de hand, alleen die eerste twee weken als iederen van stal naar 24/7 buiten gaat is zij zo.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:26

xLiezel schreef:
maura schreef:

3 weken nu, ze stonden op de vorige plek niet samen fjord stond niet in een kudde de andere kent dat wel.. ik ben vaak samen met mijn moeder of een vriedin die ook paarden heeft dus ben gelukkig niet alleen :)

Drie weken is niet zo lang. Meestal duurt het een maand of drie voor paarden echt thuis zijn op een nieuwe plek, dus zich ech veilig voelen in hun eigen weiland en/of stal. Als de overgang extra moeilijk is of het paard van nature nogal onzeker is kan het wel een jaar duren voor het gewend is. Je ziet bijvoorbeeld ook dat paarden die net verhuisd zijn in de wei erg aan elkaar plakken en pas na een paar weken tot maanden in de wei ver van elkaar af of zelfs buiten elkaars zicht staan. Al met al heb je dus kans dat het vanzelf beter wordt, zolang je het zelf niet slechter maakt.

Dan is het nog een optie om het probleem actief aan te pakken maar dan moet je wel minimaal met z'n tweeën zijn. Wegens tijdgebrek even mijn tekst uit een ander topic (paard in wei flipte als er een werd uitgehaald):

In je eentje wordt dit wel erg lastig, maar als je met meer mensen bent zou ik een (tijdrovend) therapietje proberen. Een paard kan niet tegelijk geconcentreerd en hysterisch zijn, dus als het probleem is dat ze hysterisch wordt, zorg dan dat ze zich moet concentreren (en geloof me, ik weet heel goed dat dit veel gemakkelijker is gezegd dan gedaan).
'Therapie' komt er in de basis op neer dat de merrie aan het werk moet zodra ze hysterisch gaat doen. Ik zou iemand meenemen naar de wei/paddock die een ander paard pakt en dan zelf deze merrie pakken. Hoofdstel/kaptoom om, longeersingel eraan en de longe vastmaken. Dan die ander met het andere paard weg en zodra merrie begint te stuiteren aan het werk. Zo rustig als kan en zo lang als nodig. Als de wei groot genoeg is zullen de andere paarden echt niet zo dom zjin om in de weg te gaan lopen (ik longeer regelmatig zelf gewoon in de bak terwijl daar dan een vriendje gewoon los loopt. Vriendje is allang blij dat die niet aan de beurt is, dus die gaat lekker in een hoekje staan kijken of gaat rollen of gaat er zelfs gewoon bij liggen slapen). Zodra merrie kalmer wordt mag ze langzamer, zodra ze zich gaat opfokken moet ze harder. Op die manier kan ze de adrenaline kwijt op de manier die daarvoor bedoeld is, door te bewegen, maar kun je voorkomen dat ze zichzelf steeds verder opnaait (wat ze doet als ze hysterisch rond gaat rennen in plaats van in balans op vier benen. Overigens ga ik er nu wel van uit dat je goed kunt longeren). Als mevrouw kalmeert, krijgt ze haar kuddegenootje terug. De eerste sessie gaat heel moeilijk worden, maar als het je lukt om haar goed aan het werk te zetten (en met 'goed' bedoel ik dat ze lekker loopt en niet met weggedrukte rug alsnog zichzelf steeds verder opnaait) zal ze vrij snel ontdekken dat rustig blijven nadenken beter werkt dan hysterisch worden. Afhankelijk van hoe intens die eerste sessie wordt kun je ook meerdere sessies op dezelfde dag doen. Heel belangrijk is de timing in het longeren. Als ze teveel tijd krijgt om hysterisch te worden, wordt het heel erg moeilijk om haar via het werken weer te kalmeren, maar als je te snel te veel vraagt heeft ze amper door dat een ander paard wordt. Kwestie van een beetje uitproberen. Als extra voorbereiding kun je haar eerst een paar keer aan de longe nemen in de kudde zonder dat er een paard weggaat, zodat je zelf ook even kunt wennen aan het longeren op een vreemde plek en met het gezelschap van de rest van de kudde. Bovendien leert de rest dan ook meteen dat het normaal is dat er gelongeerd wordt in de groep en dat ze dat gewoon kunnen negeren.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 13:08

@ Maura, het is niet de merrie (fjord) he, die onrustig is, maar de andere, en die is pas 2 (of wordt nog 2) geloof ik, dus die kan je moeilijk aan de longeerlijn zetten.

