Hoe lang weiland leeg na wormbesmetting?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Hoe lang weiland leeg na wormbesmetting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 10:00

In november is er via bloedonderzoek na een koliekaanval helaas een bloedwormbesmetting geconstateerd bij mijn paard. Op advies van de DA is hij toen ontwormd met equimectin en onlangs ook nog met equest. Het paard in kwestie staat 24/7 buiten met mijn merrie (uiteraard ook ontwormd), het weiland wordt niet uitgemest. Wel af en toe gesleept, maar dat is inmiddels al een tijd geleden. Wegens beperkte ruimte was het op dat moment niet mogelijk om te verweiden. Binnenkort verhuizen mijn paarden tijdelijk naar een ander stukje wei, wat is wijsheid om met mijn 'eigen' stuk te doen? Het wordt gesleept en krijgt dan even rust om aan te groeien. Heeft dat nog effect op de wormbesmetting? Ik weet dat uitmesten beter is dan slepen, maar dat is bij ons geen optie (beleid van pensionhouder).

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 10:03

Volgen mij duurt het wel een paar maanden voordat het land dan wormvrij is, als het eerst gemaaid wordt duurt het geloof ik 3 maanden. ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 10:40

Ploegen en opnieuw inzaaien. Iets anders werkt eigenlijk niet. Paar maanden niet laten begrazen heeft iig weinig zin. Hooien doet wel iets, maar zal ook niet al je wormlarven weghalen.

Wat vroeger (toen ontwormen alleen kon door je paard terpentine te geven, waar de paarden net zo ziek van werden als van de wormen) ook wel gedaan werd is koeien en schapen er op. De wormen van koeien zijn niet schadelijk voor paarden, en koeien hebben geen last van paardenwormen. Maar eerst door andere dieren laten begrazen is denk ik wel nog minder effectief dan hooien.

_MC_

Re: Hoe lang weiland leeg na wormbesmetting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 10:44

Volgens mij heeft het weiland een paar maand leeg laten idd weinig zin... De eitjes van sommige wormen kunnen soms jaren overleven als ik het goed heb... Ik zou iig je weiland NIET slepen! Dan sleep je de eitjes en de eventuele larven door de gehele wei! Volgens mij is het enige wat je kunt doen omploegen of je paarden regelmatig blijven ontwormen...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 10:45

slepen is ideaal om te zorgen dat het hele weiland vergeven is van de wormeitjes.
Je stopt de cyclus wel door het land twee maanden niet te laten begazen....en als het in die tussentijd nog eens flink vriest is dat meegenomen.Maar die kans is nu vrij klein.

Inderdaad omploegen en opnieuw inzaaien.
Als je eenmaal met bloedwormen te maken hebt gehad is het wel zaak om heel erg precies te ontwormen.
En de weilanden dagelijks schoon te houden.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 11:18

Het weiland wordt normaal gesproken niet gebruikt om van te hooien, maar dat kan ik nog voorstellen. Omploegen en inzaaien wordt al wat lastiger denk ik. Schapen erop zou wel kunnen (sta bij een schapenboer), zal eens vragen of hij daar wat voor voelt. Het perceel waar de paarden op staan wordt niet meer voor de schapen gebruikt, maar dat kan natuurlijk wel. Dagelijks uitmesten zit er niet in, ik wil wel, maar het mag niet.

Het is een perceel van denk ik 1,8 hectare waar in totaal 21 paarden (vooral shetlanders, koudbloeden en een paar warmbloeden) op staan in kleine groepjes en dus ook op kleine stukjes van het weiland. Mijn paarden staan al zeker anderhalf jaar op hetzelfde stuk, in de zomer met strookbegrazing en een deel dat rust krijgt om bij te groeien.

In oktober is er mestonderzoek gedaan bij mijn paarden, daarbij was alles negatief, helaas bleek na bloedonderzoek dat er toch wel een lichte bloedwormbesmetting was. Ik zal van de week met de DA overleggen over wat wijsheid is in deze situatie.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:31

dan zie je ook dat mestonderzoek met negatieve uitslag niets zegt.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:33

Zegt ook niks, Iris kreeg na mestonderzoek uitslag wormvrij, omdat ik het niet vertrouwde een bloedtest laten doen, uitslag...ernstige wormbesmetting.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:47

Wij gebruiken Alzchem Kalkcyanam​ide niet goedkoop maar schijnt juist voor paardenweides ontwikkeld te zijn. Het helpt bij het bestrijden van wormen die slecht zijn voor paarden en helpt ook nog eens je gras een boost te geven voor groei. Je paarden mogen er dan 3 weken niet op lopen:) Want het is wel echt wat giftig ook dus pas ook op voor jezelf in gebruik. Het zijn korrels die je strooit over je weide in bepaalde hoeveelheid, dat je laat intrekken 3 weken op je weide. Het liefst op droge dagen uitstrooien bij een tempratuur van ongeveer 10 graden en iets vochtige grond. Nu de ideale tijd dus eigenlijk:) Het is juist gemaakt voor paardenweides.

