Ik wil graag wat ideeen opdoen voor het afdekken van onze mestput (ca. 2.5 bij 4 meter met een betonnen opstaande rand). Kan met een deksel die open/dicht kan of een systeem dat rolt zodat de mestput geheel open kan als de mestboer komt. Wie heeft er ervaring of voorbeelden?
Ruige mest verteert niet als je het afdekt - ik zou dus nooit een deksel op m'n mestbak maken. Ruige mest heeft ook veel minder ammoniakuitstoot, voor drijfmest is het verplicht af te dekken, voor ruige mest niet. Waarom wil je het doen?
vliegen houd je echt niet tegen! Ik zou er geen deksel o.i.d. op maken
Ibbel
Geplaatst: 26-03-12 11:55
Vliegen zitten eerder in onverteerde mest dan in verteerde, dus dat zou ook voor open houden pleiten. Verteerde mest (zeker vlasmest) is bijna potgrond, zo mooi, en daar zitten geen vliegen in, alleen maar wormen. En verder hou je met een overkapping geen vliegen tegen of je moet het zo ongeveer luchtdicht afsluiten (je maakt het er alleen maar fijner voor ze, minder wind, want onder een dak is het beschutter, en ook vermoedelijk net iets warmer, er is meer onverteerde mest) en je maakt het jezelf ook nog eens erg lastig met uitmesten. Iedere keer dakje eraf als je gaat mesten, na het mesten dakje er weer op. Mest je dagelijks uit?
Ik spreek uit ervaring overigens, oude mesthoop had ik onder een overkapping (met het idee, beter voor het milieu, minder ammoniakuitstoot etc). Merkte al snel dat het bijzonder onpraktisch was Ik heb nu gewoon een open betonnen mestbak, en nergens last van.
Oke, dank voor de tips... zo had ik het nog niet bekeken We mesten idd elke dag, dus het had in ieder geval een gebruiksvriendelijke constructie moeten worden hahaha. We hebben ook een betonnen mestbak maar staat redelijk dicht bij de stal en een van de paarden heeft vanuit z'n luik dus 'uitzicht' (lees ca. 3 meter afstand) op de mestbak. Moet nog even ervaren of er echt erg vliegenoverlast is dus kan het ook nog een zomer aankijken.