Lisa, Je hebt Shadow natuurlijk nog maar net opgehaald, hij staat daar net een week en heeft daarvoor altijd buiten in de kudde gelopen. Ranous is meer een einzelganger, maar Shadow is heel erg gesteld op andere paarden. Dat merkte ik heel erg in de wei bij Bangi, hij kleefde altijd heel erg aan die bonte, en was net de schaduw van dat andere paard. Een paard is een kuddedier, en voor shadow is het heel gek dat hij na ruim een jaar in de kudde opeens apart moet staan op een plek die hij niet kent. Hij heeft zeker minstens een maand of langer nodig om te wennen aan die plek, en opgesloten staan in een stal is voor hem ook weer redelijk nieuw na continue 24/7 buiten. Ik ben bang dat dit nooit zonder maatje helemaal goed gaat komen eigenlijk, Shadow heeft gewoon echt een maatje nodig. Denk eerlijk gezegd dat je er beter aan had gedaan als je hem tot zn 3e in de groep had laten lopen :o

Kijk naar Bangi, Bangi is een schat en heel makkelijk, hij is nu bijna 7, maar als hij helemaal alleen afgesloten wordt van andere paarden kan ik er ook niets meer mee. Van de week was hij verdoofd omdat de tandarts kwam. Dus kon hij niet gelijk terug de kudde in. Heb hem in de stal gezet om de verdoving uit te laten werken, dit ging heel goed. Totdat de andere paarden uit de stal de weide op gingen. Het ene moment was hij compleet suf en 2 sec. later stond hij te steigeren in die stal. Limited daarentegen kan heel goed alleen zijn.

Ik weet niet hoe Ranouska naar Shadow toe is, maar als Ranouska nog steeds niet goed met andere paarden kan is zij niet echt een maatje voor Shadow, gaat het wel heel goed en is Ranouska ook gesteld op Shadow dan kan je misschien proberen Shadow mee te nemen als handpaard wanneer je op buitenrit gaat. Als je gewoon met Ranouska aan het werk gaat is er dan een optie om Shadow er naast te zetten? Naast de bak/longeercirkel o.i.d. ? Ik denk namelijk niet dat je met hem het gevecht aan moet gaan. Helemaal niet nu al nu die niet gewend is..

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 13:22

klopt jaime maar ik had e ven geen andere keuze ik moest shadow wel ophalen want ranouska stond daar helemaal alleen at niet meer deed niets meer..als er andere paarden bij komen daar wil ik shadow ook weer terug naar de groep doen dit heb ik ook bij ter denge overlegt..maar ik heb geen idee hoelang dit duurt en of er uberhaubt meer mensen gaan komen daar.. := Ranouska is erg lief met shadow ik denk dat dit komt omdat ze puur alleen elkaar hebben.. ze komen ook samen buiten..We doen het nu ook als ik ranouska longeer shadow er naast zetten in de bak.. dan g aat ook alles goed maar mijn moeder kan nu gewoon niet samen met mijn zusje op buitenrit gaan want die gaan shadow echt niet mee slepen.. en dat vind ik ook niet kunnen.. ik snap wel dat t heel moeilijk voor hem is en een omschakeling maarja je kunt het ook niet altijd naar hun zin maken toch? :=

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 13:24

Ik zit er nu aan te denken een shetlander erbij te nemen.. maar dat wil ik ook niet zomaar doen.. die zou eventueel als het goed zou gaan bij shadow in de stal kunnen ( ze hebben erg g rote stal ) maar ik weet niet of ik hier goed aandoe ik wil ook geen overhaaste beslissingen nemen..

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 13:39

Jaime_ schreef:
@ Maura, het is niet de merrie (fjord) he, die onrustig is, maar de andere, en die is pas 2 (of wordt nog 2) geloof ik, dus die kan je moeilijk aan de longeerlijn zetten.

Goed lezen alsjeblieft, ik schrijf dat ik wegens tijdgebrek mijn eigen tekst uit een ander topic er even bij heb gehaald (en in dat andere topic ging het over een merrie). Het doet er helemaal niet toe welk paard om welke reden flipt, de remedie (wat ik in dat stuk tekst 'therapietje') noem is hetzelfde omdat het probleem hetzelfde is: er gebeurt iets dat het paard niet kan handelen en dus raakt het paard mentaal en fysiek in paniek. Door het paard fysiek te helpen om van die paniek (adrenaline) af te komen, help je het om mentaal te kalmeren. Als een paard mentaal kalm is, is het in staat te leren. Op die manier kun je een paard helpen om te gaan met stress. In dit geval kun je door aan het werk te gaan het paard leren om te gaan met de stress die het krijgt als het 'verlaten' wordt door z'n maatje. Het lijkt me logisch dat de verhuizing voor het paard traumatischer is geweest dan voor de fjord, omdat hij niet alleen aan een andere plek moet wennen maar ook de kudde kwijt is. Logisch dat hij in paniek raakt op die vreemde plek als het enige andere aanwezige paard vertrekt.