We zijn dit nu aan het uitproberen en hebben het nu 1 week op onze vergaande weide liggen en je ziet het gras opschieten en het onkruid omvallen en tja wormen? Weet het niet we hebben veel tekenen en die hoop ik er ook iets wat mee weg te krijgen in de weide zelf;)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 14:52

Mestonderzoek was voor het eerst, maar ga ik ook niet meer laten doen. :n Misschien later dit jaar nog een bloedonderzoek om op de bloedworm te controleren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:56

Hi Imre, wat vervelend! Arme Jonas....
Wat is de reden dat je de wei niet mag uitmesten? Wanneer je het zelf doet en de boer er geen omkijken naar heeft is er toch geen echt goede reden te verzinnen waarom dit niet zou mogen?
Saela heeft destijds ook bloedworm opgelopen via een importer.
Wij moesten alles uitmesten dagelijks... en dat waren zo'n 20 IJslanders, een hoop poep kan ik je zeggen ;-) Is toch het enige dat helpt....

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 15:24

Er is geen plek bij het weiland om de mest op te slaan. De wei is bijna een kilometer bij de boerderij vandaan, dus naar de boerderij lopen met je kruiwagen wordt ook wat omslachtig. Ik mest ook liever dagelijks alles uit, maar bij ons op stal wordt geen enkel weiland uitgemest, alles wordt gesleept. Dat is nou eenmaal het beleid. Als iemand begint met mesten wil de rest vast ook, ik snap wel dat het makkelijker is om daar een lijn in te trekken.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:56

Ik vind dat kalkcyanamide zo'n raar verhaal. Wij wilde het land er ook mee gaan doen, je komt er immers regelmatig reclame van tegen in paardenbladen. Tot wij gingen bellen met de loonwerker en deze ons vertelde dat het bedrijfsmatig verboden is omdat het zo verschrikkelijk giftig is, als ze er al mee werken moet dat in drukpakken . De loonwerker raadde het ons af en als we het toch gingen gebruiken adviseerde hij ons de paarden er minimaal 3 maanden niet op te laten. Sorry een beetje offtopic maar misschien toch fijn om te weten.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 16:00

Zeker fijn om te weten. Ik heb twee paarden met eczeem, gifstoffen hou ik liever zoveel mogelijk uit de buurt. Daarom leek mestonderzoek me een goed idee, zodat ik gerichter kon gaan ontwormen. Daar ben ik nu wel weer op teruggekomen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:00

afwisselen met schapen of koeien en vervolgens nog een keer maaien voor ruwvoer is dan de beste optie denk ik, als ploegen en opnieuw inzaaien hem niet wordt.

Hier mesten we wel alles uit. De mest gaat heel af en toe wel een keer over ons eigen land (najaar/winter/voorjaar over maisland, in de tijd dat de mais er staat sparen we het op op de mestplaats en kijken dan waar dat heen moet eind van de zomer, over eigen land, of zodra de mais er af is toch op het maisland)
Maar kan goed begrijpen dat die schapenboer daar geen zin in heeft. Je hebt de mest minimaal 2x in handen, het kost heel veel tijd en je hebt voldoende opslagruimte nodig. Slepen is de simpelste en goedkoopste en snelste oplossing... ;( Zeker bij zoveel paarden!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:06

Imre schreef:
Er is geen plek bij het weiland om de mest op te slaan. De wei is bijna een kilometer bij de boerderij vandaan, dus naar de boerderij lopen met je kruiwagen wordt ook wat omslachtig. Ik mest ook liever dagelijks alles uit, maar bij ons op stal wordt geen enkel weiland uitgemest, alles wordt gesleept. Dat is nou eenmaal het beleid. Als iemand begint met mesten wil de rest vast ook, ik snap wel dat het makkelijker is om daar een lijn in te trekken.

Wellicht gezamenlijk investeren in een mestverzamelpunt, en dit op eigen kosten laten afvoeren.
Dit gebeurt op meerdere plekken, ik heb hier in het verleden ook wel eens aan mee gedaan.
Het is best een gedoe, maar altijd minder dan een paard dat uiteindelijk veel kosten maakt en achteruit gaat omdat de bloedworm maar blijft terugkomen.

Zo'n besmetting is afschuwelijk hardnekkig, en de gevolgen zijn soms ronduit kl*te te noemen...

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:40

Je hebt toch ook van die containers die je kan huren ter vervanging van een mesthoop? Als die vol is bel je en komen ze deze ophalen en zetten weer een lege neer. Weet alleen niet hoe dat heet maar kan ik wel achter komen als je er belang bij hebt. ;)