Genoeg plaats voor 3de paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cha_mira

Genoeg plaats voor 3de paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 14:07

Ik vraag even jullie raad.

Momenteel heb ik 1 paard en 1 pony, mijn paard Charlie zal ik niet meer kunnen uitbrengen wegens een medische reden (mag niet meer met bit gereden worden), ik krijg het niet over mijn hart hem weg te doen, ik ben bang dat er mensen dan toch een bit gaan in steken, want hij laat dit ook amper merken dat hij pijn heeft tot hij plots heel gevaarlijk begint te steigeren en zijn mond open ligt. Dan heb ik mijn pony Spirit, gekocht toen hij 3 maand was en is nu 4.5jaar oud, hier ben ik dus ook heel hard gehecht aan.
Omdat ik toch wedstrijdambitie heb zou ik graag toch een paard hebben waar ik mee kan starten, op dit moment kan ik misschien een merrie overkopen van iemand voor een vriendenprijsje.

Maar ik begin te twijfelen of ik wel een 3de paard er kan bij nemen? Niet voor de kosten van een extra 3de paard van voedsel en etc. Maar ofwel ik wel voldoende ruimte en wei heb.

Ik ben 1 enorme wei kwijt wat ik huurde, voorlopig heb ik deze wel nog tot het verkocht wordt.

Maar dit is mijn stal en mijn eigen weien:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vjestagirl

Re: Genoeg plaats voor 3de paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:08

Welke oppervlakte heeft de weide?

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:10

Ik weet niet precies hoe groot de weide is (ziet er wel aardig groot uit), maar ik denk dat een derde paard wel gaat passen, als je er ook genoeg tijd voor hebt. Ik denk wel dat je je paarden dan sowieso moet bijvoeren (weet niet of je dat nu ook al doet).
Ik heb meerdere paarden op een kleinere wei zien staan, dus dan zal het zo ook wel passen.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:18

@Yusa

Het past natuurlijk altijd, je kunt een weiland bomvol met paarden gooien als je wil ;)

Of ze genoeg bewegingsruimte hebben is een andere vraag. Tevens moet je je afvragen wat je doet als het land te nat is. Heb je dan nog een ander stuk beschikbaar waar ze wel op kunnen lopen? Zoals een paddock bijvoorbeeld?

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:21

@Coconut
Hahah, ja, klopt, maar ik zie hier een best groot weiland, waar denk ik toch aardig wat te rennen valt (als je er 10 paarden in hebt staan, oke, dan heb je niet zo veel ruimte om te rennen, maar 3 valt wel mee denk ik ;) )

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:22

als je twijfelt,kun je dan niet beter een leaspaardje zoeken??

als ik het zo zie gaat dat prima passen hoor,mits je bij voert en waar lopen ze als de wei niet begaanbaar is?
hebben ze daar ook genoeg ruimte??

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:22

Denk het ook wel hoor :) Was ook niet aanvallend bedoeld mijn berichtje, al kwam het misschien niet heel netjes over. Sorry daar voor :)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:25

Ik denk wel dat het kan. Maar je hebt uiteraard wel kans dat het op gegeven moment wat afgetrapt wordt. Je kunt evt kijken om er een paddockparadice van te maken. Dan kun je ze af en toe op het grags zetten en krijgen ze nog wel lekker beweging. Dit wordt vaak gedaan op kleinere weides, waar men paarden wel voldoende beweging wil gunnen, maar ook wat gras over wil houden! (het wordt ook op grote oppervlaktes gedaan uiteraard ;) )

neapolitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:26

heb je genoeg tijd? ik heb mij erop verkeken met al 2 paarden. maar goed de weide kan ik niet over oordelen er zijn wel mooie boeken over weidebeheer dan kan je met niet veel al te veel grond een goede natuurlijke weidegang hebben. pb me naar ik heb thuis wel wat titels. ps ik heb ze dus niet aan huis staan vanwege de tijd.