Een Shetlander erbij kan helpen, maar daar zou ik persoonlijk nog een aantal weken mee wachten. Omdat, zoals ik ook al eerder aangaf, de paarden nog niet aan de nieuwe situatie gewend zijn. Als je daar nu een nieuw dier bij zet creëer je een nieuwe bron van stress. Daarbij heb je nog steeds kans dat het vanzelf beter wordt als paardlief zich meer thuis voelt op de nieuwe plek en dan koop je die Shet eigenlijk voor niets (tenzij je sowieso al een derde kuddelid wilde hebben). Mocht je voor een Shet gaan, dan zou ik wel voor een merrie kiezen, dan is de kans groter dat ze snel een evenwichtig kudde gaan vormen. Met een ruin erbij krijg je toch snel dat ze om de ene merrie gaan vechten. Als je er toch twee bij neemt kun je twee merries of een merrie en een ruin nemen, in het laatste geval krijg je dan twee koppeltjes. OVerigens werken kuddes met een even aantal vaak beter, dan is er voor iedereen een vriendje. Met drie paarden krijg je vaak dat eentje er maar een beetje bijhangt.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 15:15

Ik zou er geen shet bijhalen hoor Lisa, inderdaad ook om de stressfactor die Maura aangeeft, maar ook om de kosten. De aanschaf van een shetlander is goedkoop en soms zelfs gratis..

Volgens mij sta jij nu heel voordelig? maar je weet niet hoelang dat zo blijft (dat heb je zelf ook meegemaakt met andere stallen, niets is wat het lijkt en niets is voor eeuwig.) Een shetlander kost ook gewoon geld, en als die koliek krijgt is de rekening net zo groot als wanneer een groot paard koliek krijgt, entingen zijn even duur, moet ook naar de hoefsmid etc. Dus een shet erbij nemen zou ik niet zo snel doen..

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 15:54

Dat weet ik ja..ik sta inderdaad nu heel voordelig, maarja wat moet ik dan ? Dit kan eigenlijk ook niet zo..

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 15:56

STEL met een pony erbij is nooit 1 van de 2 alleen..maarja ik weet het ook niet zo goed wat k er nu mee aan. Moet...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 16:13

Gewoon opbouwen. Eerst 5 minuten weg met de ander en een berg voer erbij, als dat goed gaat (=paard staat rustig) dan 10 minuten etc. Net als afspenen van een veulen. Het paard moet gewoon leren dat het goed is en dat de ander altijd terug komt. Hij moet even wat vertrouwen krijgen. En dan ook nog eens op een nieuwe stal.

Nee, ik denk echt dat je overhaast doet nu, je gelijk zorgen maken en over shetten na gaan denken is echt nog niet aan de orde. Ga het eerst even normaal oplossen, als ie over een 6 maanden nog zo doet dán zou ik pas naar andere oplossingen kijken.

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 16:32

Oke :) qlleen met voer helpt bij hem niet op zon moment , hij gaat niet bij het voer veelste druk met steigeren etc..

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 16:39

En gewoon een poosje negeren en opbouwen? zodra hij rustig weer eruit halen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 16:46

Wilde hetzelfde als waves schrijven. Ik zou misschien ook eerst zorgen dat je in het zicht blijft. Fjord poetsen buiten de stal maar wel inzicht van het andere paard. Gaat dit goed, verdwijn je even uit het zicht. Laat je af en toe even horen dat jullie er nog zijn. Dit opbouwen. wrs zal het wel echt wennen maar ik begrijp je angst wel! :j

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 16:58

xLiezel schreef:
Oke :) alleen met voer helpt bij hem niet op zon moment , hij gaat niet bij het voer veelste druk met steigeren etc..

Dan nog rustiger opbouwen, wat IMJ ook zegt hierboven.

Je moet er echt de tijd voor nemen, dan kan je helaas even niet rijden desnoods. Het paard is gewoon bang dat je niet meer terug komt en hij alleen achter blijft. Dat moet hij dus leren, dat dat niet gebeurd. Bij mijn bijrijdpaard heeft het een half jaar geduurd, die staat nu rustig uren op zijn hooi te knabbelen, helemaal alleen. Dat was eerst ook ondenkbaar.