Problemen met rijbak aan drukke weg

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nigvit

Problemen met rijbak aan drukke weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 18:12

sinds 3 jaar hebben we de paardjes lekker aan huis staan. De vorige bewoners hebben de bak echter vlak langs een superdrukke weg aangelegd. En met druk bedoel ik vrachtwagens, bus, landbouwverkeer, motoren etc. Dit verkeer komt dus op maximaal 4 à 5 meter voorbijgereden als ik lekker in de bak bezig ben. Bovendien is er nauwelijks een afscheiding tussen de weg en de bak. We horen dus niet alleen het verkeer maar we zien het ook voorbij rijden tussen de bomen door. Eerst dachten we dat de paardjes daar wel aan zouden wennen.

De weg blijkt echter een stuk drukker te zijn dan we dachten en veel jongelui en motorrijders gebruiken het als een racebaan (vlakbij ons huis liggen namelijk een paar scherpe bochten).
Aan de ene kant zie en hoor je al het verkeer aankomen, maar aan de andere kant komt het verkeer vanachter het huis vandaan. Ik kan er niet aan wennen dat ik lekker aan het galopperen ben en een vrachtwagen komt ineens met dik 90 km/u langsgeraast. Of vijf motorrijders die met 130 voorbij komen gevlogen. Mijn paard is zich al een paar keer rotgeschrokken van zwaar verkeer die ze ineens voorbij ziet en hoort schieten. Ik ben haast meer bezig met opletten op het verkeer dan met paardrijden.

Nu wil ik graag de bak verplaatsen naar de andere kant van ons perceel. Dat is 20 à 30 meter van de weg vandaan. Mijn vader vindt echter dat ik me aanstel en gewoon moet rijden.
Heeft iemand hier ervaring mee? Wat denken jullie, gaan de paarden hier aan wennen of is de bak verplaatsen een goed idee?

Donja

Re: Problemen met rijbak aan drukke weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 18:14

Rijd je er alleen in, of staan de paarden er ook wel gewoon los in? In dat laatste geval wennen ze er snel aan dat het verkeer daar zo dichtbij rijd.

nigvit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 18:20

De paarden staan er ook wel los in. Vaak knallen ze er wel keihard vandoor als er iets zwaars aan komt. Het lastige met rijden is dat je geconcentreerd bezig bent en je ineens een vrachtwagen in je ooghoeken voorbij ziet schieten. en in galop is de reactie dan toch vaak wat heftiger dan in stap.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 18:28

Schieten ze na 3 jaar nog steeds weg? Of begrijp ik dat niet goed?

nigvit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 18:31

Niet bij elke auto die langs komt natuurlijk. Maar vanochtend kwamen er bijvoorbeeld een paar quads langs gereden, dan schieten ze wel even weg idd. vooral als de quads dan achter het huis vandaan komen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 18:32

ze wennen er echt op een gegeven moment aan,ik heb zelf pal langs het spoor gestaan (zat max. tien meter tussen hoefslag en de spoorbielzen, ik had de treinreizigers vanaf mijn paard bijna een hand kunnen geven en de trein kwam al redelijk op snelheid vanaf het station, goederentreinen gingen gewoon hard langs := ) en dat was in het begin ook echt vliegen, maar als ze dat kennen krijg je ze echt nergens meer gek mee.
Je zou beplanting kunnen zetten om het geluid te dempen, maar mijn ervaring is dat ze het nog enger vinden als er ineens wat langsraast wat ze ook niet kunnen zien. Je eigen houding is erg bepalend, ga jij zitten wachten op het schrikken dan gaan ze het zeker doen. Probeer eens met een MP3 speler te rijden, dat je zelf niet focussed op het aankomend verkeer, misschien ontdek je dan wel dat je paard veel rustiger is omdat jij aangeeft dat het enge verkeer helemaal niet spannend is.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 18:33

Schieten ze een klein stukje weg of ben je ze echt even helemaal kwijt?
Het lijkt mij wel echt vreselijk irritant. := Zeker als dat na 3 jaar nog steeds gebeurd...de mogelijkheid om de bak te verplaatsen is er dus wel? En denk je dat doe 20/30 meter gaat helpen?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 18:33

Ik kan het me goed voorstellen dat je vader daar niet op zit te wachten het is niet zo simpel om een rijbak te verplaatsen het is niet oppakken en ergens anders weer weg leggen. Gaat toch weer een hoop tijd en geld inzitten wil je een goede bak hebben.

