Shetlanders/mini's trimmen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pretty

Shetlanders/mini's trimmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 14:14

Gisteren heb ik onze shettenbende eens onder handen genomen met de furminator,maar ik vroeg me het één en ander af,en dit lijkt me wel de geschikte plaats om het te vragen.

Sommige van onze shetjes hebben echt zo een enorme bos manen,hun voorpluk komt vaak tot onder hun neus. Mij lijkt het vaak zo onhandig en warm (wel mooi!),maar ik neem aan dat een shetlander zijn manenbos eigenlijk niet hoort getrimd te zijn?
Maar hoe doen jullie het dan met de exemplaren die echt overdreven haargroei hebben? Van onze hengst komen de manen al tot onder zn knieen,en van nu af aan vind ik het wel welletjes eigenlijk :o

Verder,wat betreft die mega-voorplukken,die zou ik graag af en toe in vlechtjes maken,zeker op die warme dagen,het is erg handig tegen vliegen maar soms ook ontieglijk warm voor die arme dieren.
Mag je vlechtjes laten zitten? Voor hoelang? Of is dat slecht voor de haren?

De staarten trim ik sowiezo,ik haat het als ze erop trappen,maar ik neem aan dat dat ook niet echt "gewenst" is bij de shetlander,ofwel? (verder doe ik geen keuringen dus daar moet niet naar omkijken,maar ik vroeg het me wel af,wat die "voorschriften" nu waren.)

Oh en jammer genoeg is er aan één haar manen flink geknabbeld geweest,ook geen zicht,hele lange manen en dan een heel eind niks. Wat doen jullie dan,alles gelijkmaken of...??

dank alvast voor je antwoord!

Keet

Re: Shetlanders/mini's trimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:18

Bij mijn merries heb ik de manen in dikke vlechten zitten. Deze zitten er ongeveer 2 weken in, 1 week eruit en dan weer 2 weken erin met een goede antiklit (cowboy magic detangler)
Ook de voorpluk zit in een vlecht zodat hij niet irriteert in de ogen.

Het is inderdaad niet gewenst binnen het stamboek om de manen/staart/voorpluk te knippen. Al moet dat voor de staart natuurlijk wel, maar op 2 cm van de grond. Zo lang mogelijk. Net als het andere behang.

In het geval van de aangevroten manen en het feit dat je niet van plan ben keuringen te gaan lopen: beetje natuurlijk op 1 lengte bijsnijden :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:25

Mijn pony heeft niet zo zeer hele lange manen, maar wel hele dikke. Deze doe ik 's zomers in vlechten of staarten, want anders staat ze er gewoon onder te zweten. Vlechten haal ik er eens per week uit, kam het uit, en doe ze er weer in.

Als je geen plannen hebt om dingen via het stamboek te gaan doen, ben je natuurlijk vrij om te doen en laten wat je wilt

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 14:32

Gebruiken jullie dan voor het vlechten van die speciale manenelastiekjes,of toch maar gewone?
Ze staan er 's zomers inderdaad zo erg onder te zweten,nochtans erg handig voor de vliegen,maarja..ik ga hun er deze zomer toch ook maar aan laten geloven denk ik.
Natuurlijk bijknippen is behoorlijk mislukt.. :') Gelukkig groeien ze snel weer aan!
Het scheelt enorm shet bij shet,sommigen hebben nooit hele lange manen,andere hebben echt een belachelijk dikke en lange haardos..ik vraag me wel af of niemand die dan soms een beetje trimmen,en hoe. (ik neem aan,niet gewoon afknippen)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:39

nee hoor, gewone manen elastiekjes en dan maak ik iets van 4 of 5 dikke vlechten.

het enige wat ik aan "trimmen" doe is af en toe de dode punten eruit trekken met een trek kammetje

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:40

Ik knip alleen de puntjes bij (dooie puntjes) rest laat ik zijn gang gaan.
Staarten knip ik af op ongeveer 3 cm boven de grond en in de winter 7/8 cm boven de grond ivm de modder.

Ik gebruik van die kleine stoffen kinderelastiekjes, of de bredere bandjes voor paarden
Afbeelding
Afbeelding

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 15:10

thanks,hiermee kan ik aan de slag! Ik ga elastiekjes inslaan :D
Staarten knip ik ook een cm of 3-4 boven de grond af,zoals je zegt,modder en vuil...en dan kunnen ze er nog wat van!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:20

Deze zomer wil ik beide merries naar de keuring brengen. Dus dan blijft de staart lang. tot de grond ongeveer.
Manen in de vlechten tot een week voor de keuring, dan gaan ze eruit.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:53

SMP-->VSW

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 07:49

1 van onze mini's heeft o.a. een mega voorpluk, die gaat in een vlecht en dan haal ik het uiteinde door het midden heen. Anders is die nog te lang en eet hij ervan tijdens het grazen. Los laten hangen is helemaal geen optie, dan ziet hij niets meer en staat dus steeds zijn eigen manentop te eten. De manen zelf knip ik onderlangs bij, want anders staat hij erop. Staart houd ik altijd zo'n 3 a 4 cm boven de grond. De andere mini heeft korter behang maar manen en top zijn wel dikker. Bij erg warm weer gaan daar vlechtjes in. Eens per week wordt de boel er uit gehaald, ff doorkammen en opnieuw vlechten.