Wie staat er nu al op het land?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horses1990

Wie staat er nu al op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 14:28

Mijn paarden staan in de randstad, dus staan niet het hele jaar door buiten. In de winter staan ze op stal en 2 a 3 uurtjes buiten in de paddock. In de zomer staan ze dag en nacht buiten. Nou sta ik bij een boer en die heeft heel veel schapen, de schapen staan nu al op het land. Ook staan op de één of andere vage reden zijn paarden ook al op het land...dus ik ging vragen mogen die van ons dan ook gaan opbouwen, gewoon 1 a 2 uurtjes per dag het land op, zodat ze straks langer het land op kunnen?

Reageert hij een beetje geërgerd "nee ze moeten nog op stal blijven", dus ik zeg zo "ja maar uw paarden staan ook al op het land", dus toen zei hij ja maar die staan er maar een uurtje op...dus ik zo nou dan kan ik mijn paarden toch ook een uurtje op het land zetten en daarna weer er af halen (we moeten toch eerst opbouwen)? Zegt hij "Nee de schapen moeten eerst de eiwitten uit het gras eten/het gras kaal eten en daarna mogen de paarden op het land... Wat vinden jullie hiervan? Is het eiwitgehalte werkelijk op dit moment te hoog? (weet niet of je dat ergens aan kan zien?) En is het inderdaad beter als de schapen eerst het gras kaal eten? Vind het eerlijk gezegd een beetje jammer want mijn paarden staan dus de hele dag op stal (ik moet ze zelf in de paddock zetten en er weer uit halen) en dat doe ik ook wel. Maarja voordat die schapen het gras kaal hebben gegeten is het ook denk ik al mei ofzo en dan moet ik nog gaan opbouwen! Ik vind het een beetje een raar verhaal, zet je eigen paarden dan ook niet op het land toch? Of ben ik nou gek? Ik heb zo'n vermoeden dat hij gewoon zijn voorraad kuilgras eerst kwijt wil ofzo... het is wel jammer want het is de laatste dagen prima weer :)

vuurneon

Re: Wie staat er nu al op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 14:30

Wij zetten ze ook nog niet op het land, willen eerst het gras de kans geven om rustig te groeien ivm bemesting :)

Land is er droog genoeg voor, maar doen het bewust nog niet.

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 14:31

Oke daar zou het dus ook mee te maken kunnen hebben :) Wanneer zijn jullie van plan om ze op het land te gaan zetten?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 14:38

Duurt nog minstens 2 week :)

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 14:41

Oke bedankt voor je reactie :)

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 14:45

onze paarden staat het hele jaar op t land en zou fijn zijn als ze dat een overal gingen doen. echt jammer dat dat niet kan....

op de pensionstal waar ik werk staan ze sinds 2 weken weer op het land

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 14:46

Mijn paard staat eigenlijk de hele winter al in de wei (wel maar kort iedere dag) omdat ik iedere dag mee help met stal klussen en de boer vindt het daarom prima. Vanaf eergister staan alle paarden er ook weer bij, juist zodat het gras niet te vol wordt.
Onze wei is in twee stukken dus ze hebben nu het voorste stuk en na het hooien is dat meestal wel vrijwel helemaal kaal maar dan gaat het achterste stuk open en hebben ze een enorme wei.

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 14:48

Mijn paarden staan alweer 24/7 buiten en lekker in de wei. Ik heb genoeg grasland, dus hoef niet te wachten om het te laten groeien.
Wel apart dat zijn paarden wel op het land mogen en die van jou niet. Misschien toch nog maar een keertje vragen naar zijn rede???

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 14:49

Was even vergeten;
Ook wij hebben ze altijd 24/7 buiten. Maar het winterland tel ik niet mee als weiland. (en op laag gelegen klei is het onmogelijk om ze 24/7 in de herst en winter volledig écht op de hele wei te zetten := )

Wij hooien ons land ook voor een deel, dus dat speelt nu ook mee om nu nog even te wachten zodat wij hopelijk in juni al wat kunnen hooien :) (gras is nu nog niet echt lang, t is een mooie groene grasmat maar ben bang dat als ik ze er nu al opgooi ik minder over houd om te hooien)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 14:50

Ach, als ze al de hele winter vrijwel de hele dag op stal hebben gestaan kunnen ze deze paar dagen ook nog wel overleven..
Gelukkig komen de paarden hier ook in de winter de hele dag op het land.. Snap nog steeds niet dat je paarden neemt als je ze dat niet kunt bieden...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 14:52

Ik zou vragen waarom zijn paarden er wel op mogen en die van jullie niet. Wat is dat toch voor iets raars, eigen paarden worden zo vaak voorgetrokken.

Hier gaan ze wss volgende week erop, hangt er een beetje vanaf hoe droog de grond is.

Eiwitgehaltes vallen mee tenzij hij veel normale stikstof op de grond mikt (geen ENTEC stikstof). Dan krijg je een enorme groeispurt met hoge eiwitgehaltes. Als hij dat niet doet zie ik weinig problemen. En al zou er nu veel eiwitten in het gras zitten (bij veen bodems bijv) waarom staan zijn paarden er dan al wel op?!