Maar als ik goed begrijp staan er ook bomen naast je bak?
Misschien dat je die meer moet snoeien zodat ze beter zicht op hebben en niet ineens iets zien flitsen al vindt ik het wel wat vreemd dat ze nu na 3 jaar nog steeds weg schieten als ze los in de bak staan. Misschien kun je ook eens proberen een radio op te zetten en in plaats van je te richten op het verkeer en je er aan te irriteren naar de muziek te luisteren. Kan ook deels zo zijn dat jij je er aan irriteert en je paard daarom er zo op reageert.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 18:38

Bij ons op stal hebben we ook de bak naast de weg (zeg maar pak en beet 2 meter? Of nog niet eens...), in de winter kun je dingen aardig goed overzien dan is het mais eraf en zit er niet zoveel blad aan de bomen waardoor ze ook enig zins de kant van het huis aardig kunnen overzien. Maar zomers dan schrikken de paarden die het nog niet kennen ook wel even goed hoor. Bij ons komt ook echt alles voorbij, vrachtwagens, landbouwverkeer, sluipverkeer... Bij ons is het echt een recht stuk, dus ook een weg waar je best wat gas kan geven. Geloof me elk paard went er vanzelf aan, inderdaad gewoon rijden.

Misschien niet helemaal wat je wilt horen, maar mijne (een jong dier) schrok de eerste paar keer ook wel toen die er net stond. Nu soms nog wel als die gewoon los in de bak staat, hij is nog geen 2 maand echt onder het zadel maar is onder het zadel zoveel rustiger, juist omdat IK me er dus niet mee bezig houd en zo iets heb van ach t is niks, is de zoveelste die langs komt blazen.... Ik blijf dus gewoon stug door rijden... En voila niks aan het handje! :)

{Sorry, misschien niet helemaal het antwoord wat je wilde horen.... :o }

nigvit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 18:46

Het paard waar ik nu veel mee rij heb ik pas een paar maanden en mijn oudje reed ik alleen nog buiten toen we daar kwamen wonen. Alleen mijn zus reed in het begin op haar paard in de bak, maar nadat zij er een keer flink is afgestuiterd toen er een motor voorbij kwam, is ze ook wel wat huiverig. Ik hoop maar dan dat ze eraan gaat wennen. Misschien moet ik het maar op de grond gaan oplossen, want ook met longeren en grondwerk reageert ze op verkeer.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 18:53

Zag dat mijn stalgenootje zich ook al had meld (marinke).

Wij staan inderdaad op een stal met een meter of 2 tussen bak en weg. Bomen er langs maar die ontnemen het zicht niet.
De kant van het huis zien we geen verkeer aankomen omdat daar een haag langs staat, de andere kant is een aantal meters te zien in de zomer.

Stalhouder zegt altijd: als je in deze bak kan rijden kan je dat op elk terrein.

Paarden wennen bij ons allemaal aan het verkeer, groepen wielrenners, landbouwverkeer enz. Natuurlijk gaan de jonge paarden wel eens een stukje er van tussen maar de ervaring leert dat het snel went.

TS, kan het niet zijn dat je paard nu nog zo sterk reageerd omdat jij zelf er mee bezig bent. Onbewust zal hij/zij de spanning misschien wel van je overnemen. Ik zou inderdaad gaan oefenen en vooral proberen zelf alles te negeren, ze horen de aandacht bij jou te hebben, niet bij het verkeer, net als andersom.

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 19:32

pal aan de A27 gestaan en gereden (denk een 25 meter afstand).... duurt even maar op een gegeven moment wennen ze.

1 groot voordeel was wel, als ze eenmaal gewend zijn heb je ook wel een bomproof paard welke niet gek opkijkt op vreemd terrein van een langskomende brommer / auto / vrachtwagen oid....

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:02

Hoge haag planten tussen weg en piste...
Een beukenhaag is nog mooi ook...

