nigvit schreef:Het paard waar ik nu veel mee rij heb ik pas een paar maanden en mijn oudje reed ik alleen nog buiten toen we daar kwamen wonen. Alleen mijn zus reed in het begin op haar paard in de bak, maar nadat zij er een keer flink is afgestuiterd toen er een motor voorbij kwam, is ze ook wel wat huiverig. Ik hoop maar dan dat ze eraan gaat wennen. Misschien moet ik het maar op de grond gaan oplossen, want ook met longeren en grondwerk reageert ze op verkeer.
Ik denk niet dat grondwerk dit probleem op gaat lossen. . . bijna alle paarden zijn onder het zadel anders dan aan de hand. Als ik dit zo lees denk ik dat je bij jezelf goed na moet gaan of de spanning bij het verkeer vandaan komt of bij jou. Rustig blijven zitten,goed/bewust door ademen en rijden 
De staleigenaar waar ik die Jazz reed was ook echt een boer, kleinkinderen stonden eind december gewoon vuurwerk af te steken op 15/20 meter bij de bak vandaan. Nou stonden er verder geen andere paarden behalve van die man zelf, dus hij zei nadat mevrouw Jazz 3 keer weg schoot "daar moeten ze toch aan wennen." En hij heeft nog gelijk ook. Er zat wel een stallencomplex tussen, dus buiten het geluid was er verder geen gevaar.