Paard is te gehecht aan ander paard?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Paard is te gehecht aan ander paard?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 21:09

Hallo bokkers,

Mijn merrie stond op de vorige stal naast een pony in stal genaamd Naomi(focussed@bokt), ze waren toen al regelmatig naar elkaar aan het hinniken.
Vaak als mijn paard in de paddock ging, ging die van haar ernaast, en zo raakte mijn paard geobsedeerd door Naomi :+
Natuurlijk helemaal niet erg, maar later kom je het nadeel er van tegen.

We zijn samen naar een andere stal verhuisd waar ze lekker veel buiten komen, omdat mijn paard nu best gehecht is aan der vriendinnetje Naomi hebben ze 2 paddocks naast elkaar gekregen en een stal tegenover elkaar..
Souvenir kan gewoon niet buiten Naomi, als ik ga rijden/longeren en bezig gehouden word vergeet ze naomi en maakt het haar niet uit als naomi even uit het zicht is.
Zodra ze zichzelf moet vermaken, en naomi niet ziet raakt ze compleet in paniek -O-
Hinniken, heen en weer rennen als hier de ruimte voor is, slidings maken, en heel onrustig ze kan geen rust in haar lijf vinden.

Nu zijn ze lekker al het land op en Souv staat met een andere merrie op een groot land :j
Naomi staat in haar paddock/weiland tegenover haar en als ze haar best doet kunenn ze elkaar zien.
Alleen het lijkt wel of Souv hier niet aan kan wennen, ze blijft onrustig zodra ze naomi even niet meer ziet.
Ook zodra we naomi verplaatsen bijv dichterbij dan raakt ze ook in paniek, gewoon omdat ze naomi even uit het zich is verloren.

Hebben meer bokkers dit wel is meegemaakt? en hoe is dit opgelost?

Voor de duidelijkheid Naomi en souvenir kunnen 100% niet samen in één weiland, omdat het dan een trappartij word(Naomi is erg onzeker omdat ze voorheen vaak getrapt/aangevallen is, en souv vaak dominant overkomt).
Het liefst heb ik gewoon dat ze een beetje afstand van naomi kan doen, en misschien iets meer naar de merrie toetrekt die bij haar in het land staat.

Stephannie7

Re: Paard is te gehecht aan ander paard?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 23:32

Ik heb het gehad. Met 2 tinkers.
De enige oplossing is ze geheel van elkaar verwijderen en er 1 echt naar een andere locatie brengen.
Wij hebben toen alles geprobeerd en het de tijd gegeven maar niks mocht baten.
Die van ons raakte zo in paniek dat hij zichzelf bijna een hartaanval veroorzaakte zonder de ander.

Als het een lichte mate is, dan is het gewoon een kwestie van oefenen.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:14

Ik heb hetzelfde probleem. Alleen heb ik ook nog geen oplossing gevonden.
Bij mij zijn het wel allebei mijn paarden dus dat scheelt iets. Dus ik blijf dit even volgen.

quincy1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:45

Ik heb ook dit problleem:
mijn pony staan op wei met een andere pony! Als ik mijn ponty eraf haal moet i lettelijk ddie andere wegjaagen anders ontsnapt ie!
Bij ons kunnen zre niet bij elkaar uit de wei! Maar ik denk dat dit wel de juiste oplossing is :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 12:42

Het ging vandaag al wat beter zag ik, ze was nog niet helemaal relaxed maar ze ging al in iedergeval soms gras eten.
Dan kwam ze weer even terug om te kijken of der vriendin er nog was en dan had ze vrede.
Ik heb der vandaag nog niet zien rennen/galopperen omdat der vriendin niet bij haar was :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:47

Yups, dat klinkt bekend :-)

Wanneer zijn ze verhuisd?

Ik heb er hier ook eentje die zichzelf altijd bijzonder snel heel erg hecht aan andere paarden. Gekoppeld met een stevige verlatingsangst dus tel maar op hoe dat eruit ziet :-)

Toen we gelijk met een vriendinnetje van hem verhuisden naar een andere stal zijn ze ook niet naast elkaar gekomen, maar met wat boksen ertussen.
Nu staat hij met een andere merrie buiten en staat hij niet naast zn overige vriendinnen. Hij heeft nu een redelijk normale band met 3 merries en met zn buren gaat hij ook ok om zonder in de paniek te schieten als er even een paard niet is.