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 14:58

Ja ik vind het ook een beetje een vreemd verhaal, maar goed paarden zijn zo gewend dat ze naar binnen gaan dat wanneer ik de paddock open doe ze allemaal naar hun eigen stal lopen (nouja mijn shet loopt naar het voerhok haha). Dus ze kunnen idd nog wel even binnen staan. Maar goed ik snap gewoon niet dat je al zo geërgerd moet reageren als ik het alleen maar vraag. Zet je eigen paarden dan ook niet op het land, want dan kan je zulke vragen verwachten toch? Ik wacht het gewoon af, vorig jaar stonden ze vanaf eind april erop geloof ik, dus het is ook nog wel vroeg...Even over dat ik paarden heb genomen...dan zou je in de randstad nooit een paard kunnen nemen...want eerlijk waar dat mijn paarden dagelijks buiten komen is echt een luxe hier :) Ken zoveel stallen hier waar ze gewoon nooit buiten komen en als mijn paarden nooit buiten zouden komen dan zou ik ze ook verkopen want dat vind ik gewoon geen optie! In ieder geval bedankt voor al jullie reacties :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 15:04

Het is heel moeilijk vindbaar idd.

Swinters op het land is hier geen optie, veen en klei grond wordt een grote drekbak waar je geen een paard een plezier mee doet.

Maar het is zeer zeker wel mogelijk om ze iig overdag buiten te kunnen laten. Ik woon in de randstad en hier staan ze van 9 tot 5 buiten in de paddock (samen of in een eigen paddock). Nu staan ze al van 9 tot 7 buiten en op t land gaan ze 24/7. En worden binnen gezet en buiten gezet dus ideaal :) maar wel idd een unieke plek.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 15:06

over de randstad dat die geen paarden mogen: denk dat t probleem meer is hoeveel de persoon wil rijzen. bij ons op stal (beemster) staat iemand die komt uit hartje amsterdam. doe zou voor geen goud in de rand stad willen staan A. verschrikelijk duur B.weinig tot geen weide gang. dus in het belang van het paard gekozen zelf verder te reizen ;)

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 15:13

Zo dat is idd ideaal zeg! Ik ben ook wel blij waar ik sta hoor. Ze staan niet de hele dag buiten maar wel gewoon 2 a 3 uurtjes in de paddock (soms ook langer). Daarnaast heb ik nog twee jonge zusjes van 16 en 12 die er naartoe moeten kunnen fietsen dus heb lang moeten zoeken (ben gewoon elke boer afgegaan haha). Bij mij gaan ze vanaf april tot/met november/december ook 24/7 het land op dus echt slecht hebben ze het volgens mij niet. Ik ben namelijk ook bij een stal in Zoetermeer wezen kijken en daar mochten de paarden in de zomer 2 a 3 uur per dag het land op en daar moest je dan nog 100 euro per maand extra voor betalen...belachelijk gewoon! (en dan zelf ook nog op het land zetten en er af halen ook nog). Over het verder reizen...dat is voor mijn zusjes dus geen optie want die moeten fietsen :)

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 15:35

ons paard staat ook op stal ,althans uitloop naar een paddock ...wij zijn al weer tijdje bezig met hem te laten grazen zitten nu op een uurtje per dag totdat hij land op mag elke keer 15 min erbij .Kan jij toch ook doen ???

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 16:56

Mijn pony heeft gister een halfuur met haar korfje op het gras gestaan en vandaag 3 kwartier.
Dat blijft deze week zo, elke dag een halfuur tot 3 kwartier :)

Het gras was heel mooi aangegroeid dus het kon prima.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 17:01

Mijn paarden staan al meer dan een week 24 uur per dag op de wei.
Maar ze hebben in de winter op mooie dagen ook op de wei gelopen dusja

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 17:04

Mijn paard staat in de winter van 8 uur sochtens tot 9 uur savonds in het land. Zodra het snachts boven de 7 a 8 graden blijft (en droog!), blijven ze ook snachts buiten.

Mijn twenter die in de opfok staat gaan ergens half april het land op.

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 17:06

Hier (onder de rook van Amsterdam) staan ze ook al weer lekker buiten :) Heerlijk!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 17:09

Bij ons staan ze ook weer buiten. Overdag in ieder geval s'nachts gaan ze naar binnen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 17:11

Hier in de buurt (bollenstreek) staat er volgens mij ook nog niks of bijna niks in het land, er staat hier ook overal nog praktisch geen gras zag ik...

Verder ben je als je bij iemand anders op stal staat helaas toch afhankelijk van de besluiten van diegene, dus hij zegt dat alleen zijn eigen paard er nog even op mogen is dat voor jou gewoon afwachten wanneer hij vindt dat de pensionpaarden er ook op mogen...

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 18:34

HindaFree schreef:
onze paarden staat het hele jaar op t land en zou fijn zijn als ze dat een overal gingen doen.

Hier zou dat echt niet kunnen, zitten hier toch op klei/veengrond en als ik ze in de winter op het gras zou hebben, dan houd ik een modderpoel over en hebben ze in de zomerperiode geen gras meer... Op zandgrond kan je wel het hele jaar door beweiden meestal.

Mijn paarden gaan vanaf 1 mei weer het land op. Ik huur een stuk van de buurman, die heeft in de winter schapen erop lopen (niet de hele winter, hij wisselt af), de maand april krijgt het gras de kans om te groeien en in mei mogen mijn paarden. Ik heb ze echter de winterperiode minimaal van 10 uur tot 17 uur in de paddock staan.

naomienaran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 18:37

mijn pony staat wel al buiten aangezien het gras er al goed voor was ( sta op een pensionstal) de paarden van de stal staan nog binnen

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 18:41

Ik ben aan het opbouwen nu met mijn paard. Staat nu eerst een paar keer een uurtje buiten en zo breidt ik het uit naar langer :)