rijden op de weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shrliii

rijden op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 14:45

iemand zei me dat rijden op de weide gevaarlijk is , dat paarden uitglijden etc
wat vinden jullie ?

Urielle

Re: rijden op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:48

OP wedstrijd kun je ook grasbanen treffen. Bij nat gras zou ik wel schroeven indraaien, maar als jouw paard gewoon stabiel loopt op gras lekker rijden en je niet te druk maken. Als hij nou zelf al kort en onzeker loopt dan weet je al dat je paard zich er niet goed bij voelt, maar zie ze op de wei maar eens rennen en stunten! Ze kunnen heel wat :D

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:52

Het kan glad zijn inderdaad, maar dat kan in de bak ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:14

Ik reed vaak op het land, vooral bij lange droogte omdat de bak dan ontzettend zwaar en stoffig werd.. En het land was lekker groot! Maar draaide dan altijd proppen in :j Met ijzers alleen op gras rijden is vragen om ongelukken en mijn paard was er ook doodsbang van, liep zoooo beroerd dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:20

Ess_Ramona schreef:
Het kan glad zijn inderdaad, maar dat kan in de bak ook.

Ja?? Weet niet wat voor bak jij dan hebt, maar mijn bak was niet glad hoor :+

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:39

Ik rij ook regelmatig in het land. Ben wat voorzichtig in de bochten maar voor de rest geen problemen.
Proppen in draaien kan ik niet, dus ga altijd blootvoets maar ook dan geen problemen.

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:40

als je zorgt dat je wiede een dikke gras ondelaag heeft en erop rijd als het gras niet vochtig is.
zie ik geen problemen!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:42

Urielle schreef:
OP wedstrijd kun je ook grasbanen treffen. Bij nat gras zou ik wel schroeven indraaien, maar als jouw paard gewoon stabiel loopt op gras lekker rijden en je niet te druk maken. Als hij nou zelf al kort en onzeker loopt dan weet je al dat je paard zich er niet goed bij voelt, maar zie ze op de wei maar eens rennen en stunten! Ze kunnen heel wat :D

:D :D :D SCHROEVEN?????Arm beest! Dan denk ik dat hij wel erg beroerd gaat lopen! :D :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:43

aerdenhout1 schreef:
Urielle schreef:

:D :D :D SCHROEVEN?????Arm beest! Dan denk ik dat hij wel erg beroerd gaat lopen! :D :D :D

Schroeven, proppen, kalkoenen, stiften............ Allemaal hetzelfde :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:44

Wij hadden geen bak of andere faciliteiten.
Dus als ik wilde rijden was dat ALTIJD in de wei (of door rijden naar het bos).

Nooit uitgegleden... Maar ik hield wel altijd rekening met de weersomstandigheden. Want als het nat was geweest en ik zou dan in de wei gaan rijden, dan zou het hele weiland omgeploegd worden, dus als dat het geval was, ging ik altijd naar 't bos toe om te rijden.

De paarden ook altijd op blote voeten gehad. Geen ijzers enzo.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:46

HIHI......andere regio denk ik? Ik heb nooit gehoord dat het schroeven werden genoemd en proppen zijn hier die dingen die je in de gaten doet om te zorgen dat er geen zand in komt zodat je de kalkoenen of stiften er weer mooi in kan draaien.
IK zag Urielle al met een boormachine staan n.l met mega grote schroeven!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:48

Ik rij ook wel in het land en mijn paard staat rondom op ijzers en ik draai geen proppen. Ik vond dat zelf soms wel een beetje spannend maar mijn instructrice doet niet anders. Van de week draaide mijn paard zich snel om en er gebeurde niets, dus dat gaf ook weer vertrouwen. Het kan dus echt :+.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:49

aerdenhout1 schreef:
HIHI......andere regio denk ik? Ik heb nooit gehoord dat het schroeven werden genoemd en proppen zijn hier die dingen die je in de gaten doet om te zorgen dat er geen zand in komt zodat je de kalkoenen of stiften er weer mooi in kan draaien.

Ik ken het niet anders dan Proppen, hier op Bokt kwam ik voor het eerst de andere termen tegen :D Grappig dat het zo verschilt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:52

Rhodos schreef:
Ik rij ook wel in het land en mijn paard staat rondom op ijzers en ik draai geen proppen. Ik vond dat zelf soms wel een beetje spannend maar mijn instructrice doet niet anders. Van de week draaide mijn paard zich snel om en er gebeurde niets, dus dat gaf ook weer vertrouwen. Het kan dus echt :+.

Verschilt heel erg per paard :j Ik zie het in de ring met jureren ook, sommigen lopen heel safe blootvoets en anderen lopen echt heel voorzichtig en krampachtig :j Ik vind het een waardeloze besparing, als een paard duidelijk onzeker wordt op gras, doe dan ijzers zodat je er wat in kan draaien voor meer grip :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:58

aerdenhout1 schreef:

Hahaha, proppen heb ik voor het eerst op Bokt gehoord en van kalkoenen wist ik dat dat het 'echte' woord was maar ken niemand die ze ook echt zo noemt :D Stiften ken ik ook wel als taalgebruik :j

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:02

Tijdens concours vind ik nog weer anders, dan doe ik altijd rondom kleine proppen in.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:18

ik vind rijden in de wei eng en gevaarlijk. Ben vroeger met mijn pony een keer onderuit gegaan waarbij mijn been onder de pony kwam (geen letsel aan overgehouden, dat niet).
In de bak op het zand KAN het niet glad zijn....

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:28

Zolang het gras niet nat is oid hebben ze volgens mij net zoveel grip als ergens anders (als ik ook kijk naar wat voor gekke moves ze in de wei maken soms...), sterker nog het lijkt wel alsof die van mij minder vaak uitglijdt als ik haar op gras longeer dan in de bak :') Dus of dat ligt aan mij... of ik heb een raar paard of ze is idd voorzichtiger op gras, zou het niet weten :+ Dus imo niet gevaarlijk/eng, volgens mij kan blootvoets ook gewoon prima...

Daphnm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:34

ik rijd zo vaak in zand/ gras/ drappige buitenbak.
mijn verzorgpony is er aan gewend. en glijdt soms nog wel is uit, maar in het wild kunnen ze het ook dus.. :)

mar08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:36

onzin dat het gevaarlijk is.. misschien met nat weer maar anders valt het reuze mee.. ik heb jaren op de wei gereden, nooit iets fout gegaan

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:35

-> VSW

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:38

Normaal gesproken rij ik alleen met proppen in (rondom) op het land, maar mijn hoefsmid is nog niet geweest om hem rondom te beslaan en staat nu nog alleen voor op ijzers. Gister toch in het land getraind zonder proppen en hij liep super. Het land is nog wel een beetje zacht dus hij heeft nog genoeg grip. :)