Sommige van onze shetjes hebben echt zo een enorme bos manen,hun voorpluk komt vaak tot onder hun neus. Mij lijkt het vaak zo onhandig en warm (wel mooi!),maar ik neem aan dat een shetlander zijn manenbos eigenlijk niet hoort getrimd te zijn?
Maar hoe doen jullie het dan met de exemplaren die echt overdreven haargroei hebben? Van onze hengst komen de manen al tot onder zn knieen,en van nu af aan vind ik het wel welletjes eigenlijk

Verder,wat betreft die mega-voorplukken,die zou ik graag af en toe in vlechtjes maken,zeker op die warme dagen,het is erg handig tegen vliegen maar soms ook ontieglijk warm voor die arme dieren.
Mag je vlechtjes laten zitten? Voor hoelang? Of is dat slecht voor de haren?
De staarten trim ik sowiezo,ik haat het als ze erop trappen,maar ik neem aan dat dat ook niet echt "gewenst" is bij de shetlander,ofwel? (verder doe ik geen keuringen dus daar moet niet naar omkijken,maar ik vroeg het me wel af,wat die "voorschriften" nu waren.)
Oh en jammer genoeg is er aan één haar manen flink geknabbeld geweest,ook geen zicht,hele lange manen en dan een heel eind niks. Wat doen jullie dan,alles gelijkmaken of...??
dank alvast voor je antwoord!