oh ja paddock paradise dat is wat ik bedoelde zoals al genoemd was

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:12

Heb wel meer paarden op kleinere stukken gezien, dus aan de ruimte zal het niet liggen.
Hoe mooi het blijft en of je voldoende gras houdt, hangt af van je management. En of je zelf voldoende tijd hebt, kun jij alleen beoordelen. Ik doe het nu in elk geval niet omdat ik aan de al hier zijnde 2 te weinig persoonlijke aandacht besteedt. (1 op leeftijd, ander geblesseerd/al bijna 2 jaar ongeschikt als rijpaard)

als je een ruime paddock of bak hebt en weinig wei, is het zonde om nog een deel van je wei op te offeren voor een pad...
Kun je beter je paddock interessant maken en leuk aankleden, minder overzichtelijk maken met hoekjes, beplanting, verspreiden van voer/water/liksteen etc en dat stukje wei zuinig gebruik als 1 groot stuk voor extra bewegingsruimte en afwisseling om een paar uur per dag te grazen (dus niet elke dag de hele dag, maar liever elke dag 1 tot 4 uurtjes, afhankelijk van de lengte van het gras en de conditie van je wei en de paarden.

Of als je je paddock te klein en te saai vind, maak je er 1 pad langs en aan het eind maak je een niet te grote paddock, maar waar ze wel een volte kunnen draaien als ze over het pad aan zijn komen rennen. Dan kun je overwegen daar het hooi op te hangen of neer te zetten.

Wat het belangrijkst is om voldoende loopruimte en voldoende gras te houden op langere termijn is je gras te sparen. Dus niet kaal laten eten en kapot laten lopen. Op tijd de paarden er af voor het gras kort wordt en vervolgens volgens een plan bemesten en eventueel sproeien in droge tijden. Op tijd bodemonderzoek laten doen met een goed verzorgingsplan er bij zal zeker niet verkeerd zijn.

Zo te zien heb je 2 weides. Je kunt beter regelmatig wisselen van weide, dan heeft de lege weide rust en kans om bij te groeien. beter gras iets aan de lange kant (maaien tot acceptabele lengte tussendoor kan altijd een keer) dan te kort laten worden, want dan duurt het veel langer voordat het weer bij groeit. Laat het gras niet korter af eten dan 5cm en maai de mestplekken als de paarden er uit gaan. Verwijder alle mest en als je die wilt hergebruiken, laat die dan composteren en verspreid het een keer nadat het afgegraasd is, voor een lekkere regenbui of sproeibeurt en laat het dan bijgroeien.

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 18:01

Hoe groot exact die weides zijn daar ben ik zo slecht in!
Wei tussen huis is geloof ik is een 23x150, de andere wei is 60x400m.

Als het nat is staan mijn 2 in mijn piste die aan hun stallen grenst op de foto's heb je daar geen goed zicht van maar die is 20x 30. Die ligt redelijke het hele jaar door In hun stallen hangt elk een fijnmazig hooinet. 'S nachts staan ze hier ook op staldeuren blijven bij goed weer altijd open staan.

Ik zou er inderdaad voor kiezen om ze een paar uur per dag op de wei te zetten en daarnaast zou ik er een hooiruif plaatsen zodat ze onbeperkt voordroog kunnen eten.

Annemiek een Leasepaard zie ik niet meteen zitten, ik denk dat ik dan meer tijd mee kwijt ga zijn.

Mijn weides worden elk jaar gemest met korrels speciaal voor een paardenwei. En elk jaar komen ze er mooi door en kan ik ze 2x hooien. Bodemonderzoek laten we ook jaarlijks uitvoeren.

Moesten er 3 op komen te staan denk ik dat ik mijn weien elk in 2 ga delen in de lengte. Dan heb ik 4 blokjes.

De mest haal ik nu ookal zelf uit de weides tis een klusje maar ik zit er niet mee in.

Op dit moment heb ik het niet moeilijk om mijn tijd tussen de 2 te verdelen, in de winter is het iets moeilijker. maar voor mijn pony heb ik een verzorger. Misschien dat ik haar een kleine bijdrage vraag.

