omheining: veilg, zichtbaar en goedkoop! hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

arwen21

omheining: veilg, zichtbaar en goedkoop! hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 22:11

Hoi,
Ik wil mijn weide opnieuw gaan omheinen. De draad die er momenteel hangt (koord van Gallagher) begint op verschillende plekken door te slijten en geleidt dus niet meer optimaal.
Ik heb me al wat verdiept in verschillende omheiningen, maar heb nog niet echt gevonden wat ik zoek.
Het moet alleszins veilig zijn. Daarom dacht ik aan een dunne draad met een breekkracht van maar ongeveer 45kg (iets als dit: http://www.weidezaun.info/weidezaun-litze-Elektrozaun-litze/Mono-Litze--Polylitze-1000m--transparent-2--.html )
Zo kunnen de paarden zich er nooit echt aan verwonden. Door er voldoende stroom op te zetten, zullen de paarden er wel voldoende respect voor hebben hoop ik (ik heb een stroomapparaat op het lichtnet, dus dat mag normaal geen problemen opleveren).
Het leuke eraan is bovendien dat dit spotgoedkoop is, maar het nadeel dat dit volgens mij zeer slecht zichtbaar is.
Weet er iemand een goedkope, veilige en toch een beetje esthetische oplossing om het wat beter zichtbaar te maken?
Ik dacht bijvoorbeeld aan markeringslint (zo'n plastieken lint dat bijv. op werven en door de politie gebruikt wordt), maar aangezien mijn palen zo'n 7 a 8 meter uit elkaar staan, vermoed ik dat die linten enorm zullen gaan wapperen. Ik vermoed dat de buren hier ook niet zo blij mee gaan zien.
Heeft er iemand een beter idee? Het is dus echt puur voor de zichtbaarheid. Er hoeft geen stroom op te komen.

guccio

Re: omheining: veilg, zichtbaar en goedkoop! hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:13

Dat lint tussen de onderste en bovenste draad spannen, zo zal het niet wapperen.

Ninia

Re: omheining: veilg, zichtbaar en goedkoop! hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:16

Tja, mijn persoonlijke mening, én ervaring, is dat je niet moet willen bezuinigen op je hek. Ik heb al veel paarden dwars door het draad zien gaan, met flinke verwondingen als gevolg. Wij hebben flink gespaard voor een hoog (1.50m) houten hek, met daartussen breed Gallagherband met stroom erop. Rond de paddocks zit er boven op de bovenste ligger nog een stroomdraadje tegen het knabbelen. Niet goedkoop, wel veilig. Laat dat ajb voorop staan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:23

Afstand tussen je palen zal denk ik ook een reden zijn dat je huidige draad aan het verslijten is. Hier staan de palen 4 meter uit elkaar en dat is echt zat. Meer palen is wel kostbaarder, maar elke paar jaar je draden vervangen is dat ook.
De onderste draden hebben hier ook een breekkracht van rond de 75-80kg, maar die zijn er voornamelijk om de draad erboven te beschermen ivm onder de draad door grasjes snaaien. De draden die er staan om de pony's op hun eigen stuk te houden hebben een veel hogere breekkracht (345kg), omdat ik ze daar echt niet doorheen wil hebben. Nu heb ik een apparaat op accu's en daar staat soms te weinig klap op (accu's last gehad van de vorst denk ik), maar ook zonder stroom blijven ze keurig op hun stukje.

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 22:24

guccio schreef:
Dat lint tussen de onderste en bovenste draad spannen, zo zal het niet wapperen.

ik snap niet zo goed wat je hiermee bedoelt. verticale stukjes tussen de andere draden dan?