Dit gaat zo best prima :-)

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:26

nateral horsemanchip gaan doen ;) helpt vaak ;)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 14:38

Apple schreef:
Yups, dat klinkt bekend :-)

Wanneer zijn ze verhuisd?

Ik heb er hier ook eentje die zichzelf altijd bijzonder snel heel erg hecht aan andere paarden. Gekoppeld met een stevige verlatingsangst dus tel maar op hoe dat eruit ziet :-)

Toen we gelijk met een vriendinnetje van hem verhuisden naar een andere stal zijn ze ook niet naast elkaar gekomen, maar met wat boksen ertussen.
Nu staat hij met een andere merrie buiten en staat hij niet naast zn overige vriendinnen. Hij heeft nu een redelijk normale band met 3 merries en met zn buren gaat hij ook ok om zonder in de paniek te schieten als er even een paard niet is.

Dit gaat zo best prima :-)

Afgelopen december zijn we samen hierheen verhuisd.

Nymphe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:38

JenW schreef:
nateral horsemanchip gaan doen ;) helpt vaak ;)

Wat voor oefeningen raad je haar dan aan? Je geeft nu een behoorlijk algemeen antwoord. Ik ben nu ook wel benieuwd naar een oplossing hiervoor. Is dit gedrag misschien ook te voorkomen?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:42

Ik had dit met mijn 1,5jarige. Die staat samen met mijn merrie op de wei en stond altijd tegenover haar. Toen is ze een aantal boxen verplaatst en was het over ;3
Verderk omen ze nog wel samen op het weiland en ga ik samen met ze naar buiten. Maar heb geen gillende en onrustigem erries meer :P
Laatst bijgewerkt door xDenies op 29-03-12 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:44

Ik had dat met mijn merrie, ze stond samen met een andere merrie in de wei en als die ander de wei uit werd gehaald bleef die van mij zodanig lang rennen tot ze van haar oren tot haar kont bezweet was.
Nu heb ik besloten mijn paard alleen in de wei te zetten, ze heeft wel buren waarmee ze kan knuffelen maar niet meer een paard in haar eigen weide.

Een stalgenoot had een merrie en een hengst die ook beide helemaal gek werden als de ander weg werd gehaald, zij heeft haar ene paard ook naar een heel ander deel van stal geplaatst en toen was het ook over. :)

Greek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:51

Oh wat klinkt dat herkenbaar...
Mijn verzorgpaarden stonden zelfs samen in een box, dus het was nog een tikkeltje erger. Gillen, alleen maar hinniken, en rijden zonder de Shet erbij lukte voor geen meter. Nu staan ze apart en gaat het al een stuk beter, verder heb ik niet veel toe te voegen aan de tips hierboven.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 14:52

Ja scheiden is vaak de beste oplossing :j

Zoals ik al eerder zei staan ze nu gescheiden van elkaar buiten, mijn paard staat op een groot land samen met een andere merrie.
Haar vriendin Naomi, staat op een landje op zichzelf aan de overkant, ze kan haar dus wel zien..

Vandaag was ze al stukken rustiger, dus ik denk dat ik het door moet zetten, en dat ze vanzelf meer toetrekt naar de merrie die bij haar in het land staat.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 21:35

Hier ook een bekend probleem. Een nieuw paard op stal wat voorheen niet echt met andere paarden buiten kon staan zag mijn paard en was op slag verliefd. Nu doet hij ook altijd paniekerig als mijn paard weg is. Ze staan naast elkaar in de box en gaan in dezelfde groep naar buiten. Nu is hij helaas zo stom geweest het enige paard op stal uit te kiezen die met enige regelmaat een flink deel van de dag weg is voor training of wedstrijd (SGW). De ene dag gaat hij helemaal uit zijn stekker en komt drijfnat uit het land en de andere keer is hij alleen wat onrustig. Deze situatie duurt nu al een paar jaar. Paarden op stal uit elkaar houden is geen optie. Daar is ons stallenblok te klein voor. De eigenaresse heeft zich er maar bij neergelegd.
Het enige wat de hysterie en de bijbehorende gevolgen iets lijkt te temperen is Nerv Control van Pavo.
Het is nu eenmaal een heel onzeker paard (in alles) en mijn paard is nu eenmaal een bikkel. Is dus net een magneet (oftewel zijn externe moed)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 13:41

Pol, wat dat betreft jammer dat ze niet meer uit elkaar te houden zijn :\ (andere boks, andere groep naar buiten).