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:04

Qua ruimte/oppervlakte zo vanaf een foto, ziet het er ruim genoeg uit hoor! :) Als je het gras maar goed onderhoud, oplet dat ze het niet te snel kaalvreten etc. Want met 3 paarden ben je natuurlijk sneller als met 2. Succes! :)

odensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:08

Ik denk dat het wel gaat passen, en je hebt er ook nog iets bij voor als je wei afgetrapt is dus ik hou je niet tegen :D
Maar nog een tip voor in de zomer, zet een stuk af zodat je altijd gras genoeg hebt!!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:10

Even iets anders, als het gebit het enige probleem is, kan je misschien bitloos wedstrijd rijden? Ik weet niet of je springt of dressuur rijdt (of western), maar in springen en western (tot bepaald niveau) is dit wel toegestaan, en sinds kort in de dressuur ook.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:13

Mijn eerste gedachte was ook bitloos rijden :j

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:14

Als je ook nog wilt hooien, nee dan heb je niet genoeg, dan zou je de paarden natuurlijk erg veel bij kunnen voeren maar je weide gaat er dan niet beter van uitzien, die word kaal gelopen :)

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 18:37

Branka, neen hooien zal dan niet meer haalbaar zijn, dan zal ik voordroog moeten aankopen.
Ik bedoelde enkel dat wat ik heb gemerkt is dat mijn weides redelijk snel herstellen.

Chipieke- Sollekenoah; ik woon in België en daar mag ik niet bitloos dressuur starten, ookal met een papier van de dierenkliniek krijg ik zelfs geen vrijstelling bij zowel LRV en VLP. Ik rij nu sinds kort bitloos en het is serieus aanpassen, maar ik zie het ook niet zitten om outdoor bitloos te starten. In de piste nu gaat hij soms aan de haal met mij. Misschien dat ik met hem tegen volgende winter bitloos indoor start. Maar zou graag verder dan L2 geraken.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:40

Ik ben ook van België en ik heb reeds iemand tegengekomen op wedstrijd bitloos :j
Héél erg dat ze jouw vrijstelling dan weigeren!!

Heb je niet de optie om ergens in de nabijheid goedkoop weiland te huren?
Maar écht dichtbij zodat je je derde stal wel kan gebruiken?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:36

Als jouw weide echt deze afmetingen heeft, dan heb je heel veel grond voor 2, zelfs 3 paarden.
23x150 is 3.450m2
60 bij 400 (is erg lang hoor!)is 24.000m2, samen is het 27.450m2, oftewel 2,7hectare.
Met zoveel gras kun je ze in de zomer gewoon dag en nacht op het land laten en ook nog maaien...
In de zomer heb je met 4 paarden aan zo'n 1.5 ha ook wel genoeg voor dag en nacht buiten op het gras.

Meet het anders eens een keer na...

cha_mira schreef:
Hoe groot exact die weides zijn daar ben ik zo slecht in!
Wei tussen huis is geloof ik is een 23x150, de andere wei is 60x400m.

Ik zou er inderdaad voor kiezen om ze een paar uur per dag op de wei te zetten en daarnaast zou ik er een hooiruif plaatsen zodat ze onbeperkt voordroog kunnen eten.

Mijn weides worden elk jaar gemest met korrels speciaal voor een paardenwei. En elk jaar komen ze er mooi door en kan ik ze 2x hooien. Bodemonderzoek laten we ook jaarlijks uitvoeren.

Moesten er 3 op komen te staan denk ik dat ik mijn weien elk in 2 ga delen in de lengte. Dan heb ik 4 blokjes.

De mest haal ik nu ookal zelf uit de weides tis een klusje maar ik zit er niet mee in.

Op dit moment heb ik het niet moeilijk om mijn tijd tussen de 2 te verdelen, in de winter is het iets moeilijker. maar voor mijn pony heb ik een verzorger. Misschien dat ik haar een kleine bijdrage vraag.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 22:27

Als ik het zo zie heb je genoeg ruimte voor een derde paard hoor :j

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 22:29

Ik ga mee met Jastiehorse! Denk ook zo je posts te lezen dat het toekomstige paard het heel goed gaat krijgen! Balen dat je niet bitloos mag starten..

Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:44

Volgens mij moet je gewoon genoeg ruimte hebben voor een 3e paard.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:11

Ziet er allemaal goed uit vind ik! Mits de paarden het onderling met elkaar kunnen vinden kan er prima een derde paard bij. Is juist wel heel gezellig: als jij dan op wedstrijd bent, zijn de andere twee nog samen :)

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 11:51

Bedankt iedereen om te reageren!

Joyce zoals ik al had gezegt slecht in geschat wei is amper 200 lang ipv 400. :o

Ik heb alvast een hooibak bestelt en ga proberen er een slow-feeder van de maken.