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 22:30

Ninia schreef:
Tja, mijn persoonlijke mening, én ervaring, is dat je niet moet willen bezuinigen op je hek. Ik heb al veel paarden dwars door het draad zien gaan, met flinke verwondingen als gevolg. Wij hebben flink gespaard voor een hoog (1.50m) houten hek, met daartussen breed Gallagherband met stroom erop. Rond de paddocks zit er boven op de bovenste ligger nog een stroomdraadje tegen het knabbelen. Niet goedkoop, wel veilig. Laat dat ajb voorop staan.

hey,
het is niet dat ik er per se op wil bezuinigen, maar waarom veel geld uitgeven als het ook goedkoop kan?
hout is alleszins geen optie. de weide is 1.40ha groot en ingericht met paddock paridise. er moet dus heel wat omheining geplaatst worden. bovendien studeer ik nog, dus zelfs als ik alleen de buitenkant hier mee zou afsluiten, ben ik nog een fortuin kwijt.
bovendien vind ik hout ook niet echt veilig. mijn vriend zijn paard rolde een tijd geleden naast een houten omheining en kwam er met haar benen vast in te liggen....gelukkig was hij er bij! want hout breekt niet zo maar..
zelfde met koord en lint. vaak is de breeksterkte hierbij toch vrij hoog. als je paard er ooit eens inrolt, is de kans klein dat het direct breekt, met risico op snijwonden of erger!
aangezien de weide rustig gelegen is, heb ik liever dat de paarden eens buiten de weide komen te staan, dan dat ze vast komen te hangen in de draad..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:35

Ik zou voor een dikkere draad gaan. Dat geeft zichtbaarheid, veiligheid (het breekt ook als er een paard doorheen gaat, want zoveel is 350 kilo niet hoor..) en daarnaast zal dit draad minder snel snijden als dat hele dunne... zoiets als deze dus: http://www.weidezaun.info/23-Sonderange ... ss-1-.html. Dat dunne draad is echt troep, gaat heel snel rafelen, en lastig te spannen, en zal daardoor snel doorhangen. Daarnaast niet zichtbaar, en geeft het echt hele nare snijwonden als ze daar toch doorheen gaan.

Zelf heb ik goede ervaringen trouwens met deze leverancier trouwens.

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 22:37

tamary schreef:
Afstand tussen je palen zal denk ik ook een reden zijn dat je huidige draad aan het verslijten is. Hier staan de palen 4 meter uit elkaar en dat is echt zat. Meer palen is wel kostbaarder, maar elke paar jaar je draden vervangen is dat ook.
De onderste draden hebben hier ook een breekkracht van rond de 75-80kg, maar die zijn er voornamelijk om de draad erboven te beschermen ivm onder de draad door grasjes snaaien. De draden die er staan om de pony's op hun eigen stuk te houden hebben een veel hogere breekkracht (345kg), omdat ik ze daar echt niet doorheen wil hebben. Nu heb ik een apparaat op accu's en daar staat soms te weinig klap op (accu's last gehad van de vorst denk ik), maar ook zonder stroom blijven ze keurig op hun stukje.

ik wil men paarden natuurlijk ook liever niet door de draad zien gaan. vroeger, toen ik ook een apparaat op batterij had in combinatie met shetlanders, is dat wel eens gebeurd.
sinds ik het apparaat op het lichtnet heb, blijven ze normaal mooi achter de draad. maar... een tijd geleden is één van de pensionpaarden (een dame van zo'n 22 jaar toch ondertussen) gewoon over de draad gesprongen (ongeveer 1.30m hoog). althans, dat was de bedoeling.
ze sprong niet hoog genoeg, en nam het koord gewoon mee. gevolg: een stuk of 10 palen en veel isolatoren afgebroken, maar het koord was nog mooi heel! het koord bleef hangen aan de merrie haar benen, die natuurlijk in paniek rondliep. ondertussen sloot ze de andere paarden ook nog eens in met dat koord!
gelukkig is alles goed afgelopen, maar toen heb ik wel beslist dat ik een draad wil die sneller breekt. de weide ligt in een doodlopend straatje, en langs de andere zijden ligt er hooiland. dus moesten ze ooit ontsnappen, dan weet ik dat ze op het stuk land er naast zullen staan.. al bij al geen ramp

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:39

Je voorbeeld is niet voor niks voor geiten en schapen....dit is totaal niet geschikt voor paarden! Ze zien het niet en het is veel te dun, het breekt echt heel erg snel. Ik zou echt voor het bredere band gaan of het dikke koord.
Dit dunne draad geeft trouwens ook echt heel lelijke snijwonden....niet doen dus...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:40

