Nu heb ik zelf in de loop der jaren een behoorlijk ideaal beeld gevormd van wat wel, en niet wenselijk is met het houden van paarden. En de laatste jaren vooral opgemerkt dat het voor paardensportliefhebbers met een kleinere portomonnee lastig is geworden om hun paardensport te beoefenen, daar Nederland velen grote hippische sportcomplexen rijk is, maar er veel geld nodig is om deze rendabel te maken voor de eigenaren terwijl de helft van de faciliteiten niet door iedereen gebruikt worden. Tevens heb ik de minder luxe pensionstallen (bijv. alleen een buitenbak) zien verdwijnen of juist zien uitbreiden (wedstrijdbinnenbanen etc). Tevens is het in de randstad moeilijk, zoniet onmogelijk geworden om een stal te vinden waar de paardvriendelijkheid nog voorop staat en dieren dagelijks 5uur > naar buiten kunnen in zowel zomer als winter. Iets wat veelal bij de minder luxe pensionstallen nog gedaan werd, maar compleet veranderde na uitbreiding.
Persoonlijk zou mijn voorkeur uitgaan naar een middengrote pensionstal van plusminus 40 boxen, allen voorzien van een buitenluik, en mogelijkheid om de tussenschotten weg te schuiven waardoor het niet alleen mogelijk word om merrie/veulenboxen te creëeren maar ook een veilige/ruime box voor revaliderende dieren. Tevens ontstaat hierdoor de mogelijkheid om sneller en effectiever uit te mesten, en vaker te reinigen. Bij sommige boxen zullen er mogelijkheden zijn voor het creëeren van een vaste uitloop.
Mijn wens ligt tevens bij het creëeren van een flink aantal paddocks inclusief kleine schuilgelegenheid en hooiruif, waar de paarden per tourbeurt of in koppels minimaal 5 uur per dag naar buiten kunnen in zomer én winter.
Tevens moet hierbij centraal staan dat niet alleen vol-pension of half-pension wordt aangeboden maar ook doe-het-zelf mogelijkheden die de kosten drukken, en enkele all-inclusive (algehele verzorging) boxen voor revaliderende paarden of gepensioeneerde oudjes, onder te verdelen in verschillende stalcomplexen.
Kortom, aan jullie (mensen uit of nabij de randstad) het verzoek het volgende lijstje + eventuele toevoegingen eens in te vullen:
Soort ruiter/combinatie (wedstrijd/recreatief/menner):
Je maximale budget:
In welke regio ben je woonachtig:
doe-het-zelf/half-pension/vol-pension/all-inclusive?
Binnenbak wenselijk?
Stapmolen wenselijk?
Solarium gewenst?
Bezwaar als zomerweidegang wordt vervangen door paddocks welke het gehele jaar door gebruikt kunnen worden?
Wat is je idee over groepsstallen?
Trailer stalling wenselijk?
Eventuele toevoegingen?
Doe-het-zelf: Zelf uitmesten, voer klaar zetten (1 á 2 voederdiensten per dag verdelen onder stalgenoten), zelf binnen-buiten-zetten middels schema bijv.
Half-pension: Paarden worden gevoerd, zelf uitmesten, zelf binnen-buiten zetten middels schema of tegen betaling door ons (bijv. tijdens vakanties)
Vol-pension: Paarden worden gevoerd, worden uitgemest en worden binnen en buiten gezet
All-inclusive: Paarden worden gevoerd, uitgemest, binnen en buitengezet en verzorgd (algehele verzorging)
Graag jullie ideetjes....

Houd er rekening mee dat dit pas de eerste opzet is. We willen vooral ontdekken waar de vraag momenteel ligt...