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 13:42

Toen ik weleens voltige wedstrijden deed kwamen we ook wel eens een voltigepaard tegen dat niet zonder een ander paard kon, die moest dus bij de ingang staan enzo.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 13:48

zo ver mogelijk uit elkaar halen is vaak de beste oplossing, maar helaas niet altijd haalbaar.

dus in jou situatie wel erg vervelend pol.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 08:23

Tsja, Ik heb er weinig last van. Mijn paard is niet het lijdend voorwerp in deze. ;)
Eigenaresse heeft dit paard al langer en heeft zich er in de loop der jaren maar bij neer gelegd. Zelfde paard staat helemaal te shaken in zijn stal als hij door krijgt dat hij op wedstrijd moet. Zit dus wel wat in zijn karakter.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 08:28

Onze twee hebben dat ook. Ze hebben een haat-liefde verhouding zeg ik altijd.
Ze kunnen heel soms niet met maar het komt vaker voor dat ze niet zonder elkaar kunnen.
Ze wachten op elkaar bij het hek als ze naar buiten worden gebracht 1 voor 1, moeten altijd even bij elkaar in de box kijken of de ander er wel is. Soms is er paniek in de tent als de 1 het niet heeft mee gekregen dat de ander ook weer in de box er naast staat, dan is het een kwestie van laten zien en het is weer goed.
Gelukkig met werk zijn ze allebei weer vrij nuchter en kunnen ze elkaar wel loslaten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:45

Mijn paard heeft dit ook gehad: er was op mijn vorige stal een merrie die ze helemaal geweldig vond. het was niet eens wederzijds. Normaal ging het nog maar als mijn paard hengstig werd dan draaide ze helemaal door als ze die andere merrie zag. Ze wilde haar dan echt claimen. Ik kon ze juist dan niet bij elkaar hebben omdat de andere merrie mijn paard op een gegeven moment begon te slaan omdat mijn merrie veel te opdringerig was. Ik heb toen geprobeerd dat paard zoveel mogelijk te onwijken en dat hielp. Ondanks dat we samen op een stal stonden. Nu ben ik verhuisd naar een andere stal en ziet ze dat paard helemaal niet meer. Ben ik erg blij mee! Tot nu toe heeft ze nog geen ander slachtoffer uitgekozen en ik hoop dat ze dat ook niet gaat doen!

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:51

Ik heb ook twee paarden, van mijzelf, en wat ik ook met de een ga doen de ander raakt in paniek. Hinniken gek doen en dit doen ze beide. Gelukkig de merrie minder dan de ruin maar laat ik de ruin alleen dan wordt hij gek. Ik ben verhuisd van een privestal met alleen mijn eigen paarden naar een stal met meerdere pensionpaarden en merk aan ze dat ze nu meer afleiding hebben en ze iets beter zonder elkaar kunnen maar het blijft een lastig punt. Ik heb gelukkig nog geen "enge" of "gevaarlijke" situaties mee gemaakt dus maak me er niet zo druk om en laat ze, maar ik kan me voorstellen als dit wel gebeurd dat ik ook niet meer wist wat ik moest doen. Kan je ze niet zo naast elkaar zetten dat ze toch aan elkaar kunnen snuffelen zodat ze wat meer contact hebben? klinkt misschien stom maar nu roepen ze elkaar en kunnen niets misschien dat dat de onrust maakt?

carditjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:57

ik had het ook we hebben 1 van de 2 verkocht omdat de weide niet goed genoeg was voor 2 paarden eerst was hij ook compleet in paniek maar na een paar dagen was het over