Waarom kies je dan niet voor het maken van zwakke plekken in de draad? Dus 2 stukken goed draad verbinden met daartussen een klein stukje "flut" draad. Dan zal de draad altijd op die plek breken, maar heb je wel de voordelen van het dikkere draad :j

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 22:44

Angela schreef:
Ik zou voor een dikkere draad gaan. Dat geeft zichtbaarheid, veiligheid (het breekt ook als er een paard doorheen gaat, want zoveel is 350 kilo niet hoor..) en daarnaast zal dit draad minder snel snijden als dat hele dunne... zoiets als deze dus: http://www.weidezaun.info/23-Sonderange ... ss-1-.html. Dat dunne draad is echt troep, gaat heel snel rafelen, en lastig te spannen, en zal daardoor snel doorhangen. Daarnaast niet zichtbaar, en geeft het echt hele nare snijwonden als ze daar toch doorheen gaan.

Zelf heb ik goede ervaringen trouwens met deze leverancier trouwens.

hey,
de draad in je link is de draad die ik nu ongeveer heb (alleen dan veel duurder betaald, want is van gallagher..)
het probleem is dus dat dat echt niet zo snel breekt.. ik heb een 'paddock paradise' aangelegd en de totale afstand van het pad is zo'n 500 meter. als één van de paarden op dat pad gaat rollen, is de kans wel heel reëel dat hij/zijn met zijn benen in die draad terecht komt. en draad met een breekkracht van 350 kg breekt dan volgens mij echt niet.. (op die moment kan het paard niet zijn 500kg gebruiken, maar enkel zijn benen om zich proberen los te trekken).
ik kan je wel volgen dat die dunne draad heel snel zal gaan rafelen, daar was ik ook wel bang voor. anderzijds: het kost echt niets, en draad spannen is ook niet zo veel werk, dus als ik het dan om de paar jaar moet vervangen, dat vind ik dan ook weer geen ramp. het is inderdaad wel heel slecht zichtbaar, daar zoek ik dus nog een oplossing voor. maar dat het nare snijwonden zou geven, dat betwijfel ik. een breekkracht van 45kg is echt niets voor een paard. denk dat hij/zij er hoogstens een paar haren door kan verliezen...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:47

ik zou mijn buitenomheining ook niet maken van dit draad.

ga dan inderdaad liever voor wat 'breekpunten'

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:48

Denk meer aan om de paar maanden.. het is echt niks... maar goed. Zie mijn post boven die van jou: gebruik verbindingsstukjes van slecht snel breekbaar draad, en krijg zo het beste van 2 werelden.

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 22:49

Angela schreef:
Waarom kies je dan niet voor het maken van zwakke plekken in de draad? Dus 2 stukken goed draad verbinden met daartussen een klein stukje "flut" draad. Dan zal de draad altijd op die plek breken, maar heb je wel de voordelen van het dikkere draad :j

ja, heb ik ook al overwogen.
alleen: wat is het voordeel dan nog van de dikkere draad? de breeksterkte ben je kwijt, hou je eigenlijk alleen nog de zichtbaarheid?
en bovendien moet je er dan toch veel werk in steken? want dan moet je om de 10 of 20 meter een zwak draadje hangen?
daarom dacht ik: als ik nu eens gewoon twee aparte zaken heb: 1) dunne draadjes die dus snel breken zodat er geen risico is op blessure maar die de paarden wel binnen houdt doordat er voldoende stroom op staat en 2) iets extra erbij hangen zodat het geheel wel zichtbaar blijft (zoals dus bijvoorbeeld dat markeerlint)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:51

ik heb t ook, dat dunne. het jammere is dat het snel verweert.
maar idd ze kunnen er zonder verwondingen door heen rennen. je knoopt het gewoon weer vast.
je kunt er met stukjes plastic zak 'wappertjes' aan maken voor zichtbaarheid.

ik ben inmiddels langzaam aan het overgaan op 10mm lint, tis wit en het wappert een beetje dus lekker duidelijk voor ze.

