Mijn pony eet poep.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LotteToos

Mijn pony eet poep.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 12:28

Hallo allemaal,,

het klinkt misschien een beetje raar maar ik heb een shetlander(Toos) en ze eet dus poep.
Er staat nog een andere pony bij haar in de wei en Toos eet alleen maar zijn poep dus niet haar eigen.
Ik had van iemand gehoort dat ze dan mineralen te kort kwam dus toen heb ik allerlei dingen gekocht waar mineralen inzitten.
Alleen het werkt allemaal niet.
Ik hoop dat jullie weten hoe ik dit probleem kan oplossen!

Groetjes Lotte

horlynnses

Re: Mijn pony eet poep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 12:30

ik heb geen idee wat het kan zijn
heb je mis al een liksteen geprobeerd
je kan ook een DA langs laten komen als het heel erg wod

LotteToos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 12:44

Ik heb nog geen liksteen geprobeerd. ik zal er binnenkort even eentje kopen en kijken of het gaat helpen! Bedankt voor de tip!

Siel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 12:46

mijn pony eet ook poep maar echt niet veel , soms eet ze eens een heel klein beetje ,
ik heb er ook al over na gedacht een liksteen aan te schaffen

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 12:50

poepeten betekent een vitamine / mineralen gebrek, dus een mineralen liksteen en een vitamine spuitje ( welkoop 9/10 euro) dan kikkeren ze mesetal al weer wat op :)

LotteToos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 12:56

Oke ik zal ernaar kijken! Bedankt.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 16:11

AustriaTrick schreef:
poepeten betekent een vitamine / mineralen gebrek, dus een mineralen liksteen en een vitamine spuitje ( welkoop 9/10 euro) dan kikkeren ze mesetal al weer wat op :)

Das weggegooid geld. Tekorten aanvullen kan niet met 1 spuit, je moet veel langer voedingsstoffen aanbieden wil het tekort opgelost worden (denk aan weken).
Tenzij je iedere dag een spuit geeft, en dat zo'n 50 dagen lang... Dan zal het wel werken :+

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 16:29

Mijn verzorg paarden eten ook poep. Ze hebben 2 likstenen waar ze volop gebruik van maken maar ze eten nog steeds poep. Kan het nog meer oorzaken hebben?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 16:36

Hopefully schreef:
Mijn verzorg paarden eten ook poep. Ze hebben 2 likstenen waar ze volop gebruik van maken maar ze eten nog steeds poep. Kan het nog meer oorzaken hebben?

Een liksteen bevat niet perse mineralen of vitamines. De meeste likstenen bestaan uit zout (natrium) en sommige hebben een beetje mineralen erbij. Maar nooit genoeg om de behoefte van het paard totaal aan te vullen.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 16:45

Focussed schreef:
Hopefully schreef:

Een liksteen bevat niet perse mineralen of vitamines. De meeste likstenen bestaan uit zout (natrium) en sommige hebben een beetje mineralen erbij. Maar nooit genoeg om de behoefte van het paard totaal aan te vullen.

Oke, maar wat zou je dan kunnen doen/geven om ze wel voldoende mineralen en vitamines binnen te laten krijgen?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 16:49

Of voldoende brok, of (als ze bijv. dik zijn, weinig worden gereden of sober zijn) een mineralen/vitamine korrel. Marstall Force en Pavo Vital zijn twee voorbeelden.
Daar voer je maar een heel klein beetje van per dag, zijn alle mineralen en vitamines die ze per dag nodig hebben. Kost ook niet veel (ben voor een Epony €2,60 per maand kwijt).

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 16:55

Poep eten kan ook uit verveling komen :j
Mijn vorige verzorgpaard deed het ook wanneer ze te weinig beweging kreeg of veel op stal stond.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 17:01

Bij mij was het opgelost met zo'n roodbruine liksteen :)

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 18:32

Poep eten kan verveling zijn, maar ook een vit/mineralen gebrek, een liksteen zal op korte termijn niet de tekorte aanvullen, Een paar weken zeewier voeren heeft vaak sneller effect, daarnaast wel een liksteen geven.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 18:53

maringe schreef:
Poep eten kan verveling zijn, maar ook een vit/mineralen gebrek, een liksteen zal op korte termijn niet de tekorte aanvullen, Een paar weken zeewier voeren heeft vaak sneller effect, daarnaast wel een liksteen geven.

Zeewier? Are you serious?????

Misschien als hij een tekort heeft aan jodium en eiwit 8)7
Er zitten wel vitamine's en mineralen in zeewier maar in verhoudingen waar het lichaam van het paard totaal niks aan heeft (bijv. veel te weinig van het een en veeeel te veel van het ander).

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 22:57

Verveling is het niet bij mn vz paarden. Die lopen de heledag buiten (inloop stal) en ze doen het nog niet zo heel lang 2 weken ong. verder is er niks veranderd dacht ik zo. Kan het ook zo zijn dat ze gewoon gras nodig hebben? (ze staan nog niet in de wei maar op zand)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 23:00

Nee, tenzij het hooi/kuil wat gegeven wordt van hele slechte kwaliteit is.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 00:02

Hier is het ook verveling heb er de DA voor gehad. Merrie kreeg al voedingssuplementen in de zin van langdurige vitamine en liksteen en hooi etc. hebben ze de hele dag tot hun beschikking.
Evenals een maatje en voldoende weide en nog heeft ze het gedaan.
Was een korte periode. Volgens onze DA niks om me druk over te maken, als je de bovenste punten maar met zekerheid kunt uitsluiten.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:36

Die van ons eten ook poep, valt me op de laatste maanden. Ik denk dan dat het ook uit verveling is (ze worden al een tijdje niet bereden enz). Ik maakte me eerst zorgen hierover, omdat ik bang was dat ze te veel wormen binnen krijgen. Maar iemand van de voerwinkel had gezegt dat dat wel meevalt. Ze hebben nu ook een liksteen, of ze nog poep eten weet ik niet, jouw pony is dus niet de enigste die dat doet. :)

Clausch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:24

Als het niet teveel is, is het geen probleem hoor. Moet er als mens niet aan denken om mijn eigen poep te eten trouwen. Bah.

anoukxxkevin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:18

waarschijnlijk vitamine tekort, heeft mijn haflinger ook gehad, een vitamine blok heeft toen prima geholpen

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:25

paard van een kennis eet ook poep. Ze hebben haar nu een muilkorf omgedaan. Als ze gaat eten gaat die natuurlijk af. Ze hadden ook een liksteen, die licht roze, maar ze doet het nog steeds en kreeg ook last van koliek.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:27

zo'n himalaya liksteen is inderdaad alleen zout, maar die 'bakstenen' bevatten toch veel meer stoffen?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:05

Oa de (rode) KNZ steen bevat andere mineralen dan alleen natrium.
Of dit echt veel toevoegd aan het paard zijn dagelijkse rantsoen is af te vragen. Wil het paard een beetje aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid komen qua mineralen door die steen zal hij zichzelf zo'n beetje moeten vergiftigen aan zout .