geen ervaring, kaal weiland opknappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ponypowerr

geen ervaring, kaal weiland opknappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 14:51

Hallo allemaal,

Ik deelde een weide met mijn buurvrouw. Het hoorde bij haar tuin en het is ook maar een klein landje. Helaas heeft zei er regelmatig te veel paarden en pony's op gezet. Er zitten veel kale plekken in en het gras groeit nog amper. Nu gaat ze verhuisen en ik heb met de verhuurder van het huis weten te regelen dat ik het land mag huren. Zoals ik al zei is het niet heel groot, en misschien raak ik er ook nog een klein stuk van kwijt omdat de nieuwe huurder dat bij de tuin wil hebben...

Ik wil nu graag het weiland gaan opknappen. Er zitten ook heuvels en kuilen in, het is echt niks meer waard. Als de strook van die tuin er af gaat is het nog een landje van 40 bij 50 meter. De planning is om er eerst 2 shetten op te zetten, later gaat er 1 shetje weer weg en komt er een welshje bij op.

Het mooiste zou zijn dat ik de draden open gooi en aan de boer van het aangrenzende (groene) land vraag of hij er wil ploegen in opnieuw wil inzaaien. Maar weet iemand hoe duur dit ongeveer zal zijn en hoe lang mijn shetties dan niet meer op het land mogen? Ook wil ik een stuk afzetten als bak, is het dan handig dat als er geploegd word ik de bak dan zwart laat? Wie kan mij helpen met het antwoord op deze vragen??

alvast bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 14:59

Mijn stukje land is ongeveer 50x60, niet zo veel groter als het jouwe dus. Ik heb hier 1 stuk van 20x40 afgesloten als "graspiste" waarop ze kunnen grazen, later als paddock en waar ik ook gewoon in ga rijden als bak.
Het stuk ernaast is denk ik 30x 50 en dat is gewoon m'n stukje grasland. Dan blijft er nog een 3e stuk over dat aan de 2 andere grenst, van ongeveer 10x25 en de schuilstal. Dat gedeelte wordt sowieso paddock.

Mits een goed beleid en hooi bijvoeren kan je hier wel mee voort hoor. In mijn geval komt er een warmbloed hengst op te staan samen met een tinkerxhaf van 1m40. Ene helft van de tijd mogen ze op het gras, andere helft op de paddock (of in de "bak) en dan hooi bijvoeren in netten. Is het gras echt te kort en groeit het niet snel genoeg bij, dan gaan ze maar even op de paddocks met alleen hooi.

Voor enkele shets en een welshje moet dit voldoende zijn hoor en zal je minder moeten bijvoeren.

Als je gaat ploegen moet je alles herzaaien. Vrees dat je landje dit jaar dan niet bruikbaar is, het duurt even voor de zoden dan weer stevig zijn.
Wil de boer je helpen dan kan je misschien even met hem overleggen wat de opties zijn en hoeveel het gaat kosten. Hij is dagelijks met zo'n dingen bezig, die hebben er meer verstand van.

Het is nu niet te koud en geen brandende zon, met lichte regen. Ideaal eigenlijk om nu snel kalk te gooien. dat geeft je gras een kleine boost en haalt de zuurtegraad van je bodem naar beneden. Hoe hoger de zuurtegraad, hoe meer kans op (hardnekkig) onkruid.
Kale plekken kan je nu ook nog gaan inzaaien en dan een tijdje afsluiten.