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 22:51

Angela schreef:
Denk meer aan om de paar maanden.. het is echt niks... maar goed. Zie mijn post boven die van jou: gebruik verbindingsstukjes van slecht snel breekbaar draad, en krijg zo het beste van 2 werelden.

mja, miss heb je gelijk en moet het wel om de paar maanden vervangen worden, ik heb er eigenlijk geen idee van..
anderzijds: als de kwaliteit zo slecht zou zijn, zou het dan nog wel verkocht worden?
mensen met schapen gaan toch ook niet om de zoveel maanden hun omheining opnieuw doen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:51

Er zjn speciale stroomapparaten die bij breuk/vastzitten uit gaan (na minuut ong.), zet je draden aan de binnenkant, zodat bij vastzitten paard de draad uit de isolatoren trekt. en als het probleem rollen is neem dan inderdaad een dun schapendraadje (75kg) als onderste draad. In de bovenste draden steken ze hun benen niet met rollen. Er in raken door uitslaan krijg je eigenlijk alleen als ze over de draad heen aan het bekvechten gaan met een ander paard en daarvoor kan je beter meer afstand tussen beide weides maken. Klemzetten, etc. voorkom je door je hoeken af te ronden.

Trouwens over de zichtbaarheid : ik gebruik dun schapendraad als rantsoendraad of om stuk wei af te zetten. Geen stroom er op, maar ze blijven er keurig achter ook met vol rond crossen. Grootste deel van mijn draden zijn bruin, maar ook die zien ze goed.

Houd er wel rekening mee dat mochten je paarden door deze draden heen breken en een ongeluk veroorzaken je ernstig aansprakelijk bent. De gebruikte draden zijn nl niet aangewezen als geschikt om paarden achter te houden, dus is je omheining niet voldoende om aan je verantwoordelijkheid als eigenaar te voldoen. Plaats dus op bv 1m een 20 of 40mm lint (vangt ook meteen je eventuele problemen met zichtbaarheid op) wat ong. 350kg aan kan. Je kan hiervoor ook cord gebruiken dat je op de hoeken aan elkaar knoopt met je dunne 45kg draad als breekbeveiliging. Dan heb je wel een stuk los draad, maar geen spanning er meer op bij echt losbreken.

Daarnaast bij je PP kan je natuurlijk je binnenste omheiningen gerust geheel van die 45kg draad uit de OP maken, in combi met donker bruine palen valt dat ook veel minder op (toont opener). Het is de omheining die de paarden op het perceel moet houden waar ze het liefst niet doorheen mogen kunnen. En als mensen dat ook niet kunnen des te beter, zeker op een wat rustigere plek.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:53

Voordeel van het dikke draad is:

*Zichtbaarheid
*goede geleiding van de stroom, ook als er 1 ijzerdraadje kapot is (dan is het bij het dunne draad bijna meteen over..)
*Goed te spannen
*Blijft ook gespannen (gaat niet wapperen en uitzakken, zoals band wel doet)

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 22:54

Amalarab schreef:
ik heb t ook, dat dunne. het jammere is dat het snel verweert.
maar idd ze kunnen er zonder verwondingen door heen rennen. je knoopt het gewoon weer vast.
je kunt er met stukjes plastic zak 'wappertjes' aan maken voor zichtbaarheid.

ik ben inmiddels langzaam aan het overgaan op 10mm lint, tis wit en het wappert een beetje dus lekker duidelijk voor ze.

lint was eigenlijk mijn eerste keuze, maar mijn palen staan te ver uit elkaar daarvoor.
dan moet je toch wel een maximum van zo'n 5 meter hebben denk ik tussen je palen..
en nog eens zoveel palen bij zetten, zie ik voorlopig even niet zitten (zowel qua werk als qua geld).
stukjes plastic er aan hangen is een optie. maar zou toch liever een iets esthetischere oplossing hebben :o

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:55

Dit draad dus niet gebruiken voor je paarden. Het shetveulentje van een vriendin van mij is er destijds met zijn beentje in verstrikt geraakt. Het lint heeft zich om het beentje geslingerd en heeft door de huid en spieren tot op het bot gesneden. Er zat helaas niets anders op dan het veulentje in te laten slapen.

