Invlechten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ikku97

Invlechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 17:21

Dus... Ik heb een probleempje...
Op de manege waar ik rijd, mag ik vaak op een super leuke haflinger met geweldige mooi dikke lange manen... *\o/* Maar nu kan ik tijdens het rijden niks zien! -O-
Dus, hebben jullie tips om hem helemaal in te vlechten? En ik had idd filmpjes gezocht op internet maar die gaan er bij mij half uit... Iemand dus ook tips hoe je een strakke vlecht krijgt? Ik probeer namelijk een merrievlecht, maar werken wil het nog niet helemaal!
xx /3

Sjors

Re: Invlechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:25

Hoe bedoel je dat je tijdens het rijden niks kan zien?
Zitten de manen in de weg (voor je ogen dus) ?

britt299

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:28

Ik denk dat Ts bedoelt bijv. bij draven om te kijken of je op het goede been zit enz. ;)
Enige tip die ik je kan geven is lekker vaak en vooral elk plukje goed strak aantrekken dan blijven ze meestal wel zitten! En anders kun je er altijd twee over elkaar aan doen, dan valt het onderste stiekje namelijk niet zo makkelijk uit!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:34

In de wiki staat een uitgebreid artikel over vlechten: hoe vlechten

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:38

britt299 schreef:
Enige tip die ik je kan geven is lekker vaak en vooral elk plukje goed strak aantrekken dan blijven ze meestal wel zitten! En anders kun je er altijd twee over elkaar aan doen, dan valt het onderste stiekje namelijk niet zo makkelijk uit!

Mee eens! Gewoon vaak oefenen, dan komt het vanzelf wel.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:49

Of 3 a 4 apparte vlechten maken, blijft ook goed zitten!

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:53

_Amigo schreef:
Of 3 a 4 apparte vlechten maken, blijft ook goed zitten!

en als je van het bovenste gedeelte geen last van hebt kan zelfs 1 vlecht genoeg zijn als je daarmee de schouder vrij hebt ;)
is ook nog eens veel minder werk ;)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:56

Hengstenvlecht is ideaal bij dat soort paarden :D Mijn fries heeft manen van 80 cm en ik heb ze bijna nooit los.. Ten eerste omdat mijn teugels zo tegen z'n manen schuren en zo klitten veroorzaken (en er is een stuk af tet hoogte van de teugels, waarschijnlijk door dat schuren -O- ) en ten tweede omdat bij elke galopsprong manen in je snuffert gezwiept krijgen, niet erg fijn is :+

Het handigste is om op een krukje naast je paard te gaan staan en de manen de tegengestelde richting opgooien dan waarnaar ze normaal vallen. Bij mijn fries vallen ze normaal gesproken naar links, dus ga ik links staan om te vlechten en de manen gooi ik naar rechts. Dan begin je met een pluk zo dun of dik als je wilt, ongeveer zo lang als je vinger is handig. Dan vlecht je richting de schoft, trek elk plukje goed stevig aan, en pak steeds bij de pluk die het dichtst bij de overige manen zit, een plukje erbij en vlecht dit mee.

Met onderhands vlechten wordt de vlecht nog mooier en beter op de hals, maar zoals ik het hierbovenn beschreef is een goede manier om te beginnen :j

Ikku97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 18:48

britt299 schreef:
Ik denk dat Ts bedoelt bijv. bij draven om te kijken of je op het goede been zit enz. ;)

Ja klopt idd! Ik zie echt helemaal niks!! ;( Maar bedankt allemaal! Hoop dat ik woensdag mag opzadelen! Iemand nog leuke ideeën voor de voorpluk? :9

@ Aranel:
Wat geeft dat voor een effect dan? die manen naar de andere kant? Had het wel eens gelezen maar...

Dit is Harry trouwens:
Afbeelding
xx *D

britt299

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:05

Leuke poown! Maar ik zou gewoon de voorpluk loslaten of in een klein vlechtje doen of twee mini vlechtjes naast elkaar is ook leuk! :D

Ikku97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 19:11

Oeehhh!!! 2 Vlechtjes! Klinkt goed! :j
Vroeger dacht ik ook altijd dat ik van 3 vlechtjes 1 vlechtje moest maken <<)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:22

Geeft niet echt een speciaal effect, alleen de vlecht komt er mooier in te zitten en het is makkelijker vlechten :)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:27

Gewoon vaak oefenen, of 2 of 3 merrievlechten maken in plaats van 1, blijft ook meestal een stuk beter zitten.

nikkijoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:38

Haihai,
Mijn 7-jarige Haflinger is zo ontzettend eigenwijs dat als ik bij haar een hengsten of merrievlecht maak en ik draai me om met mijn rug naar haar toe ze heel hard met haar hoofd schud zodat de hele vlecht er gelijk weer uitzakt.. Ik heb gehoord dat je wat met touwtjes moet doen. Hoe gaat dit precies in zijn werk?
Groetjes

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:27

hoii hoi!
leuk die lange manen! wat dacht je van een hengstenvlecht?
doet een vriendin altijd met haar pown