rijbak bewatering

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilona_D

rijbak bewatering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 22:37

Ik ben iets aan het zoeken voor mijn rijbak te kunnen bewateren..

Helaas heb ik geen fijne waterput (we zitten hier helaas op 25 meter diepte) en dus zal ik het met kraan water moeten gaan doen.

Heeft iemand misschien een goed idee voor ons? of hoe doen jullie dit in de zomer? een kleine tractor hebben we wel maar ik weet niet of hiervoor iets bestaat.
Ik ben benieuwd.
/3

Ibbel

Re: rijbak bewatering

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 10:03

Als je dat met kraanwater wilt doen is het het handigst om een zo dik mogelijke tyleen buis minimaal 80 cm diep in te graven naar de bak toe, en daarvandaan met zo dik mogelijke slang naar een paar sectorsproeiers op een driepoot toe. Bij voorkeur voor iedere sectorsproeier een eigen slang gebruiken, anders hou je geen waterdruk over. Afhankelijk van de grootte van je bak heb je 2 of 3 sproeiers nodig.

Aan een tractor heb je weinig als je met kraanwater werkt, of je moet eerst een kuubvat willen vullen en dan met een pomp achter je trekker gaan werken, of een oude mesttank willen gaan gebruiken. Voordat je die met kraanwater vol hebt ben je wel een poosje verder...(en een aardig bedragje armer trouwens)

Voordeel van een put met pomp is dat je meer druk kunt opbouwen en meestal een zwaardere sproeier kunt gebruiken die verder komt.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 10:07

Wij gebruiken voor onze binnenbak een sproeier en daar sluiten wij de slang op aan (kraanwater). Ongeveer een kwartier tot half uur per volte. De sproeier hebben we meestal in de kruiwagen staan zodat je hem makkelijk kan verrijden.

Rebell09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 10:10

Wij hebben een oude giertank van 2500 liter gekocht voor achter de trekker.
Water uit de sloot pompen, dan een paar rondjes door de bak rijden, werkt perfect!

Ilona_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 10:59

ja ik was ook aan het denken voor een kleine giertank voor achter de trekker, en dan het water opvangen van de schuur..maar dat met de kruiwagen dat is ook echt een goed idee..
Ik weet dat kraan water ook best duur is maar als je bedenk dat ze hier 100,00 euro per meter dat ze de grond in gaan tellen!! dus x 25 meter diepte en dan de pomp nog..kun je volgens mij best wat water gebruiken voordat je aan dat geld zit..maar fijn is natuurlijk anders.

Ik ga eens kijken naar die sproeiers, weet jullie misschien nog waar deze te koop zijn? ik ben bekend met wildkamp, agradi maar voor de rest, op google krijg je alleen professionele bedrijven..waar je dus een pomp voor nodig hebt.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:54

wij hebben een grondwaterpomp en sproeien met een (grote en dikke) tuinslang