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 23:12

Homiafortuna schreef:
Dit draad dus niet gebruiken voor je paarden. Het shetveulentje van een vriendin van mij is er destijds met zijn beentje in verstrikt geraakt. Het lint heeft zich om het beentje geslingerd en heeft door de huid en spieren tot op het bot gesneden. Er zat helaas niets anders op dan het veulentje in te laten slapen.

bedoel je het draad dat in mijn OP staat? met een breekkracht van 45kg?
ik vind het heel erg voor je vriendin, maar ik vermoed dat bij zowat elke andere draad het risico hierbij nog veel groter is, want dit is echt een extreem lage breekkracht.. een shetveulentje weegt natuurlijk ook echt niet veel, maar bij volwassen paarden lijkt het risico toch wel zeer miniem te zijn..

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 23:22

Angela schreef:
Voordeel van het dikke draad is:

*Zichtbaarheid
*goede geleiding van de stroom, ook als er 1 ijzerdraadje kapot is (dan is het bij het dunne draad bijna meteen over..)
*Goed te spannen
*Blijft ook gespannen (gaat niet wapperen en uitzakken, zoals band wel doet)

-zichtbaarheid moet volgens mij ook op een andere eenvoudige manier kunnen..
-geleiding van de stroom zal de grootste uitdaging zijn, al is het systeem van in mijn OP wel redelijk goed ontworpen. de ijzerdraadjes kunnen normaal niet snel springen doordat ze 'gevlochten' zijn en dus veel marge hebben voor uitrekking.
-het aanspannen kan bij dunne draad miss wel meevallen, net omdat het eigen gewicht verwaarloosbaar is.
daardoor gaat het denk ik ook niet vaak aangespannen moeten worden. dik draad blijft (alleszins op mijn weide waar de palen 7 tot 8 meter uit elkaar staan) niet strak gespannen. de draden moeten regelmatig aangespannen worden, zeker indien het gesneeuwd heeft want dan vangt zo'n draad toch aardig wat sneeuw, en gaat dan doorbuigen onder het gewicht.

en hoewel dik koord zeker wel zijn voordelen heeft, blijf ik het eng vinden. het breekt niet, zelfs niet indien er een paard van 1.72m groot probeert over te springen.. en wanneer je dus met verbindstukjes gaat werken, betaal je veel geld voor dik koord, terwijl je dan al een groot deel van zijn kwaliteit kwijt bent (nl. de sterkte) en moet je er nog eens veel werk in steken...
volgens mij moeten er toch betere oplossingen bestaan..

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:31

ik heb lint van gallagher (40mm) en mijn palen staan op 6 meter, dat gaat prima.

op de wei van de buurman goedkoop lint van agradi, palen op 5 en dat is eigenlijk te ver uit elkaar. het klappert, hoe strak ik het ook opspan.

kwaliteit van je lint is dus ook belangrijk voor hoe ver je de palen uit elkaar kunt zetten.

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 23:36

loulou schreef:
ik heb lint van gallagher (40mm) en mijn palen staan op 6 meter, dat gaat prima.

op de wei van de buurman goedkoop lint van agradi, palen op 5 en dat is eigenlijk te ver uit elkaar. het klappert, hoe strak ik het ook opspan.

kwaliteit van je lint is dus ook belangrijk voor hoe ver je de palen uit elkaar kunt zetten.

wist niet dat de kwaliteit zo veel verschil maakte..
6 meter is ook redelijk ruim, al is 7 a 8 meter toch wel echt té veel denk ik...

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:37

arwen21 schreef:
bedoel je het draad dat in mijn OP staat? met een breekkracht van 45kg?
ik vind het heel erg voor je vriendin, maar ik vermoed dat bij zowat elke andere draad het risico hierbij nog veel groter is, want dit is echt een extreem lage breekkracht.. een shetveulentje weegt natuurlijk ook echt niet veel, maar bij volwassen paarden lijkt het risico toch wel zeer miniem te zijn..

Ja was inderdaad dat dunne draad. Ik moet eerlijk zeggen dat mijn paarden en pony's daar ook wel eens doorheen lopen en het draad echt niet altijd breekt. Ik gebruik het namelijk zelf wel eens om een weiland in stukjes te verdelen. Ze trekken dan gewoon alles mee.