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:06

Ik heb een tijdje een paard voor iemand gereden, ook langs een drukke weg (veel boerderijen = landbouw-verkeer en jongeren op scooters) en pal naast die weg een spoor. De merrie liep af en toe los in die bak en keek dan nergens van op, met rijden sprong ze de eerste 2/3 dagen af en toe opzij maar heb daarna nergens meer last van gehad. Het was een jonge Jazz merrie, sowieso vrij kijkerig maar het is imo echt een kwestie van negeren en door rijden :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:10

ik denk dat als je het zicht weg gaat nemen dat je er nog niet bent. paarden vinden het zomogelijk nog enger om wel iets te horen maar niet te zien. klinkt niet aardig wat ik nu ga zeggen ,maar je zal het moeten gaan leren zelf op te lossen. ws zit jij al in de visuele cirkel dat als jij wat hoort je al spant omdat je weet dat je paard ervandoor kan gaan, en daarop spant je paard zich en gaat er daadwerkelijk vandoor...
doorbreken dit verhaal dus eventueel met hulp met iemand op de grond die je er met praten doorheen helpt.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:13

nigvit schreef:
Het paard waar ik nu veel mee rij heb ik pas een paar maanden en mijn oudje reed ik alleen nog buiten toen we daar kwamen wonen. Alleen mijn zus reed in het begin op haar paard in de bak, maar nadat zij er een keer flink is afgestuiterd toen er een motor voorbij kwam, is ze ook wel wat huiverig. Ik hoop maar dan dat ze eraan gaat wennen. Misschien moet ik het maar op de grond gaan oplossen, want ook met longeren en grondwerk reageert ze op verkeer.

Ik denk niet dat grondwerk dit probleem op gaat lossen. . . bijna alle paarden zijn onder het zadel anders dan aan de hand. Als ik dit zo lees denk ik dat je bij jezelf goed na moet gaan of de spanning bij het verkeer vandaan komt of bij jou. Rustig blijven zitten,goed/bewust door ademen en rijden :)

De staleigenaar waar ik die Jazz reed was ook echt een boer, kleinkinderen stonden eind december gewoon vuurwerk af te steken op 15/20 meter bij de bak vandaan. Nou stonden er verder geen andere paarden behalve van die man zelf, dus hij zei nadat mevrouw Jazz 3 keer weg schoot "daar moeten ze toch aan wennen." En hij heeft nog gelijk ook. Er zat wel een stallencomplex tussen, dus buiten het geluid was er verder geen gevaar.

nigvit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 19:40

Het klopt wel dat ik al ga spannen als ik hoor dat er iets groots heel hard aan komt rijden. Niet bij een auto of zo hoor, want die rijden er continu. In het begin had ik er niet zo veel erg in en reden we er gewoon vrolijk langs, maar we zijn ons een paar keer rot geschrokken en dat gaat dan toch in mijn hoofd zitten.

Vorige week vrijdag bijvoorbeeld. We hebben hier nogal last van jongelui die met opgevoerde raceauto's wedstrijdjes houden. De politie weet ervan en rijdt regelmatig langs, maar ze moeten ze wel op heterdaad betrappen. We reden nog laat in de bak, rond 10 uur 's avonds. Ik hoor een auto aankomen vanachter het huis, rijdt dus gewoon rustig door langs de bomen. De auto passeert me en ineens komen er 2 van die gasten echt met 150 of 160 voorbij scheuren. Precies bij de bak (en naast mij) schakelen ze terug om de auto en elkaar in te halen en ze racen verder. Door het geluid van de auto vlak naast me, hoorde ik die gasten niet aankomen. Ik zou hier ook van schrikken als ik niet op mijn paard zit. De man in de eerste auto schrok zo hard, dat hij gewoon moest stoppen in de berm. Dit alles gebeurt dan echt op een paar meter afstand. Ik vind het moeilijk om hieraan te wennen.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:48

probeer anders eens met mp3 ofzo op te rijden,dan hoor jij de vrachtwagens etc niet en kijk hoe ze er dan op reargeert,het is meestal gevoelsmatig bij een paard,zodra jij 1 spier spant van ojee daar komt er weer een dan merkt het paard dat.